Decibel Ducati 749

jvandoesburg

Rookie
18 jan 2009
12
0
Apeldoorn
Ben nieuw op de motor-forum en weet niet of dit al aan de orde is geweest!

Oktober 2008 heb ik een Ducati 749 gekocht met een termignoni uitlaat-systeem van 57mm wat behoorlijk veel geluid produceert! 102db staat er vermeldt op de doos van Termignoni maar hoeveel is dat teveel met de standaard uitlaat?
Wat zijn de conseqeunties als je aangehouden wordt?

Heb al wel gelezen dat er mensen zijn aangehouden maar het wordt voor mij niet duidelijker!

Graag jullie hulp, heb namelijk geen zin om aangehouden te worden!
 
Heb je niet sticker op je frame waarop staat hoeveel DBa en bij welk toerental je mag produceren....

Op de site van MAG kun je de gegevens terugvinden.
 
Laatst bewerkt:
Aan de rechterkant van de motor boven de uitlaat op het frame.

102 decibel = veul euro's
Waarschijnlijk (tijdelijk) inname kentekenbewijs gok ik zo even
 
Ben nieuw op de motor-forum en weet niet of dit al aan de orde is geweest!

Oktober 2008 heb ik een Ducati 749 gekocht met een termignoni uitlaat-systeem van 57mm wat behoorlijk veel geluid produceert! 102db staat er vermeldt op de doos van Termignoni maar hoeveel is dat teveel met de standaard uitlaat?
Wat zijn de conseqeunties als je aangehouden wordt?

Heb al wel gelezen dat er mensen zijn aangehouden maar het wordt voor mij niet duidelijker!

Graag jullie hulp, heb namelijk geen zin om aangehouden te worden!

qua geluid moet je gewoon mazzel hebben.

heb 2 jaar rond gereden op een GSR die 120 (gemeten) db's produceerde. paar keer aangehouden voor kleine dingen, maar geen geluid. terwijl ik met een bandit 2 keer in 1 weekend was aangehouden voor het geluid. (met een bescheiden bos uitlaat)

ik zou lekker door rijden en je niet al teveel zorgen maken. als je aangehouden wordt krijg je als je pech hebt een prent, als je mazzel hebt moet je je motor op het bureau laten zien met een legale uitlaat. of misschien een combi van deze 2...
 
Laatst bewerkt:
Artikel 5.4.11

Motorfietsen moeten zijn voorzien van een uitlaatsysteem dat over de gehele lengte gasdicht is, met uitzondering van de afwateringsgaatjes.
Het uitlaatsysteem moet deugdelijk zijn bevestigd.
Motorfietsen moeten blijven behoren tot een goedgekeurd type als bedoeld in artikel 3 van het Besluit geluidproduktie motorvoertuigen (Stb. 1981, 741).
Motorfietsen mogen in de nabijheid van de uitmonding van het uitlaatsysteem geen hoger geluidsniveau produceren dan de waarde die voor het voertuig is vermeld in het kentekenregister, vermeerderd met 2 dB(A). Het geluidsniveau van de uitlaat wordt vastgesteld op een door Onze Minister en Onze Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer tezamen aangegeven wijze.
Motorfietsen waarvoor geen waarde als bedoeld in het vierde lid is vermeld, mogen in de nabijheid van de uitmonding van het uitlaatsysteem geen hoger geluidsniveau produceren dan de in onderstaande tabel bij de onderscheiden cylinderinhouden telkens vermelde waarde:
Cylinderinhoud t/m Maximum toegestane waarde
80 cm3 91 dB(A)
125 cm3 92 dB(A)
350 cm3 95 dB(A)
500 cm3 97 dB(A)
750 cm3 100 dB(A)
1000 cm3 103 dB(A)
>1000 cm3 106 dB(A)

Infopolitie.nl
 
Laatst bewerkt:
Super bedankt voor de snelle reacties!

Een waarschuwing/bekeuring maakt mij niet zoveel uit! Maar invordering van het kenteken, opnieuw laten keuren en niet verder rijden, daar maakte ik me even zorgen om. M'n duc heb ik op stalling dus daar ga ik later even naar kijken! Als er 93/94db op staat kan ik alleen een prent krijgen omdat er geen overschrijding is van 10db.

Super bedankt al voor jullie snelle reacties, TOP!
 
qua geluid moet je gewoon mazzel hebben.

heb 2 jaar rond gereden op een GSR die 120 (gemeten) db's produceerde. paar keer aangehouden voor kleine dingen, maar geen geluid. terwijl ik met een bandit 2 keer in 1 weekend was aangehouden voor het geluid. (met een bescheiden bos uitlaat)

ik zou lekker door rijden en je niet al teveel zorgen maken. als je aangehouden wordt krijg je als je pech hebt een prent, als je mazzel hebt moet je je motor op het bureau laten zien met een legale uitlaat. of misschien een combi van deze 2...

hoe heb je dat gemeten? 120db is meer dan een F16...
 
102db!!! geen 120db... De 102db is bekend bij Termignoni en staat vermeldt op de doos en aangeleverde papieren.

Zijn db-killertjes makkelijk te monteren:p Kan ik als je aangehouden wordt ze alsnog monteren.
 
hoe heb je dat gemeten? 120db is meer dan een F16...

ding zat ook op de pijngrens...

was gemeten op 1.5 meter afstand, toen ie op de vermogensbank bij MAD racing stond. met 13000 rpm oid...

uitlaatjes waren trouwens MIVV sportlines.
 
Laatst bewerkt:
ding zat ook op de pijngrens...

was gemeten op 1.5 meter afstand, toen ie op de vermogensbank bij MAD racing stond. met 13000 rpm oid...

uitlaatjes waren trouwens MIVV sportlines.

120 db!!!

Ik heb niks tegen een lekker geluid, maar je kunt het ook overdrijven :X
 
102db!!! geen 120db... De 102db is bekend bij Termignoni en staat vermeldt op de doos en aangeleverde papieren.

Zijn db-killertjes makkelijk te monteren:p Kan ik als je aangehouden wordt ze alsnog monteren.

is dat niet bij het gemeten toerental, zoals de waarde van de originele uitlaat?

lijkt me leuk want ddat van mij gaf geloof ik ook 102 db aan en is een race systeem... dus zou mijn 1099 cc dat wettelijk wel mogen maken })

edit : std maakt die van mij volgens 't frameplaatje 94db bij 4500tpm
 
Laatst bewerkt:
Weet ik niet! Ik daar ga ik zelf ook nog even induiken... Die van jouw mag dat idd dan wel... wel krom, majah... die 1098 is ook porno:p heb je ook termignoni eronder?
 
ding zat ook op de pijngrens...

was gemeten op 1.5 meter afstand, toen ie op de vermogensbank bij MAD racing stond. met 13000 rpm oid...

uitlaatjes waren trouwens MIVV sportlines.

dat kan wel kloppen hoor :)
je std uitlaat maakt ook meer lawaai bij volle toeren, op je frameplaatje met je serienr staat een waarde gemeten bij een betaald toerental,dat is goedgekeurd voor de EEG norm

bij een open uitlaat gelden die cijfers natuurlijk niet :+
 
:9~ Lekker hoor! Wat zal dat een heerlijk geluid geven :Y :]

ja zo luid dat het echt pijnlijk is voor je oren na een tijdje en je echt wel doppen moet aandoen :X

2nhe0yr.jpg


klinkt ongeveer zo , is maar een filmpje van een dynorun maar de klank is gelijk , alleen veel harder irl :+


zo'n 57mm assymetrisch systeem is ook heel erg mooi voor de 749/999
zag een tijd geleden een 999S met zo'n systeem op de snelweg en toen hij voor me uit ging rijden (zat in het koekblik) en rollend volgas ging geven vanaf 120 in de 6 hoorde ik 'm echt diep brullen tot kilometers voor me uit }) , heb m'n venster nog opengedraaid om 'r van te genieten :}
 
Tja wat is geluid... als je in een grote controle terecht komt ben je sowieso wel de sjaak maar rijd je niet constant als een losgeslagen debiel dan zal oom agent ook wel een oogje dichtknijpen ;)

Ik heb een tijdje met een ingekorte akra rondgereden op m'n r6 die gaf 108db bij 4000 toeren maar die was nog redelijk bescheiden.
M'n jawa heeft dempers zo groot als een red-bull blikje maar met het 2-takt geluid klinkt dat toch weer heel anders die zal ongetwijfeld ook rond de 98db zitten

en dan hebben we nog m'n rsv die straks verwend wordt met een setje ingekorte originele dempers (binnenwerk aangepast + kat aangepast) die zal je ook wel aan komen horen icm een open luchtfilter maar dat is niet TE aso :P
 
Tja wat is geluid... als je in een grote controle terecht komt ben je sowieso wel de sjaak maar rijd je niet constant als een losgeslagen debiel dan zal oom agent ook wel een oogje dichtknijpen ;)

Ik heb een tijdje met een ingekorte akra rondgereden op m'n r6 die gaf 108db bij 4000 toeren maar die was nog redelijk bescheiden.
M'n jawa heeft dempers zo groot als een red-bull blikje maar met het 2-takt geluid klinkt dat toch weer heel anders die zal ongetwijfeld ook rond de 98db zitten

en dan hebben we nog m'n rsv die straks verwend wordt met een setje ingekorte originele dempers (binnenwerk aangepast + kat aangepast) die zal je ook wel aan komen horen icm een open luchtfilter maar dat is niet TE aso :P

als je zo'n renegade kit bedoelt zodat je hele onderkant van je tank een airbox wordt en je deksel eraf blijft ga je nog schrikken icm een open uitlaat })

heb ook zo'n ring gehad , heb 'm er gelijk terug afgeschroefd na een ritje, liep ook niet goed en moest opniew worden afgesteld maar dat geluid.... was gelijk nu op de duc :9~

beetje TE harde brul *O*
 
Terug
Bovenaan Onderaan