detail foto yamaha met radiateur aan voorvork

E.G.J.

Koud bier hier, koud bier hier. Dankuwel!
Donateur
2 sep 2004
37.746
54.370
Völlenerkönigsfehn Germany
Ik zit al een poosje te denken hoe ik het mooist een uitlaat kan lassen voor een lc4. Nou is er eigenlijk geen ander optie dan langs het blok omdat op alle andere manieren de radiateur in de weg zit. Ineens moest ik aan yamaha denken. die heeft een type crosser gebouwd met de radiateur achter het nr. plaat.

Nou ben ik dus wel nieuwsgierig hoe dat nou zat. Hoe ging de rijwindkoeling en hoe liepen de slangen enz. . En nog belangrijker wat zijn de nadelen want ik ga er van uit dat ze er niet voor niets mee zijn gestopt.
 
full


Dit zou voor jouw ook een mogelijkheid zijn.
 
lijkt inderdaad niet zo raar. hoeveel dba produceert hij zo ?
en hoeveel mm pijpen zij het ?
ik zat in eerste instantie te denken aan weerskanten een pijp bovenlangs en achter elk nr scherm een demper.
maar dan zal ik wel van alles tegekomen wat in de weg zit.
is het trouwens bij een viertakt ook van belang hoe lang een bocht is ?
 
Laatst bewerkt:
lijkt inderdaad niet zo raar. hoeveel dba produceert hij zo ?
en hoeveel mm pijpen zij het ?
ik zat in eerste instantie te denken aan weerskanten een pijp bovenlangs en achter elk nr scherm een demper.
maar dan zal ik wel van alles tegekomen wat in de weg zit.
is het trouwens bij een viertakt ook van belang hoe lang een bocht is ?

Dba ahankelijk van de demper, Voorbocht geen idee, laatste stuk 2 inch (standaard maat die veel gebruikt wordt voor dempers o.a. cbr600f2/f3)
De lengte van de bocht is wel belangrijk. Ik zou eens kijken voor een KTM rally bochtenset en demper van "98 als ik jou was. Die zijn perfekt, maar niet erg stil.
 
Volgens mij is de ruimte te klein om daar 1 radiateur te plaatsen ipv de 2 die er nu op zitten?
Jaren geleden heb ik wel eens een oud 80 cc crossertje gezien met een radiateur voorop achter de nummerplaat, de koelvloeistof liep daarbij door het balhoofd en frame heen.
Waarom de bochten inderdaad niet onderlangs, in jouw tak van sport maakt de grondspeling niet zo veel uit toch?
Maar gewoon langs de cylinder zoals ze origineel zitten kan toch ook?
Na de voorbochten kun je ze alsnog splitsen in twee dempers (vroeger ook wel eens gemaakt op een LC 4 crosser)
 
Yamaha YZ 80 en YZ125 van 1981 hadden deze toepassing. Hadden een gering vermogen, dus weinig koelcapaciteit nodig. Met jouw motor zul je een te grote radiateur moeten plaatsen. Gaat in practisch oogpunt niet en te hoog zwaartepunt/zwaar sturen en teveel gewicht op voorwiel.

De Kale
 
:^

Piccies YZ 250 J 1982. Geen gedetailleerde foto, maar je kunt wel zien dat het een radiator(tje) van niks is. Niet geschikt voor vermogens zoals die van jouw fiets. Waren ook grote problemen met de betrouwbaarheid van de afdichtingen bij de balhoofd doorvoer, waardoor deze soms werd vervangen door normale slangen buiten het balhoofd om. Ik zou zeggen laat dit plan (helaas) maar varen.... :X

119896


119904
 
Laatst bewerkt:
Bovendien is het nergens voor nodig, maar dat zie je wel als je bus het weer doet.
 
Als z'n bus weer rijdt, komt ie die LC4 hier halen en ziet ie hoe de radiateuren hangen en heeft ie geen probleem meer.

Pffffffffffffff 'k moet ook alles uitleggen. Denken mensen zelf niet meer na?









:+
 
ja inderdaad ik ben nu wel overtuigd ja. Gaat niet werken met die radiateur.
En bodem vrijheid heb ik ook genoeg inderdaad. Maar ik was op het idee gekomen omdat ik dan de uitlaat minder kwetsbaar vind. En dat vond ik met die radiateur trouwens ook. zit in onze sport regelmatig een valpartijtje, of tijdens het dringen in de bocht raken wij elkaar ook wel. Heb regelmatig bandenstrepen op de achterbrug. En ik heb van iemand de tip gekregen (doet veel met die 520 blokken) hou beide pijpen gescheiden is het allerbeste.

Maar ik ben trouwens ook wel van plan om sm te gaan rijden en niet alleen shorttrack. Gewoon om te proberen en misschien dat ik over twee jaar helemaal overstap. En dan ga ik puur voor de lol mee rijden. De kans op blessures word zo langzamerhand te groot in de shorttrack.
 
Als z'n bus weer rijdt, komt ie die LC4 hier halen en ziet ie hoe de radiateuren hangen en heeft ie geen probleem meer.

Pffffffffffffff 'k moet ook alles uitleggen. Denken mensen zelf niet meer na?


heb al een uitlaat compleet met twee dempers bovenelkaar aan de linkerzijde. een zit achter de zijkap en de ander daar weer net onder.

en vrijdag heb ik mijn blok van de bus weer klaar denk ik (totale revisie) en dan inbouwen. denk dat ik zaterdag wel kan langs komen. en anders maandag wel. heb ook niet zon haast maar ben wel gedreven.






:+
 
kan er verder niet zo veel over zeggen want het zijn hand gemaakte uitlaten, met als ik het goed begrepen heb dempers van ducati. komt toevalig wel onder een 520 weg. hij is bijna een week aan het lassen geweest toendertijd om de inhoud van de bijde pijpen gelijk te krijgen.
de bochten komen onder het blok uit en gaan achter de voetrust omhoog en en een daar van komt achter het nr bord uit. en die ander daar weer onder. heb helaas nog geen foto.
 
Terug
Bovenaan Onderaan