Deuk uit tank plamuren?

Lacher

Die hard MF'er
15 okt 2012
267
7
Belgie
Hallo,

Dit weekend een honda cx gekocht uit '79 voor 350€. Wat er aan scheelt (plus een olielek) is dat de tank een grote deuk heeft. Nu vroeg ik me af of ik dit zomaar zou kunnen plamuren en met welk plamuursel juist? Ik ben naar de winkel geweest en daar vond ik polyester, glasvezel en plastiek plamuursel. Ik ga ervan uit dat plastiek vooral voor flexibele delen is. Nu weet ik niet of ik glasvezel of polyester moet gebruiken? Ik heb al gelezen dat polyester meer voor afwerking is, en daarom weet ik ook niet zeker of dit bij deze deuk zou pakken.

Hieronder is een foto ter verduidelijking. De tank wordt ook volledig herspoten dus daar moet je niet op letten.



full
 
Ik zou eerst de deuk voor een groot deel proberen eruit te trekken met een slagtrekker en dan pas gaan plamuren want anders haal je het ook niet met 1 laag plamuur maar moet je steeds wat plamuren en dan laten uitharden tot je heel het gat opgevult hebt.

Succes ermee!
 
Eerst zoveel mogelijk uitdeuken, kleine deukjes kan je beter wegwerken dan 1 diepe.

Met een slagtrekker kan, maar misschien toch eerst even proberen langs de vulopening.

Nadien met gewone autoplamuur bijwerken. Zal misschien niet in 1 keer strak staan, hangt een beetje van je ervaring af. Eventueel nog een laag spuitplamuur erover, grondlaag en lakken.

Succes!
 
dubbelwandig misschien...?
lastig uitdeuken..!

plamuren met een staal plamuur..zeker als je niet gaat uitdeuken..eventueel afwerken met een polyester plamuur..!

succes
 
Je hebt nog een probleem en dat is dat iedere deuk op de randen naar buiten staat, en dat is bij die tank niet anders.

Dus je moet niet alleen een deuk opvullen, maar ook de overgangen naar binnen slaan.

Oftewel gewoon goed uitdeuken dus.... :Y
 
Laatst bewerkt:
Zojuist geprobeerd om dit uit te deuken, maar heel moeilijk om er aan te geraken. Uiteindelijk toch een omgewrongen buis gevonden en wat zitten kloppen, maar geen resultaat. En er op beginnen lassen etc kan ik al niet. Dus plamuren met een staalplamuur. Was vandaag in de autoshop en vond er enkel plastiek, polyester en glasvezel.

Wat is dan autoplamuur juist? En staalplamuur, is dat polyester staalplamuur dat ik moet zoeken? Glasvezel plamuur is geen optie of is dit ergens anders goed voor? Alvast bedankt voor de info :)
 
Mensen, waar is jullie dirty mind? Wat is er nou grappig aan: "Ik zou 'm eerst proberen wat uit te deuken mbv een gebogen staaf via de tankopening."?

Ik zal het uitleggen door de belangrijkste delen bold te marken: "Ik zou 'm eerst proberen wat uit te deuken mbv een gebogen staaf via de tankopening."

Ok, begint er nu een lichtje te branden?

_O- _O- _O- _O- _O-
 
Ik zou hem toch nog proberen zo veel mogelijk uit te deuken.

Wat ik OOK wel heb gezien bij een auto is dat ze het met een soldeerbout en lood opvulden. Daarna de boel netjes in vorm vijlen en schuren. Dan gladmaken met plamuur, schuren en spuiten.

Soldeertin (tin/lood legering) kan ook, maar is veel harder en dus moeilijker te bewerken.

Let ook op dat je het in een geventileerde ruimte doet (of liever zelfs buiten), looddampen zijn giftig bij inademing.
 
Laatst bewerkt:
Zojuist geprobeerd om dit uit te deuken, maar heel moeilijk om er aan te geraken. Uiteindelijk toch een omgewrongen buis gevonden en wat zitten kloppen, maar geen resultaat. En er op beginnen lassen etc kan ik al niet. Dus plamuren met een staalplamuur. Was vandaag in de autoshop en vond er enkel plastiek, polyester en glasvezel.

