Degelijk all-weather pak dat echt waterdicht en ademend is

Dynom

MF'er
2 mei 2003
193
0
Utrecht
Ik rijd dagelijks met de motor (woon-werk verkeer) en ben op zoek naar een goed all-weather pak. Ik heb een pak maar dat ben ik inmiddels zat, constant behandelen zodat het een beetje waterdicht blijft, etc. En daar wil ik van af.

Uiteraard heb ik gekeken naar Gore-Tex en de merken die dat gebruiken in hun kleding, maar er is nog meer op de markt, zoals het "http://www.c-change.ch/ (Schoeller c change membrane)" dat o.a. Richa's toepast in enkele van hun producten.

Verder wil ik dat het pak ademt en dus als het een keer wat warmer is, niet alles aan je lijf blijft kleven, zoals bij mijn huidige (goedkope ~300 euro) pak nu is.

Heb je suggesties of ervaringen? Deel ze!
 
Ik heb een textielen broek van Lookwell waar echt geen water door komt! Broek is nu 2a2,5jr oud met ik denk kleine 30k kilometer draagtijd door zomer en winter en nog steeds bijna helemaal waterdicht. De rits is stuk dus bij een harde regenbui voel ik na 30 minuten een koud straaltje water mn naad in druppelen :')

Maar ondanks een gat van 8cm in de broekspijp, houdt de tweede laag stof het water nog steeds tegen. In de zomer de binnenbroek eruit en echt heet wordt t niet :Y
 
Dane. Topproduct, maar kost je wel geld. Je hebt wel kwaliteit.
Ik had hetzelfde probleem als jij, daarom besloten om er stevig pesos tegenaan te gooien.
Ben nu zwaar content met m'n Dane. Reken op een honderdje of zeven voor jas+broek.
 
die vervangers zijn leuk maar gore twx is het enige waarvan ik weet dat het na 5 jaar ook gewoon nog dicht is.
het leger gebruikt gore tex voor de regendichte hoes om de slaapzak, word ook gebruikt om een drijvend pakket van te maken, is dus echt waterdicht

ik rijd dus (naast leer) met gore tex in een rukka pak... supercomfortabel en altijd ticjt, van nek tot enkel helemaal en 100% waterdicht. heb em nu een goede 4 jaar en heb er ook ongeveer 30k km mee gereden, geen enkel probleem...en de enige jassen die hartje zomer nog kunnen voldoen zijn mesh stoffen, van die doorwaai jassen... de rest word allemaal warm in mijn beleving, plakkerig heb ik het nooit gehad maar ik ben heel wat gewend qua warmte dus dat moet je mischine niet helemaal aan mij vragen
 
Ben het met de vorige sprekers eens. Ik draag zelf ook al jaren Dane (een merk dat alleen bij de Motoports te koop is). Voor Goretex spul niet al te duur maar wel goed.
Aan echte Goretex worden door de fabrikant eisen gesteld qua verwerking, dat zorgt er voor dat de kwaliteit van dat soort pakken vrijwel altijd prima is. Rukka moet ook prima zijn, maar vind ik toch best duur.

Nadeel van elk membraan is dat het in de warmte, als de buitenkant van het pak warmer wordt dan de binnenkant, omgekeerd gaat werken. De porien sluiten zich van binnen naar buiten, zodat het best klef wordt omdat het vocht binnen wordt gehouden. Op veel pakken zitten ventilatieritsen, maar dat werkt ook maar beperkt, al helemaal als je stilstaat of langzaam rijdt. Natuurlijk heb je pakken met uitritsbare Goretex laag, maar dat werkt dan 's winters minder goed, vind ik. Enige goede oplossing is een doorwaaipak (mesh) voor de echt warme dagen.
 
ik heb geen Gore-Tex motorpak, maar wel een Musto MPX Gore-tex zeilpak en heb het gisteravond helemaal droog gehouden. het kost wat maar het is wel waard.
 
Ik heb ook een gore-tex jas en broek. Van rev-it. Fijne van de jas is dat je de voeringen eruit kunt ritsen. Zo heb ik de warmte-voering en de regenvoering er nu uit, en dan is de jas prima te pruimen met 25c. Met regenvoering is het wel iets warmer, omdat het minder doorwaait.

Broek is ook waterdicht, afhankelijk van de afstand die je naar het werk af moet leggen is dat prima te doen met een spijkerbroek eronder. Je kunt er ook voor kiezen om enkel een dun laagje onderkleding te dragen en dan op je werk een spijkerbroek aan te doen. Dat is in ieder geval wel wat ik van plan ben.
 
Mijn ervaring: het gaat niet om het merk kleding, maar om het feit dat er Gore-Texgezegend is de uitvingder in zit.

Dat laagje Gore-Texheil aan de fabrikant zorgt er voor dat er geen water i komt, en dat jij niet als en benauwde otter zit te zweten.

Ik heb zelf ook andere spullekes dan Gore-Texhel voor zijn concurrenten geprobeerd, maar dat was dus niks.
Het enige nadeel van Gore-Texhet textiele goud is de prijs; het is duurder dan de mindere stofjes.

Tip: Hein Gericke. En als je dan ook nog eens de aanbieding afwacht... :)
 
'Degelijk all-weather pak dat echt waterdicht en ademend is.' > 'Degelijk all-weather pak met Gore-Tex'
 
Ik heb ook een gore-tex jas en broek. Van rev-it. Fijne van de jas is dat je de voeringen eruit kunt ritsen. Zo heb ik de warmte-voering en de regenvoering er nu uit, en dan is de jas prima te pruimen met 25c. Met regenvoering is het wel iets warmer, omdat het minder doorwaait.

Broek is ook waterdicht, afhankelijk van de afstand die je naar het werk af moet leggen is dat prima te doen met een spijkerbroek eronder. Je kunt er ook voor kiezen om enkel een dun laagje onderkleding te dragen en dan op je werk een spijkerbroek aan te doen. Dat is in ieder geval wel wat ik van plan ben.

Die jas is niet van goretex, maar de voering die je eruit kunt ritsen. Dat is wel een aardig verschil. Heb je een jas die volledig van goretex is heb je dus geen aparte regenvoering nodig. Ik heb nu ook een revit met regen voering, mijn volgende pak wordt volledig goretex. Ik ben het zat continu te moeten wisselen, met ons toch wel wisselvallige weer.
 
Ik zou echt voor Goretex gaan, kost je wat meer, maar bespaart je een hoop gezeik. Je rijdt elke dag door weer en wind en dan is een goed pak belangrijk.

Ik heb een pak van Dainese en rij dagelijks 140 km, ik kom altijd droog aan. In de winter doe ik de wintervoering erin en dan is het ook nog eens lekker warm, heb het niet eerder echt koud gehad.

Daarnaast krijg je 5 jaar garantie op de Goretex laag tegen doorlekken.
 
Voor zover ik het zie heb je 2 mogelijkheden als alle-dag-rijder.
1) investeren in een goed goreTex pak+schoenen. Laat je echter niets wijsmaken. Klef en zweterig zul je sowieso worden als het buiten benauwd is.
2) een verkleedmogelijkheid op je bestemming regelen en accpeteren dat je eens iets nat wordt als het buiten kutweer is. Goedkoop pak kopen.

Ik heb bewust voor optie2 gekozen. Heb een beperkte reistijd (40 km) en variable werktijden (kun je eens voor of achter een bui aan rijden).
Als ik midden in een bui terecht kom blijf ik wel redelijk droog maar er sijpelt altijd wel iets naar binnen.
In het slechtste geval trek ik even een ander setje kleren aan op mijn werk. Ik krijg het odnerweg niet koud in ieder geval.
 
Ik heb een jas en broek van revit type dragon, niet zo duur, goretex en compleet waterdicht :) De jas is echt perfect komt echt geen druppel naar binnen, de broek komt na een uur door de harde regen wel wat water naarbinnen (raakt toch doorweekt), ik heb met deze combo een jaar lang van Den Haag naar Rotterdam gereden, nooit nat aangekomen :)
 
Mijn ervaring: het gaat niet om het merk kleding, maar om het feit dat er Gore-Texgezegend is de uitvingder in zit.

Dat laagje Gore-Texheil aan de fabrikant zorgt er voor dat er geen water i komt, en dat jij niet als en benauwde otter zit te zweten.

Ik heb zelf ook andere spullekes dan Gore-Texhel voor zijn concurrenten geprobeerd, maar dat was dus niks.
Het enige nadeel van Gore-Texhet textiele goud is de prijs; het is duurder dan de mindere stofjes.

Tip: Hein Gericke. En als je dan ook nog eens de aanbieding afwacht... :)

Heb de mijne ook van Hein Gericke. Jas van 400 voor 200 en broek van 260 voor 130. Gebruik het al 4 jaar en nog nooit nat geworden. Alleen een lipje van een rits onder aan de broek afgebroken maar de rits doet het nog.

Ben er zelf erg tevreden over.
 
Ik heb een jas en broek van revit type dragon, niet zo duur, goretex en compleet waterdicht :) De jas is echt perfect komt echt geen druppel naar binnen, de broek komt na een uur door de harde regen wel wat water naarbinnen (raakt toch doorweekt), ik heb met deze combo een jaar lang van Den Haag naar Rotterdam gereden, nooit nat aangekomen :)
dat mag niet gebeuren bij een gore-tex broek ondanks dat hij doorweekt is. ik zou terug gaan voor garantie
edit: zie dat het geen gore-tex is.
 
Laatst bewerkt:
Ik rijd dagelijks met de motor (woon-werk verkeer) en ben op zoek naar een goed all-weather pak. Ik heb een pak maar dat ben ik inmiddels zat, constant behandelen zodat het een beetje waterdicht blijft, etc. En daar wil ik van af.

Uiteraard heb ik gekeken naar Gore-Tex en de merken die dat gebruiken in hun kleding, maar er is nog meer op de markt, zoals het "http://www.c-change.ch/ (Schoeller c change membrane)" dat o.a. Richa's toepast in enkele van hun producten.

Verder wil ik dat het pak ademt en dus als het een keer wat warmer is, niet alles aan je lijf blijft kleven, zoals bij mijn huidige (goedkope ~300 euro) pak nu is.

Heb je suggesties of ervaringen? Deel ze!
Ik sluit me aan bij oa. Monkey en JanB:
kies inderdaad voor gore-tex voor de waterdichtheid!!
en indien je budget het toelaat: koop een extra doorwaaipak voor de warme dagen
(je pak behandelen doe je voor waterafstotendheid, niet voor waterdichtheid!)
maar je kunt nog 1 of 2 stappen verder kijken, wat zeker de moeite waard is als je dagelijks rijdt. keuze blijft persoonlijk:

Gore-tex z-liner
Je kunt kleding kopen met goretex als z-liner (tussen voering en buitenlaag in)
dit werkt prima, zelf blijf je wel droog, maar waterafstotend of niet, de buitenlaag kan nog steeds water opnemen (zwaar en zompig + duurt lang om weer te drogen)
Bovendien zweet dit iets meer in de warme dagen (misschien dat dit minder is bij die Schoeller c-change techniek, maar verwacht geen wonderen)

Gore-tex pro shell
Koop je een pak die de goretex in de buitenlaag heeft verwerkt (pro shell) blijft deze waterdicht en waterafstotend.
nadeel vond ik persoonlijk dat dit materiaal stugger is
ook hier blijft de goretex zitten en zweet je dus meer op warme dagen

Uitritsbare gore-tex voering
Er zijn ook pakken met 3 lagen: buitenlaag, gore-tex voering, wintervoering
met de gore-tex voering eruit ademt het pak veel meer, en zweet je dus minder als het warm is, maar je pak is ook niet waterdicht meer.
En de waterdichtte voering zit binnen je buitenlaag welke dus door-en-door nat kan worden
Doordat je meer lagen hebt om in te ritsen vond ik persoonlijk dat het pak met alles er uitgeritst wat oversized aanvoelde
Voordeel is dat je zelf kunt kiezen of je pak luchtig en ademend, waterdicht en/of warm moet zijn



Naast waterdichtheid en ventilatie zijn er veel meer dingen die het draagcomfort kunnen verhogen. zeker voor de dagelijkse (all-weather)-rijder.
mesh-voering, stormcuffs, aantal (waterdichte) binnen/buitenzakken (ook zonder wintervoering), verstelbaarheid, bewegingsvrijheid, etc. etc.
Merken als Kushitani, Dane, Rukka, etc. kosten wat meer, maar dat betaald zich dubbel en dwars terug in comfort (en echte waterdichtheid, ook na jaren)




Ik had mezelf overtuigd dat ik een pro shell wilde hebben maar ben uiteindelijk de winkel uitgestapt met een z-liner omdat de pasvorm en comfort van dit pak mij veel meer waard waren.

ik heb nu een zwarte http://kushitani.x-tra.nl/nl/model?model=00000000000100010002 (Kushitani TJT-4 GTX) http://kushitani.x-tra.nl/nl/model?model=00000001000100010001 (/ TPT-3 GTX)met een sportieve snit:
kortere jas, k-foam siliconeachtige bescherming ipv harde protectie, veel meer bewegingsvrijheid, dubbele rits ipv klitteband, geen geflapper door oa. weggewerkte buitenzakken en mouwwijdteverstelling, en toch veel handige extra's heeft zoals stormcuffs, s-vent ventilatieritsen, kruisband en/of rits rondom (dus niet zo'n kort stukje) om verschuiven te voorkomen.

Met (of zonder) wintervoering heerlijk bij (zeer) koude en (zeer) natte dagen
Met de ventilatieritsen open prima uit te houden tot een graadje of 20/25
voor temperaturen van 25+°C heb ik een doorwaai pak bijgekocht
 
Laatst bewerkt:
dat mag niet gebeuren bij een gore-tex broek ondanks dat hij doorweekt is. ik zou terug gaan voor garantie
edit: zie dat het geen gore-tex is.
Dat verklaard een hoop :P , gelukkig is de jas wel waterdicht en me handschoenen ook, duurd trouwens wel erg lang voordat die broek water doorlaat, dus ik kom wel droog aan :+
 
Alles is al gezegd, zelf ook zeer goede ervaringen met een Dane pak.

Rij in weer en wind.
Mijn uitvoering van het Dane pak is voorzien van GoreTex XCR wel wat warm bij echt mooi weer inderdaad.

Maar altijd droog :} de combi zat rond de 800 pleur compleet.
In mijn handschoenen en motorlaarzen zit die GoreTex bende ook en dat blijft ook uitstekend droog.

Oh ja, niet je handschoen over je mouw doen :+
 
Dane. Topproduct, maar kost je wel geld. Je hebt wel kwaliteit.
Ik had hetzelfde probleem als jij, daarom besloten om er stevig pesos tegenaan te gooien.
Ben nu zwaar content met m'n Dane. Reken op een honderdje of zeven voor jas+broek.

:^

Heb ook Dane met Goretex. Top pak, komt echt niks doorheen.

Naja niks, bijna niks. Laatst reed ik door een zware wolkbreuk heen toen liep het wel een beetje m'n nek in maar ik kwam voor de rest gewoon droog thuis.
 
Rukka, gebruik nu al bijna een jaar Rukka, en dat is die 1500 euro echt wel waard :Y :9
En voor de klagers: ut spul heeft 5 jaar garantie, en je hebt een pak wat zelf van gore-tex gemaakt is. Niks geen membraampje, maar gewoon het complete pak!
 
Gore tex is leuk hoor, en dat het ademend is, is heel fijn, maar als het echt heet is moet je gewoon voor iets gaan wat ventileert..

Ik heb ook een Dainese Goretex jas en die is echt prima, maar heb daarvoor jaren met allerlei ander (niet Gore) spul gereden en dat was ook best ok.
 
Rukka, gebruik nu al bijna een jaar Rukka, en dat is die 1500 euro echt wel waard :Y :9
En voor de klagers: ut spul heeft 5 jaar garantie, en je hebt een pak wat zelf van gore-tex gemaakt is. Niks geen membraampje, maar gewoon het complete pak!
Volgens mij is de buitenlaag van Rukka pakken gemaakt van Cordura gelamineerd met een Gore membraan.
 
Volgens mij is de buitenlaag van Rukka pakken gemaakt van Cordura gelamineerd met een Gore membraan.

Klopt, een pak dat van alleen Goretex is gemaakt moet nog uitgevonden worden. Goretex is niets anders dan een dunne kunststof film, waar porieen in zitten. Die film moet ergens in verwerkt worden of kan inderdaad in een bestaande laag worden gelamineerd......
 
Overigens: Goretex XCR is een type Goretex dat beter ademend is, verder niets.

Wat er bedoeld wordt met het Goretex gelamineerd in de buitenlaag is de " pro-shell". Dat zorgt er inderdaad voor dat de rest van de kleding droger blijft dan met een buitenlaag van nylon met daaronder Goretex.
 
Terug
Bovenaan Onderaan