Decrompresiehendel gebuikt om motor uit te zetten!! wat nu?

ktm rijder

Rookie
12 feb 2008
1
0
hi ,

Ik heb onlangs een ktm lc4 400 gekocht uit 96. Ik heb nou een stuk of 10 x de decrompressiehendel per ongeluk gebruikt om de motor uit te zetten. als je een stukje gereden hebt en uitgezet met de deco hendel starte hij daarna erg moeizaam!
Heb er nu niet meer op gereden sindce ik er achter ben dat ik hem verkeerd gebruikt heb. Is er nu event schade int blok heb gehoord dat de kleppen beschadigt kunnen zijn. Kan het kwaad om em nu weer te starten? waar moet ik op letten of nakijken of er iets kapot is gegaan?

Groet.
 
hi ,

Ik heb onlangs een ktm lc4 400 gekocht uit 96. Ik heb nou een stuk of 10 x de decrompressiehendel per ongeluk gebruikt om de motor uit te zetten. als je een stukje gereden hebt en uitgezet met de deco hendel starte hij daarna erg moeizaam!
Heb er nu niet meer op gereden sindce ik er achter ben dat ik hem verkeerd gebruikt heb. Is er nu event schade int blok heb gehoord dat de kleppen beschadigt kunnen zijn. Kan het kwaad om em nu weer te starten? waar moet ik op letten of nakijken of er iets kapot is gegaan?

Groet.

Nou schade lijkt me niet. iig niet door de decompressie te gebruiken met uitzetten.
Deed ik namelijk ook in het begin met mijn KTM-Duke.
Al, daar zat wel een elektrische start op.
Verstand komt met de jaren(bij mij waarschijnlijk nooit).

Misschien is hij gewoon verzopen of zo.
Of je moet zeggen ,dat hij een raar geluid maakt met starten.
Maar of het dan aan de decompressie licht,nee da lijkt me sterk.
Je zou eens kunnen kijken of hij misschien blijft hangen.
Gewoon ff het kabeltje volgen richting het blok.
Dan krijg je hem namelijk ook niet meer gestart.
Suc7

Dcik
 
bij me xl blijft af en toe ook de decomprssie klep hangen door olie bvb , als je hem gewoon gebruikt dan zou die vanzelf weer netjes schoonbranden

verder kan ik je de tip geven 2 x met ingetrokken hendel en 1 x zonder kicken
 
Mijn oude LC4 600 ''kon ik alleen uitzetten" via de deco. Nooit problemen gehad.
Ik weet niet of de nokkenas van de 620 veel scherper is en of je het doet bij hoge toeren, maar ik denk dat het wel losloopt.

Maar mogelijk heb je een kromme klep. Je zou even compressie kunnen meten.

Verder zou ik gewoon lekker gaan rijden!

Maurice
 
Nooit de motor stillegen aan je deco hendel. Leg van mij part een knopje tss je ontsteking en je bobine dat je hem zo stel legd.
Als je echt pech hebt dan heb je indd een uitlaatklep krom. Compressietest zegd zoveel niet over het lekken van de kleppen maar een lektest wel.

Zet je piston in tdc, zet 8bar op je verbrandingskamer en hoor aan de uitlaat of je de lucht hoord ontsnappen.
Er bestaat ook een lekdebietmeter waar je kunt aan zien hoeveel je juist verliest maar dat kan vanuit verschillende hoeken zijn.
deze test moet je wel uitvoeren bij warme motor als dit mogelijk is.
 
Laatst bewerkt:
Misschien vuil aan het decompressie-klepje of een verzwakt veertje of een 'haartje" van de binnenkabel gebroken ... ? Een kabeltje dat zo weinig gebruikt wordt zou ik het liefst wel volrammen met teflonvet.
 
Nooit de motor stillegen aan je deco hendel. Leg van mij part een knopje tss je ontsteking en je bobine dat je hem zo stel legd.
Als je echt pech hebt dan heb je indd een uitlaatklep krom. Compressietest zegd zoveel niet over het lekken van de kleppen maar een lektest wel.

Zet je piston in tdc, zet 8bar op je verbrandingskamer en hoor aan de uitlaat of je de lucht hoord ontsnappen.
Er bestaat ook een lekdebietmeter waar je kunt aan zien hoeveel je juist verliest maar dat kan vanuit verschillende hoeken zijn.
deze test moet je wel uitvoeren bij warme motor als dit mogelijk is.

Zal wel een rare vraag zijn, maar koop je een motor, die je wel kan starten, maar als je hem uit wilt zetten moet je er eerst nog een extra knopje op maken, of moet je die met het voorwiel tegen de muur zetten , en dan de koppeling op laten komen .....
hoe zet de dealert/ verkoper hem normaal dan uit???
 
Terug
Bovenaan Onderaan