Demontabele of zakbare motortrailer?


Hihi ! Ja hoi ! Die forumnaam was toen ik me hier 7 jaar geleden registreerde bezet - maar inderdaad, op zo'n beetje elk ander forum ben ik bekend als Garfield 8-) (dus ook op Allroadmaniacs).

Ik heb nog even gekeken naar de wielen die op de motolug zitten die ik nu te leen heb.
Dat zijn 8" wielen. Hij rijdt hier overigens perfect mee maar ik heb er alleen nog maar mijn Beta Rev3 270 op gehad en die weegt ongeveer 70 kg.

De twee auto's die ik tot mijn beschikking heb zijn niet heel bijzonder (een oude S40 en een nieuwe Superb) maar ik merk dat ik de koppeling van de motolug helemaal naar beneden stel als ik de rijplaat horizontaal achter de auto wil hebben. Het koppelingsdeel dat op de trekhaak zit hangt dan dus ook schuin naar beneden van de trekhaak af. Ik denk dat dit met 10" wielen net wat mooier uit zou komen.

Maar wat ik het allerbelangrijkste vind is het draagvermogen.
De motolug TE die ik wil aanschaffen (Femon Parts uw dealer voor de Motolug aanhanger. - Aanhangers)
is opgegeven voor 1x 350 kg of 2x 280 kg.
Voor mijn twee Dominator 250's en/of mijn Transalp 600 en/of mijn Beta Rev3 270 is dat allemaal ruim binnen het draagvermogen.
Mijn ST1100, die 325 kg weegt, zou er ook nog op moeten kunnen (en ik heb gezien dat mensen dit doen) maar dat zit wel tegen de grenzen aan.
Ik vroeg me af of dat met 10" wielen beter zou worden.
En of 10" wielen of de lagers misschien langer mee zouden gaan oid.
 
Hihi ! Ja hoi ! Die forumnaam was toen ik me hier 7 jaar geleden registreerde bezet - maar inderdaad, op zo'n beetje elk ander forum ben ik bekend als Garfield 8-) (dus ook op Allroadmaniacs).

Ik heb nog even gekeken naar de wielen die op de motolug zitten die ik nu te leen heb.
Dat zijn 8" wielen. Hij rijdt hier overigens perfect mee maar ik heb er alleen nog maar mijn Beta Rev3 270 op gehad en die weegt ongeveer 70 kg.

De twee auto's die ik tot mijn beschikking heb zijn niet heel bijzonder (een oude S40 en een nieuwe Superb) maar ik merk dat ik de koppeling van de motolug helemaal naar beneden stel als ik de rijplaat horizontaal achter de auto wil hebben. Het koppelingsdeel dat op de trekhaak zit hangt dan dus ook schuin naar beneden van de trekhaak af. Ik denk dat dit met 10" wielen net wat mooier uit zou komen.

Maar wat ik het allerbelangrijkste vind is het draagvermogen.
De motolug TE die ik wil aanschaffen (Femon Parts uw dealer voor de Motolug aanhanger. - Aanhangers)
is opgegeven voor 1x 350 kg of 2x 280 kg.
Voor mijn twee Dominator 250's en/of mijn Transalp 600 en/of mijn Beta Rev3 270 is dat allemaal ruim binnen het draagvermogen.
Mijn ST1100, die 325 kg weegt, zou er ook nog op moeten kunnen (en ik heb gezien dat mensen dit doen) maar dat zit wel tegen de grenzen aan.
Ik vroeg me af of dat met 10" wielen beter zou worden.
En of 10" wielen of de lagers misschien langer mee zouden gaan oid.
Ik heb een motolug met 8” en 10” dus kan het vergelijken.
Pluspunt is dat ‘ie door de toegenomen hoogte mooier achter de auto staat.
En grotere wielen betekent minder omwentelingen. Dus je lagers zouden langer mee moeten gaan, al is dat wellicht wat theoretisch.
Minpunt is dat de trailer gekanteld steiler wordt. Dus lastiger in je eentje in de voorwielklem te krijgen. Met draaiende motor en een beetje op de koppeling heb ik niet zulke goeie ervaringen (achterwiel gaat gewoon slippen op het uiterste randje van de trailer). Tegenwoordig laad ik altijd op met een plank als oprijplaat, met de trailer gewoon vlak. Voor afladen kantel ik dan wel, lekker makkelijk.

