Demper jankt harder bij lage temperaturen

Joris

MF veteraan
11 dec 2001
6.368
172
Veghel
Dag mensen, nice to meet you.

Zondag toch nog een keer mijn ZX-6R gepakt :] . Het was ongeveer +2 graden en het leek dat de demper (Remus Grand Prix) bij lage temperaturen veel minder zin had om zijn werk te doen (net als ik trouwens). Het ding blert en jankt meer dan bij normalere temperaturen. Zit ik er helemaal naast of is het echt zo?
 
H\'m ik vond mijn gsx-r een zondag ook al zo janken :)
Ik weet niet of dit door de lage temperatuur komt, of door het feit dat ik er al zolang niet meer op gereden heb, en daardoor \"vergeten was hoe goed die ook alweer klonk. :}
 
janken van de kou zeker, ding zal wel denken....welke *7%@ haalt me uit m\'n warme schuurtje.... :+

Nee ze schreeuwde om uitgelaten te worden.

Maar ik heb zelf nog wat nagedacht (volgende keer zal ik eerst denken dan posten): de snelheid van het geluid is bij 0° Celsius ongeveer 10 m/s lager dan bij 20° C. Waardoor het geluid (=energie) meer bij je motor blijft hangen. Dus klinkt ie harder.
 
Nee ze schreeuwde om uitgelaten te worden.

Maar ik heb zelf nog wat nagedacht (volgende keer zal ik eerst denken dan posten): de snelheid van het geluid is bij 0° Celsius ongeveer 10 m/s lager dan bij 20° C. Waardoor het geluid (=energie) meer bij je motor blijft hangen. Dus klinkt ie harder.

Leuk verzonnen hoor, maar complete onzin .. Geluid dat bij je motor blijft hangen, ik lig in een scheur :) :) :) ...
 
mmhhh we rijden toch altijd sneller dan het geluid :) dan moet je toch gewoon niks horen :)

of heb ik het nu mis?

Voor zover ik natuurkunde altijd snapte op school, gaat geluid met een snelheid van 340m/s.
Dus als jij sneller dan het geluid rijd, dan ben je wel verdomd snel met je 1224km/u. Of terwijl, sneller dan mach1 :}

Toch maar zo\'n CBR600F kopen dan ;)

Het is al laat.. ik vraag me af hoe hard een scheet nu eigenlijk gaat, als je een straaljager door mach1 hoort vliegen, hoor je ook een klap, bij een scheet hoor je vaak meerdere klappen, betekend dat , dat het met zo\'n snelheid van mach2 gaten in je onderbroek boort? :+
 
haal ik makkelijk 340 m/s

als je nou de rotatie van de aarde meetelt dan krijg je ongeveer op de evenaar een zetje van 1666 km/u :) is dus 462,7 meter per sec

en dan doe ik nog helemaal NIETS :) :)

moet je wel de goede kant op rijden natuurlijk!

en over die scheten theorie
volgens mij gaat dat via de pulsejet theorie, je laat snel achter elkaar kleine scheetjes zodat je versnelt tot bijna de lichtsnelheid.
anders zou ik het ook niet weten :)
 
Laatst bewerkt:
Dag mensen, nice to meet you.

Zondag toch nog een keer mijn ZX-6R gepakt :] . Het was ongeveer +2 graden en het leek dat de demper (Remus Grand Prix) bij lage temperaturen veel minder zin had om zijn werk te doen (net als ik trouwens). Het ding blert en jankt meer dan bij normalere temperaturen. Zit ik er helemaal naast of is het echt zo?


Misschien omdat bij kou alles krimpt :?

Dat je schotten niet meer mooi passen of zo? Het kan nooit ernstig zijn, je rijdt immers Kawa :P

Wat wel zo is is dat je fiets een andere verbranding heeft bij koud weer. Er zit dan meer zuurstof in de lucht, dus krijg je (als je normaal met een te rijk afgestelde motor rijdt) een veel mooiere verbranding en meer vermogen. Andersom geld ook natuurlijk, als\'ie te arm, of precies goed is afgesteld, wordt de verbranding alleen maar slechter... ;( .

Draai eens een bougi los, kijk hoe de verbranding is, pas dat aan, en luister nog eens...

Offuhh, het kan ook je verbelding staan omdat je bv een tijdje niet hebt gereden..... ;)
 
Mooie theorien over snelheid geluid enzo, maar ik denk gewoon dat je demper minder goed afsluit door lage temperaturen. Wordt het geluid na verloop van tijd ook beter?

Kan ook een waanidee van je zijn natuurlijk :P
 
Mooie theorien over snelheid geluid enzo, maar ik denk gewoon dat je demper minder goed afsluit door lage temperaturen. Wordt het geluid na verloop van tijd ook beter?

Kan ook een waanidee van je zijn natuurlijk :P

De demper sluit goed af op de flens en het geluid wordt niet minder als de motor warm is. Daar kan het toch ook niet aan liggen. D\'r zitten ook geen schotten los, want die zitter er helemaal geen in.

Maar ik heb meer mensen horen zeggen dat ze hun motor luider vinden klinken als het kouder is. Het is dus geen waanidee van mij alleen.
 
haal ik makkelijk 340 m/s

als je nou de rotatie van de aarde meetelt dan krijg je ongeveer op de evenaar een zetje van 1666 km/u :) is dus 462,7 meter per sec

en dan doe ik nog helemaal NIETS :) :)

moet je wel de goede kant op rijden natuurlijk!

en over die scheten theorie
volgens mij gaat dat via de pulsejet theorie, je laat snel achter elkaar kleine scheetjes zodat je versnelt tot bijna de lichtsnelheid.
anders zou ik het ook niet weten :)

Whahahaha LOL
 
Bij lage temperaturen is de geluidssnelheid lager, en dus ook de frequentie van het geluid. Door deze frequentie daling klint het geluid harder (met een dB meter zal je waarschijnlijk geen verschil meten) omdat je trommelvliezen gevoeliger zijn voor lagere frequenties gevoeliger dan voor hoge.

 
Laatst bewerkt:
Op donderdag 20 december 2001 15:25 schreef sjaap het volgende:
Bij lage temperaturen is de geluidssnelheid lager, en dus ook de frequentie van het geluid. Door deze frequentie daling klint het geluid harder (met een dB meter zal je waarschijnlijk geen verschil meten) omdat je trommelvliezen gevoeliger zijn voor hogere frequenties gevoeliger dan voor lage.
amen :}
 
Terug
Bovenaan Onderaan