Denk je er wel eens aan dat het mis kan gaan?

Johan

MF veteraan
17 jan 2002
2.852
1
Om maar even wat hersenspinsels te droppen op dit tijdstip: Nav. diverse topics op M-F waaruit blijkt dat het ook anders kan gaan dan je van tevoren hebt ingepland zoals:
Last van je geweten? (hoewel dit topic meer een gewetenskwestie is)
Ongeval circuit Zolder 26/5
Het trieste ongeval en overlijden van Evil Beaver '(

Vraag ik mij af, hebben jullie dat nu ook wel eens dat je na afloop van een "ritje" denkt: "dat had niet mis moeten gaan"?

Gisteren: leuke s-bocht: linksaf +/- 140, rechtsaf +/- 180 daarna het gas erop tot 260. Achteraf bedacht ik wat er kon gebeuren als je eraf stuitert met die snelheid maar vandaag ff op de snelweg het gas open: huppakee: 290 op de teller (andere tandwielverhouding, teller wijkt wat af, maar zullen nog 260 echte km's zijn). Wederom denk ik achteraf (nu dus) dat het toch wel verkeerd kan gaan als een of andere lesauto (altijd weer die koekblikken die de schuld krijgen) ineens naar links gaat.

Waar het me nu om gaat: morgen stap ik weer op de motor en als ik er eenmaal op zit dan denk ik dat ik alles onder controle heb maar denken jullie er wel eens aan dat het ook anders kan? In mijn leefomgeving vinden boeren het bijv. nog wel eens nodig om modder van hun tracktorbanden op het "circuit" achter te laten, dat draagt niet bij tot een maximale grip :X en dan kun je dus met 100+ of desnoods met 200+ in het decor belanden en dat is toch niet de bedoeling ;)
 
Yep, you'd better...

Anders gaat het nog sneller mis ;)

Nu doe ik dat, 14 jaar geleden (was ik 18) nog niet |(
 
Ik denk dat het realiseren dat dingen goed mis kunnen gaan een onmisbaar element zijn in het defensief rijden en het zelfbehoud van de motorrijder!

Ik zie vaak momenten dat iets fout kan gaan (vaak onterecht). Ik zoek altijd plaatsen waar ik naar toe kan 'vluchten' als het idd fout gaat. M.i. is dat bewustzijn zeer belangrijk voor je overlevingskansen als het daadwerkelijk fout gaat, omdat je geestelijk al voorbereid bent op de uitwijk- of remactie.
 
ik heb er deze avond al heel veel aangedacht dat het wel is mis kan gaan
daarstraks was het dus bekan zo ver
en dan begin je toch wel is na te denken

Lees dit
 
who the hell cares man
mijn neef rijdt 240 door de stad tussen de autos door rood
over de vluchtstrook tegen de vangrail etc etc

en nog steeds leeft hij
das nou de probleem
als je op de motor stapt en jij denkt hele tijd
het zal wel vandaag fout kunnen gaan dan gaat het ook fout .

motor is een hoer dus gewoon blazen en schijt aan hebben man ..
 
Nou dat wens ik niemand toe.

Echter hebben vaak mensen die constand rare dingen doen nooit ergens last van en de mensen die zich altijd netjes aan de regels houden en op een dag een keer iets proberen worden dan keihard afgestraft. Soort van Ironie.
Blijkt maar weer dat onkruid niet vergaat.

Van mij mogen er nu wel eens wat minder topics komen, met ben gecrashed.
Maar de houding van ik heb overal lak aan Ik race overal etc ( eigenlijk een houding van ik denk alleen aan mezelf!! :( ) is uiterst dom.

dat soort mensen horen niet thuis op de openbare weg.
 
LEES HET ONDERWERP "ZIEN EN GEZIEN WORDEN"IN DE NIEUWE PROMOTOR MAAR EENS EN JE GAAT INEENS HEEL ANDERS TEGEN BEPAALDE DINGEN AANKIJKEN.
 
who the hell cares man
mijn neef rijdt 240 door de stad tussen de autos door rood
over de vluchtstrook tegen de vangrail etc etc

en nog steeds leeft hij
das nou de probleem
als je op de motor stapt en jij denkt hele tijd
het zal wel vandaag fout kunnen gaan dan gaat het ook fout .

motor is een hoer dus gewoon blazen en schijt aan hebben man ..

Jouw neef is het genre gast die ik vroeg of laat in de kranten tegenkom als "verongelukte motorrijder", waarbij ik me dan steevast afvraag of het een serieuze kerel was of een hopeloze nutcase zoals jij hier beschrijft |(

En als het echt waar is wat je schrijft dan hoop ik dat het vroeg is :(

Je omschrijft het zelf al voortreffelijk:
"en nog steeds leeft hij
das nou de probleem "
 
ht1.jpg
...laat maar miss gaan .....
 
Nou, het schijnt dus 20 april misgegaan te zijn bij mij. Rij gewoon lekker rond, niks aan de hand. Kom gisteren thuis, vind ik een CJIB envelop.

28 euro boete!

28 EURO!

Omdat ik 63 reed waar ik 50 mocht.

Ik heb gewoon gefaald. Ik wilde vlot rijden en, hup, zomaar een boete wegens te hard rijden aan mijn kont. 63 km/u. Ik ging DERTIEN kilometer te hard. Ik schaam me diep. Hoe kan ik de levens van mijn medeweggebruikers zo in gevaar brengen.

Onverantwoordelijke hond die ik ben.

DERTIEN kilometer. Ik ga maar in een hoekje wanhopig huilen totdat ik erachter kom hoe ik zo onverantwoordelijk had kunnen wezen.

En het niet eens door hebben. Dat ook nog. Niet alleen ben ik roekeloos geweest, maar ik dacht alles onder controle te hebben. Niet dus. Ik moet mijn gashand toch beter onder controle krijgen. DERTIEN kilometer te hard rijden is niet iets wat je zomaar doet. En al die tijd, sinds 20 april, was ik er heilig van overtuigd dat ik een verantwoordelijke motorrijder was. Ik heb mijzelf een maand voorgelogen. Ik was een roekeloze gek. Een waaghals zonder verantwoordelijkheidsbesef.

Ik schaam mij diep.
 
Nee, ik sta er niet continue bij stil dat het fout kan gaan. Als ik zo moet rijden dan stop ik er mee.

Het ergste en meest fatale wat je kan gebeuren is met angst op de motor zitten. Ga je dan een keer in de fout dan gaat het ook fout. Als ik naar me zelf kijk, ik ben tot nu toe nog nooit in paniek geraakt. Ik heb ook in noodsituaties altijd de juiste weloverwogen beslissing genomen. Anders was ik er denk ik al niet meer geweest. ;(
 
Als ik moet gaan nadenken dat het wel eens fout zou kunnen gaan... kan ik mij beter gaan opsluiten in een 2 x 2 kamertje zonder gevaarlijke dingen als broeksriem en dergelijke rommel

Oversteken ben je je leven ook niet meer zeker |(

Nee zeg,... ik heb wel wat beters te doen dan er steeds over na te denken... overzicht en ogen openhouden en je gezond verstand gebruiken moet toch wel redelijk afdoende zijn

:]
 
Ik heb naast alle rijbewijzen ook een tweetal vliegbrevetten, alweer zo'n jaar of 10,11. En wat mij daar geleerd is pas ik in de praktijk op alles wat ik rij, toe: continue realiseren dat je met marges bezig bent. Ieder voertuig heeft zijn marges en ieder terrein waarbinnen je je met dat voertuig begeeft heeft invloed op die marges. Voorbeeld: 63km/u op de snelweg ipv door de stad is niet echt verantwoord. 180km/u door de stad ipv op de afsluitdijk: hetzelfde.

Tijdens het vliegen ga je je onbewust aanleren continue in de gaten te houden wat er van invloed op je marges kan zijn. Te lage snelheid in een scherpe bocht op lage hoogte: erg ongezond. Enzovoorts. Ik rij erg graag en erg veel op mijn motor maar doe dat wel bewust en daar heb ik erg veel plezier bij. En tot dusver ca. 19 schadevrije jaren. Noem me een schijtlijster, maar liever zo dan in de kreukels.
 
Ik sta er af en toe wel eens bij stil, zo met de gedacht van: 'Als ik nu onderuit zou gaan, dan...' of 'als dat mis was gegaan...'. Ik denk dat het goed is om je dat af en toe te realiseren. Houdt je met beide benen op de grond. Zolang het maar niet je rijden gaat beheersen.
 
Eigenlijk alleen als ik zoiets als dit lees of een topic van iemand die erbij is gaan liggen. Verder niet teveel bij nadenken
 
Af en toe gaat dit wel eens door mijn hoofd, zeker als er een bekende van me onderuit gegaan is. Zolang het af en toe is is het geen probleem. Als je hier echt bang voor wordt dan moet je misschien stoppen met rijden...
 
Ik denk er nooit aan..!! Ik wil er ook helemaal niet aan denken, daarom kijk in ook nooit in crash-topics.. Ik steek gewoon mijn kop in het zand, klinkt misschien stom, maar goed.. that's me.. :)
 
Heb 2x een ongelukje gehad (gelukkig niet mijn schuld en ben er ongedeerd vanaf gekomen), je leert er wel van. Je bent je er meer van bewust wat er kan gebreuren.
Het is me opgevallen dat ik veel meer op "verdachte" verkeers deelnemers ( :z )/situaties gaat letten. Hard rijden, geen probleem, maar wel waar het kan.
 
ik stond er ook af en toe bij stil, omdat ik nog nooit gevallen was!
iedere dag hoorde ik dat iedere motorrijder wel eens viel........
en soms stelde ik me de slechtste scenarios voor..........
dit moet je dus niet doen, want ik ben nu dus gevallen, ,niet echt gevallen, eerder op een auto gereden!
kon er niks aan doen, maarja
dus denk ik dat het beter is dat je er niet te veel mee bezig bent
gewoon rijden, verstand op nul, en als je dan eens een triestig bericht krijgt te lezen, gewoon slikken en weer doorgaan

geeft ook niet te veel zin om bij alles lang stil te staan, gewoon gas geven
, we hebben al zo weinig tijd en mooi weer.........
 
Ach...

Ik was mijn ronde tijd op de ring van A'dam aan het scherper stellen. Beetje slalommen wheelies tussen de auto's etc, jullie kennen dat vast wel. Niets aan het handje.. echter...
Het was Sail in A'dam, ik ga op mijn gemakkie nog een bootjes kijken..... en ja hoor ik raak een autootje.. ( ik reed toen in de suffe toer mode)

Het heeft allemaal met de eigen concentratie te maken. Auto's die je niet zien heb je op de fiets ook, ga je kinderen maar eens halen van school. Je zal je verbazen over de auto's en de dames achter het stuur.

Nut van dit avontuur? Het was wel lekker....
 
[me]Xanthos aait Reprobate over het hoofd
[/me]

Stil maar, stil maar. Ik weet dat het een ernstig vergrijp is en dat je berouw hebt. Maar met de officiele aflaatbrief van het heilige CJIB orgaan, die in al haar wijsheid besloten heeft om jou voor dit ernstige en levens van medemensen bedreigende vergrijp ter verantwoording te roepen, komt alles weer goed. Zodra je je boetedoening gedaan hebt ben je ten alle tijden weer welkom op onze hemelse wegen om het godengelijke genot van het motorrijden weer te ondervinden. En mocht je, door kwaade krachten verleid, weer in de zonde vallen dan weet je nu hoe je je ziele rust weer kunt terug winnen. Ga nu heen mijn nobele palladin en geniet van het mooie weer en bedenk hoe gij ons weer geholpen hebt met uw boetedoening waarvan wij weer grootse dingen kunnen verrichten.


Nou, het schijnt dus 20 april misgegaan te zijn bij mij. Rij gewoon lekker rond, niks aan de hand. Kom gisteren thuis, vind ik een CJIB envelop.

28 euro boete!

28 EURO!

Omdat ik 63 reed waar ik 50 mocht.

Ik heb gewoon gefaald. Ik wilde vlot rijden en, hup, zomaar een boete wegens te hard rijden aan mijn kont. 63 km/u. Ik ging DERTIEN kilometer te hard. Ik schaam me diep. Hoe kan ik de levens van mijn medeweggebruikers zo in gevaar brengen.

Onverantwoordelijke hond die ik ben.

DERTIEN kilometer. Ik ga maar in een hoekje wanhopig huilen totdat ik erachter kom hoe ik zo onverantwoordelijk had kunnen wezen.

En het niet eens door hebben. Dat ook nog. Niet alleen ben ik roekeloos geweest, maar ik dacht alles onder controle te hebben. Niet dus. Ik moet mijn gashand toch beter onder controle krijgen. DERTIEN kilometer te hard rijden is niet iets wat je zomaar doet. En al die tijd, sinds 20 april, was ik er heilig van overtuigd dat ik een verantwoordelijke motorrijder was. Ik heb mijzelf een maand voorgelogen. Ik was een roekeloze gek. Een waaghals zonder verantwoordelijkheidsbesef.

Ik schaam mij diep.
 
Terug
Bovenaan Onderaan