Deuk uit tank plamuren?

Lacher

Die hard MF'er
15 okt 2012
267
7
Belgie
Hallo,

Dit weekend een honda cx gekocht uit '79 voor 350€. Wat er aan scheelt (plus een olielek) is dat de tank een grote deuk heeft. Nu vroeg ik me af of ik dit zomaar zou kunnen plamuren en met welk plamuursel juist? Ik ben naar de winkel geweest en daar vond ik polyester, glasvezel en plastiek plamuursel. Ik ga ervan uit dat plastiek vooral voor flexibele delen is. Nu weet ik niet of ik glasvezel of polyester moet gebruiken? Ik heb al gelezen dat polyester meer voor afwerking is, en daarom weet ik ook niet zeker of dit bij deze deuk zou pakken.

Hieronder is een foto ter verduidelijking. De tank wordt ook volledig herspoten dus daar moet je niet op letten.



full
 
Zal wel een homemade tank geweest dan...weet ik veel ik kon hem toen niet uitdeuken...!

hoe wil jij een rug eruit plamuren wijsneus...?
ga je je tank aan de ene kant een cm dikker maken als de andere kant...?
Ik doe dit nog niet zo lang....
waarschijnlijk weet jij het beter...maar die kerel is weinig geholpen tot nu toe met zinnige oplossingen die een thuis schuurder kan doen...!

succes...
 
Ok nu ben ik al wat wijzer. Dus geen glasvezel plamuur, maar goede staalplamuur of polyesterplamuur. Dat met tin lijkt me ook wel nog goed. Het zal misschien beter hechten aan de tank en kan ik misschien afwerken met polyesterplamuur.

Alleen een vraagje hierrond, houdt dit geen risico in dat de tank in brand vliegt of wat dan ook? Want die risico's ga ik in ieder geval vermijden.
Moest ik het met tin doen, hoe pak ik dit het beste aan om die risico's te vermijden?
 
Ik heb het nooit zelf gedaan. Maar wel eens op TV gezien hoe een deuk uit oude Jaguar E-Type werd gehaald. Weet niet meer precies welk programma, volgens mij Wheeler Dealers. Ik dacht dat ze daar gewoon lood voor gebruikten, maar misschien was het toch een legering.

Anyway, ik heb zelf ervaring met staalplamuur op de tank. Het probleem is dat het geen volledige hechting geeft. En door het trillen kan het deels loskomen. Dan kan er vocht tussen komen en rot je tank onder je neus weg.

Met het opvullen met smeertin of lood heb je daar geen problemen mee, dat hecht zich volledig aan het metaal.
Volledig lood is (naar mijn weten, en volgens collega's) nooit gebruikt.
Hiervoor wordt smeertin gebruikt wat een legering is van tin en lood.
Maar met een soldeerbout is niet optimaal, meestal wordt er gewoon een klein brandertje gebruikt en dat is niet echt veilig op een tank.
 
:N Geef ff een voorbeeld/documentatie van een dubbelwandige tank, nooit gezien/gehoord

En een bult moet je in plamuren
Er zijn wel degelijk dubbelwandige motortanken, welke durf ik zo snel niet te zeggen maar ik heb het vaker gehoord.

En wat Olof al zegt, als je een deuk heb vormt zich een rug (verhoging) rond de deuk.
Deze zal je weg moeten tikken.
"een kuil kan je vullen, een bult niet"
 
Ok dus het zal staalplamuur worden.
Ja ik kon idd al lang klaar zijn maar er zit geen haast achter. Ik heb hem pas gekocht en wordt volledig omgebouwd dus heb wel wat werk en maakt niet uit wat ik eerst doe. Daarmee dat ik deze topic startte om te zien wat de beste oplossing zou zijn. Wanneer de tank af is wil ik wel is een foto posten, maar ben momenteel bezig met de electriciteit wat nu ook niet mijn specialiteit is. Alleszins enorm bedankt voor alle tips :)
 
Behalve het uitdeuken met een gebogen stuk staaldraad en bijv. ronde loden bol aan het uiteinde. In het verleden namen we wat dik ijzerdraad zoals er veel gebruikt wordt bij het monteren van hekwerken, en vlochten daar een stevige maar buigbare stang van aan het uiteinde soldeerden we een vrij forse prop lood die we dan op "maat vijlden" . de vecht ijzerdaar buig je zover dat je vanaf de tankdop opening met de loodprop precies op de gedeukte plek komt. Dan met geduld uittikken maar zorgen dat de deuk niet verder naar buiten komt. Het fijne werk met plamuur.
Wat je ook kunt proberen is wat we veel doen bij het uitdeuken van 2t. enduro uitlaten. Die maken we via een speciaal hulpstuk met autoventiel luchtdicht op de aansluiting bij de cilinder (dit soort hulpstuk zou je ook kunnen aanpassen bij de tank dop aansluiting) en het tailend met een rubberen prop die wordt geblokkeerd(bij de tank een bout in plaats van de kraan). Via compressortje op ca. 8 bar brengen terwijl de gedeukte plekken worden heetgestookt met een hete luchtpistool (gas brander kan ook). Mits het geen hele scherpe deuken zijn komen ze er voor het grootste deel uit. Dan plamuren met 2 componenten polyester plamuur en nabehandelen voor het fijne werk met carrosserie werkers plamuur. Elk bedrijf in autolak/spuiterij benodigdheden verkoopt dat spul.
 
Behalve het uitdeuken met een gebogen stuk staaldraad en bijv. ronde loden bol aan het uiteinde. In het verleden namen we wat dik ijzerdraad zoals er veel gebruikt wordt bij het monteren van hekwerken, en vlochten daar een stevige maar buigbare stang van aan het uiteinde soldeerden we een vrij forse prop lood die we dan op "maat vijlden" . de vecht ijzerdaar buig je zover dat je vanaf de tankdop opening met de loodprop precies op de gedeukte plek komt. Dan met geduld uittikken maar zorgen dat de deuk niet verder naar buiten komt. Het fijne werk met plamuur.
Wat je ook kunt proberen is wat we veel doen bij het uitdeuken van 2t. enduro uitlaten. Die maken we via een speciaal hulpstuk met autoventiel luchtdicht op de aansluiting bij de cilinder (dit soort hulpstuk zou je ook kunnen aanpassen bij de tank dop aansluiting) en het tailend met een rubberen prop die wordt geblokkeerd(bij de tank een bout in plaats van de kraan). Via compressortje op ca. 8 bar brengen terwijl de gedeukte plekken worden heetgestookt met een hete luchtpistool (gas brander kan ook). Mits het geen hele scherpe deuken zijn komen ze er voor het grootste deel uit. Dan plamuren met 2 componenten polyester plamuur en nabehandelen voor het fijne werk met carrosserie werkers plamuur. Elk bedrijf in autolak/spuiterij benodigdheden verkoopt dat spul.

Een tank is geen uitlaat. heb je ook gekeken wat voor deuk er in de tank zat?? NOOIT, maar dan ook helemaal NOOIT adviseren druk op een tank te zetten om uit te deuken. En al helemaal NOOIT 8 bar. Heb je het niet helemaal goed?? Moet er iemand verongelukken?
 
Behalve het uitdeuken met een gebogen stuk staaldraad en bijv. ronde loden bol aan het uiteinde. In het verleden namen we wat dik ijzerdraad zoals er veel gebruikt wordt bij het monteren van hekwerken, en vlochten daar een stevige maar buigbare stang van aan het uiteinde soldeerden we een vrij forse prop lood die we dan op "maat vijlden" . de vecht ijzerdaar buig je zover dat je vanaf de tankdop opening met de loodprop precies op de gedeukte plek komt. Dan met geduld uittikken maar zorgen dat de deuk niet verder naar buiten komt. Het fijne werk met plamuur.
Wat je ook kunt proberen is wat we veel doen bij het uitdeuken van 2t. enduro uitlaten. Die maken we via een speciaal hulpstuk met autoventiel luchtdicht op de aansluiting bij de cilinder (dit soort hulpstuk zou je ook kunnen aanpassen bij de tank dop aansluiting) en het tailend met een rubberen prop die wordt geblokkeerd(bij de tank een bout in plaats van de kraan). Via compressortje op ca. 8 bar brengen terwijl de gedeukte plekken worden heetgestookt met een hete luchtpistool (gas brander kan ook). Mits het geen hele scherpe deuken zijn komen ze er voor het grootste deel uit. Dan plamuren met 2 componenten polyester plamuur en nabehandelen voor het fijne werk met carrosserie werkers plamuur. Elk bedrijf in autolak/spuiterij benodigdheden verkoopt dat spul.
8 bar??? dan heb je een bolle tank als je klaar bent :/

de deuk zal er dan wel uit zijn :X

8 bar is zelfs om een uitlaat uit te deuken veel druk
 
Bij brandstoftanks tanks heb ik het nooit geprobeerd, die heb ik altijd met de hier boven omschreven uitdeuk methode gerepareerd. Maar een expansie pijp van een 2 takt kan 8 bar echt wel aan en barst niet uit elkaar tenzijn zo'n ding helemaal verrot is. maar dan is er sowieso gee repareren aan.
We doen dit al jaren en nooit geen problemen gehad, en ja heel veel pijpen hebben deuken met scherpe randen (rotsblokken) en zelfs die krijgen we behoorlijk glad met deze methode.
 
Bij brandstoftanks tanks heb ik het nooit geprobeerd, die heb ik altijd met de hier boven omschreven uitdeuk methode gerepareerd. Maar een expansie pijp van een 2 takt kan 8 bar echt wel aan en barst niet uit elkaar tenzijn zo'n ding helemaal verrot is. maar dan is er sowieso gee repareren aan.
We doen dit al jaren en nooit geen problemen gehad, en ja heel veel pijpen hebben deuken met scherpe randen (rotsblokken) en zelfs die krijgen we behoorlijk glad met deze methode.
ik zeg ook niet dat een uitlaat ervan uit elkaar klapt, heb het vorige week nog gedaan met mijn R1 uitlaat (gecrasht: radiateur krom en die heeft de uitlaat ingedeukt)
 
Als de deuken in je tank echt gefrommeld of gevouwen zijn kan hij plaatselijk snel doorroesten en dan wordt je plamuur zacht van de benzinedamp en laat los.... Zo kwam ik er ook achter dat ik een schadetank had. Die schade was zo lelijk dat het niet viel uit te deuken maar het was wel mooi hersteld. Ik heb het toen zelf weer opgelapt met Devcon, als dat eenmaal uitgehard is komt er geen benzine doorheen. Wellicht werkt 2k plamuur ook.
 
Bij brandstoftanks tanks heb ik het nooit geprobeerd, die heb ik altijd met de hier boven omschreven uitdeuk methode gerepareerd. Maar een expansie pijp van een 2 takt kan 8 bar echt wel aan en barst niet uit elkaar tenzijn zo'n ding helemaal verrot is. maar dan is er sowieso gee repareren aan.
We doen dit al jaren en nooit geen problemen gehad, en ja heel veel pijpen hebben deuken met scherpe randen (rotsblokken) en zelfs die krijgen we behoorlijk glad met deze methode.
Het is ook ongetwijfeld goed bedoeld, maar je geeft ongewild een levensgevaarlijk advies. 8 bar druk , maar ook al bij veel minder ,op een lege benzine tank en dan een brander erop....
Zoals al gezegt, in dit geval gewoon plamuren en strak schuren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan