Decibelmeting uitlaat

1676584382768.png


Dit staat er bij de RDW gegevens voor mijn motor.

Ik hoop niet dat ze verwachten dat mijn motor 6000 toeren moet draaien bij stationair.

EDIT; ik heb via via begrepen dat dit zou betekenen dat ik 90dB mag maken bij 6000 toeren in een stilstaande situatie.
 
Laatst bewerkt:
Bekijk bijlage 1849170

Dit staat er bij de RDW gegevens voor mijn motor.

Ik hoop niet dat ze verwachten dat mijn motor 6000 toeren moet draaien bij stationair.

EDIT; ik heb via via begrepen dat dit zou betekenen dat ik 90dB mag maken bij 6000 toeren in een stilstaande situatie.
6000 en stationair gaat niet he.
Stationair toerental, relantie, is wat een blok draait zonder invloed of vraag van bestuurder, bestuurster hullie zullie.....

En ja. Stilstaan en gasgeven. Tot 6000 tpm. Dan de meting doen :Y

Ik zou meten tijdens oplopen vd toeren. Zeg maar hele bruikbare gebied.
 
Wat maak jij je druk of de motor veel geluid maakt je bent vrijwel helemaal doof.
Als je aangehouden word heb je een excuus.
Is er verder niemand zoals de buren klagen over het geluid zal het wel goed zijn.
 
Lesmotor was inderdaad een tweecilinder. En vrij nieuw, dus weinig vibraties.
Maakte het lastig om juiste schakelmoment te vinden. Ik moest constant de toerenteller in de gaten houden.
Op mijn eigen motor voel ik veel beter wanneer ik moet schakelen.
Ik merk dat mensen eerder opkijken bij m'n eigen motor dan met de lesmotor.
Vandaar de vraag of deze misschien te luid zou zijn. Volgens de typeplaat mag het 100dB zijn overigens.
Gek genoeg is het voor mij precies het omgekeerde. Op mijn TDM kan ik het veel makkelijker aanvoelen dan op de Diversion.

Persoonlijke voorkeur.

Mensjes van tegenwoordig zijn overgevoelig voor een beetje geluid. Op mijn plaatje staat 92dB en mijn uitlaten zijn gasdicht.
Overigens kun je dat nu mooi checken, nu het nog koud is.

Motor stationair draaien en een uitlaat dicht gooien met je voet of doek. Zie je ergens damp opstijgen, dan zit daar een lek(je).

Ik zou mij niet teveel zorgen maken. Je hebt een officiële plaatje van de fabrikant, dus de politie zal ook niet te moeilijk doen. Zeker als je aangeeft dat je doof bent.

Veel veilige kilometers toegewenst!
 
Wat maak jij je druk of de motor veel geluid maakt je bent vrijwel helemaal doof.
Als je aangehouden word heb je een excuus.
Is er verder niemand zoals de buren klagen over het geluid zal het wel goed zijn.
TS is gewoon begaan met zijn omgeving. Hij wil een ander geen overlast bezorgen.

Dat valt te prijzen, maar TS zou ik aanraden om te checken of het gasdicht is. Zo ja, lekker genieten.
 
Wat maak jij je druk of de motor veel geluid maakt je bent vrijwel helemaal doof.
Als je aangehouden word heb je een excuus.
Is er verder niemand zoals de buren klagen over het geluid zal het wel goed zijn.
Ergens heb je wel gelijk.
Maar aangezien er tegenwoordig hele volksstammen te hoop lopen zodra iemand een dijkje op rijd, is het toch wel een issue.
"Wir haben es nicht gewußt" is ook geen excuus meer tegenwoordig....
 
TS is gewoon begaan met zijn omgeving. Hij wil een ander geen overlast bezorgen.

