Demping Alpine (maat-)doppen

manny

Die hard MF'er
29 mei 2007
665
4
Amsterdam
Al veel topics over geweest maar ik vraag me toch even af wat de ervaringen zijn met Alpine doppen. Ik heb er zaterdag een paar laten aanmeten bij Alpine (standaard groene motor-doppen). Nu heb ik toevallig ook een nieuwe (Shoei XR-1000) helm aangeschaft. Uiteraard even wezen rijden met mijn nieuwste aanwinst bij thuiskomst. Wat me (naast het comfort) vooral opviel dat deze helm veel stiller was dan mijn vorige (wappie-wappie-lidl-)helm. Met name het geluid van de rijwind is een stuk minder. Máár het lijkt wel of ik mijn motor/uitlaat-geluid nu méér hoor dan voorheen (waarschijnlijk door het wegvallen van een deel van het windgesuis), bij hoge toeren zelfs tegen het irritante aan.. :? Nu ben ik een absoluut show-mannetje en hoe ik zielsveel van een lekker motorgeluidje maar zelfs ik vond het opvallend veel geluid..

Mijn vraag is nu: wat zijn de ervaringen mét oordoppen (aangezien ik die pas over een maand binnen krijg)? Neemt dit nóg meer rijwind-geluid weg waardoor ik nóg meer hoor van mijn uitlaat of dempt het ook het uitlaatgeluid?
 
Shoei XR-1000 is een van de slechts geluiddempende helmen. Stond op de beurs ook een tabel van heel veel helmen ;)

Heb hem zelf ook en ik reed vooralsnog zonder protectie (sinds ik rijbewijs had). Na 2 uur kreeg ik inderdaad last van mijn oren en dan reed ik weinig/geen snelweg.

Gisteren Earon protectie laten aanmeten. Moet wel veel helpen denk ik.

Met dat aanmeten moet je zelf al gemerkt hebben dat je omgevingsgeluid vrij goed blijft. Alleen dat geroezemoes van de beurs verstomde helemaal.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb vorig jaar op de beurs mijn Alpine-doppen laten maken en rij er dus nu een jaar mee. Ik heb een Arai Chaser als helm en die heeft aardig wat windgeruis. Met doppen wordt dat prima gedempt en blijft het geluid van m'n Lasers DuoTech tot een 90 km/uur nog aardig doorkomen, daarboven valt het langzaam wat weg. Wel zo prettig met woon-werkverkeer, trouwens. Omgevingsgeluid - getoeter, sirenes e.d. - komen nog wel goed door.

Greetz, kowalski.
 
Ik denk niet dat die pasta en een otoplastiek helemaal hetzelfde werken ;)

Nee klopt.. Met die pasta in voelde ik me net als een vis.. Hoorde alleen stemmen heel dichtbij alsof ik onder water in een zwembad de stemmen van iemand op de kant hoorde :P
 
Shoei XR-1000 is een van de slechts geluiddempende helmen. Stond op de beurs ook een tabel van heel veel helmen ;)

Heb hem zelf ook en ik reed vooralsnog zonder protectie (sinds ik rijbewijs had). Na 2 uur kreeg ik inderdaad last van mijn oren en dan reed ik weinig/geen snelweg.

Gisteren Earon protectie laten aanmeten. Moet wel veel helpen denk ik.

Met dat aanmeten moet je zelf al gemerkt hebben dat je omgevingsgeluid vrij goed blijft. Alleen dat geroezemoes van de beurs verstomde helemaal.

Hmm die tabel heb ik ff gemist :+ Maargoed alsnog een stuk beter dan dat Lidl ding en ik had me bovendien al laten overtuigen dat het geluidsaspect bij het kiezen van een helm zo goed als irrelevant wordt als je gebruikt gaat maken van oordoppen.. Laten we hopen dat dát in de praktijk waar blijkt te zijn :+
 
De maatdoppen voel je niet eens meer zitten naar verloop van tijd :N

En zelf kan ik af en toe nog schijtziek worden van het uitlaatgeluid, dus geloof me, dat zit wel goed ;)
 
Ik heb ook Alpine oordoppen laten aanmeten, en gebruik ze nu al een 6-tal maanden.
Het was duur, maar money well spent!

Als ik nu een kort ritje maak zonder oordoppen, besef ik hoe comfortabel het is MET de oordoppen. Met de oordoppen hoor je echt nog goed het omgevingsgeluid, ander verkeer, zelfs een gesprek voeren is perfect mogelijk (zelf sta je wel te brullen omdat je jezelf niet goed hoort :P ). Alle storende geluiden (windruis) worden mooi weggefilterd. Ik heb wel de rode filters gekozen (= iets zwaarder dan de groene).

Te denken dat ik vroeger zonder oordoppen naar zuid-frankrijk reed op 1 dag via de snelweg... :N
Ik zou het niet meer kunnen...
 
ik heb deze ook op de beurs laten aanmeten, ik heb nu de universele waar ik ook redelijk tot goed over te spreken ben.

nog een kleine drie weken wachten :)
 
Hier hetzelfde, doppen op de beurs aan laten meten nu alleen nog wachten......

Rij eigenlijk nooit zonder oordoppen, heb nu al last van een constante piep in mijn oren wegens langdurige overbelasting [concerten... heel veel concerten]. Geloof me, dat wil je niet.

Probeer nu alles om het niet erger te laten worden.....90 euro is het me zeker waard!!
 
ik heb van die alpine oordoppen van 20 euro, met een groene of een gele filter... vind ze heerlijk.

ik reed eigenlijk nooit met oordoppen in, en ik had dan savonds ook altijd prikkende oren en hoofdpijn, dacht eerst dat dat kwam door de harde wind op mn nek enzo. Rij nu steeds snelweg met oordoppen in, en wat is dat heerlijk rustig zeg !!!
 
Ik heb ook Alpine oordoppen laten aanmeten, en gebruik ze nu al een 6-tal maanden.
Het was duur, maar money well spent!

Als ik nu een kort ritje maak zonder oordoppen, besef ik hoe comfortabel het is MET de oordoppen. Met de oordoppen hoor je echt nog goed het omgevingsgeluid, ander verkeer, zelfs een gesprek voeren is perfect mogelijk (zelf sta je wel te brullen omdat je jezelf niet goed hoort :P ). Alle storende geluiden (windruis) worden mooi weggefilterd. Ik heb wel de rode filters gekozen (= iets zwaarder dan de groene).

Te denken dat ik vroeger zonder oordoppen naar zuid-frankrijk reed op 1 dag via de snelweg... :N
Ik zou het niet meer kunnen...

Ik ben echt benieuwd.. Can't wait.. Is al een wereld van verschil nu ik een goede helm heb (al hoor ik van mensen dat die juist als lawaaiig staat aangeschreven..), hele andere ervaring: hoor mijn motorgeluid veel duidelijker. Nadeel is alleen dat sinds ik over oordoppen nadenk ik veel meer let io het windgeluid dan voorheen :P
 
Hier hetzelfde, doppen op de beurs aan laten meten nu alleen nog wachten......

Rij eigenlijk nooit zonder oordoppen, heb nu al last van een constante piep in mijn oren wegens langdurige overbelasting [concerten... heel veel concerten]. Geloof me, dat wil je niet.

Probeer nu alles om het niet erger te laten worden.....90 euro is het me zeker waard!!

Betekend dat dat je nu ook met doppen naar concerten gaat? :+
 
ik heb doppen van oorcomfoor en kan nou op stukken langen dan10/15km echt niet meer zonder,heb ze ook in bij concerten werkt ook goed
 
ik heb doppen van oorcomfoor en kan nou op stukken langen dan10/15km echt niet meer zonder,heb ze ook in bij concerten werkt ook goed

Ziet dat er niet heel raar uit? :? Zal dit een gevalletje 'nu loop je nog voor lul mét en over 5 jaar loop je voor lul zónder' worden? :+
 
Ik draag ook oordoppen via mijn werk, maar heb toch al gehoor beschadiging en heb op de beurs ook een nieuwe set laten aanmeten, heb ze van earmo maar het paar die ik van mijn werk had waren echt industrieel met wit filter heb nu zwaarste filter genomen en de kleinste motordoppen die ze hadden. Rij met een arai rx 7 en die vind ik aardig lawaaierig trouwens alle helmen. Oordoppen is altijd een goede investering anders zitten jullie net zo als ik met fijne pieptoon 24u per dag in je oren :( . Voordeel van doppen is ook dat je minder vermoeid van je bike afstapt!
 
Hoppa, die van mij zijn binnen.

Zitten lekker, morgen maar even toeren om te testen... :]

groeten
 
Laatst bewerkt:
(zelf sta je wel te brullen omdat je jezelf niet goed hoort :P ).

Dan zou ik terug gaan.

Ik hoef alleen maar te schreeuwen omdat anderen geen of slechte doppen hebben. Met goede otoplastieken hoor je jezelf gewoon. Je kan zelf dus normaal praten.


Gebruik nu al ruim 12 jaar otoplastieken heb er al de nodige gehad. Heb op het moment 2 sets: setje harde voor me werk met 30dB filters, stalen traceerkogel, uitneem lip en touwtje en een setje zachte voor op de motor met 30dB filter en touwtje. Binnenkort moet de set harde vervangen worden. Gemiddeld gaan ze zo'n 3 jaar mee.

Ik laat ze bij Schoonenberg aanmeten. Daar hebben ze de tijd voor je en kan er tevens een gehoor test laten afnemen (wel even afspraak maken dan). Kosten zijn rond de €135 met een verzekering tegen verlies, diefstal en beschadiging (3 jaar).
 
Terug
Bovenaan Onderaan