Dealer met dubieuze R1; kopen of niet?

Bikefreak

MF veteraan
20 aug 2002
13.132
4.566
Bij een dealer een 98'er R1 gezien met 15dkm op de klok.
Mijn ZX9R is ook uit 98 en heeft inmiddels 30dkm op de teller.
Ik dacht aan een ruil zonder veel te hoeven bij leggen.
R1 bekeken en mijn zx9r laten bekijken. Financieel zag het er leuk uit. R1 gaat weg voor goede prijs en ik krijg veel terug voor de mijne.

Maar toen ik beter de R1 ging bekijken begon het:

Stikkers op de tank: ik voelen en ja hoor......onder de stikker zat een flinke deuk

Remschijven: volledig ingesleten. Zit een rand op van ik denk wel 1-2mm.

Beschadiging op cylinderwand: op de zwart gecoate cylinderwand kun je enkele beschadigingen zien: waren geen gewone krasjes (van bijvoorbeeld een schroevendraaier), maar echte deukjes

KM-stand: ik vragen hoe dat met de remschijven zit. Een motor met 15dkm op de klok en dan zulke remschijven. Zegt hij" er zullen wel imitatie blokken op liggen". Ik geloofde er niets van. Dat zou betekenen dat er na 15dkm al nieuwe remblokken op liggen.
Dan is er goed mee gereden, terwijl hij zei dat de motor van een 50'er was die alleen maar wat toerde.

Zegt de dealer plots: :"tja, ik weet niet of die 15dkm echt zijn hoor, misschien zit er wel een nieuwe klok in" "yeah right, waarom staat er dan 15dkm op het bordje": dacht ik.

Hij wil me de garantie verlengen naar 6 maanden (gratis), nieuwe schijven erop (gratis) leggen en me een alarm voor gereduceerd tarief aanbieden.

Ik vind het maar vreemd, hij is het ding zo graag kwijt lijkt het wel.

De enige reden waarom ik het ding zou willen hebben is de lage km-stand, maar dit kan hij me niet aantonen, sterker nog hoe meer ik erover vraag, hoe vager het wordt.

Wat denken jullie ervan?
Wat kan ik nog meer doen om mezelf te overtuigen of het ding in orde is?
 
Om heel eerlijk te zijn zou ik de motor links laten liggen, hoe '( het ook is.
Zoals je zelf al aantoont wil de dealer er wel erg graag van af :?
Van de andere kant je hebt 6 maanden garantie dus je kan de GOK ook nemen, mits je de garantie zwart op wit hebt staan.
Oh ja enne nog iets, als je niet veel motor rijdt in de winter zijn die 6 maanden snel om en zul je ook niet tegen veel defecten aanlopen :P
Succes met de keuze!
 
Ik zou zeggen : Laten staan die R1.

De km-klok is in ieder geval (semi)nieuw. De deukjes in de tank en de krassen op het blok lijken op een valpartij. Dat het aantal km niet overeenkomt met de km-klok en de slijtage van de remschijven geven zowiezo al aan dat er iets niet klopt. Blok heeft meer gelopen dan dan de teller aangeeft. Daarnaast krabbelt hij ineens terug over het aantal km's..... :?

En doordat hij waarschijnlijk is gevallen, weet je niet of alles recht is (voorvork/frame).

Ik zou er in ieder geval een goede proefrit op maken...

[me]Freeman zal hem niet kopen, maar verder kijken.[/me]
 
als je al shit heb met je cilinder wand...dan wordt het al is wat...
remschijven zijn een dure hobby, en 15.000km met een setje remblokken is zuinig geremd...(kijk ff naar de dikte)...

ik zou er eerst eens een uur op gaan proefrijden...
en kijken of zonder ellende draait...hoe versleten is de ketting?
balhoofdlagers goed? (wheelies en stoppies?)
krassen? scheuren in kuip?
hoe zien de banden eruit? glimmers? of rullen?

zo kan je snel zien hoe er mee gestuurd is/wordt...
 
Beter bekend als Totall-moto
piss.gif
 
KM terugdraaien op een brommer/auto is gewoon als makeup op een vrouw...als je verliefd bent, gewoon doen, en als ut nix is ruil je dr alsnog in... :)
 
KM terugdraaien op een brommer/auto is gewoon als makeup op een vrouw...als je verliefd bent, gewoon doen, en als ut nix is ruil je dr alsnog in... :)


Tja wat moet ik nu toch op jouw wijze uitspraak zeggen. Immers, je hebt toch altijd gelijk en anders krijg ik een baksteen door het raam.
 
Oh ja, versleten schijven kan wel. Vooral met een R1. Lekker veel stoppies enzo. Te lang te hard remmen: schijven worden heet, slijten sneller.
Beetje circuit rijden en daar gaan de schijven.

Hoe zit't met het balhoofd/frame?

Ach, wat ook. Gewoon niet kopen dat ding, Probeer de verleiding te weerstaan.

Over de verkoper: er lopen ook slechte verkopers rond, maar ook bij andere dealers. Baasje van Solo Moto heeft natuurlijk een heel ander idee van zijn verkopers, omdat hij/zij niet de directe terugkoppeling van de mensen krijgt. Als ik jou was, zou ik eens vragen naar de baas van Solo Moto waar de verkoper bij staat, en hem/haar confronteren met de onzin die uitgekraamd is.

Voor meningen over motordealers (daar gaat Solo wel heel sekuur mee om trouwens), kijk eens op: http://www.motordealer.info/

Succes met verder zoeken,
Steven
 
Heee kerel.....als je nu al geen goed gevoel hebt bij deze motor denk je dan dat je er straks wel lekker op rijd??
vraag eens per wanneer je garantie ingaat, want zoals "groentje" al zegt, in de wintermaanden zul je toch niet zoveel rijden en is je garantie ook zo voorbij.
Maak een proefrit....maar verwacht er niet teveel van...

en zoals Maximum zegt, een teller terug draaien is net als een vrouw met make up, nou als jij in je dronken bui een vrouwtje met make up op pikt en je komt er de volgende dag achter hoe ze er werkelijk uit ziet krijg je er ontzettend veel spijt van...toch?!?!? Dus.....deze motor heeft make up op, maar jij hebt make up remover zodat je de schade echt goed kunt bekijken voordat je de motor koopt, en als dat nu al niet goed zit moet je die R1 gewoon laten staan.
Ga maar gewoon weer kijken naar een kawa....
 
Kerel..zoek gewoon verder.. 1001 motoren die er beter bijstaan en bij wie je niet twijfeld..

Geduld is een schone zaak is mij altijd geleerd :) (hoe moeilijk het ook is in je enthousiasme ;) )
 
Oh ja, versleten schijven kan wel. Vooral met een R1. Lekker veel stoppies enzo.
Das bullshit...
Gizz had er over de 60k op staan, en schijve waren goed. En bij stoppies rem je minder hard als met gewoon hard remmen, dus dat is nog grotere onzin...Bij stoppies belast je je remmen MINDER als bij gewoon hard remmen...
 
Bij een dealer een 98'er R1 gezien met 15dkm op de klok.
Mijn ZX9R is ook uit 98 en heeft inmiddels 30dkm op de teller.
Ik dacht aan een ruil zonder veel te hoeven bij leggen.
R1 bekeken en mijn zx9r laten bekijken. Financieel zag het er leuk uit. R1 gaat weg voor goede prijs en ik krijg veel terug voor de mijne.

Maar toen ik beter de R1 ging bekijken begon het:

Stikkers op de tank: ik voelen en ja hoor......onder de stikker zat een flinke deuk

Remschijven: volledig ingesleten. Zit een rand op van ik denk wel 1-2mm.

Beschadiging op cylinderwand: op de zwart gecoate cylinderwand kun je enkele beschadigingen zien: waren geen gewone krasjes (van bijvoorbeeld een schroevendraaier), maar echte deukjes

KM-stand: ik vragen hoe dat met de remschijven zit. Een motor met 15dkm op de klok en dan zulke remschijven. Zegt hij" er zullen wel imitatie blokken op liggen". Ik geloofde er niets van. Dat zou betekenen dat er na 15dkm al nieuwe remblokken op liggen.
Dan is er goed mee gereden, terwijl hij zei dat de motor van een 50'er was die alleen maar wat toerde.

Zegt de dealer plots: :"tja, ik weet niet of die 15dkm echt zijn hoor, misschien zit er wel een nieuwe klok in" "yeah right, waarom staat er dan 15dkm op het bordje": dacht ik.

Hij wil me de garantie verlengen naar 6 maanden (gratis), nieuwe schijven erop (gratis) leggen en me een alarm voor gereduceerd tarief aanbieden.

Ik vind het maar vreemd, hij is het ding zo graag kwijt lijkt het wel.

De enige reden waarom ik het ding zou willen hebben is de lage km-stand, maar dit kan hij me niet aantonen, sterker nog hoe meer ik erover vraag, hoe vager het wordt.

Wat denken jullie ervan?
Wat kan ik nog meer doen om mezelf te overtuigen of het ding in orde is?

Als dit dezelfde R1 is (rood/wit) die ik vorig jaar al op de motorbeurs in Utrecht heb gezien, dan afblijven. Ik ben nog even op zoek naar de dealer die hem destijds te koop had staan, maar de prijs was goed; iets van 8900 Euro of zo).

Bij nader inzien idd overgespoten (tank) en flinke beschadiging op de achterbrug. Het verhaal hierachter was dat ie via een omweg vanuit het buitenland naar NL was gekomen, hij wilde er vanaf, etc etc. Ik kreeg gelijk het gevoel; ok, afblijven!!

Ik denk dat je er verstandiger aan doet om e.e.a. particulier af te handelen. verkoop je ZX9 en koop voor dat geld iets anders terug. Handelt ook makkelijker.

Kijk, een dealer zal op de een of andere manier er iets op willen verdienen. Dit betaal jij, hoe je het ook wend of keert. Waarschijnlijk heeft ie dit lijk voor heel erg weinig op de kop getikt in de hoop dat iemand hem koopt.

Tip; ik zie regelmatig rood/witte 98'er R1's met kuipschade te koop staan; 5500 Euro. Koop een andere kuip (imitatie) en spuit hem in de gewenste kleur. Kan je veel geld besparen. Km's zijn minder spannend, want een R1 heeft een blokkie dat niet zomaar kapot gaat. En een ander blok koop je ook voor een goede 1200 Euro.
 
Idd, niet meer over nadenken die motor lekker laten staan!!!
Waarschijnlijk zit je straks niet lekker op die motor, en dan is dat het voordeel ook niet waard.
 
Kerel..zoek gewoon verder.. 1001 motoren die er beter bijstaan en bij wie je niet twijfeld..

Geduld is een schone zaak is mij altijd geleerd :) (hoe moeilijk het ook is in je enthousiasme ;) )

Ben ik het helemaal mee eens....

Ps mooie fiets ben je aan t maken.... :}
 
Terug
Bovenaan Onderaan