Dat valt te prijzen, maar TS zou ik aanraden om te checken of het gasdicht is. Zo ja, lekker genieten.
Geen overlast bezorgen... Mwoah.
Gaat me meer om dat ik geen onnodige bekeuringen wil. En ook niet de reden wil zijn dat andere motorrijders straks nergens meer mogen rijden.
Voor mij persoonlijk is het geluid van de motor geen issue. Al maakt dat ding meer herrie dan een straaljager die door de geluidsbarriere gaat, ik zal het waarschijnlijk niet eens merken.
Dus als ie zachter klinkt dan de gemiddelde electrische fiets vind ik't ook prima.
 
Mijn vraag is dus vooral; hoe weet ik of een Lidl of Amazon geluidmeter het wel goed meet?
De nauwkeurigheid van dergelijke meters staat er vaak bij.
Parkside is voor niet professioneel gebruik prima spul. De herkomst van Parkside zijn drie Duitse fabrikanten.
Er zijn vele onafhankelijke partijen zoals de Consumentenbond die spullen testen. Parkside komt er altijd heel redelijk uit tegen de grote dure merken zoals Makita, De Walt en Bosch.

De decibelmeter van Parkside heeft een nauwkeurigheid van 1,5 dBa. Als je dat weg zet tegen een decibelmeter van PCE-instruments van 220 euro met een naukeurigheid van 1,4 dBa heb je al gauw 207 euro bespaard. Omdat Parkside een Duits gevestigd merk is zullen de specificaties voldoen aan Europese standaarden. AliExpress heeft natuurlijk verder geen zak te maken met Europese standaarden e.d.

EDIT: oh en besef je wel dat 1,5 dBa niet veel klinkt maar even in perspectief; 60 dBa is 2 keer zo luid als 50 dBa.
 
Decibellen...Het is een lastig verhaal.
+3dB is een verdubbeling van het geluidsniveau of beter twee geluidsbronnen met eenzelfde geluidsniveau produceren +3dB ten opzichte van 1 bron. Concreet : 2 motoren die 90dB elk produceren, zullen 93dB samen produceren.
Maar dat is niet hetzelfde als dubbel zo luid klinken. Subjectief klinkt voor het menselijk gehoor een verhoging van +10dB als ongeveer dubbel zo hard. Draai je jouw versterker volumeknob met ongeveer 10dB omhoog dan zal dit ervaren worden als ongeveer dubbel zo hard.
Maar ook : een vertienvoudiging van de bronsterkte (10 moto's van 90dB) meten ongeveer 10dB harder, of dus 100dB, En dat wordt ervaren als dubbel zo luid.
+1dB(A) wordt gezien als het kleinste volumeverschil dat het menselijk oor kan waarnemen, of onderscheiden.
+3dB(A) is de verhoging van het gemeten geluidsniveau die 2 identieke bronnen produceren ten opzichte van 1 bron.
+10dB(A) wordt gezien als de subjectieve waarneming van een verdubbeling van geluid en is tevens de verhoging die 10 identieke bronnen produceren ten opzichte van 1 bron


Mijn vorige motor : 2010 street triple : CE comformiteits certificaat : stationaire meting : 91 dB(A) op 5850rpm of drive by 79dB(A)
De drive by waarde kan niet bij een controle worden getest, maar is een manier om een conformiteitsattest af te leveren binnen de geldende normen.
Een stationaire meting wordt gemeten onder een hoek van 45 graden op 50 cm achter de uitlaatmond. Hierbij zal de motor op de toeren worden gebracht zoals op het VINplaatje ( bij die street triple is dat 5850rpm) en mag de meting niet meer dan 2dB boven de aangegeven waarde komen. Vanaf 3dB overschrijding kan er een boete volgen.

De dB meting wordt uitgevoerd in de stand dB(A). Het menselijk gehoor neemt midden- en hoge tonen beter waar dan lage en zeer hoge tonen van eenzelfde sterkte. Deze selectieve gevoeligheid van het gehoor wordt gecorrigeerd door het toepassen van een zogenaamd 'A-filter' in de meetapparatuur.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan