decompressieklep husqvarna??

dennisvaassen

Die hard MF'er
1 jul 2009
259
10
Ik heb een Husqvarna 600cc supermotard uit het jaar 2000

2 maand geleden heb ik last gekregen van een terugslag en mijn enkel gebroken:(:(

Nu nog steeds herstellende begint het weer te kriebelen!! ik moet en zal weer op de motor springen... Alleen die kickstart gaat zo verdomd zwaar!!!

Als oplossing wou ik deze verkopen en een motor kopen met een elektrische start.
Maar laatst hoorde ik dat het aankicken met een decompressieklep veel lichter moet gaan.
Dus het blok bekeken en inderdaad! er zit een decompressieklep op :)
Alleen de bekabeling niet. ik kan hier totaal geen info over vinden op internet!

hier een foto van de huidige situatie:



Zoals je links ziet zijn er 2 aansluitingen. Dus de hevel word bedient door 2 kabels?

En hoe moeten de kabels lopen vanaf het stuur??

Heeft iemand een exploded view en partlist voor de Husqvarna 600 uit 2000

Ik ben radeloos en wil echt weten wat ik moet kopen zodat ik de motor wil fatsoenlijk kan starten.

De motor beschikt dus alleen over de klep en het heveltje ervan.. voor de rest mist alles!

Ik hoop dat jullie mij meer duidelijkheid kunnen geven over hoe ik deze klep werkende krijg :) B.v.d.
 
mail even naar Paul Bon van Bon motoren in 's-Hertogenbosch.

Hij kan je van alle informatie voorzien en van exploded views en onderdelen.

Ik heb precies dezelfde situatie als jij, alleen ik heb niets gebroken dan O-)

Ik kies er echter voor om deze niet te monteren/gebruiken
 
waarom zou je hem niet willen gebruiken ???

zonder die hendel moet ik met m'n hele gewicht op de kickstart trappen... Met het stuur tegen de muur aan! dat is natuurlijk niet fijn... voet was ook nog uit de kom bahhhh
 
Ik heb ook een decompressie heveltje maar gebruik hem eigenlijk nooit. Is met je andere voet aankicken geen optie?
succes iig. JST motoren is ook een goed infopunt.
 
Laatst bewerkt:
als hij terug slaat is gewoon slechte afstelling,heeft niks met die klep te maken.maar komt 1 kabeltje aan een komt een extra hendeltje bij je koppelings hendel bij.
 
waarom zou je hem niet willen gebruiken ???

zonder die hendel moet ik met m'n hele gewicht op de kickstart trappen... Met het stuur tegen de muur aan! dat is natuurlijk niet fijn... voet was ook nog uit de kom bahhhh

Wel eens een lacoste schoen door de midden gescheurd door de terugslag. Ben het inmiddels gewend en heb een trucje uitgevonden wat altijd werkt om de motor vrij eenvoudig aan te kicken
 
Ja bekend iets, vroegaah haden we dus helemaal nog geen electrische starters op de meeste motoren en moest je kicken. Ik had o.a een Norto 750 Commando in Combat trim met nog hogere zuigers (compressie 13,5:1) en dat vergde nog al wat van je laarzen.

Er is echter een eenvoudig trucje om een 4takt 1 pitter te starten. De decompressor gebruik je alleen om hem net over het BDP van de compressie slag te zetten. Dan gaat je zuiger naar beneden en kost dat weinig kracht, en gaat ie op vliegwiel werking door de uitlaat en inlaatslag waarna die, mits goed afgesteld aanslaat. Doe je dat niet dan sta je in 9 van de 10 gevallen steeds tegen de compressie slag te beuken.

Naast die oude Norton heb ik ook enkele 4 takt enduro's gehad waaronder een VOR 503 (alleen kickstarter) die je ook nog een snaar voren moest aantrappen. Als je die op het goede punt, "over de compressie" zette kon je hem aan kicken met badslippertjes.

Ook is beter een lange begeleidende trap ( eerst over de compressie zetten) dan een korte schop.

De decompressor moet je alleen gebruiken om hem over de compressie te zetten of hooguit om de motor bij koude start even door te pompen.
 
Laatst bewerkt:
mijn 'kunstje' is alsvolgt.

ik trek de motor uit de schuur, zet de choke aan, even rustig de kickstart een paar keer pompen tot je voelt dat de zuiger goed staat.

choke uit, en trap = lopen.

dit trucje is niet op hogere wiskunde gebaseerd, het werkte na weken van tobben en never change a winning formula :+
 
Ja bekend iets, vroegaah haden we dus helemaal nog geen electrische starters op de meeste motoren en moest je kicken. Ik had o.a een Norto 750 Commando in Combat trim met nog hogere zuigers (compressie 13,5:1) en dat vergde nog al wat van je laarzen.

Er is echter een eenvoudig trucje om een 4takt 1 pitter te starten. De decompressor gebruik je alleen om hem net over het BDP van de compressie slag te zetten. Dan gaat je zuiger naar beneden en kost dat weinig kracht, en gaat ie op vliegwiel werking door de uitlaat en inlaatslag waarna die, mits goed afgesteld aanslaat. Doe je dat niet dan sta je in 9 van de 10 gevallen steeds tegen de compressie slag te beuken.

Naast die oude Norton heb ik ook enkele 4 takt enduro's gehad waaronder een VOR 503 (alleen kickstarter) die je ook nog een snaar voren moest aantrappen. Als je die op het goede punt, "over de compressie" zette kon je hem aan kicken met badslippertjes.

Ook is beter een lange begeleidende trap ( eerst over de compressie zetten) dan een korte schop.

De decompressor moet je alleen gebruiken om hem over de compressie te zetten of hooguit om de motor bij koude start even door te pompen.

:^ :^ :^
Ik weg 65kg en trap ook een husaberg 550 (kickstarter links ;) ) met 14,0:1 HC zuiger aan.
Precies met de truc van hierboven.
Eventueel is het ook prima mogelijk om hem zonder de decompressie over het bdp heen te krijgen hoor.

Wat ook helpt is zelf hoger gaan staan dan de motor, bvb motor naast het stoeprandje, en jijzelf op het stoeprandje, dan kun je veel meer kracht zetten.
 
Wat ik nog wel eens deed als hij niet goed startte was kickstarter bovenin zetten, decompressie ingeknepen, goed trappen en dan als ik beneden was met de kickstarter de handle los laten. Dan geef je m net iets meer snelheid mee waardoor ie beter start.
 
mijn 'kunstje' is alsvolgt.

ik trek de motor uit de schuur, zet de choke aan, even rustig de kickstart een paar keer pompen tot je voelt dat de zuiger goed staat.

choke uit, en trap = lopen.

dit trucje is niet op hogere wiskunde gebaseerd, het werkte na weken van tobben en never change a winning formula :+
Op al mijn brommers zit momenteel gewoon een electrische start, dus ik kan niet echt met de grote jongens meepraten, maareuhm wat heeft het voor zin om de choke er op te zetten als je de motor in positie beweegt om hem te starten en hem vervolgens uit zet als je hem start?

Dan kun je hem toch net zo goed niet gebruiken? :?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan