Defecte Datatool Series 2

geestje.nl

Rookie
1 aug 2006
5
0
BEMMEL
Hallo,

Ik heb een probleempje met mijn alarmsysteem, deze werkt niet meer goed. Het gaat om een Datatool series 2, (al 9 jaar oud hoor)

De afstandsbediening werkte niet meer, maar met een nieuwe batterij weer prima, tenminste hij zendt weer. Echter het alarm schakelde niet in. Om te proberen of het alarm überhaubt nog iets doet even in de handleiding gelezen en heb ik de programmering veranderd naar automatisch inschakelen na uitzetten van het contact. Eigenlijk best dom want nu schakelde het alarm netjes in en krijg ik hem niet meer uit.

Programmeren moet ook in de uit stand dus dat lukt nu ff niet meer.

Ik heb het alarm nu gedemonteerd en open geschroefd en blijkbaar is er vocht in gekomen, ook een stukje van de backup batterij (het kroontje van een 9V batterij) was afgebroken en op de print gaan oxideren. Ik heb het schoongemaakt en hier en daar overgesoldeerd maar dat heeft niet geholpen.

Omdat ik alles netjes in de originele kabelboom heb geïntergreerd is het voor mij het makkelijkst als ik een nieuwe/werkende unit kan vinden van Datatool Series 2. dan is het plug&play. Deze is niet SCM goedgekeurd dus misschien heeft iemand deze ooit vervangen voor een gekeurde en deze nog op zolder o.i.d. liggen?

Ik heb de importeur al gevraagd maar die heeft er geen meer. Ook een schema van het binnenwerk niet.

Ik lees wel of iemand mij tips kan geven of een unit heeft liggen.

VFRiendelijk bedankt en VFRolijke groet,


Erik
 
Ik heb de volgende ervaring met een alarm systeem van mijn vorige auto. Daarbij had ik twee handzenders gekregen. Een daarvan had op een gegeven moment een paar jaar in de kast gelegen en de batterij was leeg. Nu wilde ik mijn auto gaan verkopen liefst me twee werkende handzenders. Ik dus een nieuwe batterij en er maarre niet werken he. Ja het lampje op de handzender knipperde nu wel maar er gebeurde nog steeds niets. Wat blijkt nou de codering van de handzender moet afgestemd worden op het alarm systeem. Deze afstemming was ooit wel gedaan maar omdat de batterij leeg was was deze verdwenen. (Nu is dit niet het geval als je even de batterij verwisseld of de batterij nog maar net leeg is.)
Kortom even opnieuwe programmeren. Maar hoe dat staat nergens in de gebruikers handleiding. Ik dus na gevraagd bij het inbouwstation en een kopietje geregeld van de installatie handleiding.
Duss.. je handzender is waarschijnlijk niet stuk en je alarmsysteem ook niet. Je moet alleen een installatie handleiding te pakken krijgen op twee stappen uit te voeren. 1. Van alarm af krijgen zonder handzender. Voor dit soort grappen hebben ze altijd een achterdeurtje ingebouwd 2. programmeren van de handzender.
Of je jaar een datattool dealer het doen voor je.

Eventueel kun je ook via datatool zelf een handleding proberen te bemachtigen.
 
Dankjewel voor je reactie, ik heb inderdaad al contact gehad met de importeur, die kon mij ook niets anders vertellen dan ik al wist. En inderdaad ik ben met de programmeer draden gaan werken om de handzender te programmeren alleen programmeerde ik de automatische inschakel stand (na 30 seconden contact uit - alarm aan) en programmeren gaat alleen in uitgeschakelde toestand.

En om het alarm uit te schakelen zonder handzender is er een overbruggings-sleutelschakelaar in de unit gezet. (vandaar ook geen SCM-goedkeur)
maar als ik de sleutel weer terug draai gaat direct het alarm weer loeien.

Ook zend de handzender een vaste code uit (brugjes gesoldeerd bij het code-ic).
en hij zend nog wel. Ik heb alleen op de ontvanger nog geen signaal gemeten.

In de opvolgende serie van Datatool is wel de handzender in de unit te programmeren d.m.v. de programmeerdraden te verbinden en met het contact te schakelen.

Ben bang dat er door de oxidatie en door misschien kortsluiting van het afgebroken kroontje van de backup-batterij iets in de unit kapot is gegaan, maar de importeur had geen schakeling-schema van de unit, alleen de aansluitingen ervan maar die heb ik zelf ook.

Met VFRolijke groet,


Erik
 
Ik ben bang dat het niets meer word met m'n Datatool series 2. Misschien moet ik op zoek naar een nieuw alarm, bijvoorbeeld de nieuwe Datatool.

Als iemand toch nog susgesties heeft hoor ik deze graag.

Met VFRolijke groet,

Erik
 
Ik ben bang dat het niets meer word met m'n Datatool series 2. Misschien moet ik op zoek naar een nieuw alarm, bijvoorbeeld de nieuwe Datatool.

Als iemand toch nog susgesties heeft hoor ik deze graag.

Met VFRolijke groet,

Erik


Ik ben bang van wel. Zo'n alarm kun je zeker niet meer vertrouwen, stel je voor dat hij onderweg kuren krijgt......daar sta je dan.....

ps. Begin de mijne een datatool veto ook zat te worden....dat gepiep/geknipper en elke keer weer van het alarm afhalen als ik weg wil, na een stop bijv. bij de pomp enz........
 
Terug
Bovenaan Onderaan