Deelnemen aan ONK classic racen ?

Het gaat hier om classics uit een bepaalde periode en niet om zgn youngtimers.


De definitie "classics" klopt al niet. Motoren uit de jaren 80 zijn nu ook al + 30 jaar oud.
We leven nu in 2012 (!) , waarbij de fietsen uit de jaren 70 en 80 ( en zelfs begin 90) nu juist de echte classics zijn en oudere motoren onder de oldtimers vallen..
 
Laatst bewerkt:
Classic is vertaling van Klassieker en kan een subjectief waardeoordeel vormen, wat voor de één een klassieker is, is voor iemand anders een nieuwe ervaring. Wij hebben bepaald als club dat we met motoren tot 1973 mogen rijden.
 
Ook zal Matthijs van der Wal , redacteur van Motoplus en racer , tijdens de Hengelo races meedoen op een ter beschikking gestelde classic racer.
Dit om eens te proeven wat classic racen nu is en eens mee te maken hoe snel het eigenlijk wel gaat.
Dus al met al redenen genoeg om eens te komen kijken naar het ONK classic gebeuren.
\\

Matthijs v/d Val ... die motor is toch wel verzekerd he }) ....hij heeft ervaring in de eerste bocht op Hengelo... :Y
 
Classic is vertaling van Klassieker en kan een subjectief waardeoordeel vormen, wat voor de één een klassieker is, is voor iemand anders een nieuwe ervaring. Wij hebben bepaald als club dat we met motoren tot 1973 mogen rijden.


Natuurlijk is jullie goed recht en als jullie dat als club willen, prima. Maar stel jezelf dan niet de vraag waarom er te weinig leden zijn. Met de tijd meegaan is de oplossing, vernieuwen en een andere draai aan een organisatie geven. Dat je hart bij motoren van voor '73 ligt is ok, maar deze groep mensen wordt alleen maar kleiner..
 
Het is niet alleen bij de classics dat het aantal deelnemers terug neemt, dat is in zowat elke klasse op de superbikes en supersport na. Maar sommige wedstrijden hebben we al een best vol start veld. Tijdens de ducaticlubraces hebben er al 35 ingeschreven. Maar zal leuk zijn als we tijdens elke wedstrijd zo'n startveld hebben.
 
Natuurlijk is jullie goed recht en als jullie dat als club willen, prima. Maar stel jezelf dan niet de vraag waarom er te weinig leden zijn. Met de tijd meegaan is de oplossing, vernieuwen en een andere draai aan een organisatie geven. Dat je hart bij motoren van voor '73 ligt is ok, maar deze groep mensen wordt alleen maar kleiner..

Wil toch even reageren. Je suggereert dat de startvelden groter worden als je jongere motoren toelaat? Even simpel 'vertaald' door mij. Daar geloof ik echt niet in, natuurlijk willen we de sportklasse A of B terug, maar waarom zijn die gesneuveld?............ Denk je dat in het huidige economische klimaat er opeens wel een toeloop van deelnemers zal zijn? Dat geloof je toch niet echt? In (bijna) elke klasse loopt het terug bij gebrek aan sponsoring. En als er dan een mogelijkheid geboden wordt om te rijden, Aalsmeer of Oss zijn er ook geen rijen deelnemers. Ik denk, met respect Rob, aan een gevalletje "de wens is de vader van de gedachte".

Gewoon mijn mening.

Groet, Rob
 
Beste mensen,

Ons beleid is als volgt:

We rijden met motoren van de jaren 80 tot heden. (Dit zijn richtlijnen) met onderandere Ex GP, replica’s, zelfbouw machines, maar ook RD's RS, RGV enz. Het gaat erom dat de motoren enigsinds aan elkaar gewaagd zijn, qua uiterlijk (race ready) en vermogen (60 ~ 100pk).

2takt (YTR500)
- Vanaf 125cc tot 500cc

4takt (YTR750)
- 4cil. ~ 400cc
- 2cil. ~ 600cc
- 1cil. ~ 750cc

Superbike (YTR1000)
- Alleen op specifiek aangegeven evenementen.

Kijk maar eens op onze agenda, er staan heel wat evenementen op voor dit jaar.

www.youngtimerracing.nl

Gr. Bas :]
 
Wil toch even reageren. Je suggereert dat de startvelden groter worden als je jongere motoren toelaat? Even simpel 'vertaald' door mij. Daar geloof ik echt niet in, natuurlijk willen we de sportklasse A of B terug, maar waarom zijn die gesneuveld?............ Denk je dat in het huidige economische klimaat er opeens wel een toeloop van deelnemers zal zijn? Dat geloof je toch niet echt? In (bijna) elke klasse loopt het terug bij gebrek aan sponsoring. En als er dan een mogelijkheid geboden wordt om te rijden, Aalsmeer of Oss zijn er ook geen rijen deelnemers. Ik denk, met respect Rob, aan een gevalletje "de wens is de vader van de gedachte".

Gewoon mijn mening.

Groet, Rob

Je hebt een punt. Ik als jongere (22 jaar jong ;) ) zou ook graag racen, alleen motoren van voor 1973 zijn wat minder makkelijk te vinden en/of wat duurder. Heb een aantal vrienden die ook gek zijn van oldtimers/klassiekers, maar vaak juist van na 1973.

Volgens mij als je een of twee klasses toevoegd aan de Classics dan heb je en een gevulder veld en kan een ieder toch zichzelf meten met mensen met dezeflde machinerie :)

Overigens vind ik het wel hulde dat er geen onderscheid gemaakt word bij het land van herkomst, wat je wel bij de demo races soms wel hebt.

Edit. Ben stiekem al 23 :$
 
Laatst bewerkt:
Beste mensen,

Ons beleid is als volgt:

We rijden met motoren van de jaren 80 tot heden. (Dit zijn richtlijnen) met onderandere Ex GP, replica’s, zelfbouw machines, maar ook RD's RS, RGV enz. Het gaat erom dat de motoren enigsinds aan elkaar gewaagd zijn, qua uiterlijk (race ready) en vermogen (60 ~ 100pk).

2takt (YTR500)
- Vanaf 125cc tot 500cc

4takt (YTR750)
- 4cil. ~ 400cc
- 2cil. ~ 600cc
- 1cil. ~ 750cc

Superbike (YTR1000)
- Alleen op specifiek aangegeven evenementen.

Kijk maar eens op onze agenda, er staan heel wat evenementen op voor dit jaar.

www.youngtimerracing.nl

Gr. Bas :]

Mis ik, net als Joep, nog steeds de superbikes. Ben zelf bezig met het verzamelen van onderdelen om een VF750F racer te maken, maar kan niet bij de Youngtimer Racing terecht, terwijl het toch echt een youngtimer is. Moet bekennen dat ik nog niet contact heb gezocht, dus weet niet of het mogelijk is om een uitzondering te maken, maar vind het toch jammer dat er met deze klasse binnen nederland zo weinig wordt gedaan, terwijl er volgens mij toch wel interesse in is (als je het aantal topics hier ziet :) )
 
Mis ik, net als Joep, nog steeds de superbikes. Ben zelf bezig met het verzamelen van onderdelen om een VF750F racer te maken, maar kan niet bij de Youngtimer Racing terecht, terwijl het toch echt een youngtimer is. Moet bekennen dat ik nog niet contact heb gezocht, dus weet niet of het mogelijk is om een uitzondering te maken, maar vind het toch jammer dat er met deze klasse binnen nederland zo weinig wordt gedaan, terwijl er volgens mij toch wel interesse in is (als je het aantal topics hier ziet :) )

Hi Klopt niet helemaal, bij specifieke evenementen kan het wel degelijk. Als je op agenda kijkt zie je een colom met de verschillende klasse. Als er YTR1000 staat is tot 1000cc. Jouw motor valt daar dus binnen. Dus in dit geval Zolder en later dit jaar Zandvoort kun je meerijden.

Zie toelatingsbeleid: http://www.tijger.org/YTR/images/Toelatingsregelementen.pdf

Dus je bent van harte welkom!

Gr. Bas :]
 
Hi Klopt niet helemaal, bij specifieke evenementen kan het wel degelijk. Als je op agenda kijkt zie je een colom met de verschillende klasse. Als er YTR1000 staat is tot 1000cc. Jouw motor valt daar dus binnen. Dus in dit geval Zolder en later dit jaar Zandvoort kun je meerijden.

Zie toelatingsbeleid: http://www.tijger.org/YTR/images/Toelatingsregelementen.pdf

Dus je bent van harte welkom!

Gr. Bas :]

Had nog niet precies gekeken, maar thanks :)

Zag er trouwens goed uit op de Landelijke Motor Dagen :)
 
Wil toch even reageren. Je suggereert dat de startvelden groter worden als je jongere motoren toelaat? Even simpel 'vertaald' door mij. Daar geloof ik echt niet in, natuurlijk willen we de sportklasse A of B terug, maar waarom zijn die gesneuveld?............ Denk je dat in het huidige economische klimaat er opeens wel een toeloop van deelnemers zal zijn? Dat geloof je toch niet echt? In (bijna) elke klasse loopt het terug bij gebrek aan sponsoring. En als er dan een mogelijkheid geboden wordt om te rijden, Aalsmeer of Oss zijn er ook geen rijen deelnemers. Ik denk, met respect Rob, aan een gevalletje "de wens is de vader van de gedachte".

Gewoon mijn mening.

Groet, Rob


Hoi Rob,

Ik heb beide klassen gereden (sportklasse A en B) met deelnemers boven de 60 man waarbij selectie wedstrijden gereden moesten worden om max. 40 man aan de start te krijgen.
Door (wan)beleid van de KNMV en verkeerde keuzen zijn deze klassen toen gedecimeerd.
Denk niet dat het door gebrek aan enthousiasme van coureurs was maar vooral door oa. kosten op te schroeven, te veel beperkingen en andere demotiverende maatregelen

Racen hoeft echt niet duur te zijn. Belangrijker is dat er motiverende voorwaarden en omstandigheden worden geschapen. Bijvoorbeeld alleen op Zolder en Zandvoort rijden met af en toe op Assen is niet echt leuk. Ik zou het b.v. super vinden als er weer meer straten circuits kwamen maar weet ook eerlijkheidshalve of dit nu nog wel echt kan..



Groet,

Rob
 
Laatst bewerkt:
ps; als ik met deze (als ie af is..) een paar keer per jaar in echt competitie verband kon racen, zou ik echt van de partij zijn. En ik denk een heel grote (potentiele) groep met mij..
(Gaat om een '77 Suzuki GS750/1000-Kawa Gpz combo voor diegene die nog niets herkent ;)
full
 
Ik heb vorig jaar ook maar met 1 set banden gereden. Op Avons.

Dit jaar heb ik iets andere banden en dat gaat wel ietsjes sneller op. Maar 2 voorbanden en max 3 achterbanden heb je nodig voor 1 seizoen. Maar hier geldt ook hoe sneller je wilt gaan hoe sneller je banden weg zijn.

Na dat jaar neem ik ze over voor een habbekrats en kan er nog makkelijk een jaar mee rijden bij de SAM en 3 dagen bij de Bikers clasics op Spa
Jammer genoeg zij ze dit jaar op smallere bandjes overgegaan en die zij toch echt te smal voor mijn EGLI/Honda EVH750K2
Voor die tijd reed ik ook al met Avons met voor de oorlogs lengterichting profiel MK2
en die zagen er na Bikers Classics zo uit zie foto's

Groet. Jan
full
 
Je hebt een punt. Ik als jongere (22 jaar jong ;) ) zou ook graag racen, alleen motoren van voor 1973 zijn wat minder makkelijk te vinden en/of wat duurder. Heb een aantal vrienden die ook gek zijn van oldtimers/klassiekers, maar vaak juist van na 1973.

Volgens mij als je een of twee klasses toevoegd aan de Classics dan heb je en een gevulder veld en kan een ieder toch zichzelf meten met mensen met dezeflde machinerie :)

Overigens vind ik het wel hulde dat er geen onderscheid gemaakt word bij het land van herkomst, wat je wel bij de demo races soms wel hebt.

Edit. Ben stiekem al 23 :$


Hier rij ik in 1982 op een Kawasaki Z 500 (met wat aanpassingen ;) ) in de Formule 2 klasse. Deze motoren zijn nu voor een habbekrats te vinden en met een klein budget prima raceklaar te maken. Het moet toch mogelijk zijn dit soort fietsen in een "classic"raceklasse toe te voegen ?
full
 
Laatst bewerkt:
Je hebt een punt. Ik als jongere (22 jaar jong ;) ) zou ook graag racen, alleen motoren van voor 1973 zijn wat minder makkelijk te vinden en/of wat duurder. Heb een aantal vrienden die ook gek zijn van oldtimers/klassiekers, maar vaak juist van na 1973.

Volgens mij als je een of twee klasses toevoegd aan de Classics dan heb je en een gevulder veld en kan een ieder toch zichzelf meten met mensen met dezeflde machinerie :)

Overigens vind ik het wel hulde dat er geen onderscheid gemaakt word bij het land van herkomst, wat je wel bij de demo races soms wel hebt.

Edit. Ben stiekem al 23 :$



Motoren van voor 1973 zijn best wel te vinden , misschien niet een kant en klare racer , maar je kunt ook zelf iets opbouwen.
Dit hebben wij ook gedaan met onze Honda CB500 en je kunt het zo duur maken als je wilt.
Kijk maar eens naar ons topic:
http://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/252912/0/0/bouw,van,een,classic,racer

Met het voorstel voor meerdere classic klassen moet je eens bij de KNMV aankomen , het lijkt er ook op dat zij ons liever kwijt dan rijk zijn.
Juist daarom willen wij in onze klasse meer rijders hebben om een vuist te maken en deze te waarborgen.
Ook de andere raceklassen zien ons liever gaan dan komen, we worden vaak gezien als oliesporen trekkende ouwe mannetjes op ouwe motoren.
Maar inmiddels zijn er aardig wat jongeren onder de 35 die meerijden.
De KNMV lijkt meer geinteresseerd in klasses zoals de Talentcup , waar slechts 10 man aan deelnemen , maar hier zitten de importeurs en commerciele belangen achter.
 
Laatst bewerkt:
De oproep voor meer rijders in de huidige KNMV ONK classic klasse is aan het afdwalen.
De oproep is specifiek bedoeld voor de hierboven aangehaalde klasse !
Zoals ik al heb aangegeven kun je op je buik schrijven dat er meerdere classic klassen zouden kunnen komen bij het ONK racen.
Wij zijn het ondergeschoven kindje in het ONK programma van de KNMV.
Wij als classic club hebben al zelf moeten zorgen dat er meer wedstrijden op het programma stonden.
De KNMV had slechts 6 wedstrijden voor ons ingepland.
Dankzij onze eigen inzet hebben we dat kunnen vergroten naar 10 wedstrijden door zelf contact te leggen met andere organisaties ,oa IHRO.
Gelukkig mogen we deze wedstrijden ook mee laten tellen voor het kampioenschap.
 
De oproep voor meer rijders in de huidige KNMV ONK classic klasse is aan het afdwalen.
De oproep is specifiek bedoeld voor de hierboven aangehaalde klasse !
Zoals ik al heb aangegeven kun je op je buik schrijven dat er meerdere classic klassen zouden kunnen komen bij het ONK racen.
Wij zijn het ondergeschoven kindje in het ONK programma van de KNMV.
Wij als classic club hebben al zelf moeten zorgen dat er meer wedstrijden op het programma stonden.
De KNMV had slechts 6 wedstrijden voor ons ingepland.
Dankzij onze eigen inzet hebben we dat kunnen vergroten naar 10 wedstrijden door zelf contact te leggen met andere organisaties ,oa IHRO.
Gelukkig mogen we deze wedstrijden ook mee laten tellen voor het kampioenschap.


Allemaal erg jammer en ja, die KNMV blijft een triest clubje, zo is het nu en altijd geweest toen ook bv de NMB om zeep werd geholpen..
 
Laatst bewerkt:
hoi
als de knmv zich er mee weet een paar dingen zeker,
het gaat veel geld kosten en het gaat binnen een paar jaar naar de klote.
wat de nmb heeft opgebouwd in een paar jaar ,had de knmv erg vlug afgebrokken.
wat was het ook alweer 60 gulden pppk .! !!
dus wil je hobby matig racen geen knmv .
gr rene
 
Terug
Bovenaan Onderaan