Dell Orto 34mm RS125

Haantje

MF veteraan
6 jun 2004
2.005
0
Hoorn (Noord Holland)
Hallo Allemaal :)

Ik wil voor mijn RS125 een grotere Carberateur kopen namelijk een Dell Orto 34mm (standaard = 28mm DO) mijn vraag is nu echter is deze goed af te stellen enz? En doet het veel met de prestaties icm een Arrow uitlaat systeem en een K&N filter? :)
Bedankt voor de Reacties!

gr Sander aka Haantje :9
 
hij zal zeker wel goed af te stellen zijn, alleen of je dat zelf kan is nog maar de vraag, daar heb je wel wat 2-takt ervaring voor nodig. vermogen zal je zeker wel winnen, voor in combinatie met de uitlaat en k&n filter. Maar verwacht er geen 10 pk bij....
 
Ik vraag me af of je der echt veel pk;s bij gaat krijgen, ik denk eerder misschien iets meer trekkracht, de eerste 125 van aprilia , denk aan af1 en meen eerdere rs 125 waren ook uitgerust met een 34mm dell orto, en die hadden niet meer pks als de huidige 125, meen zelfs minder pk's...
 
of je moet die cylinder ff langs de pedicure sturen kan ze met de nagel vijl aan de gang :+ denk dat ze daarna wel wat meer dorst heeft gekregen moet je er natuurlijk een niuew/beter pijpje op zetten
 
Gaat dat wel goed, 34mm op zo'n kleine cilinder? Van brommers heb ik de ervaring dat als je carburateur "wijder" is dan de inlaat ofwel te wijd voor het "vacuum" dat je dan met sproeiers en zo kunt knoeien wat je wilt maar ergens tussen half- en volgas hapt-ie alleen maar lucht, totaal verarmd mengsel met mogelijk fatale gevolgen voor het tweetakkertje.

O.k, met een 160cc-cilinder zal er wel iets meer ruimte komen maar 34mm lijkt mij toch erg fors.

Overigens zitten de Dell'Orto carburateurs die ik zag wel heel anders in elkaar dan bijvoorbeeld een Bing, Encarwi of Gürtner (deze laatste zonder gas-naald) en zelfs een 10mm Dell'Orto "deed" méér dan een 12mm van een van de andere merken.

Bij de eenvoudigste motortjes berekende ik altijd de oppervlakte van het inlaat-gat op het blok en zorgde dat de eveneens uitgerekende corresponderende oppervlaktemaat van de venturi (meestal het middelste getal van 3 aangegeven op de carburateurtjes) niet groter was dan die van de inlaat, maar met nieuwere typen met membranen en zo is dat minder inzichtelijk. Had ik alleen maar een TE grote carburateur beschikbaar dan verkleinde ik desnoods het lucht-inlaatgat; iets "indirecter" gas maar wel: evenwicht.

Hoe dan ook, verschillen werken kwadratisch door: een 2x zo grote opening betekent (2x2) 4x zo grote doorlaat, dus 1,5x wordt 2,25x enz..

Het heeft me 1x een krukas van een aardige Zündapp gekost voor ik er achter was: inlaatgatoppervlak kwam overeen met een oppervlak met diameter 12mm en de carburateur had in de venturi als ik mij goed herinner 15, met de luchtfilter-aansluiting verbreed tot 18. Na krukas-revisie een stukje tuinslang precies passend in de lucht-zijde van de carburateur gepropt die daardoor netto keurig op 12mm kwam en het beestje liep exact even "snel" (58km/u) als vóórdat de boel stukging, maar dan wel bij eerlijk volgas (inplaats van bij driekwart en daarboven "tegenhoudend").
 
Laatst bewerkt:
het monteren van een 34 mm heeft wel degelijk zin.
Je moet wel zorgen dat het spruitstuk en de membraam -inlaat ook 34mm zijn.
Van de week heb ik bij een Mito, die met een 35mm slechter liep als met de 28 het spruitstuk en de membraaminlaat vergroot naar 35 en hij liep als een speer.
 
Lange Harry, weet jij dan hoever je bijvoorbeeld omhoog mag gaan met dat ruimen? Ik heb nogal eens gehoord van mensen die een stukje te ver gingen en dan was de cilinder klein afvalmetaal.
Máár ook wel eens mensen meegemaakt die het kennelijk echt wisten óf ongelooflijk geluk hadden met "opvoeren".
 
