Deel 2 (2019) Is het te heet voor de (luchtgekoelde) motor en/of berijder ?

PeterBoom

Die hard MF'er
3 aug 2014
927
29
Maarheeze
Vorig Jaar de vraag ook al gesteld, 8 blz reactie's waaronder veel hilarische .
Maar kan je machine , vooral de luchtgekoelde tegen de hitte van 25- 43 graden.
Laatst kreeg ik al een waarschuwing van een Honda CB verkoper uit België dat je met deze temperaturen (30 graden) niet op zo'n luchtgekoelde machine moet gaan rijden.
"Vooral Cilinder 2-3 krijgen dan op hun donder."
Mijn GS1000 2-3 zijn inderdaad al meer versleten dan 1-4 vooral de
klepgeleiders en een beetje de cilinderwand.
Graag een verstandige aanvulling
 

Bijlagen

  • Hitte golf 3 2019.JPG
    Hitte golf 3 2019.JPG
    309,3 KB · Weergaven: 8
  • Hitte golf 3 2019 only temp.JPG
    Hitte golf 3 2019 only temp.JPG
    213 KB · Weergaven: 9
Mijn XT heeft er volgens mij geen probleem mee.
Nu zitten er ook geen meters op, dus eigenlijk heb ik geen idee.

Wel heel veel zacht zand, dus hij moet wel flink werken...
 
Mijn tiger 800 liep bij 35+ graden wel met een streepje warmere koelvloeistof, maar volgens mij verder geen issue.
 
Er zijn toch ook landen waar het elke daag zo warm is,..vraag het daar eens?
 
Er zijn toch ook landen waar het elke daag zo warm is,..vraag het daar eens?
Dit is precies het juiste antwoord.

Dat cilinder 2 en 3 anders lopen is ook te zien aan je carburateurs. Vaak staan de middelste cilinders van luchtgekoelde blokken net wat rijker.
 
Zolang je niet vaststaat in een verkeersfuik oid niets aan de hand. Sta je in heel langzaam rijdend verkeer vast dan kan het problemen geven. Als de motor oververhit raakt merk je dat aan onregelmatig stationair lopen en wordt gedoseerd gas geven lastiger. Zelfs dan duurt het nog wel even voor het de motor echt kwaad doet, maar het is een goed signaal dat je toch echt snelheid moet gaan maken voor koeling, of ergens een bier...koffie moet gaan drinken.
 
Is dan wel een heel andere motor die ik heb, maar voor mijn Monster staat voorgeschreven dat de olietemperatuur tot 170 graden mag komen. Die heb ik tot nu toe ook nog niet over de 140 graden zien komen. Dus ook niet met heet weer + korte tijd stilstaan.
 
Leuk Topic en ben met regelmaat in Azië geweest.
Daar uiteraard ook de nodige 2 wielers gehuurd om ermee rond te knorren en vraag me tot op de dag vandaag nog steeds af hoe die luchtgekoelde motorfietsjes het daar toch volhouden zonder kapot te lopen met dagelijkse temperaturen van rond de 40 graden.
Heb zelfs BMW motorfietsen rond zien rijden met die ouwe boxer blokken.
Kennelijk kunnen die luchtgekoelde fietsen flink wat verduren.
Ik ben geen monteur maar denk dat de grens van het oververhit lopen van een blokje behoorlijk hoog ligt.
Moet ik er wel als kanttekening bij zetten dat ik wel denk dat zulke motorfietsen met gebruik bij zulke hoge temperaturen sneller last zullen hebben van slijtageslag dan onze fietsen bij Hollandse temperaturen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan