Demonteren voorbochten MT09, onbekend onderdeel

Groningen95

MF'er
15 jun 2020
69
32
Goedemiddag allen,

Vanochtend was ik bij mijn motoren de uitlaten aan het vervangen en bij de MT09 zag ik de onderstaande 'afdekking van schroefdraad' na de moer (waarna nog een ringetje zat)?
1673794836438.jpg
1673794836445.jpg
1673794836427.jpg
1673794836455.jpg

Nu heb ik er niet heel veel kaas van gegeten, maar ik vraag me af wat het is en hoe ik dit netjes kan demonteren.

P.S. bestaande uitlaat is gemonteerd door een motorzaak, als ik de laatste foto zie dan lijkt de pakking er behoorlijk scheef op te zitten.
 
Wat is je vraag of probleem eigenlijk :?

Inspuiten met kruipolie. Ff laten inwerken. Standaar bij uitlaat bouten en moeren.

Moer is een moer met borst. Zeg maar een ring die vast zit aan de moer.

De bout heeft een stukje zonder draad. Das handig.

Of de pakking of flens goed zit, zal je wel zien na demontage.
 
Volgens mij snap je niet helemaal waar je naar kijkt.

Dat zeskantige uiteinde is gewoon zodat je makkelijk de draadeinden de cilinderkop in en uit kan draaien.
1673795968318.png


Die "pakking" die jij scheef vind zitten is de flens van de uitlaatbochten, waarmee de bochten tegen de kop aan gehouden worden met de moeren die over de draadeinden gedraaid zitten.
1673796068649.png



Als je de moeren en draadeinden nu inspuit met kruipolie (Griffioen IMAL, of soortgelijk) en een nachtje laat staan is de kans groot dat je de moeren zo losdraait.


Bij het herplaatsen van de moeren keramisch vet gebruiken op de draadeinden die uit de kop steken, en nieuwe uitlaatpakkingen gebruiken.
 
De borst aan de moer kan trouwens keihard aan de moer zitten. Maar ook aan de moer vast zitten, terwijl die wel onafhankelijk kan draaien vd moer.

Maakt beide niet uit hoor, maar dan weet je dat :)
 
Dat heb je toch alleen bij verschillende metalen?
Heb ook keramsch vet maar vindt het maar dunne bager.
En ook zwart P37 van molykote.
Maar dat gebruik ik alleen voor vreten van rvs bouten/ moeren.
Koper en staal... hopsa.

Vaak zijn flens, kop, draadstang en moer al alle vier van andere metallurgische waarde. En dan voegt men zelf nòg een ander metaal toe :)

Keramisch vet dat ik ken, is hetzelfde als kopervet qua dikte. Een pasta.
 
Hij zit vast aan de moer anders was hij allang gekanteld bij die scheve montage
Ja.
Maar jij kent toch wel de twee verschillende varianten hoop ik?
Vaste borst, en draaiende borst.

Beide zitten vast aan de moer, en beide kantelen niet.


Ik ben wel benieuwd waar de verbazing van ts zit. Eigenlijk :)
 
Volgens mij snap je niet helemaal waar je naar kijkt.

Dat zeskantige uiteinde is gewoon zodat je makkelijk de draadeinden de cilinderkop in en uit kan draaien.
Bekijk bijlage 1839227

Die "pakking" die jij scheef vind zitten is de flens van de uitlaatbochten, waarmee de bochten tegen de kop aan gehouden worden met de moeren die over de draadeinden gedraaid zitten.
Bekijk bijlage 1839230


Als je de moeren en draadeinden nu inspuit met kruipolie (Griffioen IMAL, of soortgelijk) en een nachtje laat staan is de kans groot dat je de moeren zo losdraait.


Bij het herplaatsen van de moeren keramisch vet gebruiken op de draadeinden die uit de kop steken, en nieuwe uitlaatpakkingen gebruiken.
Excuses allen, ik stond op een compleet verkeerd been en ik dacht dat het uiteinde van draadeind een onderdeel of iets dergelijks was. Ik heb de boel los gedraaid en zal bij het monteren van de nieuwe uitlaat wat keramisch vet gebruiken!

Veel te moeilijk gedacht terwijl er niks aan de hand was.....🤡
 
Zijn de draadeinden wel recht?
Op je foto's lijken ze wat krom te zijn, of het beeld vertekend op de foto.

Zolang ze niet afbreken, en de flens kan er overheen is het prima natuurlijk.

En bij montage wel nieuwe pakkingen ertussen natuurlijk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan