Deuk in gegoten alu achtervelg: wat is acceptabel?

Ridder Bauknecht

Die hard MF'er
28 dec 2006
683
449
Antwerpen
Beste Techneuten,

Ik ga hier ook even mijn licht opsteken;

Ik ben dit weekend trotse eigenaar geworden van een Street Triple!
Street triple.jpg

Gekocht voor een prikje, maar er is echter 1 minpunt: Bij de verkoop merkte ik al 50g balans lood op de achtervelg, dus ik vermoedde al een gedeukte/kromme velg. Heb hem hier toch niet voor laten staan, gezien er geen vibraties waren tijdens de testrit en geen andere sporen van een valpartij of schade waren.

Thuis op de paddock stand werd het vermoeden bevestigd; hoogte slag van ongeveer 1.5mm aan de rechterkant van de velg. Lateraal geen uitwijking.
Aan het loopvlak van de band echter geen hoogte slag (en ik ben wat gewoon bij mijn F800GS met spaakvelgen en Pirelli STR's :+ )
Filmpje voor een impressie van de velgschade:


Ik denk dat ik er eerst eens goed op ga testrijden, kijken of er ook bij hoge snelheden geen vibraties zijn en dat er na verloop van tijd geen druk verlies is natuurijk, maar dat zou me verbazen.
Voor 150 a 200€ vind je wel gebruikte achtervelgen, dus ook niet onoverkomelijk. Wel vaak opgestuurd uit Duitsland of Italië, wat het natuurlijk ook weer een gok maakt..
Weet niet of ik me veel zorgen moet maken over de stevigheid/veiligheid. 🤔
Alle feedback en meningen omtrend stevigheid, herstelling of vervanging zijn welkom!

Thanks!
Bauknecht.
 
Zelfde als een plu, of veter in je band.... kan vaak prima, maar ja , het gevoel he?
Persoonlijk deed ik er een andere velg in...
Ja exact dit. Het moet tussen de oren ook goed rijden..

In België heb je toch ook wel experts die een velg kunnen nameten en waarnodig opnieuw kunnen richten? Geen idee wat hier de kosten voor zijn, maar het is een optie.
Ik heb al veel contra's gehoord mbt het richten of terug vervormen van gegoten velgen.. Zou het materiaal kunnen verzwakken.

Een motor heeft twee wielen, en jij hebt maar een leven .
voor 200 euro je leven.
Goed punt. Ik denk dat ik toch maar eens begin uit te kijken naar een andere velg. Gelukkig zijn achter velgen makkelijker te vinden dan voorste velgen!
Het is ook niet mijn woon-werk motor, dus ook niet erg dringend.
Ik hoop er dit jaar nog wel een trackday mee te doen..
 
Knap dat je die hoogteslag hebt gevonden. :}
Als een andere achtervelg maar 200-300 euro is dan lijkt mij dat wel nuttig.
En een Hyperpro streetbox kit voor je circuitplannen. ;) :t
 
Laatst bewerkt:
Dan zou ik geen streetbox nemen. Maar lineaire veren op rijdergewicht afgestemd en een schokdemper met gescheiden olie en stikstof.
Ik had graag mijn 2 nieren behouden en als referentie: Ik rijd momenteel 2:09 op Zolder, dat haal je zonder vorkolie zelfs. :+
Maar heb ook nog geen research gedaan, maar een beetje achtershock van Wilbers of Ohlins kost al snel 1000€ -O-
 
Dan zou ik geen streetbox nemen. Maar lineaire veren op rijdergewicht afgestemd en een schokdemper met gescheiden olie en stikstof.
Voor serieuze circuitzaken wel beter.
Maar dan is het ook geen grap meer.
Verhouding in het budget. :)
Bij een motor uit 2008 is het al heel wat om een andere schokbreker en goede voorveren te steken.
Service aan de vering wordt vaak vergeten.
Een streetbox zal er bij een Street Triple uit 2008 al veel meer potentieel uit halen dan de standaard setup.
En dan het liefst niet zelf monteren en afstellen.
Laten doen door een service center.
 
Laatst bewerkt:
Het begon met een deuk in een velg. Ik heb al weer lang geleden bij de R65 in plas water zowel voor als achter een deukje gehad in de velgrand. De plas water verborg een hoek uit een betonplaat waar beide velgen net de rand van meenamen.
Zowel voor als achter tegen de binnenkant de bek van een grote steeksleutel geplaats en met beleid met een hamer op de sleutel slaand beide deuken netjes er uit gekregen zonder de velg verder te beschadigen.
 
Velgen zijn van boterzacht, vrijwel ongelegeerd aluminium. Dat kan je met een pers of een flinke hamer richten zonder gevolgen. Maar als je op de band geen hoogteslag merkt, waarom zou je?
Op het loopvlak is er geen hoogte slag, maar aan de rechter zij kant wel een beetje. Het zal afwachten zijn wat hij doet onder hellings hoek. Als ook dat OK is, dan denk ik dat ik tot de winter afwacht om iets te ondernemen. Hopelijk snel mijn nummerplaat!
 
Ik zou (...) om dinges van metaalmoeheid/microfracturen voor een andere velg gaan.. Maar dat ben ik...
@ TS doe alsjeblieft waar je je het veiligst bij voelt, en dat is wel een paar tientjes waard...
Dat kan bij jouw motor, maar ts zal dan toch het hele wiel moeten vervangen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan