Defecte bobine?

v.d.v.

rim-master
3 mei 2003
16.953
316
53
oirschot
Wat is daar AC aan? Hij heeft 12 volt van de accu nodig en zit verder niet op de stator aangesloten. of zie ik dat verkeerd?
 

Janbros

MF veteraan
4 feb 2005
6.131
598
51
wezemaal
dat zie je inderdaad verkeerd. Op het schema (beide eigenlijk) is niet eens een batterij te zien en toch is (zijn) dit (deze) kompleet en zal de ontsteking werken. dat is al een eerste weggever ;)
verder ligt de primaire kring continu aan de massa en wordt de + ingeschakeld op het moment van ontsteking, bij een DC is het omgekeerd.
een DC ontsteking leg je stil door de permanente voeding naar de bobijnen te onderbreken, hier (en ook op het schema ter vergelijking : "ground to kill") leg je ze stil door de opgewekte spanning van het spoel af te leiden naar de massa - condensator wordt niet meer opgeladen.
er zit een apparte wikkeling op de stator die de spanning voor de primaire kring levert. dmv een diode wordt condensator C1opgeladen, en op het moment dat het CDI gedeelte de impuls van de Hall sensor ziet, wordt C1 ontladen over de primaire kring. of wat ze in het engels ook wel eens een Capacitor Discharge Ignition noemen *O*

edit : en daarmee heb ik toch weer gedaan wat ik eigenlijk niet van plan was te doen '(
 
Laatst bewerkt:

v.d.v.

rim-master
3 mei 2003
16.953
316
53
oirschot
dat zie je inderdaad verkeerd. Op het schema (beide eigenlijk) is niet eens een batterij te zien en toch is (zijn) dit (deze) kompleet en zal de ontsteking werken. dat is al een eerste weggever ;)
verder ligt de primaire kring continu aan de massa en wordt de + ingeschakeld op het moment van ontsteking, bij een DC is het omgekeerd.
een DC ontsteking leg je stil door de permanente voeding naar de bobijnen te onderbreken, hier (en ook op het schema ter vergelijking : "ground to kill") leg je ze stil door de opgewekte spanning van het spoel af te leiden naar de massa - condensator wordt niet meer opgeladen.
er zit een apparte wikkeling op de stator die de spanning voor de primaire kring levert. dmv een diode wordt condensator C1opgeladen, en op het moment dat het CDI gedeelte de impuls van de Hall sensor ziet, wordt C1 ontladen over de primaire kring. of wat ze in het engels ook wel eens een Capacitor Discharge Ignition noemen *O*

edit : en daarmee heb ik toch weer gedaan wat ik eigenlijk niet van plan was te doen '(
Waar zie jij die in het schema? E zit een duidelijk aansluitschema bij en daar staat nergens iets van die aansluiting op de stator in.
Waarom is een accu noodzakelijk voor deze ontsteking terwijl een ac werkt zonder?
 

Janbros

MF veteraan
4 feb 2005
6.131
598
51
wezemaal
Waar zie jij die in het schema? E zit een duidelijk aansluitschema bij en daar staat nergens iets van die aansluiting op de stator in.
Waarom is een accu noodzakelijk voor deze ontsteking terwijl een ac werkt zonder?
staat niet op het schema, het schema geeft enkel weer wat nodig is om de ontsteking te doen werken. maar bijna altijd zit er een apparte wikkeling op die meer volt geeft dan de gewone en dient enkel voor het primaire circuit.

schema KR1 : links op de stator 2 apparte wikkelingen, enkel voor de ontsteking

http://www.kr-1s.co.uk/manual/Part 15a Electrical System.pdf

op het andere schema heb je ook 3 draden van de stator en ze leveren allemaal iets anders : rood enkel voor primair, wit (wordt hier blijkbaar wel geregeld) is dikwijls ongeregeld 6 of 12V wisselspanning voor de verlichting (als de motor niet draait heb je dat ook niet nodig op zo'n brommertje) en de gele die meer dan 12V geeft en dient om via de regelaar de batterij op te laden of. bij een volledig DC systeem heb je dat allemaal niet nodig : "1" stator die via een regelaar de batterij op laadt en alles van spanning voorziet.

je laatste vraag snap ik niet : "deze" is die van Sammy ? die heeft geen batterij nodig.
 
Laatst bewerkt:

Janbros

MF veteraan
4 feb 2005
6.131
598
51
wezemaal
Kijk dit bedoelde ik, wat er in het 'zwarte plastieken doosje'zit.. Zit echter niet bij mijn ontsteking, of moet in de bobine ingebouwd zijn?
Bekijk bijlage 1347038
als jij dit post met die tekst, ging ik ervan uit dat je ook dit had ;)
maakt verder niet veel uit, je hebt dus een DC ontsteking, waarbij alle electronica mee ingebouwd zit in de bobijn.
 

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
22.623
627
Assen
als jij dit post met die tekst, ging ik ervan uit dat je ook dit had ;)
maakt verder niet veel uit, je hebt dus een DC ontsteking, waarbij alle electronica mee ingebouwd zit in de bobijn.
Wel, ik heb in die post en meerder erna dat ik NIET zo'n systeem had en me daarom afvroeg hoe het mijne kon werken..
Ik ging er dus van uit dta je het systeem bedoelde dat ik WEL heb en.. dan gaat 't bij mij rammelen...

Gebeurd het vaker dat 'alle; electronica in de bobine zitten?> Oftwel kun je ze wisselen met een úniverseel exemplaar'?

Er zijn verder geen jawa-ontstekingen met vervroegint erwijl dat wel eens voor 2 takten word gebruikt.
Misschien draait een jawa te weinig toeren om daar effectief iets van te merken.. een membraaminlaat zou misschien meer zoden aan de dijk zetten../