Decompresseur KLX

KLX650R

Rookie
19 okt 2004
24
0
Ede
Er zit een irritant tikje in de kop van mijn motor (KLX 650 R BJ 95), het is geen constante tik, als hij stationair draait hoor je hem een paar slagen wel en dan soms enkele niet (ook tijdens het rijden is dit het geval). Ik heb het blok een week geleden uit elkaar gehad en de nokkenasketingen zijn vervangen, verder waren de zuiger, cilinder, bigend en dergelijke nog goed. De klepspeling is in orde (op een inlaat klep na, daar is de speling iets te krap van, wordt morgen aangepast).
Nu denk ik dat het misschien aan de decompresseur ligt. De gewichten hebben namelijk wat zijdelinkse speling waardoor het gedeelte wat de uitlaatklep induwt te ver naar buiten komt als de motor loopt (hij kan iets kantelen zie rode pijl) en volgens mij kan hij net de shim raken (rode lijn). Op de foto staan de gewichten trouwens naar buiten (stand wanneer de motor loopt) dankzij het potloodje :) .

full


Ik vroeg me af wat jullie hiervan denken, of dit het idd zou kunnen zijn of dat ik iets over het hoofd heb gezien. En wat ik er eventueel aan kan doen (De gewichten zitten volgens mij vast met pennen die geperst zijn op de nokkenas). O en de veer van de compresseur heb ik ook al vervangen, dus die kan het ook niet zijn.
 
Trap je, je dan niet helemaal de tering bij het starten? Of heb jij nog een andere manier om de compressie eraf te halen (ik niet namelijk).
 
Gewoon kicken langzaam tot hij in BDP staat, en dan terug halen en 1 goeie flinke trap. Ik heb weleens waar maar een 350, maar gebruik dat decompressie systeem niet
 
Trap je, je dan niet helemaal de tering bij het starten? Of heb jij nog een andere manier om de compressie eraf te halen (ik niet namelijk).

heb je geen handmatig systeem? ik heb nog een hendeltje.
als je dat niet hebt...tja...wat wel zo is, is dat die zooi gewoon verslijt na zoveel jaar...daarom heb ik hem bij mij er ook uit gesloopt...begon te weigeren enoz...kon bdp niet vinden, en kreeg af en toe dat ie opeens niet decomprimeerde...dus dat was ik zat.
Ik heb dus nog een hendeltje op mn stuur waarmee ik de klep kan lichten.
 
Ik heb idd geen hendeltje, de decomresseur werkt verder goed en omdat ik nu al redelijk moet trappen ga ik hem er maar niet helemaal afhalen. Misschien iemand een idee hoe ik die speling wegkrijg (op en nette manier).
 
volgens mij zit ie gewoon geperst. was bij mij ook (naja..zat geklemd tussen nokkenastandwiel, die zat geperst) ...eraf laten persen en ringetje ertussen is een mogelijkheid.

kunt ook nieuwe/2ehandse scoren en die er dan weer opzetten...als het toch al openligt.
 
aaaah
eindelijk nog eens iemand met goede smaak :)
mijn fiets heeft dat tikken in de kop ook, stoort me eigenlijk niet zo. de decompresie eraf slopen lijkt me niet zo leuk starten.

welke klepspeling hou jij aan voor je KLXR?
in de manual staat exhaust; 0.15 ~ 0.24 inlet; 0.10 ~ 0.19
in de kawasaki racing-kit-guide staat exhaust; 0.3 en intake; 0.25 (bij verwijderde snorkel, grotere sproeier en een open uitlaat)
 
Dat dacht ik ook :9 , je ziet idd maar weinig KLXRen. Ik irriteer me wel een beetje aan dat tikken, maar misschien moet ik er maar mee leren leven. Ik heb vandaag die pennen proberen aan te drukken met een pers, bij een lukte dat, bij die andere kom je er vrijwel niet bij en is het dus ook niet gelukt. De speling is nu wat minder maar nog te veel, want hij tikt nog ietsje.

Ik hou de klepspeling aan die in het WPHB staat, hou jij dan die grotere klepspeling aan dan? Ik heb trouwens een open uitlaat, grotere sproeier en de snorkel+deksel heb ik verwijderd.
 
de mijne zijn klepspeling staat geregeld op: inlaat 0.2 en uitlaat 0.3
maakt eigenlijk weinig verschil in prestaties - tikkende geluiden of andere dingen
hoe zit het met jou karterontluchting? lekt er bij jou ook steeds olie uit? (gekend klx-probleem)
 
Ja, die van mij gooit er ook olie uit via de carterontluchting. Ik heb de opening aan de onderkant van de luchtfilterkast daarom maar afgesloten, anders kwam dit steeds op mijn achterbrug en band en dat vond ik niet zo'n succes. Nu haal ik die dop er eens in de zoveel tijd uit (meestal als ik de olie vervang) om de olie die hij eruit gegooid heeft af te tappen, dus eigenlijk tap ik twee keer olie af :) .
Waar kan ik die kawasaki racing-kit-guide vinden? Ben namelijk wel nieuwschierig wat hier allemaal in staat.
 
Ik heb deze ooit eens gekocht via ebay...
't is eigenlijk een serieuze teleurstelling geweest; deze kit omvat een nieuwe zuiger (standaard compressie 10.5/1), grotere sproeiers 158 & 160, een complete pakkingset, een nieuwe bout voor het vliegwiel en een compakte handleiding.
In deze handleiding staat; klepspeling veranderen, snorkel verwijderen, sproeiers aanpassen, eventueel een andere uitlaat erop, maar 1.5 liter olie erin (!)en dan het gebruikelijke "niet gebruiken op de openbare weg"
 
Minder olie :? dat is apart, ik hou het toch maar op de voorgeschreven 1.9 liter. Met welke proeier rij jij nu?
 
Hallo KLX vrienden,

Ik heb de decompresseur al eens door mijn nokkenas deksel gehad. Oorzaak was een gebroken of te veel speling. Dus een aardige schadepost. Rij dan wel een C met elec starter. Het gebeurde bij volgas door het terrein heen. En dan rij je wel wat hoger in toeren.

Dat olie verlies is een bekend probleem. Is wel wat weersafhankelijk. De olie dampen worden bij een warme motor heel makkelijk door de carterontluchting op het nokkenasdeksel meegnomen in de slang die uitmond in het luchtfilterhuis na het filter maar voor de cab. Omdat deze slang schuin afloopt condenseert de olie daar en loopt niet meer het blok in. En blijft deels gecondenseert achter of word meegenomen door de cabarateur en verband. Nu als het filter smerig is de aanzuigkracht ook groter en zal meer aan de carterontluchting zuigen wat het effect vergroot. Nu zijn er jongens die hebben een extra oliecondensator tussengebouwd. Met staalwol erin, dat bij vele supermarkten te koop is. Voor de rest zie foto en link

oelauffang_3.jpg
sorry voor het grote beeld

Hier in duits wat je nodig hebt.
http://www.planetklx.de/deu/frames_deu/framestart.html (www.planetklx.de/deu/frames_deu/framestart.html)

Ik heb daar ook nog een engels word document die ik jullie kan sturen met een even iets andere oplossing, van PVC, stuur dan een mail.

Volgens de geluiden schijnt het goed te werken. Zelf ben ik er nog niet toe gekomen, moet deze winter nog wel eens gebeuren.
 
http://www.klx650.tk/ (Of kijk eens hier bij een ander hollandse klx vriend.)


Met nog bijzonder heden.

Cyborg heeft het internet al aardig afgestruind met wetenswaardigheden.
 
Ik heb de decompresseur al eens door mijn nokkenas deksel gehad. Oorzaak was een gebroken of te veel speling. Dus een aardige schadepost. Rij dan wel een C met elec starter. Het gebeurde bij volgas door het terrein heen. En dan rij je wel wat hoger in toeren.

Mmmm misschien moet ik dan toch nog maar naar die van mij kijken. Hoe heb je die decompresseur toen gemaakt? Of heb je een nieuwe uitlaatnokkenas + decompresseur gekocht? (volgens safe is het niet mogelijk om alleen de decompresseur te bestellen).
 
Aan de andere kant moet je je niet ongerust maken.
Het veertje vervangen heb je al gedaan.

Ik denk dat bij mij het geval was. en daardoor door de vliegende kracht de decomprsseur is opengegaan. En vol op tegen de cilinderkop is aangedrukt. En kapot gesprongen is.

Een nieuwe nokkenas kost in de buurt van 185 euro.

Kijk eens op www.buykawasaki.com

Daar vind je in de parts diagram jouw klx met bestelnummers, deze zijn wel van america, maar zijn hetzelfde.
 
Heb ook iets raars gehad bij den mijnen.
De motor startte zonder problemen, maar na een 15/20 sec viel
die stil. Carb nog maar net goed gezet.
Nog wat geprobeerd met luchtschroef, maar niks hielp.
Probleem zat hem in dat veertje van de decomp.
Was te slap geworden. En daardoor viel die stil.
Nooit aan gedacht eigenlijk.
En die olie heb ik ook, maar ja, wie niet?
 
Dat is raar, want als hij te slap wordt, dan hoort hij eigenlijk moeilijk te starten (de gewichten blijven naar buiten staan = rijstand en dus wordt de uitlaatklep niet geopend). Maar ach als hij nu weer goed loopt zal het er toch wel mee te maken hebben gehad.
Ik had al meer over dat veertje gelezen, dat als deze breekt het een hoop ellende kan geven, dus heb ik hem maar preventief vervangen.
 
Dat veertje van een paar cm zit op de decompressie zelf.
camshafts_tensioner.jpg



pagina 91
Hier het werkplaatsboek

http://www.trailheadlights.com/motorcycles/klx.pdf

fiche met onderdelennummers
http://www.ronayers.com/fiche/getyear.cfm?man=ka&groupid=6750

Altijd met zo'n groot mogelijke klepspeling rijden.
De klepspeling word in de loop der tijd minder.

Bij een groter klepspeling, komt er meer olie bij de nok op de shim.
Zorg ook voor dat je met een olieniveau rijd boven in het kijkglas.

Bij weinig olie, meer kans op nokkenasglijlagerschade.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan