Deuk uit tank plamuren?

Lacher

Die hard MF'er
15 okt 2012
267
7
Belgie
Hallo,

Dit weekend een honda cx gekocht uit '79 voor 350€. Wat er aan scheelt (plus een olielek) is dat de tank een grote deuk heeft. Nu vroeg ik me af of ik dit zomaar zou kunnen plamuren en met welk plamuursel juist? Ik ben naar de winkel geweest en daar vond ik polyester, glasvezel en plastiek plamuursel. Ik ga ervan uit dat plastiek vooral voor flexibele delen is. Nu weet ik niet of ik glasvezel of polyester moet gebruiken? Ik heb al gelezen dat polyester meer voor afwerking is, en daarom weet ik ook niet zeker of dit bij deze deuk zou pakken.

Hieronder is een foto ter verduidelijking. De tank wordt ook volledig herspoten dus daar moet je niet op letten.



full
 
2k? 2 componenten plamuur? Ben dus ook van plan om gewoon met lagen plamuur te werken. Hoe lang het duurt maakt me niet echt uit. Maar is zoals Voldoor zegt van dat kneedbaar metaal ook een optie om daarmee het grootste deel van de deuk eruit te halen en nadien af te werken met plamuur? Alleszins al bedankt voor de tips!
 
2k? 2 componenten plamuur? Ben dus ook van plan om gewoon met lagen plamuur te werken. Hoe lang het duurt maakt me niet echt uit. Maar is zoals Voldoor zegt van dat kneedbaar metaal ook een optie om daarmee het grootste deel van de deuk eruit te halen en nadien af te werken met plamuur? Alleszins al bedankt voor de tips!


2k 2 is een plamuur waarbij je een percentage verharder door mengt, anders wordt het niet hard, er is ook 2k2 verf waarbij ook appart verharder bij moet.
 
kuilen,deuken,gaten,spleten, wat maakt het uit, het moet gevult worden.
;)


Was tijdje geleden aan het rijden in België, stonde er een bord met een waarschuwing van "pas op, deuken in de weg" _O-

Ook een bord rond een bouwwerk in Brugge, op dat bordt stond "verboden om op het werk te komen" _O-

Sorry Belgische vriend Lacher, floepte er even uit. :+

Trouwens in Nederland kunnen ze er ook wat van, in Monnickendam staan borden "pas op bobbels in de weg" _O-
 
Laatst bewerkt:
Heb ook eens een deuk in een tank gehad, langs schadehersteller geweest, maar die zei ook dat dat erg lastig is bij een (motor)tank.

Kaal schuren, staalplamuur erin, verder schuren, nog een keer plamuren, weer schuren, spuitplamuur, weer schuren, beetje (epoxy)primer, weer schuren kleurlak + 2k blanke lak.
Werkte perfect voor mij! :)
 
Heb ook eens een deuk in een tank gehad, langs schadehersteller geweest, maar die zei ook dat dat erg lastig is bij een (motor)tank.

Kaal schuren, staalplamuur erin, verder schuren, nog een keer plamuren, weer schuren, spuitplamuur, weer schuren, beetje (epoxy)primer, weer schuren kleurlak + 2k blanke lak.
Werkte perfect voor mij! :)

Ik heb er eens bijgestaan bij de tank van een honda CBR900RR. Zaten twee scherpe vouwen in de tank aan dezelfde kant door een flinke schuiver. Hij zette er een trekker op die met een electromagneet oid werkte en trok zo de deuken er in een minuut of twee uit. Het enige wat je naderhand nog zag waren twee hele dunne groefjes van een cm of 5 lang, op de plek waar eerst de vouwen zaten. Deze heb ik daarna gewoon met een heel dun laagje plamuur gladgemaakt.

Ik ben natuurlijk geen schadehersteller, nog heb ik er veel verstand van af. Maar bovenstaande was mijn observatie, en het zag er redelijk simpel uit (voor een prof dan).
 
Ik heb er eens bijgestaan bij de tank van een honda CBR900RR. Zaten twee scherpe vouwen in de tank aan dezelfde kant door een flinke schuiver. Hij zette er een trekker op die met een electromagneet oid werkte en trok zo de deuken er in een minuut of twee uit. Het enige wat je naderhand nog zag waren twee hele dunne groefjes van een cm of 5 lang, op de plek waar eerst de vouwen zaten. Deze heb ik daarna gewoon met een heel dun laagje plamuur gladgemaakt.

Ik ben natuurlijk geen schadehersteller, nog heb ik er veel verstand van af. Maar bovenstaande was mijn observatie, en het zag er redelijk simpel uit (voor een prof dan).

De ene schadehersteller zal de andere ook niet zijn, denk ik.
Maar zoals ik het begreep is de kans aanwezig dat je de deuk er dan uit trekt, maar dat je dan een bolling krijgt. Dit is goed zichtbaar, en natuurlijk niet weg te schuren.
Dan moet je de bolling terug slaan (en heb je weer een deuk..) en alsnog plamuren.
Ook denk ik dat je bij de ene tank beter van binnenuit kan werken dan bij de andere...
 
Ik heb er eens bijgestaan bij de tank van een honda CBR900RR. Zaten twee scherpe vouwen in de tank aan dezelfde kant door een flinke schuiver. Hij zette er een trekker op die met een electromagneet oid werkte en trok zo de deuken er in een minuut of twee uit. Het enige wat je naderhand nog zag waren twee hele dunne groefjes van een cm of 5 lang, op de plek waar eerst de vouwen zaten. Deze heb ik daarna gewoon met een heel dun laagje plamuur gladgemaakt.

Ik ben natuurlijk geen schadehersteller, nog heb ik er veel verstand van af. Maar bovenstaande was mijn observatie, en het zag er redelijk simpel uit (voor een prof dan).
Wat jij heb gezien is een spotter.
Die hecht zich door een laspuntje aan je plaatwerk.
Kan gevaarlijk zijn op een tank ;)
 
Ik zou hem toch nog proberen zo veel mogelijk uit te deuken.

Wat ik OOK wel heb gezien bij een auto is dat ze het met een soldeerbout en lood opvulden. Daarna de boel netjes in vorm vijlen en schuren. Dan gladmaken met plamuur, schuren en spuiten.

Soldeertin (tin/lood legering) kan ook, maar is veel harder en dus moeilijker te bewerken.

Let ook op dat je het in een geventileerde ruimte doet (of liever zelfs buiten), looddampen zijn giftig bij inademing.
Puur lood wordt nu niet meer gebruikt (volgens mij nooit trouwens maar daar ben ik niet zeker van).
Deuken opvullen zoals jij bedoelt wordt smeertin voor gebruikt.
 
Ik ga het vanavond eens testen, maar als de tank van ferrometaal is kan je een sterke neodymium magneet uitdeuken. Zelf heb ik er een paar die tot 20kg trekkracht kunnen hebben helaas zonder een oog om echt goed aan te trekken, maar je hebt ze ook die 60kg of meer kunnen trekken. Haaks op het oppervlak krijg je de magneet bijna onmogelijk los (en kan je dus uitdeuken).

Vervolgens de magneet kantelen en hij kan er wel af :)

Ik denk dat dat prima zou werken, afhankelijk van de hoeveelheid kracht die nodig is om de tank uit de deuken. Als dat veel meer is dan 60kg dan houdt het op.
 
Mensen, waar is jullie dirty mind? Wat is er nou grappig aan: "Ik zou 'm eerst proberen wat uit te deuken mbv een gebogen staaf via de tankopening."?

Ik zal het uitleggen door de belangrijkste delen bold te marken: "Ik zou 'm eerst proberen wat uit te deuken mbv een gebogen staaf via de tankopening."

Ok, begint er nu een lichtje te branden?

_O- _O- _O- _O- _O-

Tja, misschien dat het grappig is als je 10 bent ofzo :?
 
Mensen, waar is jullie dirty mind? Wat is er nou grappig aan: "Ik zou 'm eerst proberen wat uit te deuken mbv een gebogen staaf via de tankopening."?

Ik zal het uitleggen door de belangrijkste delen bold te marken: "Ik zou 'm eerst proberen wat uit te deuken mbv een gebogen staaf via de tankopening."

Ok, begint er nu een lichtje te branden?

_O- _O- _O- _O- _O-
zegt volgens mij meer over jouw als over degene die dat bericht gepost heeft als dit het eerste is wat je daaruit haalt :P
 
Tja, misschien dat het grappig is als je 10 bent ofzo :?

Hey, ik ontken tenminste niet dat een man altijd een kind zal blijven, hoe oud hij ook is. :)

Het grappige is dat des te ouder je wordt, je er ook veel volwassenen-dingen bij leert.

En dan wordt het allemaal een keuze.

En als je zelf kan kiezen hoe je iets wil opvatten, dan kies je zelf hoe je leven er uit komt te zien!
 
Laatst bewerkt:
Puur lood wordt nu niet meer gebruikt (volgens mij nooit trouwens maar daar ben ik niet zeker van).
Deuken opvullen zoals jij bedoelt wordt smeertin voor gebruikt.

Ik heb het nooit zelf gedaan. Maar wel eens op TV gezien hoe een deuk uit oude Jaguar E-Type werd gehaald. Weet niet meer precies welk programma, volgens mij Wheeler Dealers. Ik dacht dat ze daar gewoon lood voor gebruikten, maar misschien was het toch een legering.

Anyway, ik heb zelf ervaring met staalplamuur op de tank. Het probleem is dat het geen volledige hechting geeft. En door het trillen kan het deels loskomen. Dan kan er vocht tussen komen en rot je tank onder je neus weg.

Met het opvullen met smeertin of lood heb je daar geen problemen mee, dat hecht zich volledig aan het metaal.
 
Er zijn wel degelijk dubbelwandige tanks..maar idd zelden op een racer.

glasvezel plamuur is poreus..nooit doen..!
echte staalplamuur..zoals debracel is het beste om de deuk op tu vullen en zoals gezegd met 2k polyester plamuur netjes afwerken..!
maar alleen met polyester kan ook..als je maar idd mmerdere dunne lagen doet i.p.v. een keer opvullen..altijd 2k producten voor spuiten....!

ook beste om even de randen rond de deuk lichtjes in te slaan,dit zijn ruggen en blijf je steeds tegen komen..een deuk eruit plamuren is makkelijker dan een bult...!

succes
 
Er zijn wel degelijk dubbelwandige tanks..maar idd zelden op een racer.

glasvezel plamuur is poreus..nooit doen..!
echte staalplamuur..zoals debracel is het beste om de deuk op tu vullen en zoals gezegd met 2k polyester plamuur netjes afwerken..!
maar alleen met polyester kan ook..als je maar idd mmerdere dunne lagen doet i.p.v. een keer opvullen..altijd 2k producten voor spuiten....!

ook beste om even de randen rond de deuk lichtjes in te slaan,dit zijn ruggen en blijf je steeds tegen komen..een deuk eruit plamuren is makkelijker dan een bult...!

succes


:N Geef ff een voorbeeld/documentatie van een dubbelwandige tank, nooit gezien/gehoord

En een bult moet je in plamuren
 
Laatst bewerkt:
De meest mooie oplossing die ik hier op het forum ben tegengekomen is die van Hydroleo. Zie het project Z1000A2. Niet met vieze staalplamuur werken als het niet hoeft, maar opvullen met tin : KLIK en een beetje naar beneden scrollen :}
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan