Demontabele of zakbare motortrailer?

Erop zitten en dan gas geven vind ik echt geen succes, maar ieder zijn ding,
Ik zet de motorlug aan de auto vast, koppel vast 2 spanbanden (met auto oprolfunctie) aan de motorlug voor, heb 2 stropjes om mijn voorpoten gezet, motor ervoor, ik ernaast, dan start ik, koppeling in en met de hand tik ik in zijn 1 ( koppeling vasthouden natuurlijk) dan 2 handen aan het stuur, koppeling langzaam opkomen, motor loopt er heel rustig op, ik loop langzaam mee, tot aan de klem, iets meer gas, in de klem, rem en koppeling in en dan killswitch, even in de 1 laten staan, spanbanden koppelen en voor wat aantrekken, dan trailer horizontaal, andere banden erop, motor weer even in zijn vrij tikken en rijden maar,

eraf, achterste banden eraf, 2 voorste banden nog vast, motor in de 1 (motor uit,) , trailer kantelen alle banden los, motor uit zijn 1, 2 handen aan aan het stuur, kort rukje en hij loopt er mooi af, voorrem erbij en je rijdt hem stapsgewijs achteruit.

deze methode werkt voor mij geweldig, 1 persoon en heel beheerst.

grt Ruud
 
Zo zal eenieder zijn manier hebben om de motor op de Motolug te zetten. Er is niet 1 beste manier, ALS hij er maar opkomt en er af zonder brokken! ;)

Zo is het.
Rij zelf de straat een paar keer op en neer zodat de choke er af kan en het blok op redelijke temperatuur is.
Lusjes om het stuur en handgrepen achter, spanbanden inklikken op de motolug en klaarleggen.

Motor starten (staat nog in zijn 1e versnelling) en er voorzichtig oprijden aan het handje, eventueel laten terugrollen als het te langzaam gaat.
Spanbandjes vastzetten en daarna de trailer kantelen.

Afrijden gaat andersom, trailer kantelen, spanbandjes losmaken, ruk aan het stuur en snelheid controleren met de koppeling (versnellingsbak staat nog in zijn 1).

Eerste keer is het meest spannend, eenmaal een paar keer gedaan stelt het weinig voor.

Heb je echt een zware motor of korte beentjes dan zeker de Motoman65 methode met rijplaten hanteren.

Moest zelf ook over een mentale drempel heen ondanks dat ik in het verleden regelmatig lichte Enduro's in mijn eentje op een karretje heb geduwd.
Had ik geweten van de rijplaten had ik deze zeker gekocht.

Motoman65 :W
 
Even een aanvulling met wat foto's van hoe ik de beugels gemaakt heb voor aan mijn trailer:

full

full

full

full
Ziet er goed uit! Ben zelf voor mijn gewone aanhanger op zoek naar iets kantelbaars. Vandaag wat geprobeerd met kantelen op wat hout maar gewicht is een probleem. Vraagje: Hoe til je jij de aanhanger van twee wielen o de grond naar gekantelde toestand? :P
 
Ik til hem (wel met z'n tweeen, want anders is hij net te zwaar om hem over het dode punt te duwen) aan de andere kant van de trailer op en dan komt hij op de uitstekende stukjes koker onderaan de beugel te staan en daarna kantelt hij door op de zwenkwielen. gaat verrassend makkelijk :Y
 
Ik til hem (wel met z'n tweeen, want anders is hij net te zwaar om hem over het dode punt te duwen) aan de andere kant van de trailer op en dan komt hij op de uitstekende stukjes koker onderaan de beugel te staan en daarna kantelt hij door op de zwenkwielen. gaat verrassend makkelijk :Y
Dank! Gisteren in m'n eentje wat geprobeerd maar inderdaad, dat is te zwaar. In m'n eentje lukt het niet, zal m;n vrouw vragen even te helpen :P

Nu heb ik zo'n lichtgewicht aanhanger van wat gebogen plaatstaal dus zit nog even te kijken wat handig is qua bouw van de "stukken" en vooral montage op de aanhanger. het is allemaal niet zo stevig en kan niet lassen op de aanhanger. Wordt dus vastschroeven van de beugels. Bedankt voor de toelichting!
 
Je kunt op de kopse kanten 2 rondingen maken dat tilt dan wel een stukje makkelijker als ik hem moet dat doe met me zoon in me 1 red dat niet meer ook een beetje link .

De mijne is breed 205
 

Bijlagen

  • CIMG2846.JPG
    CIMG2846.JPG
    511,2 KB · Weergaven: 31
  • CIMG2766.JPG
    CIMG2766.JPG
    470,1 KB · Weergaven: 36
Laatst bewerkt:
Heeft iemand tips tegen corrosie, met name van de lichtunit? Ik kan hem natuurlijk inspuiten met het een of ander, maar volgens mij word ik dan snel chagrijnig van de viezigheid op mijn handen bij in- en uit elkaar halen.
 
Heeft iemand tips tegen corrosie, met name van de lichtunit? Ik kan hem natuurlijk inspuiten met het een of ander, maar volgens mij word ik dan snel chagrijnig van de viezigheid op mijn handen bij in- en uit elkaar halen.
Heb je het over de Motolug?
 
Motolug en/of Femon Parts lezen mee volgens mij, waar ik zie dat ze nu heel wat accessoires aanbieden die hier ook getipt zijn (neuswiel, disselslot, oprijplaat).
 
Motolug en/of Femon Parts lezen mee volgens mij, waar ik zie dat ze nu heel wat accessoires aanbieden die hier ook getipt zijn (neuswiel, disselslot, oprijplaat).
Die accessoires zijn niet los te koop. Zelf heb ik e.e.a. gemodificeerd. Neuswiel gekocht bij de Gamma (en bevestiging aangepast), Disselslot gehaald bij de Gamma, Oprijplaten (2 stuks) via Daytona. Over die oprijplaten kan ik nog zeggen dat deze dus 120 cm lengte moeten hebben MAXIMAAL (opgevouwen 60 cm). Als je alleen bent is het een perfect hulpmiddel, anders sta je toch behoorlijk te stuntelen met de motor in evenwicht houden bij het op en af halen. Er zijn meer tips in deze topic, dus lees ze allemaal even door.
 
Klopt natuurlijk, maar deze wond gaat pas na een jaar of vijf gebruik stinken, en is dan voor 120 euro weer heel. Dus mijn motivatie om het grondig aan te pakken is beperkt.
Daar heb je gelijk in en ik begrijp je redenatie.

Aan de andere kant is het natuurlijk wel zo dat als je nu even een keer de moeite neemt om alles los te halen en de boel te laten poedercoaten je over 5 jaar niet weer ermee aan de gang hoeft te gaan, dat is iets wat ik altijd wel prettig vind.
 
Na het overlijden van mijn huidige aanhanger (bleek toch niet zulke goede zelfbouw te zijn van de vorige eigenaar) heb ik besloten om ook een motolug te gaan kopen. De dubbele versie want ik heb nogal wat combinaties aan motoren te vervoeren.

Waar ik nog over twijfel is de wielmaat.
Ik heb momenteel een enkele motolug te leen en heb hier al een paar ritten mee gemaakt met allebei mijn auto's dus ik snap goed hoe alles werkt en wat de effecten qua laden etc. kunnen zijn van grotere wielen.

Echter: hebben grotere wielen ook een grotere belastbaarheid ? Qua gewicht en qua slijtage ? Of weegt dat weer niet op tegen het iets hogere zwaartepunt ? Of andere overwegingen ? Wie rijdt met de 10" wielen en hoe bevalt dat ?
 
De pomp van mijn zakbare Acebikes motortrailer heeft het begeven.
Helaas maakt Acebikes ze niet meer, en hebben ze ook geen gegevens meer.
Ik hoop dat iemand hier nog de papieren heeft waarin de onderdelen staan opgenomen?
Bij mij heeft de bovenste afdichting/geleiding van de pompstang het begeven, en dat is een speciale ring met groef en rand. Die zoek ik dus, maar zonder gegevens is het een naald in een hooiberg.....
 
Na het overlijden van mijn huidige aanhanger (bleek toch niet zulke goede zelfbouw te zijn van de vorige eigenaar) heb ik besloten om ook een motolug te gaan kopen. De dubbele versie want ik heb nogal wat combinaties aan motoren te vervoeren.

Waar ik nog over twijfel is de wielmaat.
Ik heb momenteel een enkele motolug te leen en heb hier al een paar ritten mee gemaakt met allebei mijn auto's dus ik snap goed hoe alles werkt en wat de effecten qua laden etc. kunnen zijn van grotere wielen.

Echter: hebben grotere wielen ook een grotere belastbaarheid ? Qua gewicht en qua slijtage ? Of weegt dat weer niet op tegen het iets hogere zwaartepunt ? Of andere overwegingen ? Wie rijdt met de 10" wielen en hoe bevalt dat ?
Hey Garfield :)

ik rijd met de 10 inch wielen, maar ik weet natuurlijk niet hoe het met de 8 inch wielen rijdt. Ik rijd vooral met een enduro achterop, dus het slijt vast wat minder dan met een GS ofzo. Een enkele motor heb ik er altijd wel alleen op gekregen, bij zwaardere motoren met het gas. Als ik er twee op had was er ook altijd een tweede persoon bij, dan is erop krijgen ook geen probleem.
 
Bij mijn Motolug heb ik ook gekozen voor 10” wieltjes, gewoon omdat ik 8” wel erg klein vond en grotere wielen lichter lopen.
En wat scheelt het zwaartepunt nu helemaal, 1” op zo’n breed ding, daar zou ik me niet druk om maken.
 
heb zelf een v-strom van 230 kg en 8 inch wielen, ligt als een blok op de weg, durf zelfs mijn vrouw te laten rijden (wel rechtuit he?) dan kan ik een tukkie doen, blijf wel op zo 100 110 km/h
 
Terug
Bovenaan Onderaan