demping voorvork afstellen honda vfr 750 1988

michel 1975

Rookie
7 jun 2010
2
0
arnhem
hallo allemaal,

ik ben sinds een aantal maanden de trotse bezitter van een honda vfr 750 uit 1988.
Een heerlijke motor om lekker te touren en op zijn tijd eens heerlijk gas te geven.
Alleen heb ik 1 puntje wat de pret een beetje bederft.

Bij aankoop van de motor waren de voorvork keerringen lek.
aangezien de motor bij een garage gekocht is dit gewoon hersteld.
Alleen toen ik de motor na de reparatie opgehaald had kwam ik er achter dat de demping wel heel slap was. eigenlijk kun je er gewoon niet normaal een drempel of klinker weg over.

Nou heb ik even de handleiding van de motor er op nageslagen en daar staat in dat de voorvork met luchtdruk op spanning gezet kan worden er zitten nammelijk op allebei de poten een ventiel aansluiting onder een zwarte afdek dop.

maargoed voordat ik de poten onder druk wou zetten toch meer even navraag gedaan bij de garage en die kwam met de melding niet op druk zetten omdat dan de keeringen sneller stuk gaan.

De garage heeft er nu andere olie in de voorvork gedaan om em wat stuger te krijgen.
moet zeggen dit heeft wel een beetje geholpen alleen nog steeds klappert hij bij diepe kuilen in de weg en hoge drempels hij zakt dus nog steeds door zijn demping heen.

Wat nu te doen? toch maar lucht in het voorvork pompen met als risico dat de keeringen sneller stuk gaan?


met vriendelijke groet,


Michel
 
Je kunt er prima luchtdruk op zetten, alleen niet te veel. Er staat vast wel in het boekje hoeveel het max mag zijn. Probeer eerst eens met 0.5 bar ofzo.

Dingen zijn niet voor niets ontworpen met een ventiel. Zelfs al zouden de keerringen eerder stuk gaan, dan haal je voor 15eu een setje nieuwe, en heb je tot die tijd een brommer die waarschijnlijk een heel stuk beter stuurt.

Als je er echt veel druk op moet zetten voordat hij naar je zin is zou ik eens kijken naar een setje stuggere voorvorkveren. Kost meestal rond de 110eu.
 
Laatst bewerkt:
keerringen gaan juist beter afdichten als er een beetje druk op staat.
maar lucht erbij heeft geen effect op de demping.
wat je nodig hebt is of lucht in de vork of je monteert stuggere veren.
 
Ik had hetzelfde probleem met mn vfr uit 87. Enige wat echt goed helpt zijn progressieve veren. Bij SO products heb ik een setje van hun eigen merk gehaald voor 100,- en dat rijdt toch een stuk prettiger.
 
Je kunt er prima luchtdruk op zetten, alleen niet te veel. Er staat vast wel in het boekje hoeveel het max mag zijn. Probeer eerst eens met 0.5 bar ofzo.

Dingen zijn niet voor niets ontworpen met een ventiel. Zelfs al zouden de keerringen eerder stuk gaan, dan haal je voor 15eu een setje nieuwe, en heb je tot die tijd een brommer die waarschijnlijk een heel stuk beter stuurt.

Als je er echt veel druk op moet zetten voordat hij naar je zin is zou ik eens kijken naar een setje stuggere voorvorkveren. Kost meestal rond de 110eu.

TS kan dan wel een nieuw setje halen voor 15,- eur, maar het moet er ook nog ingezet worden. Gaat ie dat zelf doen?
 
kijk aan mensen dat is wat ik nou noem snel reageren.
bedankt voor de snelle reacties ga van de week toch maar een beetje lucht erbij doen kijken wat het effect is.
mocht het niet helpen dan maar terug naar de garage voor andere veren.

groeten Michel
 
Terug
Bovenaan Onderaan