Dealer of particulier

liquid_ice

MF'er
21 aug 2005
60
0
Eindhoven
Ik ben een 21-jarige student en heb begin deze maand m'n A-rijbewijs in ontvangst mogen nemen :)
Dus nou ben ik opzoek naar een leuke 2de hansje...

Ik ben al een beetje wezen rond kijken en weet al wat voor type motor dat ik wil.
Het zal waarschijnlijk een lichtere chopper worden.
Iets in de stijl van : Intruder, Virago, Savage, Vulcan of Shadow en dan waarschijnlijk onder de 1000cc

De motorfiets wil ik gebruiken voor woon-school verkeer en ik verwacht 5000 tot 7500Km per jaar te rijden. De motorfiets moet in technisch goede staat verkeren omdat ik deze dus dagelijks wil gebruiken.

Ik weet alleen niet of ik een motor bij een dealer of particulier ga halen.
Elk heeft zo z'n voordelen en nadelen...
Dealer
Voordeel
- Iets van garantie
- Meer zekerheid over technische staat
Nadeel
- Duurder of mindere motor voor zelfde geld

Particulier
Voordeel
- Goedkoper of betere motor voor zelfde geld
Nadeel
- geen garantie
- onzekerheid ov er technische staat

Mijn vragen zijn als volgd:
1 - Zijn er nog meer voor/nadelen bij particulier of bij dealer?
2 - Hoe krijg ik meer zekerheid over de technische staat bij particuliere koop?
3 - Wat raad jij me aan, particulier of dealer?
4 - wat is een leeftijd / KM-stand waarbij ik mag verwachten dat ik de motor
zeker 3 jaar als woon-school verkeer kan gebruiken?
 
Laatst bewerkt:
de meest belangrijke heb je zelf al verteld.
ik heb ervoor gekozen om de motor bij de dealer te kopen.
als je goed op zoek gaat valt de prijs tussen dealer en particulier best mee. al kan je bij een particulier vaak wat meer afdingen. en natuurlijk zitten er altijd wat particulieren bij die de motor echt kwijt moeten. in dat geval zijn particulieren inderdaad gekoper.
zelf koop ik geen motor bij een particulier omdat ik daar al wat meer nare ervaring mee heb gehad.