Ik zou eerder kijken voor een carburateur met een vlakke schuif van 30 of 32mm. Volgens mij maakt Mikuni dat wel. En dan zorgen voor een goed open filter zonder buis erop. Kheb al eens een 29,5mm (kart)carburateur benzine zien sproeien op een scooter. Maar t*ring dat ding ging hard! wel op 14000 toeren constant maargoed, zon carb werkt wel op je RS. Tis alleen de vraag waar en wat je inlevert. Je kan ook expirimenteren met carbon klepjes van verschillende merken/diktes. Of een vuller maken voor het membraan.
Wat is de compressieverhouding op zo'n RS eigenlijk? en staat die squish ook krap, fabrieks af aan?

Willem: ik weet niet hoe je nou precies die doorlaat van de carburatie had beperkt maar volgens mij zat de bottleneck toch ergens anders! En als ie harder trekt hoeft hij niet noodzakelijk ook harder te lopen, toch?!
 
Toeren & CC bepalen de carburateur, maar ook een beetje de powerband. Zelf heb ik voor de 125cc ook een 34mm, maar blok wordt afgesteld voor 13500 / 14000 TPM. Vlakschuif is altijd de beste keus i.v.m. de kleine venturie weerstand. Carb is een afweging tussen effect van Bernoulli & weerstand. Klein is meer weerstand, maar geeft bij lagere luchtsnelheden al het effect van Bernoulli. Dus heb je bij een klienere carb soms ook een bredere powerband.

Ik zou BTW nog carbon membraanplaatjes er bij halen. Ze slijten sneller dan glasfiber, maar geven een duidelijke verbetering in gasreactie en je regelt er o.a. je powerband met die plaatjes (diverse stijfheden zijn verkrijgbaar)

Zelf heb ik voor de inlaat kanaal in mijn project-motor nu een:
K&N filter
34mm dellorto vlakschuif
0.35mm single reed carbon Polini membraan
recht spruitstuk variabel in lengte
Powerbox

Zoek alleen nog een powerblade

Maar verder loopt mijn bike nog niet :+ . Die project-motor moet nog wat bewerkt worden voordat hij loopt.
 
Laatst bewerkt:
Oja, die blazende scooter die op dat moment 1 van de sterkste van NL was had trouwens een STANDAARD membraan (tjetjetje) en die is heeel erg klein. Alleen andere plaatjes erop, dus dan twijfel ik een beetje aan de noodzaak om de doorlaat aan te passen..

Powerbox: ik ben heel benieuwd naar je motivatie ervoor. Er is veel onduidelijkheid over die dingen en bijna niemand gebruikt ze lijkt het (grotendeels door weinig effect icm weinig testmogelijkheden). Ook weet ik nog steeds niet of het nu werkelijk iets van doen heeft met het mengsel of dat het meer een resonantie effect teweeg moet brengen zoals de expansie uitlaat..
 
Bij getunde scooters veranderen ze het membraan ook wel, neem de VL14 van malossie b.v.. Scooter membramen hebben std geen stuffer & dat heeft die van malossie wel, enkel moet je die oprekken wanneer je boven de 21mm gaat werken. Ook hebben ze met sommige getunde membranen een betere flow omdat de orginele de booster poorten afdekken, tijderns de carter compressie. Single reeds hebben daarom geen membraanrestrictoren. Ook worden membramen vaak een paar mm uit de carter gelicht, zodat de boosterpoorten minder belemmerd wordt en de carterdruk daalt (jah, das heel wat anders dan vroeger, toen moesten ze nog zo'n hoog mogelijke druk hebben)

cartcarburateurs, oftewel membraancarburateurs worden gebruik i.v.m. hun kleine lengte, maar een vlinderklep is veelste flow verstorend t.o.v. een vlakschuif. Je hebt daarom ook hele dure vlakschuif-membraamcarburateur. Maar de enige voordeel zou een nihile continuiteit in de brandstofdoorvoerzijn

Zelf heb ik ook een scooter & me jaren lang met scooter tuning beziggehouden.


Maar om ff terug te komen op de powerbox, het werkt niets anders dan een demper. toerentallen van je motor kan je als frequenties bepalen. 12000TPM is b.v. 12000/60= 200 Herz. Bij bepaalde toeren kan je last hebben van een hinderlijke terug slag bij je membraan. De powerbox kan deze toeren dempen.
 
Aha, dus even voor de duidelijkheid: doordat je de terugslag voorkomt of verminderd heb je minder last van mengsel dat voor de 2e keer benzine mee krijgt als het weer door de carb gaat..?
 
Yup geen dubbele verijking meer, met een goede drukmeter + toerenteller, kan je de ergste terug slag bepalen en voor die toeren bereken je de powerbox. Zelf weet ik nu welke formules er worden gebruikt dus heb ik ook geen programmatjes meer nodig.

Het probleem met de powerbox is dat veel mensen hem lukraak aansluiten, zonder te weten waarom & waarvoor. Ik durf haast te wedden dat meer dan de helft v/d powerboxen buiten hun nuttige toerengebied lopen.


BTW met luchtfilters gaat het zelfde op. De filteboxen resonneren wel mee en geven zo drukvullingen op bepaalde toerentallen. Maar K&N filters klinken beter ;)
 
Laatst bewerkt:
Loki, eenvoudig toch: het gat tussen luchtfilter en venturi niet groter dan het gat in het blok (oppervlakte-vergelijking). En het was WEL alles wat nodig was.
 
Laatst bewerkt:
ik zou het gewoon doen, zeker in combinatie met de uitlaat, dan win je hoogstwaarschijnlijk een paar pk's en misschien 1000 toeren, waardoor ie toch weer harder loopt en harder trekt. de carburateur zal voornamelijk voor het harder optrekken zorgen, en voor meer toeren moet je bij de uitlaat zijn. En zorg natuurlijk zoals al eerder gezegd voor een voldoende grote opening in het spruitstuk/membraam.
1 ding is zeker, die 35mm zullen zeker niet te groot zijn voor een 125cc. Op mijn mito zat standaard ook al een 35mm carburateur.(mikuni)

en harder zuipen zal ie zeker ook doen :)

Uit mijn ervaringen met opgevoerde brommers is gebleken dat een 70cc met een 12mm carb net zo hard loopt als dezelfde 70cc met een 20mm carb, maar met die 20mm carb trekt ie wel een stuk beter, voornamelijk leuk als je wind tegen hebt!
 
Kheb het 1 keer gezien dat hij met een K&N iets meer vermogen had dan zonder filter, goed afgesteld :)

Loki, eenvoudig toch: het gat tussen luchtfilter en venturi niet groter dan het gat in het blok (oppervlakte-vergelijking). En het was WEL alles wat nodig was.

Dus je had vanaf de kelk tot aan het luchtfilter een buisje oid van 12mm of hoeveel wast..
Die manier van aansluiten is een beetje apart als je het mij vraagt ;) Een carb lust namelijk lucht van om zich heen, net zoals je mond dat doet (adem eens door een rietje).. Zon manier van monteren kan geloof ik weer wel gunstig zijn voor het middengebied door resonanties (zit ook op blokken in auto's soms, soort slakkenhuis met kort en lang aanzuigtraject)
 
:) :) heb zojuist gister een 34mm DO flakschuif gekocht, moet hem alleen nog binnen krijgen. Wat het monteren/afstellen betreft dit ga ik allemaal laten doen.
Ik denk eraan om dit bij Mobu in Enkhuizen te laten doen die hebben ook een testbank enzo en schijnen toch wel leuk te kunnen tunen?
:) :]
 
Natuurlijk, Loki, was het een lapmiddel maar die venturi daar kon ik niks aan veranderen en was met 15mm veel te groot.

Dan maar het paard achter de wagen, in feite de lucht afgeknepen en het kwam allemaal goed.

Er was maar een klein ringetje slang voor nodig, liet zich goed in de kelk drukken tot bijna aan de venturi, leek ervoor gemaakt, in 1x precies klem passend.
 
Gaat echt wel lopen hoor , Te bedenken dat vrijwel alle scootertoppers met 70cc al met 28 D schuif rijden (Keihin).
Ik weet alleen niet of je er superveel vermogen mee wint want ik heb geen flauw id hoe een rs125 getimed is en hoeveel toeren die draait enzo.

Maarre , ik kijk uit naar resultaten :)
 
Ik zou toch liefst eerst bij fabrikant of importeur nagevraagd hebben op welke max. carburateur-doorlaat die cilinder is gemaakt (inlaat-opening, spoelpoorten).

Hoe dan ook, als er halverwege of driekwart of bijna-volgas een "dip" blijft zitten dan weet je dat de carburateur te groot is en moet je rap iets doen om je krukas en/of cilinder te laten overleven.
 
Terug
Bovenaan Onderaan