Defensief rijden

rookpluim

MF veteraan
5 jun 2006
1.207
0
Oudewater
Het valt me op dat er weer veel (dodelijke) ongevallen plaatsvinden waar helaas motorrijders het (dodelijke) slachtoffer zijn.
Daarom wil ik iedereen vragen om a.u.b. defensief te rijden en dat valt niet mee geef ik toe.
Aangezien vele medeweggebruikers zeer a-sociaal, dom, lomp en gevaarlijk rijden is het heel makkelijk om je te laten opfokken en mee te gaan in hun manier van rijden.
Het valt namelijk niet mee om 70 km per uur te blijven rijden, bij een stuk weg waar gewerkt wordt, als vrijwel iedereen met hoge snelheid langs je heen knalt.
Gisteren reed ik naar Zoetermeer en wilde aan het einde van die snelheidsbeperking (hij is dan 90 km) weer naar de 120 km gaan, ik keek in m'n spiegel en zag in de verte een auto dus ik dacht wel naar links te kunnen gaan.
Maar er klopte iets niet dus ik keek nog een keer en daar was die auto al dus ik kon gelukkig nog net op de rechterbaan blijven.
De auto kwam net uit het gebied waar je maar 90 km mocht maar reed dik 180 km als het al niet harder was.
Kijk, dat verwacht je dus niet en het ging bijna fout door de domme rijstijl van zo'n aso.

Zo maak je de hele dag dezelfde dingen mee en alleen een zeer defensieve rijstijl kan voorkomen dat je binnen de kortste keren een ongeluk krijgt.

Mensen doe a.u.b. voorzichtig.
 

Dit gaat eigenlijk om het overige verkeer en hoe jij of ik daar op moeten reageren om heel te blijven.
Zo zag ik het topic van carina, zij is bang in het verkeer.
Maar ik denk dat zij zich aan de regels houd terwijl ze aan alle kanten opgejaagd wordt door opgefokte automobilisten.
 
Laatst bewerkt:
Idd, naast het veel genieten van het mooie weer, de mooie wegen en de mooie omgeving moet je ook blijven anticiperen op de soms niet zo mooie medeweggebruikers.
 
Daarom wil ik iedereen vragen om a.u.b. defensief te rijden en dat valt niet mee geef ik toe.

= dus niet zoals hieronder beschreven:

Een aantal beginnen gelijk weer met roekeloos rijgedrag, ik heb ze vandaag tijdens een ritje Den-Haag naar Baarn, links en rechts voorbij zien schieten, kort op andere auto's zien rijden, op de in/uitvoeg strook al inhalen, van dat soort dingen.

Zoiets dus.... toch ?
 
Helaas heeft het duiveltje op m'n rechterschouder wel eens de overhand en schopt m'n verstand naar de achtergrond... })

Gelukkig hebben we dan nog 'n beschermengeltje die heel hard kan vliegen O-) of misschien wel 'n snellere motor rijdt...
 
Mooi voorbeeld van een 'ieder voordeel heeft zn nadeel' verhaal. Motorrijden is een prachtig iets en in mijn ogen de beste uitvinding na het vuur en het wiel :Y . Nadeel is idd dat je verdomde kwetsbaar bent en je ook nog eens omsingeld bent door mongolen op 4 wielen (en megamongolen in witte bestelbusjes :X ). En dat is juist wat je never nooit niet moet vergeten, maar helaas lijkt het er op alsof menigeen dit tijdens de 'winter'stop is vergeten.

Daarnaast denk ik dat maar een paar 1000 km per jaar rijden zowieso niet goed is voor je ontwikkeling als motorrijder, zeker niet als je em ieder jaar ook nog een half jaar wegzet. Veel rijden, veel ervaring opdoen en na een tijdje heb je vanzelf goed door wat er wellicht gaat gebeuren en kun je daar op anticiperen. Uiteraard helpt een beetje intelligentie hier wel bij; mensen met een bord voor hun kop zullen het dus nooit leren... :N
 
Daarom wil ik iedereen vragen om a.u.b. defensief te rijden en dat valt niet mee geef ik toe.

= dus niet zoals hieronder beschreven:

Een aantal beginnen gelijk weer met roekeloos rijgedrag, ik heb ze vandaag tijdens een ritje Den-Haag naar Baarn, links en rechts voorbij zien schieten, kort op andere auto's zien rijden, op de in/uitvoeg strook al inhalen, van dat soort dingen.

Zoiets dus.... toch ?

Eigelijk meer dit:

Herhaling, "Dit gaat eigenlijk om het overige verkeer en hoe jij of ik daar op moeten reageren om heel te blijven".
 
Mooi voorbeeld van een 'ieder voordeel heeft zn nadeel' verhaal. Motorrijden is een prachtig iets en in mijn ogen de beste uitvinding na het vuur en het wiel :Y . Nadeel is idd dat je verdomde kwetsbaar bent en je ook nog eens omsingeld bent door mongolen op 4 wielen (en megamongolen in witte bestelbusjes :X ). En dat is juist wat je never nooit niet moet vergeten, maar helaas lijkt het er op alsof menigeen dit tijdens de 'winter'stop is vergeten.

Daarnaast denk ik dat maar een paar 1000 km per jaar rijden zowieso niet goed is voor je ontwikkeling als motorrijder, zeker niet als je em ieder jaar ook nog een half jaar wegzet. Veel rijden, veel ervaring opdoen en na een tijdje heb je vanzelf goed door wat er wellicht gaat gebeuren en kun je daar op anticiperen. Uiteraard helpt een beetje intelligentie hier wel bij; mensen met een bord voor hun kop zullen het dus nooit leren... :N


Dit bedoel ik, zolang je doet wat jij hier zegt kun je een hoop ellende voorkomen.
 
Helaas heeft het duiveltje op m'n rechterschouder wel eens de overhand en schopt m'n verstand naar de achtergrond... })

Gelukkig hebben we dan nog 'n beschermengeltje die heel hard kan vliegen O-) of misschien wel 'n snellere motor rijdt...

Maar doe je dat omdat je dat zelf wilt of omdat je maten of het andere verkeer je opfokt?
 
Eigelijk meer dit:

Herhaling, "Dit gaat eigenlijk om het overige verkeer en hoe jij of ik daar op moeten reageren om heel te blijven".

Yep, maar je eigen gedrag zorgt dus ook voor goed/slecht gedrag van je mede weg(mis/ge)bruikers...

en die piloot met 180 op de auto klok zal msschien ook wel een mooi weer rijder zijn ?

Grtzzz Simon. 8-)
 
Yep, maar je eigen gedrag zorgt dus ook voor goed/slecht gedrag van je mede weg(mis/ge)bruikers...

en die piloot met 180 op de auto klok zal msschien ook wel een mooi weer rijder zijn ?

Grtzzz Simon. 8-)

Het is niet te hopen zeg! Zou wat zijn dat als jij zelf iets verkeerd doet, te hard rijden of een keertje rechts inhalen oid, dat de rest van het verkeer dat als een excuus ziet om ook maar gelijk al het geleerde overboord te gooien... :X

Nee dat gaat alleen op voor die incidentele mongolen die zich door het minste geringste op laten fokken.
 
Gisteren reed ik naar Zoetermeer en wilde aan het einde van die snelheidsbeperking (hij is dan 90 km) weer naar de 120 km gaan, ik keek in m'n spiegel en zag in de verte een auto dus ik dacht wel naar links te kunnen gaan.
Maar er klopte iets niet dus ik keek nog een keer en daar was die auto al dus ik kon gelukkig nog net op de rechterbaan blijven.
De auto kwam net uit het gebied waar je maar 90 km mocht maar reed dik 180 km als het al niet harder was.
Kijk, dat verwacht je dus niet en het ging bijna fout door de domme rijstijl van zo'n aso.

Spiegel jij dan normaal gesproken maar 1 keer???? En ga je ervan uit dat de auto niet harder rijdt dan de geldende max snelheid??? Ik spiegel minimaal 2 of 3 keer voor ik iets doe (motor, auto of vrachtwagen). Dat is de enige manier om de snelheid van achteropkomend verkeer in te kunnen schatten. En wat ik geleerd heb als chauffeur: "Verwacht het onverwachte." Dan kun je er ook op reageren als het onverwachte toch gebeurt.

Blackie
 
Laatst bewerkt:
Het valt me op dat.....relaas.......

Mensen doe a.u.b. voorzichtig.



.
full
 
Mijn eerste rit heeft zich al weer een aantal weken geleden afgespeelt. Ik ben een echte mooi-weer rijder en zoek geen klaverblad op, maar hou wel van doorrijden. Ik heb tijdens mijn eerste rit, zoals ik er nu over terug denk, een niet zo slimme inhaalactie gedaan. Nu ik dit, maar ook al die dramatische berichten lees die waarschijnlijk elke begin van het seizoen over anderen geschreven worden, besef ik me maar weer eens dat het de mooiste hobby is die je kunt hebben maar ook dat het een gevaarlijke kan zijn. De volgende keer haal ik iets minder snel, maar vooral veel veiliger in, als het kan tenminste...

Ik schakel weer een tandje terug en bouw het lekker op tot een acceptabel, maar vooral veilig niveau. Motorvrinden, we zwaaien omdat we gelijk gestemden zijn, maar ook om elkaar ervan te bewust te maken dat we elkaar later nog eens tegen willen komen.

Goed seizoen gewenst en tot de Meeting op 6 mei.
 
Laatst bewerkt:
Spiegel jij dan normaal gesproken maar 1 keer???? En ga je ervan uit dat de auto niet harder rijdt dan de geldende max snelheid??? Ik spiegel minimaal 2 of 3 keer voor ik iets doe (motor, auto of vrachtwagen). Dat is de enige manier om de snelheid van achteropkomend verkeer in te kunnen schatten. En wat ik geleerd heb als chauffeur: "Verwacht het onverwachte." Dan kun je er ook op reageren als het onverwachte toch gebeurt.

Blackie

Ik spiegel niet 1 keer maar ik kijk vrij vaak in m'n spiegels, ook als ik gewoon rechtdoor rij.
Maar zoals je weet is het achteropkomende verkeer niet het enige verkeer, er zit ook verkeer naast en voor je.
Als je dan aan het rijden bent en je wilt een voorligger inhalen dan kijk je nog eens extra goed of dat kan en je maakt een inschatting over het wanneer je gaat inhalen.
Als er dan iemand twee keer zo snel aankomt als is toegestaan en als het overige verkeer (ongeveer) aan het rijden is schrik je.
Door je eigen defensieve rijstijl met genoeg afstand om nog te kunnen reageren voorkom je dan een ongeluk.
 
Mijn eerste rit heeft zich al weer een aantal weken geleden afgespeelt. Ik ben een echte mooi-weer rijder en zoek geen klaverblad op, maar hou wel van doorrijden. Ik heb tijdens mijn eerste rit, zoals ik er nu over terug denk, een niet zo slimme inhaalactie gedaan. Nu ik dit, maar ook al die dramatische berichten lees die waarschijnlijk elke begin van het seizoen over anderen geschreven worden, besef ik me maar weer eens dat het de mooiste hobby is die je kunt hebben maar ook dat het een gevaarlijke kan zijn. De volgende keer haal ik iets minder snel, maar vooral veel veiliger in, als het kan tenminste...

Ik schakel weer een tandje terug en bouw het lekker op tot een acceptabel, maar vooral veilig niveau. Motorvrinden, we zwaaien omdat we gelijk gestemden zijn, maar ook om elkaar ervan te bewust te maken dat we elkaar later nog eens tegen willen komen.

Goed seizoen gewenst en tot de Meeting op 6 mei.

We maken allemaal fouten en gelukkig kunnen anderen dat weer opvangen doordat zij defensief rijden.
 
Ik rijd de hele winter door. Dan zie je weinig motorrijders, je ziet wel heel duidelijk dat die rijders meestal goed rekening leren houden met de omstandigheden.

Tja.... en bij de eerste mooie dagen boven de 18 graden word je dan aan alle kanten om de oren gereden door mensen op blinkende motoren, net uit het vet, in de snelle pakken. Niet ff wennen aan de omstandigheden na een aantal maanden niet te hebben gereden, niet ff opnieuw leren kijken en anticiperen, maar vol het gas erop....... Geen rekening houden met de automobilisten, die ook weer ff moeten wennen aan de tweewielergekte...... Ik zie motorrijders links en rechts inhalen, te kort afstand houden, onwennige remacties. Uiteraard gaat wél meteen het bekende vingertje omhoog als een koekblikker iets onverwachts doet. Koekblikkers doen het tenslotte altijd fout, nooit de uit de winterslaap ontwaakte Rossi's....

Ik zie ook hier altijd weer de "schuld" naar anderen geschoven worden, zoals koekblikkers, bestelbusjes rijders etc.
Dat heeft niet alleen verdomde weinig zin (je kúnt een ander z'n rijgedrag niet controleren) maar het staat ook niet écht goed op je grafsteen......

Dus.....verbeter de wereld en let dus vooral eens op je EIGEN rijgedrag...... wie weet, scheelt het misschien een paar verkeersdoden deze eerste warmere dagen.....
 
Ik rijd de hele winter door. Dan zie je weinig motorrijders, je ziet wel heel duidelijk dat die rijders meestal goed rekening leren houden met de omstandigheden.

Tja.... en bij de eerste mooie dagen boven de 18 graden word je dan aan alle kanten om de oren gereden door mensen op blinkende motoren, net uit het vet, in de snelle pakken. Niet ff wennen aan de omstandigheden na een aantal maanden niet te hebben gereden, niet ff opnieuw leren kijken en anticiperen, maar vol het gas erop....... Geen rekening houden met de automobilisten, die ook weer ff moeten wennen aan de tweewielergekte...... Ik zie motorrijders links en rechts inhalen, te kort afstand houden, onwennige remacties. Uiteraard gaat wél meteen het bekende vingertje omhoog als een koekblikker iets onverwachts doet. Koekblikkers doen het tenslotte altijd fout, nooit de uit de winterslaap ontwaakte Rossi's....

Ik zie ook hier altijd weer de "schuld" naar anderen geschoven worden, zoals koekblikkers, bestelbusjes rijders etc.
Dat heeft niet alleen verdomde weinig zin (je kúnt een ander z'n rijgedrag niet controleren) maar het staat ook niet écht goed op je grafsteen......

Dus.....verbeter de wereld en let dus vooral eens op je EIGEN rijgedrag...... wie weet, scheelt het misschien een paar verkeersdoden deze eerste warmere dagen.....
Ik rij normaal ook heel de winter door, alleen afgelopen winter niet omdat mijn blok overleden was.

Maar ik weet precies wat je bedoelt ze denken allemaal onsterfelijk te zijn, en heel de wereld is fout behalve hun.
 
Overigens als alle motorrijders defensief gaan rijden worden er nog veel meer topics geopend over motorrijders die in het harnas gestorven zijn.

Er is maar een toverwoord en dat is anticiperen, en anticiperen leer je alleen maar door veel ervaring, defensief rijden kan iedereen maar je wint er niets mee.
 
Och..... het blijft een woordenstrijd..... terwijl ik denk dat we het over hetzelfde hebben.

Voor mij kan het één niet zonder het ander. Als je wel anticipeert maar je veiligheidsmarges te klein maakt door te agressief rijden kom je in de problemen. Hetzelfde geldt voor defensief rijden zonder anticiperen.

Defensief rijden betekent voor mij vooral je eigen veiligheidsmarges in de gaten houden. Dat ligt voor iedereen weer anders, afhankelijk van je eigen kennis en kunde en de staat van je motor. Mensen hebben wel de neiging hun eigen kunde chronisch te overschatten.
Anticiperen betekent daarbij ook nog rekening houden met wat anderen doen of kunnen doen (kan die auto opeens naar links komen etc.) , in combinatie met de staat van het wegdek, de verkeerssituatie etc.

De grens tussen beide is overigens moeilijk aan te geven.
 
Ik wil je niet gelijk gaan afzeiken, maar:

Maar er klopte iets niet dus ik keek nog een keer en daar was die auto al dus ik kon gelukkig nog net op de rechterbaan blijven.
De auto kwam net uit het gebied waar je maar 90 km mocht maar reed dik 180 km als het al niet harder was.
Kijk, dat verwacht je dus niet en het ging bijna fout door de domme rijstijl van zo'n aso.
Waarom verwacht je dat niet? Er zijn een paar algemene regels met betrekking tot motorrijden:
- verwacht het onverwachte
- zorg dat je de ruimte hebt om je eigen fouten en andermans fouten te corrigeren
- je valt snel weg in de achtergrond, dus zorg dat je gezien wordt.
- ook al rij je zo zichtbaar mogelijk, verwacht niet dat je gezien wordt. Ook niet als je recht wordt aangekeken. Kijken is niet hetzelfde als zien...

Zo maak je de hele dag dezelfde dingen mee en alleen een zeer defensieve rijstijl kan voorkomen dat je binnen de kortste keren een ongeluk krijgt.
Beschrijf die 'zeer defensieve rijstijl' eens? :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan