demonteren voorvork lukt niet

erik99

MF veteraan
15 mrt 2005
5.208
129
Cuijk
Ik ben bezig de keerringen van mijn Kawasaki GTR 1000 te vervangen. Nu heb ik de 8000 schroefjes van de kuip losgemaakt om deze te demonteren om vervolgens de vorkpoten eruit te halen. Dat is allemaal prima gelukt.

Maar nu moet die inbusbout aan de onderkant van de poot er nog uit voordat ik de binnenpoot eruit kan trekken. En die bout krijg ik niet los. Hij draait wel (stroef) maar volgens mij draait het binnenwerk gewoon mee. Weet iemand een manier om deze los te krijgen????
 
Pneumatische slagmoersleutel doet de truc meestal.

Anders zul je hem van bovenaf moeten blokkeren. Ik weet niet hoe het bij de Kawa zit, bij een Suzuki zit er een soort grote binnenzeskant die je kunt blokkeren met een draadeind en hierop 2 moeren tegen elkaar gedraaid.

Lees ook de how-to op het forum even... Misschien staan er nog wat tips in.
 
Een pneumatische slagmoer sleutel met goed passende bit is iid de beste methode.
Mocht je daar niet over beschikken en toch verder willen kan ook dit proberen.

Is de veer er al uit?
De inbus losdraaien, terwijl de veer er nog in zit wil ook nog wel eens helpen.

Anders kijken of je de boel kan tegenhouden met een taps gesneden bezemsteel.
 
hahaha

bekend probleem die heel eenvoudig op te lossen is...... SLAGMOERSLEUTEL!!!!

poot op zn kop op de grond leggen, poot indrukken zodat er druk op de veer komt.
deze drukt je binnenbuis tegen je poot aan en kan daardoor niet meedraaien!
hard drukken en bam, komt ie zo los!
 
hahaha

bekend probleem die heel eenvoudig op te lossen is...... SLAGMOERSLEUTEL!!!!

poot op zn kop op de grond leggen, poot indrukken zodat er druk op de veer komt.
deze drukt je binnenbuis tegen je poot aan en kan daardoor niet meedraaien!
hard drukken en bam, komt ie zo los!
en spuit de oude vorkolie zo tegen het plafond en in je gezicht
 
De olie is er al uit dus dat wordt het probleem niet. Ik heb alleen doppen bij mijn slagmoersleutel. Voordat ik daar een goede 10 mm bit voor ga kopen ga ik eerst de bezemsteel methode proberen. Gewoon omdat ik die erg creatief vindt. En er zit inderdaad een 6 kant aan de binnenkant dus ee ndraareind met twee moeren erop zou ook nog kunnen.

Woensdag heb ik pas weer tijd om verder te gaan met deze klus. Even geduld dus maar ik zal de resultaten hier posten.
 
De olie is er al uit dus dat wordt het probleem niet. Ik heb alleen doppen bij mijn slagmoersleutel. Voordat ik daar een goede 10 mm bit voor ga kopen ga ik eerst de bezemsteel methode proberen. Gewoon omdat ik die erg creatief vindt. En er zit inderdaad een 6 kant aan de binnenkant dus ee ndraareind met twee moeren erop zou ook nog kunnen.

Woensdag heb ik pas weer tijd om verder te gaan met deze klus. Even geduld dus maar ik zal de resultaten hier posten.
imbus 10 mm afslijpen en in een 10 mm dop steken en klaar

Nooit denken "dat heb ik niet" maar "wat heb ik wel"
 
Laatst bewerkt:
imbus 10 mm afslijpen en in een 10 mm dop steken en klaar

Nooit denken "dat heb ik niet" maar "wat heb ik wel"

Vervolgens wel even op je lijstje zetten dat je geen normale 10mm imbussleutel meer hebt ;-).

Ik zeg een ouderwetse slagschroevendraaier. Werkt in dit soort gevallen vaak prima.
 
Het is zo te lezen al gelukt, maar mijn methode die tot nu toe altijd gewerkt heeft en geen afwijkend gereedschap vergt:
De vorkpoot horizontaal vastklemmen ( in de bankschroef met wat doeken of met een paar lijmklemmen op de werkbank, maakt niet uit.)
Haakse imbussleutel met de korte kant in de bout steken, op zo'n manier dat het lange uiteinde ook (ongeveer) horizontaal is en met een hamer een stevige tik.mep op het uiteinde van de imbussleutel geven zodat deze los draait. De bout "schrikt" dan los.
 
En inmiddels ook de keerringen vervangen. Een klusje wat ik nog nooit eerder zelf gedaan heb. Maar het is prima gelukt en beide poten zitten weer keurig in elkaar. Nu nog terugmonteren en dan die 8000 schroefjes van de kuip weer terugzetten en we kunnen weer rijden.
 
In plaats van gereedschap te verzagen kun je ook een hoge M6 moer pakken. Moet je wel de ruimte hebben in de diepte hebben. Voor andere klusjes (carterpluggen) zijn die dingen in de verschillende maten zeer goed bruikbaar.

DIN6334-scene.jpg_thumb.jpg


db
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan