Decibelmeting uitlaat

Hawkmoon

MF'er
17 apr 2022
94
158
Hoorn
Ik ben de trotse bezitter van een Kawasaki ZN700 LTD uit 1984. Fijne motor, en volgens mij nog zo goed als origineel.
Wel vraag ik me af of de motor niet te veel geluid maakt.
Het is voor mij heel moeilijk om in te schatten, aangezien ik vrijwel helemaal doof ben.
Ik merk vooral dat de trillingen anders zijn als bij de lesmotor, maar of dat zich ook vertaalt naar geluid? Geen idee.
Kun je ergens een geluidsmeting laten doen?
 
Ik ben de trotse bezitter van een Kawasaki ZN700 LTD uit 1984. Fijne motor, en volgens mij nog zo goed als origineel.
Wel vraag ik me af of de motor niet te veel geluid maakt.
Het is voor mij heel moeilijk om in te schatten, aangezien ik vrijwel helemaal doof ben.
Ik merk vooral dat de trillingen anders zijn als bij de lesmotor, maar of dat zich ook vertaalt naar geluid? Geen idee.
Kun je ergens een geluidsmeting laten doen?
Hallo,

Leuke fiets! De kans dat iemand een herriepijp op een ZN700 heeft gezet lijkt mij minimaal.

Kijk anders of je een productieplaatje kunt vinden.

Vergeet niet dat in 1984 een motorfiets (heel) wat luider mocht brullen dan tegenwoordig.

Dat de vibraties anders zijn, kan goed goed kloppen indien je lesmotor een tweecilinder was.

Zelf gruw ik van viercilinders vanwege de trilfrequentie. Ik ben zelf slechthorende en dus eveneens gevoelig voor vibraties

Je kunt iemand vragen, bijvoorbeeld je rijinstructeur?
 
Hallo,

Leuke fiets! De kans dat iemand een herriepijp op een ZN700 heeft gezet lijkt mij minimaal.

Kijk anders of je een productieplaatje kunt vinden.

Vergeet niet dat in 1984 een motorfiets (heel) wat luider mocht brullen dan tegenwoordig.

Dat de vibraties anders zijn, kan goed goed kloppen indien je lesmotor een tweecilinder was.

Zelf gruw ik van viercilinders vanwege de trilfrequentie. Ik ben zelf slechthorende en dus eveneens gevoelig voor vibraties

Je kunt iemand vragen, bijvoorbeeld je rijinstructeur?
Lesmotor was inderdaad een tweecilinder. En vrij nieuw, dus weinig vibraties.
Maakte het lastig om juiste schakelmoment te vinden. Ik moest constant de toerenteller in de gaten houden.
Op mijn eigen motor voel ik veel beter wanneer ik moet schakelen.
Ik merk dat mensen eerder opkijken bij m'n eigen motor dan met de lesmotor.
Vandaar de vraag of deze misschien te luid zou zijn. Volgens de typeplaat mag het 100dB zijn overigens.
 
Als je de originele uitlaten er nog onder hebt en die zijn nog in goede staat, zul je niet teveel lawaai maken lijkt me.
 
Als je de originele uitlaten er nog onder hebt en die zijn nog in goede staat, zul je niet teveel lawaai maken lijkt me.
Volgens mij zijn het de originele. En ze zijn ook niet lek. Denk ik, ik hoor toch het verschil niet....
 
Ik ben ook al een tijdje op zoek, maar lijkt wel of niemand weet of en waar het kan
Vraag me af of een auto apk station dit kan. Auto moet voor apk toch ook op geluid gecontroleerd worden? Zal morgen gelijk even contact opnemen, laat wel weten of er iets uitkomt
 
De officiële meting nabootsen is wel een dingetje.

Ik heb heb dB meter. Gebruik ter indicatie. Geeft wel een idee hoor :)

Probeer maar een meter te lenen, huren, kopen?

Of vraag een normaal horende motorrijder hoe hij het geluid in t algemeen vindt.

En 100 dB is echt al veel :Y
 
Vraag me af of een auto apk station dit kan. Auto moet voor apk toch ook op geluid gecontroleerd worden? Zal morgen gelijk even contact opnemen, laat wel weten of er iets uitkomt
Denk t niet.
Enkel of de uitlaat over de lengte gasdicht is. Meen ik.
 
Vraag me af of een auto apk station dit kan. Auto moet voor apk toch ook op geluid gecontroleerd worden? Zal morgen gelijk even contact opnemen, laat wel weten of er iets uitkomt
Een apk station doet geen metingen. Je zou een app op je telefoon kunnen zetten en daarmee een eenvoudige meting te doen.
 
De officiële meting nabootsen is wel een dingetje.

Ik heb heb dB meter. Gebruik ter indicatie. Geeft wel een idee hoor :)

Probeer maar een meter te lenen, huren, kopen?

Of vraag een normaal horende motorrijder hoe hij het geluid in t algemeen vindt.

En 100 dB is echt al veel :Y
€15 thuisbezorgd
Da's ook een optie, zal in ieder geval iets duidelijker zijn. En voor die paar euro kan 't er wel af
 
Een apk station doet geen metingen. Je zou een app op je telefoon kunnen zetten en daarmee een eenvoudige meting te doen.
Ik heb iets van 5 of 6 verschillende apps geprobeerd.

Die geven een max geluid aan tijdens hetzelfde geluid uiteenlopend van 53,5 tot 78 dB.

Dat is nogal een verschil
 
Ik heb iets van 5 of 6 verschillende apps geprobeerd.

Die geven een max geluid aan tijdens hetzelfde geluid uiteenlopend van 53,5 tot 78 dB.

Dat is nogal een verschil
Dat is zeker een verschil.
Elke 3dB is een verdubbeling van geluidsdruk. Van 54 naar 78 is dus 24/3=8 => 2^8=256x zoveel geluidsdruk.
54dB is niet veel harder dan de gemiddelde scheet.
 
Laatst bewerkt:
Zoek ook maar vast de meetopstelling op.

Op x cm, onder x hoek, etc.

Ik weet dat rdw in lelystad ook nog eens anders meet. Namelijk rijdend langs opstelling meters.

Politie doet meting stilstaand.

Pak anders de motor naar tt assen ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan