buikschuiver
Die hard MF'er
Een redelijk simpele vraag: waarom worden er nog sportieve motoren ontworpen met een buizen frame? Is het enkel om de "look", of heeft het ouderwetse concept nog een paar voordelen??
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Mijn mening ook helemaal.. maar als ik op het circuit moet racen tegen andere motortjes.. heb ik liever eentje waarmee je ze in de bochten bij kunt houden (ook dat hangt natuurlijk van de berijder af )Vakwerk frame is gewoon mooier dan deltabox
tot zover mijn (zinnige) bijdrage
Een (stalen) buizenframe is een stuk goedkoper te produceren dan een aluminium doosframe.
[me]CBR600-Dreamer vraagt z'n eigen dan af waarom die duc's dan zo duur zijn [/me]
Ja kijk, in de GP rijdt Ducati dus met een buizenframe (weet iemand het materiaal?) zodat ze zonodig plaatselijke veranderingen in buisdiameter (lees; sterkte/stijfheid) kunnen doorvoeren. Maja, ze hebben er wel problemen mee (je ziet dat frame 'wobbelen').
Wat betreft een delta box van staal; volgens mij zouden de wanden zo dun worden dat het geen lange staat van dienst zal hebben (deuken idd).
Het schijnt dat er stalen fiets frames zijn waar je de buis met je duim kunt indrukken! (bontrager). Staal heeft de laatste jaren nl. weer progressie doorgemaakt (in de wielerwereld tenminste).
Delta box carbon : http://www.motor-forum.nl/forum/topic/60057?highlight=materialen
Dat is waar ik al op 'gehoopt' had. Dat spul is relaxed! had er ooit een fiets van (gaint), was een groot frame (toch cker 59 cm) en toch reuze stijf en vrij licht!buizen frames zijn meestal van chroom/molybdeen (vout gespelt??)
Oversizen , maar een magnesium frame? nooit van gehoord, lijkt me ook veels te bros (t'is een zout). Je hebt er wel pedalen en dat soort spul van.Om stalen fiets frames net zo licht te kunnen maken als alu fiets frames moet de wanddikte dunner gemaakt worden (tot 0.5-0.8 mm). Om toch een stijf frame te krijgen wordt de buis diameter groter gemaakt, vaak in combinatie met verlopende wanddiktes en buis diameters (elke gram telt zeker in de prijs, tot wel 2 euro per gram voor een frame!). Voor fiets frames worden naast staal ook magnesium (sterke corrosie) en titanium (mindere stijfheid) als metalen gebruikt, ik weet niet of deze materialen ook voor motorframes worden gebruikt.
Dat is waar ik al op 'gehoopt' had. Dat spul is relaxed! had er ooit een fiets van (gaint), was een groot frame (toch cker 59 cm) en toch reuze stijf en vrij licht!
Cewl
magnesium is lekker licht maar niet sterk, daarom wordt het ook alleen gebruikt in legeringen. de mvAugusta F4 serie ORO heeft het frame en achterbrug van een magnesiumlegering, lekker duur.Oversizen , maar een magnesium frame? nooit van gehoord, lijkt me ook veels te bros (t'is een zout). Je hebt er wel pedalen en dat soort spul van.
Oversizen , maar een magnesium frame? nooit van gehoord, lijkt me ook veels te bros (t'is een zout). Je hebt er wel pedalen en dat soort spul van.
ps. Die hoogwaardige stalen frames zijn niet perse groter in buisdiameter doorsnee dan alu frames, eerder kleiner. En titanium wordt vooral gebruikt als het spul stijf moet zijn; ik noem de peperdure rotorhead voor een helicopter; gevreesd uit een stuk (!) omdat je idd niet kan gieten..
magnesium is lekker licht maar niet sterk, daarom wordt het ook alleen gebruikt in legeringen. de mvAugusta F4 serie ORO heeft het frame en achterbrug van een magnesiumlegering, lekker duur.
titanium is erg licht en sterk maar ook duur en volgens mij niet zo makkelijk te verwerken.
Leuk om weer eens iets te vernemen uit de wielerwereld...ben nl. al heel wat jaartjes uit de roulatie zieje...glasvezel? lol (carbon mss? )De Pinarello Dogma is een frame van magnesium. Er worden nog wel meer vreemde materialen gebruikt bij fietsen zoals glasvezel, als het maar licht is.
Speciaal voor jou, nogmaals :Delta box carbon : http://www.motor-forum.nl/forum/topic/60057?highlight=materialenWaar blijven de glasvezel/koolstofvezel(carbon) versterkte kunstof frames?
Licht, sterk, in elke vorm te maken (veel handwerk, dus duur).
En meestal zwart(is beautiful).
Leuk om weer eens iets te vernemen uit de wielerwereld...ben nl. al heel wat jaartjes uit de roulatie zieje...glasvezel? lol (carbon mss? )