Wat is dan autoplamuur juist? En staalplamuur, is dat polyester staalplamuur dat ik moet zoeken? Glasvezel plamuur is geen optie of is dit ergens anders goed voor? Alvast bedankt voor de info :)


Ga niet aan een tank lassenof met een brander bewerken !!!!!! ook niet als deze leeg is. Als je aan een tank wilt lassen moet de tank eerst uitgestoomt worden, anders is het boem.

Ik heb het eens gedaan en zal even een tekening schetsen hoe. momentje
 
Gewoon goed leeggieten en een paar dagen laten liggen in een geventileerde ruimte, met de vuldop en benzinekraan eraf.


Jij hebt nog nooit gelast aan een leeg gegoten benzine tank welke een paar dagen in een geventileerde ruimte heeft gelegen.

Het inwendige van de tank wordt echt niet mee geventileerd door de ruimte er omheen.
 
Klopt, nooit aan gelast nee. Wel rondom dichtgesoldeerd.
Maar je hebt wel gelijk, oppassen met dat soort geintjes natuurlijk.
Wat die dubbelwandige tank van Olof betreft, zet ik ook vraagtekens bij. 3stuks.
 
Laatst bewerkt:
Klopt, nooit aan gelast nee. Wel rondom dichtgesoldeerd.
Maar je hebt wel gelijk, oppassen met dat soort geintjes natuurlijk.
Wat die dubbelwandige tank van Olof betreft, zet ik ook vraagtekens bij. 3stuks.

Benzinedamp heeft een heel laag vlampunt waardoor snel zal ontbranden. In pure benzine kun je een brandende lucifer gooien als er boven het benzineoppervlak geen damp aanwezig zou zijn, die is er natuurlijk altijd.

Diesel verdampt vele malen minder en in een emmer diesel kun je wel een brandende lucifer gooien, in een emmer benzine niet.

Heb vroeger veel aan andere tanks gelast waar o.a. benzine, diesel en aceton in heeft gezeten, altijd moesten de tanks uitgestoomd worden zodat alle dampen verdwenen waren (ook uit de inwendinge oppervlakte behandeling van de tank)

Eén keer was een tank niet voldoende uren uitgestoomd en bij de eerste laselektrode aanraking ontplofte de boel van binnen met een vlam van wel 1 1/2 meter uit de vul opening van deze vierkante tank, de vlakken van deze vierkante tank stonden allemaal bol en ik leefde nog.
 
Idd, maar ik ben alleszins niet van plan om er aan te gaan lassen. Ik kan dit ten eerste al niet en ik wil het mij ook al niet riskeren. Dan doe ik er liever een paar extra lagen plamuur over.. Is het dan speciale polyester staalplamuur die ik nodig heb? of lukt dit met gewoon polyesterplamuur ook? Of glasvezel plamuur?
 
doe anders gewoon een dot kneedbaar metaal erin, hoef je niet met verharder te klooien.
Kneedbaar metaal zit op een soort van rol, gewoon een moot afsnijden en dan ff goed kneden.
Dat druk je stevig in de deuk en dan een beetje bevochtigen dan kun je dat mooi in model maken.
Na een uurtje compleet uitgehard, en dan nabewerken.

ben je voor een tientje klaar.
 
Idd, maar ik ben alleszins niet van plan om er aan te gaan lassen. Ik kan dit ten eerste al niet en ik wil het mij ook al niet riskeren. Dan doe ik er liever een paar extra lagen plamuur over.. Is het dan speciale polyester staalplamuur die ik nodig heb? of lukt dit met gewoon polyesterplamuur ook? Of glasvezel plamuur?

Loop even bij een autospuit bedrijf naar binnen en vraag het daar even, je kunt niet een plamuur gebruiken welke niet tegen het verf kan wat je wilt gaan gebruiken.

Mijn inziens is het het simpelste dat je met lagen plamuur gaat werken, duurt iets langer door de droogtijden tussen de lagen door, maar heeft het voordeel dat ge bij de pomp voordeliger uit bent door die deuk. :+
 
Laatst bewerkt:
ik zou om grote kuilen op te vullen glasvezel plamuur[2k] gebruiken[dit scheurt minder snel]
daarna afwerken/glad maken met een fijnkorrelig 2k plamuur, spuit plamuur ,gronden,aflakken.

gewoon te verkrijgen bij Karwei/Gamma
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan