Deense sloten

Loop ik door Kopenhagen, de hoofdstad van Denemarken omdat m'n broertje hier woont. Kom ik behoorlijk wat motoren tegen. Vervolgens kijk ik wat dichterbij en wat schetst mijn verbazing; Geen sloten, geen knipperende lichtjes, niets. Gewoon de motor met een stuurslot. En niet alleen hier in een buitenwijk, onderaan een flat. Maar overal, midden in de binnenstad. Buiten bij een kroeg. Bij een winkelcentrum. Gewoon overal mooie fietsen zonder enige vorm van een slot. Zelfs een prachtige Triumph Thruxton in topstaat. Gewoon zo los op de parkeerplaats. (Motorparkeervakken zijn hier standaard). Desgevraagd weten ze me te antwoorden dat dat heel normaal is hier. Hier wordt niets gestolen. Als je je portemonnee verliest in de kroeg krijg je die netjes via de post terug. Vaak de complete inhoud nog intact. Als je naar het strand gaat kun je gerust je mobieltje op je handdoek laten liggen.

Waarom kan dat niet bij ons? Ik wou dat ik thuis kon komen, de sleutel uit het stuur kon trekken en naar binnen kon lopen. Zelfs nu, met alle sloten, heb ik nog steeds een terughoudendheid als ik kijk of de motor er nog staat. In Amsterdam rijdt de helft van de mensen die zou willen rijden niet omdat ze bang zijn dat het ding onder hun neus weg gejat wordt. En ze hebben nog gelijk ook.
Ik ben jaloers op die Denen. Blijkbaar bestaan er nog mensen die wel respect hebben voor elkaar. Waar mensen nog gewoon blij kunnen zijn met wat ze zelf hebben, en niet alleen maar kijken naar wat anderen wel niet hebben.


waarschijnlijk omdat de polen denemarken nog niet hebben ontdekt. :X
 
Zeik toch eens op met dat gejank over Amsterdam!

De helft rijd niet dan zijn het een paar faalhazen van hier tot Tokio!

Onder je neus gejat worden........ What happened to protecting your property?!

Amsterdam is heul zo erg niet als jullie provincialen het weer schetsen! |(

Hint: kijk eens naar het profiel (woonplaats) van TS, voor hem als provinciaal uit te schelden ;) :+ :W
 
Marokkanen. :?

Het probleem ligt niet aan de Marokkanen maar de Nederlandse Marrokaan.
Je hebt goede en slechte net als Nederlanders, Surinamers, Italianen, Engelsen, Griekse noem maar op.
Het probleem is hoe ze hier opgevoed worden en de mensen met wie ze omgaan.
Dat ervoor zorgt hoe ze zich hier gedragen.
Als je naar hun vaderland gaan zijn de mensen meer dan sociaal en vriendelijk.
Daar worden dit soort dingen absoluut niet gedaan op grote schaal zoals in Nederland het geval is.


ik ben niet bang voor de marokkaan, maar voor de pool die mijn motor zo op zijn busje takelt :r

Marokkaan en Pool zijn hier variabele begrippen, had net zo goed gelegenheidsdieven en professionals kunnen noemen.
 
Laatst bewerkt:
ik ben niet bang voor de marokkaan, maar voor de pool die mijn motor zo op zijn busje takelt :r

Marokkaan en Pool zijn hier variabele begrippen, had net zo goed gelegenheidsdieven en professionals kunnen noemen.
Volgens mij ben ik degene met een vooroordeel. _O-
 
En toch gok ik op niet geboren en getogen gek he *O*

Daar heb je gelijk in, woon er nu 6 jaar. En ik heb al heel wat rondjes gereden, op zoek naar de motor van vrienden van me.
Als we diep in de krochten van MF duiken vinden we zelfs twee terug:
Joris v B in "RF600R Paars gestolen EN WEER TERUG!!"

Teruggevonden: Pegaso, gejat in A'dam oost


Maar het staat daar nog los van, het gaat om het feit dat hier het vertrouwen is. Dat sloten hier gewoon niet gebruikt worden. Ik kom origineel uit Friesland, maar ook daar hing ik meerdere sloten om m'n fiets en controleerde ik altijd de deuren van de auto extra. Het is dus niet een paranoia wat pas in Amsterdam gekomen is. Hier heerst dat niet. Het blijkt dat ze hier ook zo'n citybike (witte fietsen) systeem hebben als in Amsterdam ooit geprobeerd is. Maar hier werkt het al jaren goed.


Overigens hou ik van Amsterdam hoor. Ik wil er nooit meer weg. Ik neem de paar extra sloten graag voor lief om hier toch lekker te kunnen wonen. Maar het was gewoon iets wat me opviel hier in Denemarken.
 
Ik woon liever niet in Amsterdam.
Ik houd van rust en ruimte iets wat niet samen gaat hier zo.
 
Dat is een van de dingen die ik hier ook zo prettig vind.

Kan mijn motor laten staan (met de contactsleutel in het slot, m'n helm aan het stuur en m'n jas over het zadel) en boodschappen gaan doen, terrasje pakken en een paar uur later terugkomen en alles staat er nog precies zo bij. 8-)
 
Ja maar in Griekenland zijn ze weer te lui om te stelen. Of ze zijn al met pensioen natuurlijk....
 
Laatst bewerkt:
Loop ik door Kopenhagen, de hoofdstad van Denemarken omdat m'n broertje hier woont. Kom ik behoorlijk wat motoren tegen. Vervolgens kijk ik wat dichterbij en wat schetst mijn verbazing; Geen sloten, geen knipperende lichtjes, niets. Gewoon de motor met een stuurslot. En niet alleen hier in een buitenwijk, onderaan een flat. Maar overal, midden in de binnenstad. Buiten bij een kroeg. Bij een winkelcentrum. Gewoon overal mooie fietsen zonder enige vorm van een slot. Zelfs een prachtige Triumph Thruxton in topstaat. Gewoon zo los op de parkeerplaats. (Motorparkeervakken zijn hier standaard). Desgevraagd weten ze me te antwoorden dat dat heel normaal is hier. Hier wordt niets gestolen. Als je je portemonnee verliest in de kroeg krijg je die netjes via de post terug. Vaak de complete inhoud nog intact. Als je naar het strand gaat kun je gerust je mobieltje op je handdoek laten liggen.

Waarom kan dat niet bij ons? Ik wou dat ik thuis kon komen, de sleutel uit het stuur kon trekken en naar binnen kon lopen. Zelfs nu, met alle sloten, heb ik nog steeds een terughoudendheid als ik kijk of de motor er nog staat. In Amsterdam rijdt de helft van de mensen die zou willen rijden niet omdat ze bang zijn dat het ding onder hun neus weg gejat wordt. En ze hebben nog gelijk ook.
Ik ben jaloers op die Denen. Blijkbaar bestaan er nog mensen die wel respect hebben voor elkaar. Waar mensen nog gewoon blij kunnen zijn met wat ze zelf hebben, en niet alleen maar kijken naar wat anderen wel niet hebben.

dat gaat daar ook minder worden net als de rest van de scandinavische landen.
Dankzij dat tuig uit noord-afrika gaan ook die landen sociaal naar de klote.

dit kan straks ook niet meer want als ze dan verkracht worden hebben ze de daders "uitgedaagd".
http://www.dumpert.nl/mediabase/14291/ed38dc4f/striptease_op_deense_school.html
 
Ik kom regelmatig in Kopenhagen ivm met werk, maar ik zet 'm toch meestal op slot. Laatste keer zat ik in het Ibsens Hotel en de motor stond vier hele dagen op een parkeerplaatsje iets ten westen van het hotel (op het plaatje zie je 'm wel) en ik vond dat toch maar akelig want in die buurt was het tot die in de nacht "onrustig"; veel dronken lui op straat... nix gebeurt natuurlijk hoor.

Maar het voelt in Kopenhagen wél veiliger. Als ik in Amsterdam loop, vooral 's avonds, dan ben ik toch steeds op m'n hoede... in Kopenhagen heb ik dat niet.
 
Daar heb je gelijk in, woon er nu 6 jaar. En ik heb al heel wat rondjes gereden, op zoek naar de motor van vrienden van me.
Als we diep in de krochten van MF duiken vinden we zelfs twee terug:
Joris v B in "RF600R Paars gestolen EN WEER TERUG!!"

Teruggevonden: Pegaso, gejat in A'dam oost


Maar het staat daar nog los van, het gaat om het feit dat hier het vertrouwen is. Dat sloten hier gewoon niet gebruikt worden. Ik kom origineel uit Friesland, maar ook daar hing ik meerdere sloten om m'n fiets en controleerde ik altijd de deuren van de auto extra. Het is dus niet een paranoia wat pas in Amsterdam gekomen is. Hier heerst dat niet. Het blijkt dat ze hier ook zo'n citybike (witte fietsen) systeem hebben als in Amsterdam ooit geprobeerd is. Maar hier werkt het al jaren goed.


Overigens hou ik van Amsterdam hoor. Ik wil er nooit meer weg. Ik neem de paar extra sloten graag voor lief om hier toch lekker te kunnen wonen. Maar het was gewoon iets wat me opviel hier in Denemarken.


Provinciaal hoeft ook niet altijd negatief te zijn alleen aan je ondertoon merkte ik dat je niet getogen en geboren was.

Bedenk ook dat Amsterdam van huis uit een dichtbevolkt gebied is.
Waardoor dus diefstal helaas punt 1 sneller gebeurt immers meer mensen op elkaar is meer criminaliteit.
Punt 2 Sneller opvalt
Punt 3 Het blijft een wereldstad in elke wereldstad is de criminaliteit hoger.
Dat je er helaas al 2 heb kunnen zoeken ja it´s life helaas.

Begrijp me niet verkeerd ook ik vind dat je met je poten van andermans spullen af moeten blijven en zo niet dan mag je pijnlijk en langdurig lijden tot je overleden bent.

Maar het plaatsen van je voertuig en de daarbij behorende maatregelen zijn ook van belang.

*O*
 
Terug
Bovenaan Onderaan