Design nieuwe sportmotoren - progressief of retro ? [poll]

vernieuwend design of retro-elementen?

  • Vernieuwende styling, oud is out!

    Stemmen: 8 8,8%
  • Retro-elementen, respect voor het verleden!

    Stemmen: 17 18,7%
  • Maakt niet uit, zolang het maar mooi is!

    Stemmen: 66 72,5%

  • Totaal aantal stemmers
    91

NoSER

MF veteraan
14 jul 2006
14.137
32
Oost-Vlaanderen (B)
Het valt me op dat er bij de nieuwe sportieve motoren qua design soms gekozen wordt voor een (hele) dikke knipoog naar het al dan niet recente verleden, terwijl andere constructeurs resoluut voor de vernieuwing gaan.

Voorbeelden van de eerste categorie:

- nieuwe Suzuki GSX-R600 en 750: voorpartij lijkt weer op die van 10 jaar geleden

- Ducati 1098 en soortgenoten: duidelijke terugkeer naar de 916-styling
ducati-1098-front-right-1.jpg

- MV Agusta F4: wijzigingen van het nieuwe model zijn enkel met een vergrootglas zichtbaar
2010-MV-Agusta-F4-Wallpaper.jpg


Voorbeelden van de tweede categorie:

- de BMW S1000RR ("quasimodo"): zeker voor een BMW erg radicale styling
bmw_s_1000_rr_06.jpg

- de nieuwe Kawasaki ZX-10R: heeft nog weinig van zijn voorganger
2011-Kawasaki-Ninja-ZX-10R.jpg

- de laatste Honda VFR en Fireblade: beiden een beetje geslapped met de ugly stick maar wel vernieuwend
Honda%20VFR%201200%20600.jpg

2008_honda_cbr1000rr_fireblade.jpg


Wat heeft jullie voorkeur?
 
Laatst bewerkt:
De Duc vind ik wel erg mooi, maar die kawa en bmw vind ik helemaal niks.
 
De VFR en de 1098.

De eerste is in het echt om the smullen --> zeer netjes afgewerkt. De koplamp partij ziet er in het echt ook een stuk beter uit.
 
Laatst bewerkt:
De italianen zijn goed in tijdloze ontwerpen maken denk ik :) (En dat is voornamelijk een compliment).

Maar zelf ben ik meer van de vernieuwing. Erg fan van de nieuwe VFR (in het echt, op de foto's wordt elke keer van een verkeerde hoek genomen lijkt het wel), de BMW, en ook de laatste modellen van KTM.
 
Je zit ons met die VFR een beetje te f*cken.

Dit is jouw VFR (gefotoshopped uit oa. CB1000R):

Honda-VFR-1200-V4.jpg


en dit is hoe die er echt uit ziet:
Honda%20VFR%201200%20600.jpg


... maar ook al vind ik'm niet mooi, ik kan een gewaagde styling altijd wel waarderen. Die ontwerpers moeten nl. iets bedenken dat wij mooi vinden tegen de tijd dat die machine op de markt komt: da's dan pas over 2 of 3 jaar! Dat is niet makkelijk... tenzij je retro gaat: da's veilig. Maar met iets nieuws komen is dapper.

De BMW S1000RR is 1 van de meest behoudende ontwerpen die BMW de laatste jaren heeft laten zien: het is een Jap-kloon met alleen in detail wat gewaagde elementen. Hun K1200R, R1150R Rockster, K1, R1100GS zijn veel eigenzinniger.

Voor mij zijn het nog altijd de Italianen die de mooiste ontwerpen maken in de markt zetten. Om de een of andere reden hebben die de verhoudingen en het lijnenspel nogal eens precies goed.

HJ
 
Laatst bewerkt:
Ik vind al de fietsen erg mooi ,
alleen als er dan toch een moet afvallen
zou de MV agusta voor mij wel afvallen
ik vind de Honda fireblade en de Ducati toch wel de mooiste
 
Laatst bewerkt:
De neusvorm van de nieuwe GSXR'en heeft duidelijk wat meegekregen van de CBR qua vorm.

Ze blijven mekaar dus gewoon kopiëren. Voor de supersports kan ik het nog wel pruimen. Waar het naar mijn idee echt verkeerd gaat zijn de nakeds van de laatste 3 a 4 jaren.
Qua design buitelen de fabrikanten allemaal over elkaar heen om een zo extreem mogelijk model neer te zetten, vindt het verwonderlijk dat die dingen verkocht worden...
 
En ik als VFR liefhebber had het ook niet gezien, hoewel ik de wielen al wat vreemd vond ;)

als jij het al niet had gezien... ;)

Hier trouwens nog twee tegengestelde voorbeelden:

De RSV4: compleet nieuwe styling (3 koplampen, ultrakorte achterkant): :9~ :9~ :9~

aprilia%20rsv4_2009%20(10).jpg


De R1: enkel de koplampen wat aangepast: '(

yamaha+r1+2010.jpg
 
Het valt me op dat er bij de nieuwe sportieve motoren qua design soms gekozen wordt voor een (hele) dikke knipoog naar het al dan niet recente verleden, terwijl andere constructeurs resoluut voor de vernieuwing gaan.

Voorbeelden van de eerste categorie:

- nieuwe Suzuki GSX-R600 en 750: voorpartij lijkt weer op die van 10 jaar geleden
zoiets??
 
Ik vond en vindt de RC8 vernieuwend.

Da's een betere voorbeeld voor vernieuwing dan een gladde Blade en een volgens japanse traditie gemodeleerde BMW met rare koplampen eerlijk gezegd...

KTM_RC8_0.jpg
 
Ik vind kleur vaak bepalend voor het totaalbeeld. In zwart zijn de meeste Jappen wel om aan te zien. In het wit vind ik de RSV4 weer middelmatig overkomen qua styling, beetje R1. De nieuwe Beemer in het zwart is imo echter weer een "grijze" muis, liep er bij de intro zo maar langs toen ik er n.b. naar op zoek was; is een ander verhaal in die aparte groene kleur. En Ducati heeft de lijnen van de 916 nog niet weten te overtreffen als je het mij vraagt.
 
Laatst bewerkt:
maar dit kan je bezwaarlijk een sportmotor noemen :?
Had je topic dan ook in "sport" gezet ;)

De duc vind ik de mooiste maar idd afgeleid van de 916,bmw zoals gezegt,"ordinair" japanse rip off.
De 4 kante uitlaten v/d augusta kunnen me niet bekoren :N
In japan zijn ze vooral de weg kwijt met hun gigantische affakkel installaties die men uitlaat noemt :r

De aller,aller mooiste (met stip :9~ )van de laatste 4 jaar is :

full


En ik heb hem *O* *O*
 
Laatst bewerkt:
De (meeste) motorrijders zijn conservatief, als er een nieuw ontwerp langs komt roept de goegemeente, ook hier, meestal "wat lelijk".
Dus het maakt wel uit, het moet retro zijn :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan