Dealer of particulier

liquid_ice

MF'er
21 aug 2005
60
0
Eindhoven
Ik ben een 21-jarige student en heb begin deze maand m'n A-rijbewijs in ontvangst mogen nemen :)
Dus nou ben ik opzoek naar een leuke 2de hansje...

Ik ben al een beetje wezen rond kijken en weet al wat voor type motor dat ik wil.
Het zal waarschijnlijk een lichtere chopper worden.
Iets in de stijl van : Intruder, Virago, Savage, Vulcan of Shadow en dan waarschijnlijk onder de 1000cc

De motorfiets wil ik gebruiken voor woon-school verkeer en ik verwacht 5000 tot 7500Km per jaar te rijden. De motorfiets moet in technisch goede staat verkeren omdat ik deze dus dagelijks wil gebruiken.

Ik weet alleen niet of ik een motor bij een dealer of particulier ga halen.
Elk heeft zo z'n voordelen en nadelen...
Dealer
Voordeel
- Iets van garantie
- Meer zekerheid over technische staat
Nadeel
- Duurder of mindere motor voor zelfde geld

Particulier
Voordeel
- Goedkoper of betere motor voor zelfde geld
Nadeel
- geen garantie
- onzekerheid ov er technische staat

Mijn vragen zijn als volgd:
1 - Zijn er nog meer voor/nadelen bij particulier of bij dealer?
2 - Hoe krijg ik meer zekerheid over de technische staat bij particuliere koop?
3 - Wat raad jij me aan, particulier of dealer?
4 - wat is een leeftijd / KM-stand waarbij ik mag verwachten dat ik de motor
zeker 3 jaar als woon-school verkeer kan gebruiken?
 
Laatst bewerkt:
de meest belangrijke heb je zelf al verteld.
ik heb ervoor gekozen om de motor bij de dealer te kopen.
als je goed op zoek gaat valt de prijs tussen dealer en particulier best mee. al kan je bij een particulier vaak wat meer afdingen. en natuurlijk zitten er altijd wat particulieren bij die de motor echt kwijt moeten. in dat geval zijn particulieren inderdaad gekoper.
zelf koop ik geen motor bij een particulier omdat ik daar al wat meer nare ervaring mee heb gehad.
een motor is toch niet iets wat je zomaar koopt, dus mijn advies is om het bij een dealer te kopen. ;) maar dat is hoe ik erover denk
 
Kun je zelf bepalen of een motor in orde is --> particulier. Heb je twee linkerhanden en zie je het verschil tussen een paard en een snelkookpan niet --> dealer. Bij de dealer ben je vrijwel altijd duurder uit en de technische staat weet je nog steeds niet. Dealers, waarom denk je dat ze zo heten ;)

Zorg dat je zelf voldoende kennis meebrengt en check de gebruikelijk zaken.
Hier heb ik een aardig lijstje neergezet met dank aan internet en internetters:
Aankoop!, waarop letten!
 
Hee, gefeliciteerd!

Tweede Hanzzzzje ik ben de eertse weet niet waar de tweede is.

_O-

1 - Zijn er nog meer voor/nadelen bij particulier of bij dealer?
Particulier weet meer over de historie maar of hij ook de minder mooie zaken verteld is de vraag.
Hou wel in de gaten garantie is bij een dealer ook beperkt meestal een halfjaar op het blok. Een goede dealer zal over het algemeen coulanter zijn bij eventuele problemen.

2 - Hoe krijg ik meer zekerheid over de technische staat bij particuliere koop?
Auto's kun je door de ANWB laten keuren mischien doen ze het ook voor motorfietsen. Anders: of je neemt iemand mee die er echt verstand van heeft dus niet Jan lul om de hoek die wellicht heel goed kan rijden of je heb er zelf verstand van. Ok dit forum is via de zoek functie vast ook wel het e.e.a. te vinden waar je op moet letten.

3 - Wat raad jij me aan, particulier of dealer?
Goede dealer als je met tips uit twee niet uit de voeten kan en of financiel gene risico kan nemen. Verder koop een niet een motorfiets die te oud is of met teveel km's tenzij punt twee.

Ik zelf koop partikulier en mijn VFR uit '89 heeft er meer dan 100000 km op staan staan.

*D
 
Ik ben een 21-jarige student en heb begin deze maand m'n A-rijbewijs in ontvangst mogen nemen :)
Dus nou ben ik opzoek naar een leuke 2de hansje...

Ik ben al een beetje wezen rond kijken en weet al wat voor type motor dat ik wil.
Het zal waarschijnlijk een lichtere chopper worden.
Iets in de stijl van : Intruder, Virago, Savage, Vulcan of Shadow en dan waarschijnlijk onder de 1000cc

De motorfiets wil ik gebruiken voor woon-school verkeer en ik verwacht 5000 tot 7500Km per jaar te rijden. De motorfiets moet in technisch goede staat verkeren omdat ik deze dus dagelijks wil gebruiken.

Ik weet alleen niet of ik een motor bij een dealer of particulier ga halen.
Elk heeft zo z'n voordelen en nadelen...
Dealer
Voordeel
- Iets van garantie
- Meer zekerheid over technische staat
Nadeel
- Duurder of mindere motor voor zelfde geld

Particulier
Voordeel
- Goedkoper of betere motor voor zelfde geld
Nadeel
- geen garantie
- onzekerheid ov er technische staat

Mijn vragen zijn als volgd:
1 - Zijn er nog meer voor/nadelen bij particulier of bij dealer?
2 - Hoe krijg ik meer zekerheid over de technische staat bij particuliere koop?
3 - Wat raad jij me aan, particulier of dealer?
4 - wat is een leeftijd / KM-stand waarbij ik mag verwachten dat ik de motor
zeker 3 jaar als woon-school verkeer kan gebruiken?

Ik heb nou 3 motors particulier gekocht.
nadat me blok voor 800 euro gereviseerd was en grote beurt met kleppen twv 400 euro was ik nog goedkoper uit als wat ik bij de dealer had betaald.
Het hangt er natuurlijk ook vanaf wat je zelf aan onderhoud kan doen, mocht de particulier aangeschafte motor dit spoedig nodig hebben, bij de dealer staat tie klaar om te gaan doorgaans.
en als je slechts 6 maanden garantie krijgt bij de dealer, dat is mij te kort om echt doorslag te geven.
na een blackbird bij een dealer bekeken te hebben heb ik toch (want het was best een mooi ding hoor, zoals alles als je op zoek bent ;)
precies zo 1 particulier gekocht, zag er beter uit ) ook echt goed gekeken , geen verroeste downpipes , krassen etc 28000 km gelopen ipv 57000.
prijsverschil ?...... 150 euro.... in het voordeel van die bij de dealer...
maar die 150 euro was die 28k km al waard, de staat ZEKER een 500 euro.
owja.. en dat was dus ZONDER !! inruil.
had het geluk me fzr1000 voor 2100 te kunnen verkopen ( heb je dat particulier weer ;) ) ipv de '1300' die bij de dealer was 'verrekend' in de prijs.
maw voor dat geld had ik die fzr erbij kunnen houden, maar dat had ik al een keer gedaan, en nu werdt het wat vol *D

misschien zal je nog wel meer reakties krijgen en ook van mensen die superblij met hun dealer zijn, dat is dan ook wel terecht want er zijn ook een hoop goede motorzaken en ben ook blij dat ik voor een aantal dingen op hun kan terugvallen.
maar neem anders iemand mee bij het kijken naar een motor die je wil gaan kopen, die zal dan ook geen 'roze bril' ophebben en dat geld zowel voor bij de dealer als particulier kopen natuurlijk..succes !
 
Bij de dealer koop je voor een hoop extra geld alleen maar een beetje "schijnzekerheid".

Het enige wat een dealer met inruilfiets doet is hem even goed poetsen, en dan hopen dat er niets stuk gaat in de 3 maanden "BOVAG-garantie".

Daarnaast is de kans dat een dealer je een brik aansmeert juist groter, als wanneer je particulier koopt. Bij een particulier ben je extra op je hoede, en een dealer weet precies hoe hij je moet inpalmen en hoe hij de werkelijkheid moet verdraaien.
 
Ik weet alleen niet of ik een motor bij een dealer of particulier ga halen.
Elk heeft zo z'n voordelen en nadelen...
Dealer
Voordeel
- Iets van garantie
- Meer zekerheid over technische staat
Nadeel
- Duurder of mindere motor voor zelfde geld

Particulier
Voordeel
- Goedkoper of betere motor voor zelfde geld
Nadeel
- geen garantie
- onzekerheid ov er technische staat

Mijn vragen zijn als volgd:
1 - Zijn er nog meer voor/nadelen bij particulier of bij dealer?
2 - Hoe krijg ik meer zekerheid over de technische staat bij particuliere koop?
3 - Wat raad jij me aan, particulier of dealer?
4 - wat is een leeftijd / KM-stand waarbij ik mag verwachten dat ik de motor
zeker 3 jaar als woon-school verkeer kan gebruiken?

Kijk hier eens rond:
http://www.student.kun.nl/wouter.timmer/Motorkopen/pagina_index_motorkopen.htm
 
In het blad Promotor staat altijd iemandt die motors keurt op locatie nm.Erik vanLendt hij berekent een vaste prijs per km. en een keurings bedrsg volgens mij.Als je leest wat hij allemaal tegenkomt dat schrik je van.Zijn tel.nm. staat er ook altijd bij kan het blad zo niet vinden maar misschien weet iemand anders dit.Susses met de aankoop.
 
Op de links is ERG veel informatie te vinden, en sommige tips zijn ook wel goeie.

Ik zit er nu aan te denken om eerst uit te zoeken welke motor dat ik wil...
dan is het daarna makkelijker om dealers met particulieren te vergelijken.
want zoals ik in de TS al zei zoek ik iets in de trand van : Intruder, Virago, Savage, Vulcan of Shadow en dan waarschijnlijk onder de 1000cc
erg nauwkeurig is dat ook niet...

morgen dan maar eens beginnen met wat proefritjes...
 
ivm technische staat: dealer of particulier...maakt ni uit. Heb met 1 moto van dealer heel veel problemen gehad. En dat bleef duren (tot na de garantie..want ze konder er niks aan doen?!)
 
In het blad Promotor staat altijd iemandt die motors keurt op locatie nm.Erik vanLendt hij berekent een vaste prijs per km. en een keurings bedrsg volgens mij.Als je leest wat hij allemaal tegenkomt dat schrik je van.Zijn tel.nm. staat er ook altijd bij kan het blad zo niet vinden maar misschien weet iemand anders dit.Susses met de aankoop.

Wilde hetzelfde advies geven :Y .

Ik heb de ProMotor hier liggen:

"Als je verzekerd wil zijn van een objectief, grondig en kundig advies, dan schakel je de ProMotor Adviseur in. Je maakt een afspraak en ter plekke keurt Erik van Lent je motor. Erik is telefonisch bereikbaar van maandag t/m zaterdag van 09.00 tot 18.00 op 0344-664 550 of 06-21490366. Er wordt gekeurd van dinsdag t/m zaterdag. Je kunt Erik ook mailen: erik(a)erikvanlent.nl"

"De prijzen:
Promotor-abonnee: € 120,-
Niet abonne: € 135,-"

"Naast de keuringskosten wordt € 0,18 per kilometer berekend (altijd op basis van een enkele reis), een compressiemeting kost € 15 extra."

Bron: Promotor

Ik heb mijn motor ook particulier gekocht. Als student kon ik het prijsverschil met de dealers wel waarderen! Ik ben twee keer naar dezelfde motor wezen kijken met 2 neven (apart) die allebei al vele jaren rijden en waarvan er 1 ook zelf sleutelt. Klein verschil is wel dat er bij zelfs nog een paar maanden fabrieksgarantie op zat, omdat de motor nog geen 2 jaar oud was. Dat was zeg maar een stok achter de deur.

Ik ben zelf zeer geïnteresseerd in de onderhoudshistorie en heb deze graag gezien alvorens ik mijn motor koop (boekjes, afgestempelde beurten en rekeningen).

Succes met de zoektocht naar je nieuwe motor.

Groet, David
 
Tussen een dealer en een particulier en een dealer, zit ook nog de "handelaar" om het zo te zeggen. Vaak grote hallen met 100+ motoren.

Dit is vaak gewoon inkoop / verkoop, meestal met een werkplaatsje voor rijklaarmaken en kleine beurtjes. Je hebt niet zoveel garantie als bij de dealer, maar meer dan bij een particulier, meestal een maand of 3. De prijs zit tussen de dealer en de particulier in je kunt vaak goed over de prijs onderhandelen.

Ik heb zo mijn motor ook gekocht. Ik heb 2 vrienden van me (met veel verstand van motoren) meegenomen en die hebben de motor uitgebreid gechecht en mochten ook allebei een proefritje maken. Die vonden hem helemaal in orde, dus heb 'm gekocht en rij al duizenden kilometers zonder problemen, Heb hem in onderhoud gedaan bij een goede dealer.

JE kunt zo dus een hoop geld besparen !! Maar pas wel op, want er kunnen wat malafide handelaren tussenzitten ! Laat je assisteren door iemand die er verstand van heeft, want vaak zitten er ook opknappers tussen of import zonder historie !

Succes !
 
Ik handel zelf in low-budget (verbouwde)motoren, ben ik dan dealer ??
Punt is; je kan niet IN de motor kijken en je weet
meestal de geschiedenis niet.

Ik kan met met de beste wil ter wereld iemand goedkoop op een
leuke motor zetten, maar het blijft een oudere fiets.

De meeste dealers/handelaren duwen je niet expres een slechte fiets in je maag.
(er zijn er wel natuurlijk)
Let wel op, want bovaggarantie geldt niet onder 2000 eurie's
 
Ik heb nu particulier een motor gekocht.
Er zijn zat mensen die het op die manier verkopen.
Ze doen het dan meestal weg wegens tijdgebrek,ziekte,enz...en dat terwijl de motor gewoon helemaal goed is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan