Diabetes en Motorrijden

GroetjesvanHenkdeKort

MF veteraan
In memoriam
14 mei 2009
16.185
0
Hallo Leden,

Ik ben nu 17 jaar en heb al 2 jaar Diabetes I. Ben van plan om op me 18e meteen motorrijbewijs te halen en als het financieel lukt ook dat jaar meteen een R6 te kopen.

Wat kan ik verwachten kwa extra kosten en papier werk als ik wil motorrijden met Diabetes Melitus

Mvg. Dennis
 
Klopt. Ik heb bij een rijschool gewerkt dus kan je er wel iets van vertellen. Het is namelijk zo dat je een aantal vragen krijgt op de eigen verklaring (de verklaring waarop staat dat je gezond bent, vul je deze willens en wetens onjuist in en je krijgt een ongeluk dan kan de verzekering héél moeilijk gaan doen, en terecht trouwens) die je allemaal met "nee" moet beantwoorden. Vul je een vraag met "ja" in, dan volgt er een medisch onderzoek. Aan dit onderzoek zitten kosten verbonden. Welke kosten dit in jouw specifieke geval zijn Dennis, kan ik zo niet zeggen. Neem hiervoor contact op met een rijschool bij jou in de buurt, waar je van plan bent te gaan lessen.
Ik zou in jouw geval eerst mijn B-rijbewijs halen en daarna de A, ervaring opdoen en zo. En tot die tijd lekker blijven lezen en posten op m-f ;)

Succes!
 
Harstikke Bedankt voor je antwoord

Ik heb van me eigen arts wel al een formulier gratis meegekregen over me huidige toestand, hoelang heb ik diabetes, voel ik hypos aankomen en dergelijke. Is dit het formulier wat je bedoelt ?

Het enige wat ik dan nog mis is een formulier van eigen verklaring wat ik bij Gemeente, Rijschool of CBR kan halen dit samen opsturen wachten en ik kan gaan lessen.

Veel mensen zeggen ook eerst Auto halen voor Motor, maar ik vindt motor leuker goedkoper sportiever al kon ik het allemaal betalen zou auto ook voor motor gaan maar dat is nu niet het geval

Bedankt,
Mvg. Dennis
 
Nou motor is goedkoper omdat je het 'spelletje' van het verkeer niet meer hoeft te leren, als je al je B-rbw hebt.

En dat formulier van jouw arts is niet het formulier wat ik bedoel. De eigen verklaring moest je vroeger altijd bij het gemeentehuis afhalen, invullen en inleveren bij de rijschool, tegenwoordig wordt ie door de rijschool uitgeprint en moet je hem in het bijzijn van de examinator tekenen. Maar mocht je dus een aandoening hebben, zoals in jouw geval, dan moet je hem volgens mij alsnog bij de gemeente halen en wordt er een medisch traject gestart. Je kan ondertussen beginnen met lessen, maar het kan zijn dat je dan klaar bent voor je examen, eerder dan het traject klaar is. En dat is zonde.
 
Klopt maar je moet dan wel eerst je B-rbw halen, en dat is gem 2,000 en daar bovenop moet nog je motorrijbewijs laten we zeggen 1,500 kom je uit op 3,500 als je wat extra lessen neemt om goed het 'spelletje' te begrijpen kom je uit op 2,000.

Nee klopt zie ik nu ook wat ik aan dit formulier heb vraag ik me af, maar heb gelezen dat het maximaal 4 maanden kan duren vandaar dat ik me nu beetje orienteer ik wil pas in februari en maart beginnen met lessen en in december me theorie gaan halen. In september wordt ik btw 18
 
Heb zelf ook diabetes maar ik merk dat motorryden by myzelf een gunstige invloed heeft op de bloedsuikerwaarde.
Neem als je alles zeker wil weten eens contact op met het MMvG te Assen.
Ze hebben een eigen webside en je kunt ook telefonisch contact op nemen.
Ik heb ontzettend veel aan deze mensen te danken en dank zy hun kan ik weer op de motor!!!
 
Klopt. Ik heb bij een rijschool gewerkt dus kan je er wel iets van vertellen. Het is namelijk zo dat je een aantal vragen krijgt op de eigen verklaring (de verklaring waarop staat dat je gezond bent, vul je deze willens en wetens onjuist in en je krijgt een ongeluk dan kan de verzekering héél moeilijk gaan doen, en terecht trouwens) die je allemaal met "nee" moet beantwoorden. Vul je een vraag met "ja" in, dan volgt er een medisch onderzoek. Aan dit onderzoek zitten kosten verbonden. Welke kosten dit in jouw specifieke geval zijn Dennis, kan ik zo niet zeggen. Neem hiervoor contact op met een rijschool bij jou in de buurt, waar je van plan bent te gaan lessen.
Ik zou in jouw geval eerst mijn B-rijbewijs halen en daarna de A, ervaring opdoen en zo. En tot die tijd lekker blijven lezen en posten op m-f ;)

Succes!

Ik heb ook een vraag op de eigen verklaring met ja moeten beantwoorden en kreeg toen alleen een brief met aanvullende vragen en dat is toen telefonisch/schriftelijk afgehandeld zonder EXTRA kosten.

Dus misschien valt het mee.

Maar uiteraard een en ander naar eer en geweten invullen. En beginnen met bijv. een Thundercat is ook niet erg hoor...

JR
 
Hoi van de mensen bij mij onder behandeling krijg ik deze vraag regelmatig. Ze zorgen voor de papieren: ik vul ze in en voila: kosten nada. Dus de extra kosten zijn voor jongelui niet zo hoog :) Een verklaring van event. de oogarts zal plm op dezelfde manier gaan want als het goed is zijn de meeste ook al bij de oogarts onder controle (als je langer dan een paar jaar DM hebt)
 
Oh oke vandaar excuses,

Heb van me doktor ook al een papiertje meegekregen met de nodige vragen maar dat is niet het offiecele document van eigen verklaring dat moet ik dan even bij de gemeente aanvragen
 
Vorige week nog zo'n papiertje ingevuld, dat had de jongeman gedownload volgens mij van de CBR site, dus naast die eigen verklaring. Vond het een wat onduidelijk gesteld formulier trouwens, maar ik ben ook slecht in invullen van formulieren :)
 
Eh, mss een beetje off-topic maaruh... een R6 op 25kW? Dat vind ik toch een beetje jammer.
 
Klopt vandaag ook van me doktor meegekregen het Vragenformulier Diabetes mellitus, daarnaast moet ik het formulier eigen verklaring nog invullen en dit zou voldoende zijn

Oogarts hoeft niet omdat ik pas sinds 2006 diabetes heb
 
Klopt vandaag ook van me doktor meegekregen het Vragenformulier Diabetes mellitus, daarnaast moet ik het formulier eigen verklaring nog invullen en dit zou voldoende zijn

Oogarts hoeft niet omdat ik pas sinds 2006 diabetes heb

Eigen verklaring moet je kopen bij je gemeente en het is inderdaad het handigst om dan gelijk zoveel mogelijk achtergrond info op te sturen. Eventueel een beoordeling van jouw rijvaardigheid door je eigen arts.. Scheelt weer tijd en rompslomp en verdere informatie-opvraag vanuit 't CBR. Of je nog extra gekeurd moet worden, bepalen zij dan.
 
Laatst bewerkt:
In de folder van CBR stond dat het maximaal 4 maanden kan duren. Dus als ik rond juni het aangeef weet ik ruim van te voren of ik zodat ik in okt me theorie kan halen en in februari met de praktijk lessen beginnen
 
De verklaring is ook een jaar geldig hoor, dus dat komt vast wel goed.. Ik weet trouwens niet of je het bij je theorie-examen al nodig hebt?
 
Nee oke maar wil alles van te voren op orde hebben dalijk begin ik en moet ik tussendoor allemaal keuringen doen

in ieder geval Bedankt voor alle hulp ;)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan