Demper niet legaal ondanks db-killer/e-keur/certificaat :O

Een demper met e-keur/dB-killer is

  • 100% legaal

    Stemmen: 44 83,0%
  • Gedoogd, zolang je verder niet opvalt

    Stemmen: 5 9,4%
  • Illegaal, dat hoor je te weten

    Stemmen: 4 7,5%

  • Totaal aantal stemmers
    53

Kiwi

MF veteraan
15 sep 2004
7.770
272
Beilen
Ik heb vorige week een sportdemper voor mijn motor (Kawa ZR-7) gehaald:
Bos aluminium rond, een losse bolt-on demper. Inclusief een dB-killer, een e-keur en een certificaat van de fabrikant i.v.m. de e-keur.

Gemonteerd, dB killer er uit en een paar rondjes gereden. Gisteren ben ik aangehouden door de politie met de melding dat o.a. mijn demper teveel geluid maakt. Ze hadden me al een paar keer genoteerd vorige week omdat ik goed te horen was door fel optrekken.

Ik heb geen bekeuring gekregen, slechts een waarschuwing (waarvoor dank). Het vreemde: de waarschuwing is dat ik deze demper compleet om moet wisselen voor de originele. Zelfs mét e-keur en gemonteerde dB-killer én certificaat zou ik de volgende keer wel een bekeuring krijgen. Het certificaat was een niets zeggend stukje papier, en de dB-killer was onvoldoende dempend.

Zijn verhaal er bij: de politie zoekt het type uit en het maximale dB wat dit type mag maken..en meten het dan. Zit je er boven (en deze Bos zou met killer er boven zitten, dat wist hij zeker) dan heb je een boete.

Maar....waarom staan er dan dingen als 'legaal' en voor andere dempers 'not for road use' op? Ik wil niet zeggen dat ik vol in de wetteksten ben gedoken voor de aanschaf van deze demper - maar als redelijk geïnformeerde consument dacht ik eigenlijk 99% zeker te weten legaal te kunnen rond rijden mét dB-killer (hij is inmiddels gemonteerd).

Tenslotte kreeg ik nog een opmerking over mijn MF-sticker - wel voldoende voor een boete, maar zo flauw was hij niet. + Nog een opmerking dat ik de mensen op MF niet moest vertrouwen :+
full
 
wouw! hebben agenten tegenwoordig een ingebouwde dB meter in hun oor??


Je bent gewoon op de kast gejaagd ;) Je zou het zelf even na kunnen meten hoeveel "herrie" jouw pijp maakt en dit vergelijken met de norm voor je standaard pijp.
 
Zodra je wat aan je motor veranderd moet deze naar de herkeuring bij de RDW. Officieel gezien dan.
Zo is het mij door oom agent uitgelegd.

Tevens let de politie in NL op decibels. In Duitsland schijnen ze (wat ik begrijp) wel weer waarde te hechten aan dat E-keur.

Ik had op mijn vorige motor een Remus pijp. (GSX-R na 2006 heeft een kort dempertje) en er is meerdere malen aan mij gevraagd of die standaard was. Altijd eerlijk geantwoord (kon moeilijk anders gezien het uiterlijk van de demper), maar nooit problemen gehad. Alleen zeer boeiende blikken.

Tevens zat op dat Remus dempertje ook E-keur, althans het logo, maar als ik die motor alleen al startte kwam er meer decibel uit als opgeven (bij wijze van). Laat staan als ik begon te rijden. :P

Ik begreep zelf al dat het logo weinig zou betekenen als ik op mijn geluid aangesproken zou worden.
 
Laatst bewerkt:
Stukje van de site van Bos uitlaten, ik citeer:
'
Alle BOS-dempers zijn daarom voorzien van een ‘E’ keurmerk. Dit houdt in dat onze dempers Europees goedgekeurd zijn voor het gebruik op de openbare weg. Wordt echter de dB-eater verwijderd dan wordt de demper een open sportdemper ( maar vervalt de keuring), maar toch twee dempers in één dus!
'

Hochwertige Motorradauspuffanlagen Online bestellen | BOS Auspuff

Dus als ik dat zo lees is na het verwijderen van de db-killer jouw uitlaat niet meer gekeurd en technisch gezien niet meer geschikt voor op de openbare weg :+
 
Ik heb vorige week een sportdemper voor mijn motor (Kawa ZR-7) gehaald:
Bos aluminium rond, een losse bolt-on demper. Inclusief een dB-killer, een e-keur en een certificaat van de fabrikant i.v.m. de e-keur.

Gemonteerd, dB killer er uit en een paar rondjes gereden. Gisteren ben ik aangehouden door de politie met de melding dat o.a. mijn demper teveel geluid maakt. Ze hadden me al een paar keer genoteerd vorige week omdat ik goed te horen was door fel optrekken.

Ik heb geen bekeuring gekregen, slechts een waarschuwing (waarvoor dank). Het vreemde: de waarschuwing is dat ik deze demper compleet om moet wisselen voor de originele. Zelfs mét e-keur en gemonteerde dB-killer én certificaat zou ik de volgende keer wel een bekeuring krijgen. Het certificaat was een niets zeggend stukje papier, en de dB-killer was onvoldoende dempend.

Zijn verhaal er bij: de politie zoekt het type uit en het maximale dB wat dit type mag maken..en meten het dan. Zit je er boven (en deze Bos zou met killer er boven zitten, dat wist hij zeker) dan heb je een boete.

Maar....waarom staan er dan dingen als 'legaal' en voor andere dempers 'not for road use' op? Ik wil niet zeggen dat ik vol in de wetteksten ben gedoken voor de aanschaf van deze demper - maar als redelijk geïnformeerde consument dacht ik eigenlijk 99% zeker te weten legaal te kunnen rond rijden mét dB-killer (hij is inmiddels gemonteerd).

Tenslotte kreeg ik nog een opmerking over mijn MF-sticker - wel voldoende voor een boete, maar zo flauw was hij niet. + Nog een opmerking dat ik de mensen op MF niet moest vertrouwen :+
[afbeelding]

Dat is tevens onzin en popie-jopie gedrag van zo'n agent vermoed ik.
Als je maar bang bent denk ik dan.

Als het allemaal zo makkelijk was hoeven ze ook niet meer te gaan meten.
 
Laatst bewerkt:
Stukje van de site van Bos uitlaten, ik citeer:
'
Alle BOS-dempers zijn daarom voorzien van een ‘E’ keurmerk. Dit houdt in dat onze dempers Europees goedgekeurd zijn voor het gebruik op de openbare weg. Wordt echter de dB-eater verwijderd dan wordt de demper een open sportdemper ( maar vervalt de keuring), maar toch twee dempers in één dus!
'

Hochwertige Motorradauspuffanlagen Online bestellen | BOS Auspuff

Dus als ik dat zo lees is na het verwijderen van de db-killer jouw uitlaat niet meer gekeurd en technisch gezien niet meer geschikt voor op de openbare weg :+

Helemaal mee eens dat hij niet legaal is zonder de dB-killer. Maar we hebben het over de situatie mét de killer er in.

Aangezien de dB-killer niet gelast is, maar slechts aan 1 boutje vast zit - hoe kunnen ze dan zien of ik hem er ooit uit heb gehad. Met andere woorden: maakt het volgens jou verschil of hij terug geplaatst is of er nooit uit geweest is?
 
Helemaal mee eens dat hij niet legaal is zonder de dB-killer. Maar we hebben het over de situatie mét de killer er in.

Aangezien de dB-killer niet gelast is, maar slechts aan 1 boutje vast zit - hoe kunnen ze dan zien of ik hem er ooit uit heb gehad. Met andere woorden: maakt het volgens jou verschil of hij terug geplaatst is of er nooit uit geweest is?

De DB-killer verwijdert, vervalt de E-keuring en daarmee dus ook de toelating op de openbare weg. Het feit dat jij de DB-killer weer terug stopt doet niets af aan het feit dat de E-keur vervallen is en daarmee terug komt. Alleen wij zien dat anders })

In de praktijk lijkt het mij (maar dat is een aanname) dat geen enkele agent jou zal bekeuren als je a) het certificaat kan overleggen en b) de DB-killer er in zit.
 
Dat is tevens onzin en popie-jopie gedrag van zo'n agent vermoed ik.
Als je maar bang bent denk ik dan.

Als het allemaal zo makkelijk was hoeven ze ook niet meer te gaan meten.

als de agent echt op de hoogte was, had hij geweten dat op het typeplaatje van je fiets het maximale aantal DB's vermeldt staan. Hoeft alleen maar te kijken en niet op te zoeken.
 
Dat is tevens onzin en popie-jopie gedrag van zo'n agent vermoed ik.
Als je maar bang bent denk ik dan.

Als het allemaal zo makkelijk was hoeven ze ook niet meer te gaan meten.

Nou ik stond niet echt te trillen op mijn benen hoor - was gewoon een vriendelijk gesprek.
Het feit dat ie begint met 'je krijgt van mijn GEEN boete' maakt het ook wat leuker ;)

Ik heb hem voorgesteld dat ik ter plekke de dB-killer er in zou zetten (killer zat onder mijn buddy + gereedschap) en dat hij hem dan zou meten. Hij had geen apparatuur bij zich maar stelde voor dat ik eens met dB-killer langs zou komen op het bureau. Ze hadden een nieuw type meter die met kleine plakkertjes op het metaal zou komen.

Denk niet dat ik dat ga doen, mocht het wel fout zijn..dan sta je opeens wel erg in the picture.

Heb de agent ook gemeld (verstandig of niet) dat ik totaal geen intentie had om de originele demper terug te plaatsen en dat de sportdemper + killer het best was wat ik hem kon bieden.
 
als de agent echt op de hoogte was, had hij geweten dat op het typeplaatje van je fiets het maximale aantal DB's vermeldt staan. Hoeft alleen maar te kijken en niet op te zoeken.
Slechte verwoording van mij - hij heeft het op het typeplaatje bekeken. Dat bedoelde hij/ik met 'opzoeken'.
 
De DB-killer verwijdert, vervalt de E-keuring en daarmee dus ook de toelating op de openbare weg. Het feit dat jij de DB-killer weer terug stopt doet niets af aan het feit dat de E-keur vervallen is en daarmee terug komt. Alleen wij zien dat anders })

Snap de redenering..maar als het niet te zien/ te bewijzen is dat ik hem er ooit uit heb gehaald? Wat willen ze dan beginnen?
 
De DB-killer verwijdert, vervalt de E-keuring en daarmee dus ook de toelating op de openbare weg. Het feit dat jij de DB-killer weer terug stopt doet niets af aan het feit dat de E-keur vervallen is en daarmee terug komt. Alleen wij zien dat anders })

In de praktijk lijkt het mij (maar dat is een aanname) dat geen enkele agent jou zal bekeuren als je a) het certificaat kan overleggen en b) de DB-killer er in zit.

echt wel.

Als jij de killer modificeert en zo meer geluid maakt, krijg je gewoon een bekeuring voor teveel geluid. Dit kan gemeten worden, maar als de agent het persoonlijk met het gewone oor al kan horen dat het veel teveel is, kan hij je ook bekeuren. ( ja, ik vind het ook verre van objectief, maar ze staan nu eenmaal op een voetstuk)
 
als de agent echt op de hoogte was, had hij geweten dat op het typeplaatje van je fiets het maximale aantal DB's vermeldt staan. Hoeft alleen maar te kijken en niet op te zoeken.

Dus hij kan zo met zijn blote oor horen dat je bijvoorbeeld 103 decibels maak ipv van 101.....

Of bedoel je nu dat die agent onzin zat uit te kramen?

De TS reed zonder DB-Killer, maar de agent kon zo zien dat het met DB-Killer ook te veel lawaai zou maken.

Ik vind dat knap!
 
Laatst bewerkt:
Dus hij kan zo met zijn blote oor horen dat je bijvoorbeeld 103 decibels maak ipv van 101.....
Omdat de dB schaal logaritmisch is, moet het verschil wel te horen zijn ja.
Of hij de dB's ook kan benoemen betwijfel ik.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb mijn comment iets aangepast voor de duidelijkheid.
 
Nou, ik heb voor mn aprilia een Mivv uitlaat. Alles erbij gekregen, dbkiller en ekeur ceretificaat. Het staat zelfs op de uitlaat, mooie e keur.

Nu had ik hemlaten monteren, en toen ik de moto ophaalde snapte ze er bij de garage nix van. Hoe kan zo een uitlaat nou een keurmerk hebben???
Dus ik start dat ding, en idd, wat een geluid. Knetterhard.

Ondanks het ekeur durf ik er niet mee naar DuitslandL
 
E keur heb je (eigenlijk) ook niets aan. Je moet meten om het zeker te weten, dat is ook het enige wat telt bij een procesverbaal voor teveel herrie.
 
@ TurboO: hij kwam met zijn beroep en zijn hobby (motorrijden) wel vaker sportdempers tegen. Bos is niet bepaald het meest onbekende merk. Maar ja: hij gaf wel aan dit type te kennen en zeker te weten dat hij over de dB grens komt.

Trouwens..ik heb de killer gemonteerd en kort getest..en 90% van de herrie is er nog (gelukkig)..
 
Laatst bewerkt:
Sterker nog, als ze gaan meten met een originele pijp er onder en je maakt méér herrie dan toegestaan is volgens het typeplaatje... kunnen ze je net zo goed bekeuren. (denk aan 'versleten', leeggehaalde, gemodificeerde originele pijpen)

Typeplaatje is heilig, wat er ook voor uitlaat onder zit.

Edit. Maar goed, ze kunnen je voor een dark-smoke vizier ook bekeuren in principe. Moet alleen de eerste nog tegen komen die dat meegemaakt heeft ;)
 
Laatst bewerkt:
Ik blijf het knap vinden.

Maat van mij heeft een Yoshi demper onder zijn Kawa en met DB-Killer klinkt het toch nét iets luider als een stofzuiger.

Zelfde vaak genoeg bij auto's gezien (eigen auto's ook). Jap style demper eronder, veel meer geluid als snelheid, met killer leek het net een standaard geluid met een wat zielig gebrom. Een standaard GTI klonk luider.

Lijkt mij dat mits je het exacte model onder de desbetreffende motor kent dat je het niet kan beoordelen.
 
Laatst bewerkt:
Nou Turbo elke 3 dB meer is een verdubbeling van het geluid. Ja dat is dus bijna zeker met het blote oor te horen.
Maar dat terzijde. Kiwi. je had de dB killer er dus niet in toen je werd staandegehouden.
Je maakte dus teveel herrie en dat wist je.
Over de opmerking dat het origineel er weer onder zou moeten weet ik niet. Volgens mij ben je niet verplicht in Nederland elke wijziging die is aangebracht te laten volgen door een RDW keuring. Volgens mij is dat alleen als je motorblok of chassis vervangt en dat soort zaken.
 
Maar dat terzijde. Kiwi. je had de dB killer er dus niet in toen je werd staandegehouden.
Je maakte dus teveel herrie en dat wist je.
Weet ik - klaag ik ook niet over - ben ook blij dat ik geen boete heb gekregen - als ik die wel had gekregen had ik ook 0% recht op klagen.

Gaat meer om de uitleg erbij. Alleen de originele demper vind hij goed en ze gaan mij in de gaten houden B|
 
E-keur is toch niet hetzelfde als het maximale aantal db's dat de motor mag produceren? Op het frame staat ergens hoeveel db bij welke aantal toeren de motor mag produceren. Zit je daarboven dan lijkt het mij dat je fout zit. Ik kan me voorstellen dat de e-keur een andere eis stelt aan het aantal db's welke dan weer van toepassing zal zijn op alle motor waar deze uitlaat op past (dus ook een hogere db grens).

Gewoon ff je oude eronder gooien, naar de rdw en dan weer de oude erop :).
 
Terug
Bovenaan Onderaan