De zuinigste motor.

hookeniggy

MF veteraan
23 jun 2008
5.156
3.344
Castricum - Hua Hin Thailand
Welke motoren zijn het zuinigst (liefst allroad) en welke niet?

Ik ben redelijk lang op mijn XTZ 750's door blijven 1:16 gemiddeld, en rij nu een paar maandjes per jaar op mijn Honda CRF 250 Rally in Thailand.
Deze motor scoort wel records wat betreft zuinig omgaan met de brandstof gemiddeld 1:33 met uitschieters naar 1:37.
Met het tien liter tankje rij ik dus tussen de 310 en 370 kilometer, ik zou willen dat ik deze motor in Nederland had.
Voorheen boeide mij het verbruik niet zoveel, maar de Honda CRF was voor mij wel een eyeopener.
De nieuwe 300 Rally staat ook officieel voor 1:33 opgegeven, met een 13 liter brandstof tank.

Welke motoren zijn zuinig en waar je ook nog lekker mee op vakantie kan?
 
Zo extreem zuinig als die CRF ga je ze niet vinden, maar mijn 2007 Suzuki DL650 V-Strom haalt gemakkelijk de 1:21 met uitschieters naar 1:23. Ook niet slecht.
 
Hoe kleiner de cilinderinhoud, hoe lager het verbruik. Een motor met een grote cilinderinhoud loopt bij rustig rijden op deellast, en dan is het rendement lager.
 
Hoe kleiner de cilinderinhoud, hoe lager het verbruik. Een motor met een grote cilinderinhoud loopt bij rustig rijden op deellast, en dan is het rendement lager.
Theoretisch is dat zo. En in de praktijk ook, merk ik aan mijn 125. Daarmee is 1:45 goed haalbaar. Met de 1000 cc is 1:23 met wat moeite (en vooral zelfbeheersing) mogelijk.
Van m’n vroegere 600 eencilinders herinner ik me dat ik daar ook vrij weinig mee bij de pomp stond.
 
Mijn BMW G310R is ook extreem zuinig. 1 op 30 of zo. Als je wat langer bent is de GS-variant misschien een optie.
 
1 op 23 met een 1000. Hulde!
Dank. Maar dat is dan wel op de zondagmiddag-geenhaast mode hè… Met super 98 overigens.
Meestal zit ik er wel een aardig stukje onder :+

Met de 125 lijkt de rijstijl weinig uit te maken, kom altijd op ongeveer hetzelfde verbruik. Je rijdt daarmee sowieso heel vaak met gas bijna of vol open om nog een beetje mee te doen met de rest.
 
Laatst bewerkt:
TS zoekt ern zuinige motor waar je ook lekker mee op vakantie kan. Dan vallen de 125 cc motoren al gauw af. En of de 310gs, die door BMW zelf wordt gepositioneerd als "motor voor de stadsjungle en ritjes op het platteland" nou echt geschikt is voor dit doel kun je je ook afvragen. Natuurlijk, ook met een 125 cc Vespa kun je van Zwolle naar Milaan rijden, maar of je dat ook lekker kan noemen......
 
F800GS(A), als ik een beetje rustig aan doe is het verbruik 1:25 :Y

Edit een piccie
 

Bijlagen

  • 14EC0522-E146-4843-A672-14D1CF1F8AF7.jpeg
    14EC0522-E146-4843-A672-14D1CF1F8AF7.jpeg
    286,9 KB · Weergaven: 56
Laatst bewerkt:
TS zoekt ern zuinige motor waar je ook lekker mee op vakantie kan. Dan vallen de 125 cc motoren al gauw af. En of de 310gs, die door BMW zelf wordt gepositioneerd als "motor voor de stadsjungle en ritjes op het platteland" nou echt geschikt is voor dit doel kun je je ook afvragen. Natuurlijk, ook met een 125 cc Vespa kun je van Zwolle naar Milaan rijden, maar of je dat ook lekker kan noemen......
Hoezo kan je met een 125 cc niet op vakantie..
Ik heb er al veel gezien op plaatsen waar men denkt niet te kunnen komen en dan de helft van een cylinderinhoud van een 125

Of deze die moet je toch kennen C90 adventure

Ja je gaat anders op vakantie dan met een 1000 cc maar dat maakt toch niet uit , anders is niet slechter .... of hoe snel denk je te moeten zijn om plezier te hebben ...... stof om over na te denken lijkt me
 
Laatst bewerkt:
Ja je gaat anders op vakantie dan met een 1000 cc maar dat maakt toch niet uit , anders is niet slechter .... of hoe snel denk je te moeten zijn om plezier te hebben ...... stof om over na te denken lijkt me
Ik denk dat het vooral veel stof doet opwaaien :+

Een 125cc doet bij 80km/u jengjengjeng.
En een 1200cc bij gelijke snelheid brombrombrom.
En dan Heb ik het nog niet eens over het versnellen na een haakse haarspeldbord gevolgd door een 35% helling met volle bepakking op een hete zomerdag.
 
Hoezo kan je met een 125 cc niet op vakantie..
Ik heb er al veel gezien op plaatsen waar men denkt niet te kunnen komen en dan de helft van een cylinderinhoud van een 125

Of deze die moet je toch kennen C90 adventure

Ja je gaat anders op vakantie dan met een 1000 cc maar dat maakt toch niet uit , anders is niet slechter .... of hoe snel denk je te moeten zijn om plezier te hebben ...... stof om over na te denken lijkt me
Het is wat je wilt maar ik zou met een 125cc echt niet op vakantie gaan. Ook niet op zo'n mini BMW. Ieder zijn ding maar vermogen is ook een onderdeel van je veiligheid op de motor. Comfort is ook ver te zoeken met zo'n kleine motor. Dat wil niet zeggen dat het niet kan, maar iemand een 125cc aanraden als vakantiemotor is nogal knullig. De cc inhoud heeft bij mij niks te maken met snel zijn. Wel met kunnen accelereren als het moet, normaal een helling op kunnen zonder een auto in je nek, goede remmen te hebben voor twee personen etc.
 
Ik denk dat het vooral veel stof doet opwaaien :+

Een 125cc doet bij 80km/u jengjengjeng.
En een 1200cc bij gelijke snelheid brombrombrom.
En dan Heb ik het nog niet eens over het versnellen na een haakse haarspeldbord gevolgd door een 35% helling met volle bepakking op een hete zomerdag.
Wie zegt dat je op de snelweg moet rijden
Het is wat je wilt maar ik zou met een 125cc echt niet op vakantie gaan. Ook niet op zo'n mini BMW. Ieder zijn ding maar vermogen is ook een onderdeel van je veiligheid op de motor. Comfort is ook ver te zoeken met zo'n kleine motor. Dat wil niet zeggen dat het niet kan, maar iemand een 125cc aanraden als vakantiemotor is nogal knullig. De cc inhoud heeft bij mij niks te maken met snel zijn. Wel met kunnen accelereren als het moet, normaal een helling op kunnen zonder een auto in je nek, goede remmen te hebben voor twee personen etc.
Veiligheid en comfort heeft niets met vermogen te maken

Er word in eigen beperking gedacht .... en dat word dan hier gereflecteerd naar een ander toe.


Hebben jullie Ed March gezien zomaar om even wat te noemen

Niet Iedereen viert vakantie over de autobahn naar Italie om vervolgens met 100 over de bergpassen te rijden.
Ook hij laat dat zien wat de mogelijkheden zijn heerlijk toch outside the box denken.


Er zijn meer mogelijkheden niet in hokjes denken maar in mogelijkheden.
Dat heb ik zelf ervaren en vaak genoeg gezien Spanje Ialie Zwitserland Oostenrijk. enz

Het voordeel is als je snelheid er uithaalt je juist meer beleeft anders beleeft intenser.

Je ziet meer en lekker zuinig
 
Laatst bewerkt:
Wie zegt dat je op de snelweg moet rijden

Veiligheid en comfort heeft niets met vermogen te maken

Er word in eigen beperking gedacht .... en dat word dan hier gereflecteerd naar een ander toe.


Hebben jullie Ed March gezien zomaar om even wat te noemen

Niet Iedereen viert vakantie over de autobahn naar Italie om vervolgens met 100 over de bergpassen te rijden.
Ook hij laat dat zien wat de mogelijkheden zijn heerlijk toch outside the box denken.


Er zijn meer mogelijkheden niet in hokjes denken maar in mogelijkheden.
Dat heb ik zelf ervaren en vaak genoeg gezien Spanje Ialie Zwitserland Oostenrijk. enz

Het voordeel is als je snelheid er uithaalt je juist meer beleeft anders beleeft intenser.
Je ziet meer
Vermogen is wel dergelijk veiligheid. Auto's letten soms niet op. Je voordeel op de motor is dan dat je weg kan door gas te geven en uit te wijken. Zul je dit vaak nodig hebben? Hopelijk niet, maar het kan wel voorkomen. Zeggen dat het vermogen op de motor je niet kan helpen uit gevaarlijke situaties te komen is onzin. Hoe belangrijk je dat vindt dat moet je uiteindelijk zelf bepalen. Ik vind het belangrijk.
Overigens zijn bijna zonder uitzondering de remmen van een motor met meer vermogen een stuk beter. Zeker als je met zijn tweeën en volle bepakking gaat rijden.

Jij gaat er ook vanuit dat iemand op een 1000cc motorfiets gelijk sneller gaat rijden wat ook klinkklare onzin is. Kijk maar naar al die GS-rijders. Het gros daarvan rijdt gewoon rustig en heeft de motor omdat het gewoon een gaaf ding is waar je perfect op kunt toeren.

Niemand zegt hier dat je niet KUNT rijden op een 125cc fiets op vakantie. Alleen veel mensen hier zullen dat echt niet zien als een ideale situatie.
 
Even de moderator uithangen: De topicstarter heeft zelf zo te zien zowel ervaring met een vlotte reismotor als een langzame. Als ik het goed begrijp, wil hij vooral weten welke motoren echt zuinig zijn. Of zuiniger dan zijn soortgenoten. De honda NC750 is daar denk ik een goed voorbeeld van. De TS kan vervolgens dan zelf wel inschatten of de genoemde motoren bij zijn stijl van vakantievieren past.

Waarom nou weer zo belerend? Nou, ik ben zelf namelijk ook wel nieuwsgierig welke motoren zuinig zijn en lees daarom liever over zuinige motoren dan de definitie van veiligheid op de motor.
 
Terug
Bovenaan Onderaan