Deksels, deksels, hij blijft maar lekken

Nomiis

MF veteraan
2 okt 2009
3.675
5
Roosendaal
Mijn XTZ is een geweldige machine. Het enige dat me echt stoort is dat ik soms een druppel olie onder de motor vind.
Veel mensen lachen nu in hun vuist, want veel 20 jaar oude motoren "zweten" nu eenmaal.
Ik vind van niet.

Het euvel komt van een lekkend olie pomphuis deksel.
De pakking is door mij én door prof's al meerdere keren vervangen en het deksel en de motor-zijde goed schoongemaakt. Ook is van amateur én profzijde geklooid met vloeibare pakking. Op een of andere manier denk ik dat het deksel wat krom is getrokken door de hitte van de uitlaat die er vlak langs loopt. Kan je zo'n deksel recht (laten) schuren? Zijn daar ook vakmensen voor? Kent iemand een dealer die supergoed is in het opsporen van olielekjes?

uiteindelijk lijkt de olie uit de achterkant van een boutgat te komen:

IMG_2877.jpg
 
in dit geval zou ik willen adviseren om enkel de bout te verwijderen waar de lekkage optreedt.

het schroefdraadgat met oplosmiddelen schoon en vetvrij maken (remmenreiniger, loctite cleaner, evt met een slangetje achterin het gat spuiten, etc)

vervolgens de schroefdraad in het blok voorzien van een paar druppels loctite "schroefdraadafdichting" (thread sealant) en de bout er terug in draaien.

op moment vast zetten en dan zou het dicht moeten zijn.
 
De schroefdraad zelf is niet vloeistof dicht ; als er olie bij de draad kan komen
is er een weg naar buiten.
Schroefdraad afdichten met kit/loctite of evt. teflontape kan een oplossing zijn.

De locatie van de lekkage is knap gevonden !
 
Ik kan het nog wel een keer proberen inderdaad. Ik heb dit al een keer gedaan, maar wellicht niet voldoende ontvet.
Ook kan het zijn dat het lijkt dat de olie uit het boutgat loopt, maar dat het boutgat slechts een obstakel is waardoor de olie wat verder naar achteren gaat lopen en daardoor zichtbaar wordt.

Maar eigenlijk zou de vloeibare pakking dit euvel al opgelost moeten hebben toch?
Ik denk echt dat het deksel bijgeslepen moet worden. Of zou dat onzin zijn?
 
Foto is onderkant van het blok toch?

Lijkt me sterk dat het deksel krom is, de olie zou dan juist niet bij het boutje moeten lekken.
Of zal het langzaam doorvloeien naar het laagste punt (dat boutje?)
Blok wordt daar best wel hot, mede door de uitlaat.
Afslijpen of vlakken zou ik niet laten doen.
 
Ik heb eens lekkage gehad bij een oliekanaalplug. Da's een boorgat van buiten geboord om 1 of 2 inwendige oliekanalen te verbinden. Vervolgens wordt er een plug in geperst. Deze plug was dus lek. Heb er 2 komponenten pasta op gesmeerd. Dacht van Bison, speciaal om metalen te lijmen. Tot nu toe is het dicht. Weet dus niet of je er met het dichtsmeren van dat gaatje bent. Het kan dus ook ergens anders vandaan komen.
 
@ Kawa: Ik kan er sowieso wel eens wat kneedmetaal in proppen. ik heb dat nog ongebruikt liggen (2 componenten spul).

@bananenman: Het is inderdaad een raar gaatje. Ik ken echter de binnenkant van de motor onvoldoende om dat te kunnen beoordelen. Ik zal het wphb er eens bijpakken. misschien staat er een duidelijke tekening van de oliedoorvoeren in.
 
Misschien een domme opmerking maar heb je de dichtingspasta langs de juiste kant van het gat gesmeerd ? Als je de pasta langs de buitenkant smeert kan ie evenzeer langs de schroefdraad beginnen lekken.


Zo moet het normaal gebeuren.



full
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan