Decompressieklep tbv motorrem

Nasic

Die hard MF'er
17 jun 2002
383
0
Lichtenvoorde
Een tijdje terug heb ik iets gelezen over een speciale klep in met name de motorcross (viertakt) om de motorrem te ontzien. Wanneer je het gas dichtdraait gaat er een klep in de cilinder los die de compressie weglaat, en je dus geen last hebt van de zogenoemde motorrem.

ik kan me ook herinneren dat dit aangestuurd werd door een gasklep positiesensor en een koppelsensor.

Weet iemand hier meer van want ik kan hier direct op internet niks over terug vinden. het mooiste zou een setje zijn dat universeel te plaatsen is, maar eventueel een voorbeeld van een merk/type motorfiets is ook erg welkom.
 
deze machines hebben een hendel aan het stuur die naar de cilinderkop gaat waarmee je 1 uitlaatklep omlaag duwt om de compressie weg te nemen zodat je de kickstart rond kan trappen als voorbereiding voor het starten van de motor (het juiste punt zoeken). maar die gebruik je tijdens het rijden natuurlijk niet :P

en waarom zou je de motorrem weg willen nemen? knijp dan gewoon de koppeling in ;)
motorrem is vooral bij supermoto's belangrijk.

k ben geen expert, maar jouw verhaal klinkt nogal vreemd :/
 
deze machines hebben een hendel aan het stuur die naar de cilinderkop gaat waarmee je 1 uitlaatklep omlaag duwt om de compressie weg te nemen zodat je de kickstart rond kan trappen als voorbereiding voor het starten van de motor (het juiste punt zoeken). maar die gebruik je tijdens het rijden natuurlijk niet :P

en waarom zou je de motorrem weg willen nemen? knijp dan gewoon de koppeling in ;)
motorrem is vooral bij supermoto's belangrijk.

k ben geen expert, maar jouw verhaal klinkt nogal vreemd :/

Jij bedoeld een decompressieklep voor het starten, ik bedoel een decompressieklep die los gaat wanneer je het gas dichtdraait, en dus de motorrem wegneemt.

Ben opzoek naar een nieuw type motor in onze sport, waarbij een motor rem niet wenselijk is. Daarom ben ik aan het zoeken naar een oplossing daarvoor. Koppeling gebruiken is geen optie.


Dit is volgens mij wel wat ik bedoel, maar er staan helaas geen concrete voorbeelden in waar het te koop is of op welke machines het word toegepast.
 
Koop gewoon een slipperkoppeling.
Krijg je geen verbrande kleppen door.
 
Laatst bewerkt:
Het systeem wat je beschrijft wordt veel gebruikt in de trucktechniek.(Iveco,Volvo,Daf,Mercedes)

Maar het is niet om de remwerking te verminderen, juist om meer remwerking te krijgen.
Tijdens compressie remt de zuiger af, aan het einde van de compressieslag laat men de druk ontsnappen en de zuiger gaat drukloos weer omlaag en remt dus veel harder als dat deze weer door de compressiedruk omlaag gedrukt wordt.

Als je de google link volgt vind je info over dit systeem, dat bij amerikaanse trucks al veel langer in gebruik is onder de naam "Jakebrake"

Maar voor je motor heb je er waarschijnlijk niets aan.
De slipper-clutch is dan de beste oplossing.
 
Terug
Bovenaan Onderaan