Beta rev watte? Van maar 70kg, die moest ik even googlen. Oh een trial motor natuurlijk, cool. :)
 
Ik heb een motolug met 8” en 10” dus kan het vergelijken.
Pluspunt is dat ‘ie door de toegenomen hoogte mooier achter de auto staat.
En grotere wielen betekent minder omwentelingen. Dus je lagers zouden langer mee moeten gaan, al is dat wellicht wat theoretisch.
Minpunt is dat de trailer gekanteld steiler wordt. Dus lastiger in je eentje in de voorwielklem te krijgen. Met draaiende motor en een beetje op de koppeling heb ik niet zulke goeie ervaringen (achterwiel gaat gewoon slippen op het uiterste randje van de trailer). Tegenwoordig laad ik altijd op met een plank als oprijplaat, met de trailer gewoon vlak. Voor afladen kantel ik dan wel, lekker makkelijk.

Beta rev watte? Van maar 70kg, die moest ik even googlen. Oh een trial motor natuurlijk, cool. :)
Interessant dat jij hem oplaadt terwijl de trailer horizontaal staat. Ik heb ook een Motolug, dus dit vind ik nuttige info. Ik blijf het een onderneming vinden om de motor erop te krijgen.

Gebruik je letterlijk een plank als in een stuk multiplex? Hoe zorg je ervoor dat je oprijplank niet weg schiet?
Pics or it didn't happen :P
 
Interessant dat jij hem oplaadt terwijl de trailer horizontaal staat. Ik heb ook een Motolug, dus dit vind ik nuttige info. Ik blijf het een onderneming vinden om de motor erop te krijgen.

Gebruik je letterlijk een plank als in een stuk multiplex? Hoe zorg je ervoor dat je oprijplank niet weg schiet?
Pics or it didn't happen :P
Haha, ja het is echt een gewone plank. :X Ik heb geen foto's bij de hand maar als ik de 'opstelling' weer heb staan maak ik een foto, okee?
Weg schieten doet ie niet hoor. Ja heel af en toe dat de plank er net afdondert omdat ik 'm er te zuunig heb opgelegd. Maar vooralsnog is er geen gekkigheid gebeurd. M'n pa heeft zo'n mooie opklapbare oprijplaat maar die ligt niet mooi aan op de achterkant van de motolug dus dat werkt niet.
 
Interessant dat jij hem oplaadt terwijl de trailer horizontaal staat. Ik heb ook een Motolug, dus dit vind ik nuttige info. Ik blijf het een onderneming vinden om de motor erop te krijgen.

Gebruik het terrein, zet de wielen van de Motolug bijvoorbeeld op het lage weggedeelte naast en haaks op een stoep, zo laag mogelijk terwijl de auto juist wat hoger staat, dan gaat het gemakkelijker.
Je rijdt de motor er op eigen kracht op, zo in de voorwielklem en die klapt automatisch om, dan staat ie uit zichzelf al rechtop. Ik houd hem voor de zekerheid nog vast terwijl iemand anders de eerste sjorbanden bevestigt maar eigenlijk kun je het ook alleen.
 
Haha, ja het is echt een gewone plank. :X Ik heb geen foto's bij de hand maar als ik de 'opstelling' weer heb staan maak ik een foto, okee?
Weg schieten doet ie niet hoor. Ja heel af en toe dat de plank er net afdondert omdat ik 'm er te zuunig heb opgelegd. Maar vooralsnog is er geen gekkigheid gebeurd. M'n pa heeft zo'n mooie opklapbare oprijplaat maar die ligt niet mooi aan op de achterkant van de motolug dus dat werkt niet.
Dat dacht ik ook, dat zo'n mooie rijplaat niet gaat werken.

Ik laat de achterkant van de motorlug zakken, zo, dat hij net een paar cm boven de grond hangt. Dan erop rijden met draaiende motor op de koppeling en een aanloopje en dan schiet hij zo de wielklem in.
Het gaat wel, maar het blijft spannend met een duur apparaat van 200kg.
 
Ik heb ook een motolug.. maar snap niet helemaal wat het probleem is, je rijdt elke motor er makkelijk op als je hem kantelt (al zijn topzware motoren iets minder makkelijk, het blijft prima te doen) Oprijden met een plank lijkt me juist veel meer risico omdat je dan nog een stuk naar voren moet met je handen hoog.

Gewoon slippende koppeling en (meest belangrijk) zorgen dat ik niet scheef staat want dan flikkert ie er vanaf om als je hem loslaat (maar dat merk je vanzelf en dan rijd je hem er eerst weer af voor de herkansing (en dat gebeurd je maar een keer omdat je daarna beter op let :D)

Het enige nadeel is dat je toch wel een drempel hebt om hem "effe" te pakken aangezien het in elkaar zetten, en dan de motor erop en vast zetten toch best nog wel effe duurt, en als je op vakantie gaat durf ik hem niet s'nachts al klaar te zetten omdat iedere kwaadwillede de pinnen er zo uit kan trekken.. en dan is het feest voorbij :S

Verder een topding!
 
Vandaag voor het eerst mijn nieuwe V-Strom650 op de Motolug. Blijft spannend om een nieuwe motor voor het eerst erop te rijden. Suzuki staat als een huis in de voorwielklem. Heb de klem wel een gaatje strakker gezet (vorige had 21", deze 19" voorwiel).

1626471140413.png
 
Ik heb overigens sinds mijn post in februari (zie eerder in dit topic) een gloednieuwe Motolug TE met 10" wielen aangeschaft.
De 10" wielen zorgen niet zozeer voor meer draagvermogen maar bij een wat hogere trekhaak (zoals mijn beide auto's bleken te hebben) komt de aanhanger wat beter horizontaal achter de auto.
De ST1100 past niet op deze Motolug - qua gewicht zou het misschien wel kunnen maar de motor is domweg te lang waardoor de balans van de aanhanger volledig weg is.
Ik heb de Motolug inmiddels al heel vaak gebruikt:
- Om mijn trialmotor mee te nemen naar de trialclub,
- Om mijn Dominator 250 mee te nemen naar offroadritten die wat verder van huis zijn
- Om mijn recent aangeschafte TA650 op te halen.
Dit gaat allemaal perfect.
Ik heb 'm overigens nog niet met de dubbele rijplaat gebruikt.
Het in elkaar zetten / uit elkaar halen van de aanhanger is letterlijk in 5 minuten gebeurd.
De aanhanger ligt superstabiel achter de auto.
Ik ben er heel tevreden over.
 
Ik ben ook nog steeds heel tevreden over mijn Motolug TE (twin), ik gebruik hem regelmatig in enkele en dubbele opstelling voor o.a. honda eenpitters enduro, iets zwaardere vierpitters v4, en enkele keren ook een harley davidson van een maat van mij. Wegligging achter mijn hybride auto is prima met 10inch velgen combi, en ligt inderdaad iets hoger zoals hierboven al beschreven.
 
Op de terugweg had ik toch wel even de bibbers in de benen na oplaadpoging 1. Weinig oplaadruimte vanwege tuinklussende buurman aan de ene kant (pallets met tuinrommel langs de straat) en aan de andere kant een buurman met een geparkeerde bestelbus en niet thuis. Het stukje dat nog vrij was liep ook schuin af. Motolug dus niet helemaal recht achter de auto, niet waterpas en motor er vanaf een hoek oprijden. Voorwiel naast de voorwielklem gekregen en bijna laten vallen na weer er vanaf rijden.

Dus even een time-out met de bibbers in de benen. Poging 2 ging wel goed, maar kreeg het voorwiel niet lekker stabiel in de voorwielklem, wellicht veroorzaakt door het niet waterpas staan. Snel 1 spanband vastmaken en vastsjorren met de rest.

En na vastzetten bleek de kont van het karretje ook nog eens op straat te liggen, kantelmechanisme dus shocking klem. Afladen gaan we niet doen, blij dat die er op staat. Loshalen van de trekhaak lukte nog wel, en dan heeft het kantelmechanisme wel weer bedieningsruimte.

Handig zo'n demontabel trailertje, maar kan ook hartritme stoornissen veroorzaken :+
 
Had het met een normale aanhanger makkelijker gegaan, of had het dan helemaal niet gepast?
 
Op de terugweg had ik toch wel even de bibbers in de benen na oplaadpoging 1. Weinig oplaadruimte vanwege tuinklussende buurman aan de ene kant (pallets met tuinrommel langs de straat) en aan de andere kant een buurman met een geparkeerde bestelbus en niet thuis. Het stukje dat nog vrij was liep ook schuin af. Motolug dus niet helemaal recht achter de auto, niet waterpas en motor er vanaf een hoek oprijden. Voorwiel naast de voorwielklem gekregen en bijna laten vallen na weer er vanaf rijden.

Dus even een time-out met de bibbers in de benen. Poging 2 ging wel goed, maar kreeg het voorwiel niet lekker stabiel in de voorwielklem, wellicht veroorzaakt door het niet waterpas staan. Snel 1 spanband vastmaken en vastsjorren met de rest.

En na vastzetten bleek de kont van het karretje ook nog eens op straat te liggen, kantelmechanisme dus shocking klem. Afladen gaan we niet doen, blij dat die er op staat. Loshalen van de trekhaak lukte nog wel, en dan heeft het kantelmechanisme wel weer bedieningsruimte.

Handig zo'n demontabel trailertje, maar kan ook hartritme stoornissen veroorzaken :+
Ja tis echt wel even oefenen en handig mee worden. Een tweede persoon erbij is fijn, alleen al voor de gemoedstoestand.
 
Had het met een normale aanhanger makkelijker gegaan, of had het dan helemaal niet gepast?
Wellicht had ik dan even gewacht tot de buurman met het busje weer thuis was voor wat meer oplaadruimte.

In een ver verleden (rond 2000) een licht trailertje gehad, duwde de Suzuki DR350 en KTM GS300 er probleemloos op.
Ging zonder lopende motor en met spanbandjes klaarleggen prima te doen in je uppie.

Met de motolug moet er toch iedere keer een psychologische barrière overwonnen worden om de motorfiets er op te rijden.
TransAlp ging wat makkelijker vanwege oud barrel. V-Strom is nieuw en wellicht wat voorzichtiger mee.

Overweeg dan ook de rijplaten van @Moto65Man

Geeft toch wat meer controle.
 
Die enduro’s zijn ook een stuk lichter. Ik heb ook vooral enduro’s erop gezet. Voor mijn Tiger heb ik nu ook het liefst een helpende hand.
 
Afrijden gaat prima, even een ruk aan het stuur en de snelheid controleren met de koppelingshendel.
Maar als het oprijden mislukt kan het finaal mis gaan, in een poging om de motor te houden kan de gashand volledig open gaan en zie de boel dan maar eens te remmen met de koppeling...

Gebeurde mij dus met opladen, geen idee hoe ik de boel overeind heb gehouden.
Naderhand met trillende beentjes even een break gehouden.
 
Nee dubbel gevouwen had de planken gemaakt voor de reflectie 3 hoeken maar dat zit nu in de achter lichten en de motorfietsen zullen de meeste wind vangen denk ik :)
 

Bijlagen

  • CIMG2921.JPG
    CIMG2921.JPG
    393,1 KB · Weergaven: 42
Laatst bewerkt:
Ik heb overigens sinds mijn post in februari (zie eerder in dit topic) een gloednieuwe Motolug TE met 10" wielen aangeschaft.
De 10" wielen zorgen niet zozeer voor meer draagvermogen maar bij een wat hogere trekhaak (zoals mijn beide auto's bleken te hebben) komt de aanhanger wat beter horizontaal achter de auto.
De ST1100 past niet op deze Motolug - qua gewicht zou het misschien wel kunnen maar de motor is domweg te lang waardoor de balans van de aanhanger volledig weg is.
Ik heb de Motolug inmiddels al heel vaak gebruikt:
- Om mijn trialmotor mee te nemen naar de trialclub,
- Om mijn Dominator 250 mee te nemen naar offroadritten die wat verder van huis zijn
- Om mijn recent aangeschafte TA650 op te halen.
Dit gaat allemaal perfect.
Ik heb 'm overigens nog niet met de dubbele rijplaat gebruikt.
Het in elkaar zetten / uit elkaar halen van de aanhanger is letterlijk in 5 minuten gebeurd.
De aanhanger ligt superstabiel achter de auto.
Ik ben er heel tevreden over.
Dat in elkaar zetten is dat alleen te doen of is een 2de persoon nodig ?
 
Dat in elkaar zetten is dat alleen te doen of is een 2de persoon nodig ?
Is alleen goed te doen (na aantal keren oefenen). De motor er oprijden kan een dingetje zijn. Ik heb nu de Motolug niet meer, maar ik gebruikte twee oprijplanken (deelbaar en uitgevouwen 120 cm)
 
Is prima alleen te doen tenzij je echt heel weinig kracht hebt, je moet namelijk de rijgoot op de as tillen en die weegt wel wat.
Is een handigheidje.
Ik laat de as in elkaar als ik 'm opberg en vanuit die toestand heb ik 'm letterlijk 5 minuten later volledig rijklaar achter de auto hangen.
Beter dan dit is er niet volgens mij.
 
Terug
Bovenaan Onderaan