Demper inkorten, how to topic

Ghetto Bassie

VTR SP-1 Dark Grey Edition
Donateur
28 okt 2008
45.786
23.093
Hoeksche Waard
Hallo allen :W

Heb al even gezocht naar soortgelijke topics, maar kon eigenlijk alleen maar topics vinden met de vraag hoe een bepaalde demper in te korten. Een how to topic heb ik nog niet voorbij zien komen.

Voor velen is het een procesje van een appel en een ei, maar voor sommige minder technisch aangelegde sleutelaars kan het toch het duwtje in de rug zijn om aan de slag te gaan met bijvoorbeeld het opknappen van een schadedemper.

Daarom leek het mij wel een aardig plan om hier diverse manieren van inkorten met foto's van het inkortproces neer te plempen.

Zelf heb al meerdere dempers ingekort en heb maar eens een paar foto's van mijn proces gemaakt.
Deze demper heeft waarschijnlijk op een ander type motor gezeten, waardoor er naast de uitlaatbeugel het profiel van de vorige ophanging goed te zien was, dit wilde ik mooi wegwerken door 'm 5 cm in te korten zodat de beugel daar weer netjes overheen valt.

Eerst de benodigdheden ff bij elkaar gelegd.
full


Daarna na het uitmeten wat afplaktape er omheen geplakt om er langs te kunnen zagen.
full


Popnagels uitgeboord en beugeltje losgehaald.
full


Flensgedeelte eruit gehaald en zie daar het binnenwerk.
full


Zagen maar.....
full

full


Bij deze demper zat de binnenbuis aan het eindpijpje vast, dus deze ook even los gemaakt (net zoals bij de flens).
full


Binnenbuis op maat zagen...
full

full


Bij deze demper was het schroefdraad niet helemaal jofel, dat is ook opnieuw getapt.
full

full


Na het uitmeten van de popnagel-gaten, de gaten geboord en even "droog" getest of alles goed zou gaan passen.
full


Ring er omheen en poppen maar, wel met gasdichte popnagels...
full


En het eindresultaat... (uiteindelijk met nieuwe sticker, oude was gesneuveld)
full

full


Een ander resultaat, deze demper was flink beschadigd en moest aan beide zijden ingekort worden. Na het inkorten in de blanke lak laten spuiten, was weer als nieuw *D
full


Dit was mijn project, hoop dat het een beetje duidelijk is voor de leek.
Mocht men andere manieren van inkorten hebben (met ander gereedschap) en er een foto of fotoreportage van hebben. Zou zeggen, gooi de ideeën hier neer...

Greetz :W
 
Laatst bewerkt:
Misschien een achterlijke vraag maarre.. kan dit ook met een titanium demper? (laser hotcam titanium)

Zou er wel graag een cm of 4 maar vanaf willen, dan eindigt hij mooi net voor het einde van het kontje
 
Misschien een achterlijke vraag maarre.. kan dit ook met een titanium demper? (laser hotcam titanium)

Zou er wel graag een cm of 4 maar vanaf willen, dan eindigt hij mooi net voor het einde van het kontje
In principe is iedere demper, die gepopnageld is, in te korten.

Heb volgens mij op marktplaats een VTR SP te koop zien staan met 2 ingekorte titanium hotcams...
 
Je komt nog wel voor een nare verassing te staan als je een nieuwer model carbon demper hebt met een RVS binnenhuls. Daardoor duurt je klusje opeens een flink uurtje langer, neem maar eens een BOS oval van een R1 ofzo, de binnenhuls en de buitenhuls moeten namlijk van verschillende zijden ingekort worden en dat krijg je daarna bijna niet meer in elkaar :)
 
Je komt nog wel voor een nare verassing te staan als je een nieuwer model carbon demper hebt met een RVS binnenhuls. Daardoor duurt je klusje opeens een flink uurtje langer, neem maar eens een BOS oval van een R1 ofzo, de binnenhuls en de buitenhuls moeten namlijk van verschillende zijden ingekort worden en dat krijg je daarna bijna niet meer in elkaar :)
Niet makkelijk, maar is mogelijk :Y Na veel pielen B| en als je klaar bent er achter komen dat ik 1 bandje verkeerd er op heb gezet.

1ba5363307bfea449442e9fee2e6f3d0
 
Niet makkelijk, maar is mogelijk :Y Na veel pielen B| en als je klaar bent er achter komen dat ik 1 bandje verkeerd er op heb gezet.

[afbeelding]
En die BOS oval van mij zag er ook zo uit :9
Kan me wel herinneren dat sommige popnagels niet helemaal lekker te poppen waren, dat ie wat losjes kwamen te zitten. Uiteindelijk wel netjes gekregen.
De ene demper gaat idd wel makkelijker als de ander...
 
Ik heb m'n BOS OVAL begin dit seizoen zo'n 15 centimeter ingekort. Ik ben geen monteur oid maar dit soort werkjes kan je heel goed zelf! Heb dezelfde manier als GB gebruikt alleen ipv de ijzerzaag een haakse slijper gebruikt. Werkt ook :+

Ik ben van maatje hajje nie groter:
wp000073n.jpg


Naar maatje heul kort gegaan:
wp000116.jpg

(foto genomen met een aardappel)
 
Laatst bewerkt:
allemaal prachtig ! maar niemand rept iets over het geluid na het inkorten .....
horen jullie verschil of valt het wel mee , of is het puur voor de looks ?
Of het geluid harder wordt, hangt er vanaf hoeveel je er vanaf haalt.
Bij die Bos en Sebring bleef er ongeveer maar 30cm over en kwam er meer herrie uit.
Bij de Mivv is er maar 5 cm afgehaald, geluid is vrijwel gelijk als origineel gebleven.
Als je 'm bij de flens inkort, kan er vaak nog wel een killer in (indien de demper die origineel ook heeft), dat zorgt ook dat de herrie weer wat minder wordt.
 
Ik heb m'n BOS OVAL begin dit seizoen zo'n 15 centimeter ingekort. Ik ben geen monteur oid maar dit soort werkjes kan je heel goed zelf! Heb dezelfde manier als GB gebruikt alleen ipv de ijzerzaag een haakse slijper gebruikt. Werkt ook :+

Ik ben van maatje hajje nie groter:
[afbeelding]

Naar maatje heul kort gegaan:
[afbeelding]
(foto genomen met een aardappel)
_O-


Haakse slijper is idd ook een optie :Y (iets wat ik binnenkort ook graag zou willen hebben) Demper ziet er iig erg netjes uit... :9


Zeer duidelijke 'how to' ,misschien ook maar eens zelf proberen (uiteraard vooral voor wat meer geluid) })
In ieder geval bedankt voor de duidelijke uitleg!
Graag gedaan hoor. Heb veel vragen of het mogelijk is en hoe het te doen voorbij zien komen, vond het een leuk idee om een ieder te laten zien wat een mogelijkheid is. ;)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan