dealer van motomerk

Dollar

MF'er
13 apr 2003
131
0
Mol
Aangezien het enorm slecht gaat op het werk .
Al 3 maanden , en ik al een tijdje met het idee rondliep om een eigen motozaak te openen , nam ik eens contact op met Suzuki en Yamaha .
Na een telefonisch contact met deze invoerders van deze merken , zegde deze mensen dat ze bijna geen tijd hadden en dat ze de bevoegde persoon met mij contact zouden laten opnemen.
Met deze persoon zou ik moeten onderhadelen om een merkverdeler te kunnen worden.
Wel ,het is al 1.5 maand geleden en heb van beiden nog geen telefoontje gehad.
Nog eens contact opgenomen en weer zouden ze me terug contacteren .
Nu is het weer 3 weken geleden en nog geen telefoontje gehad.
Wat een rotte nest is dat daar bij die verdelers .
Ik snap hun manier van zakendoe niet hoor.
Is het dan zo moeilijk om een dealer van Suzuki of yamaha te kunnen worden hier in België .
En er is hier in geen straal van 35km een Suzuki of yamaha verdeler te vinden.

Zijn er hier mensen die mij kunnen vertellen hoe zij met deze invoerders hebben onderhandeld , of weten hoe ik het nog kan aanpakken ?
 
Afspraak met importeur maken en doorspreken wat mogelijkheden zijn.

Het maken van de afspraak zal misschien niet eenvoudig zijn maar ik denk dat je er meer mee bereiken dan met je telefonische vraag.

Succes
 
Ik denk dat importeurs niet op jou zitten te wachten, maar jij hen duidelijk moet maken waarom ze juist met jou zaken moeten gaan doen. Effe bellen met de boodschap van ik wil dealer worden werkt echt niet. Het begint naar mijn mening met het schrijven van een ondernemingsplan, wat aan hen kan worden voorgelegd. Dat is belangrijk voor hen (met wie doen ze zaken en zit zijn ondernmerschap solide in elkaar, maar ook belangrijk voor jezelf (hoe ga je het financieren, wat zijn de risico's die je bereid bent te nemen en welke zekerheden kan je overleggen). Verder moet je een idee hebben over marketing en hoe je je in de gevestigde orde wenst te profileren.
Ik zou ook eens advies inwinnen bij een bank wat financieel jouw mogelijkheden zijn. Ondernemen is risico's nemen die financieel gedekt moeten zijn. Daar moet je op voorhand over nagedacht hebben, anders kom je er niet.
 
Nou Bandit chiel.
Ik zou eerst eens even kijken hoe jij je posts formuleert.
Man man , jij neemt bij elke post waarschijnlijk het groene boekje van de Nederlandse spelling erbij .
OOO ik zal er volgende keer op letten MEESTER !!
Ga jij hier alle posts op fouten controleren.
Waar somige zich hier toch niet mee bezig houden.
Kom wees even redelijk wil je .
En als ik zo'n zakenplan laat schrijven , laat ik dit wel doen door iemand die er ervaring mee heeft.
aan financieele mogelijkheden ontbreekt het mij ook niet hoor.
Aja , en hier in België noemen ze zo iemand EEN DIKKE NEK !
 
Nou Bandit chiel.
Ik zou eerst eens even kijken hoe jij je posts formuleert.
Man man , jij neemt bij elke post waarschijnlijk het groene boekje van de Nederlandse spelling erbij .
OOO ik zal er volgende keer op letten MEESTER !!
Ga jij hier alle posts op fouten controleren.
Waar somige zich hier toch niet mee bezig houden.
Kom wees even redelijk wil je .
En als ik zo'n zakenplan laat schrijven , laat ik dit wel doen door iemand die er ervaring mee heeft.
aan financieele mogelijkheden ontbreekt het mij ook niet hoor.
Aja , en hier in België noemen ze zo iemand EEN DIKKE NEK !

Als je straks bij de eerste de beste zeurderige klant ook meteen zo licht geraakt bent als hierboven, dan vrees ik het ergste voor je klandizie.... :? :X
 
........
En als ik zo'n zakenplan laat schrijven , laat ik dit wel doen door iemand die er ervaring mee heeft.
aan financieele mogelijkheden ontbreekt het mij ook niet hoor.
Aja , en hier in België noemen ze zo iemand EEN DIKKE NEK !

Kets je dit in mijn richting terwijl ik je een serieus advies probeer te geven??? Ik heb in elk geval geen DIKKE NEK en had slechts het beste met je voor. Je komt er zelf wel (hoop ik)!
 
Nee , hoor .
Ik aprecieer het enorm dat er mensen mij hier raad willen geven.
Maar dan met zon opmerking komen dat eropneer komt dat ik eerst moet leren schrijven voor ik zaken doe dat vind ik wel belachelijk.
Dat hij alle posts hier maar eens controleert op schrijffouten en er zo op toespeelt .
Ik denk dat andere hier ook zouden op reageren .
Motorrijders zijn ook maar gewone mensen hoor .
En om goed aan een moto te kunnen sleutelen moet je niet zonder fouten kunnen schrijven.
En deze kritiek gaat naar Bandit Chiel.
Waarschijnlijk iemand die motos verkoop en de facturen opstelt.
 
Beetje flauw om mensen hier op spelfouten aan te gaan vallen. Iedereen weet dat de rijkste directeuren juist doorgaans de minste opleiding hebben genoten. Ondernemen is iets wat in je bloed moet zitten. Opleiding zegt hier niets over.
 
Sorry hoor,

Maar om ondernemer en dealer te worden toch even het volgende:

-Die taalfouten waren me ook opgevallen, om een dergelijke ondernemer te worden dien je toch wel enig niveau te hebben lijkt me.
-Je reactie is ook niet echt gepast, klanten zijn niet van jou afhankelijk maar jij van de klanten. Een klant verleent jou de gunst van een order en jij verleent hem geen gunst door de order in ontvangst te nemen. Dus spreek je wat behoudend uit in dergelijke reaties. Dit forum zit namelijk vol met potentiele klanten.
-Je kunt echt niet zomaar naar de importeur stappen met de vraag hun merk te gaan verdelen. Hier zal je toch echt jezelf voor moeten bewijzen. Het is echt niet zo vreemd dat ze niet terugbellen.

Ik wens je veel succes en hoop dat je ooit een bloeiende motorzaak mag hebben. :)

Wel posten uiteraard als je ergens begint en een open deur dag organiseert, dan komen we eens kijken wat je er van gebrouwen hebt onder het genot van een tas. ;)
 
Ja .
Maar ik wil hier nog wel even melden dat ik wel een opleiding bedrijfsbeheer heb gevolgd in avondonderwijs , speciaal om een eigen zaak te mogen starten .
Dat moet je hier hebben in België.
Is natuurlijk al wel een tijdje geleden dat ik die opleing heb afgerond.
En denk jij dat elke bedrijfsleider zijn eigen zakelijke brieven opstelt.
Ik denk wel dat hij daar ook een geschoold personeelslid voor in dienst heeft .
Zakelijke bedrijfscorrespondent.
Maar einde discussie nu.
Ik had gewoon naar de invoerder gebeld met de vraag aan welke voorwaarden je moest voldoen( regio , minimum oppervlakte toonzaal , minimum aantal moto's in de toonzaal enz) om een eigen zaak te openen , en of het mogelijk was om een afspraak te maken om erover te praten.
Ik wil echt wel graag weten of ik dat kapitaal heb of wil investeren voor ik door iemand een zakenplan laat opstellen of een marktonderzoek laat uitvoeren.
Wat dan ook weer weggesmeten geld is als ze je nadien vertellen dat je het merk niet mag vertegenwoordigen in die regio.

Maar eerlijk gezegd.
Weet je hoe ver het nog gaat komen .
Dat je je moto gewoon bij de invoerder gaat afhalen , en dat er enkel nog zaken openen die motos herstellen en geen nieuwe modellen meer verkopen.
Is dit zo in Duitsland al niet bezig met de wagens ?
Dat er aan het fabriek van Mercedes een grote toonzaal is .
Gewoon binnenkomen en na 2 uurtjes rijd je met je nieuwewagen weg




E
 
Sorry hoor,

Maar om ondernemer en dealer te worden toch even het volgende:

-Die taalfouten waren me ook opgevallen, om een dergelijke ondernemer te worden dien je toch wel enig niveau te hebben lijkt me.
-Je reactie is ook niet echt gepast, klanten zijn niet van jou afhankelijk maar jij van de klanten. Een klant verleent jou de gunst van een order en jij verleent hem geen gunst door de order in ontvangst te nemen. Dus spreek je wat behoudend uit in dergelijke reaties. Dit forum zit namelijk vol met potentiele klanten.
-Je kunt echt niet zomaar naar de importeur stappen met de vraag hun merk te gaan verdelen. Hier zal je toch echt jezelf voor moeten bewijzen. Het is echt niet zo vreemd dat ze niet terugbellen.

Ik wens je veel succes en hoop dat je ooit een bloeiende motorzaak mag hebben. :)

Wel posten uiteraard als je ergens begint en een open deur dag organiseert, dan komen we eens kijken wat je er van gebrouwen hebt onder het genot van een tas. ;)

:}

Luister Dollar,

Ik heb echt niet het slechtste met je voor! Ik ben niet voor niks dit topic gaan lezen...en ik controleer helemaal niet het (volledige) forum. Ik maak zelf ook in posts type en spel fouten, maar in jouw post zaten er echt wel heel erg veel. Dan vraag ik me op zo'n moment of ik een topic serieus moet nemen.

Ik ben zelf ondernemer en ben echt niet super hoog geschoold. Ik waardeer die mensen (uiteraard ook anderen!) die het initiatief nemen om zelf een bedrijf op te starten of een poging wagen!

Als startende ondernemer moet je ten alle tijde kritisch naar jezelf blijven kijken en daar hoort o.a. je schrijfkunst bij.

Tip: blijf wel nauw betrokken bij het schrijven van je plan (als je dat door iemand anders laat doen), want dan blijf je zelf er een goede feeling bij houden!

Succes,
Michiel

:)
 
Waarom wil je uberhaupt dealer worden ?

Verplichte afname, lage marge op nieuwe bikes, enzovoorts.

Je kunt beter gewoon vrij gevestigd handelaar worden lijkt me......

Je betrekt een pand, regelt met een plan wat geld bij de bank en gaat in Duitsland wat inkopen doen.......en klaar, biznizzzzzzzz

Niet dat het allemaal zo easy gaat maar iig beter als meteen dealer worden.....
 
Ja , is misschien nog het beste .
Gewoon tweedehands moto's verkopen en herstellingen doen.
Met een goede service weten de klanten je ook wel te vinden hoor .
En Bandit Chiel het is je vergeven .

Het is ook allemaal niet zo gemakkelijk meer vandaag de dag.
Aja , en dit is een forum , hier kan ik het risico nemen om schrijffouten te maken . .
Zodus als ik nu een brief naar een invoerder ga schrijven dan haal ik mijn beste kantje wel boven hoor .
 
Terug
Bovenaan Onderaan