Ik heb vorige week een sportdemper voor mijn motor (Kawa ZR-7) gehaald:
Bos aluminium rond, een losse bolt-on demper. Inclusief een dB-killer, een e-keur en een certificaat van de fabrikant i.v.m. de e-keur.
Gemonteerd, dB killer er uit en een paar rondjes gereden. Gisteren ben ik aangehouden door de politie met de melding dat o.a. mijn demper teveel geluid maakt. Ze hadden me al een paar keer genoteerd vorige week omdat ik goed te horen was door fel optrekken.
Ik heb geen bekeuring gekregen, slechts een waarschuwing (waarvoor dank). Het vreemde: de waarschuwing is dat ik deze demper compleet om moet wisselen voor de originele. Zelfs mét e-keur en gemonteerde dB-killer én certificaat zou ik de volgende keer wel een bekeuring krijgen. Het certificaat was een niets zeggend stukje papier, en de dB-killer was onvoldoende dempend.
Zijn verhaal er bij: de politie zoekt het type uit en het maximale dB wat dit type mag maken..en meten het dan. Zit je er boven (en deze Bos zou met killer er boven zitten, dat wist hij zeker) dan heb je een boete.
Maar....waarom staan er dan dingen als 'legaal' en voor andere dempers 'not for road use' op? Ik wil niet zeggen dat ik vol in de wetteksten ben gedoken voor de aanschaf van deze demper - maar als redelijk geïnformeerde consument dacht ik eigenlijk 99% zeker te weten legaal te kunnen rond rijden mét dB-killer (hij is inmiddels gemonteerd).
Tenslotte kreeg ik nog een opmerking over mijn MF-sticker - wel voldoende voor een boete, maar zo flauw was hij niet. + Nog een opmerking dat ik de mensen op MF niet moest vertrouwen
Bos aluminium rond, een losse bolt-on demper. Inclusief een dB-killer, een e-keur en een certificaat van de fabrikant i.v.m. de e-keur.
Gemonteerd, dB killer er uit en een paar rondjes gereden. Gisteren ben ik aangehouden door de politie met de melding dat o.a. mijn demper teveel geluid maakt. Ze hadden me al een paar keer genoteerd vorige week omdat ik goed te horen was door fel optrekken.
Ik heb geen bekeuring gekregen, slechts een waarschuwing (waarvoor dank). Het vreemde: de waarschuwing is dat ik deze demper compleet om moet wisselen voor de originele. Zelfs mét e-keur en gemonteerde dB-killer én certificaat zou ik de volgende keer wel een bekeuring krijgen. Het certificaat was een niets zeggend stukje papier, en de dB-killer was onvoldoende dempend.
Zijn verhaal er bij: de politie zoekt het type uit en het maximale dB wat dit type mag maken..en meten het dan. Zit je er boven (en deze Bos zou met killer er boven zitten, dat wist hij zeker) dan heb je een boete.
Maar....waarom staan er dan dingen als 'legaal' en voor andere dempers 'not for road use' op? Ik wil niet zeggen dat ik vol in de wetteksten ben gedoken voor de aanschaf van deze demper - maar als redelijk geïnformeerde consument dacht ik eigenlijk 99% zeker te weten legaal te kunnen rond rijden mét dB-killer (hij is inmiddels gemonteerd).
Tenslotte kreeg ik nog een opmerking over mijn MF-sticker - wel voldoende voor een boete, maar zo flauw was hij niet. + Nog een opmerking dat ik de mensen op MF niet moest vertrouwen