Diameter rempomp BMW R80 1986

BordeWolf11

Rookie
18 mei 2022
29
1
Bodegraven
Goedemorgen,
Op mijn gekochte custom BMW R80 zitten slechte hendels op een 1" stuur. Deze wil ik vervangen.
Nu is mijn vraag welke diameter rempomp ik moet hebben, origineel zag ik dat er een 13mm op zat.
Maar op vele sites lees ik dat 13mm maar voor 1 schijf is en er zitten er 2 op?
De rempomp zit nu aangesloten op het verdeelstuk (zit hier ook een zuiger in? ) onder de tank en loopt daarna via de linker schijf naar de rechter schijf.
Ik ben een leek met remsystemen, maar wat ik heb kunnen vinden is een 15mm rempomp op dit systeem wenselijk. Klopt dit?
Want origineel zit er een 13mm op dit type/ bouwjaar.
Kan ik het verdeelstuk ook weglaten?

Alvast bedankt, Remko
 

Bijlagen

  • 20220606_101422.jpg
    20220606_101422.jpg
    337,6 KB · Weergaven: 28
  • 20220606_101445.jpg
    20220606_101445.jpg
    279,8 KB · Weergaven: 30
  • 20220606_101456.jpg
    20220606_101456.jpg
    232,3 KB · Weergaven: 127
  • 20220606_101515.jpg
    20220606_101515.jpg
    283,8 KB · Weergaven: 26
Goed dat foto's plaatst .
Verdeel stukken zitten op motorfietsen vrijwel nooit een zuiger .
Die remklauwen zijn gelijk aan Guzzi en daar zit een 16mm pomp op twee remklauwen .
Een 13mm zou wel kunnen maar dan mag de remschijf totaal geen slingering hebben anders knijp je de hendel tegen het stuur aan voor je het maximale rem kracht bereikt hebt .
Zou gaan zoeken voor een 15mm of 16mm pomp
Verdeel stuk kan weglaten en dan met twee remleidingen naar beide remklauwen laten lopen wat het ontluchten ook wat makkelijker laat gaan .
 
Laatst bewerkt:
Bedankt guzzigek, alles gaat uit elkaar en wordt schoongemaakt, leidingen worden vervangen. Belangrijkste onderdeel van de hele motor... goede remmen hebben!
Wat zijn DID remleidingen? (DID is een merk lees ik net)
Kan ik de remklauwen ook direct op een verdeelstuk aansluiten en dan naar de rempomp? Er komt een ander voorspatbord op, dus de leiding op het voorwiel van de linker naar de rechter vervalt.
 
Laatst bewerkt:
Je kan bv net onder de kroonplaat een verdeel stuk plaatsen en dan met een enkele leiding van je stuur naar dat verdeelstuk gaan en dan daarvan af met twee leidingen naar de beide remklauwen gaan .
D.I.D vergat de puntjes ertussen was een fabrikant die eind jaren 70 met losse onderdelen op de markt kwam zodat er aangepaste remleidingen gemaakt konden worden voor die tijd kon je alleen terecht bij bedrijven die voor de auto industrie remleidingen maakte (rubber) pas veel later zijn de leidingen gekomen die we nu kennen .
 
Misschien puntje van aandacht, de slag van de pomp doet er ook toe. Neem je een andere pomp dan Guzzigek, dan misschien even goed vergelijk doen qua hefboom verhouding enzo.
 
Dat is wel een goed punt Loki. Alleen lastig hoe ik daar van te voren achter kom hoeveel het aantal cc's er verplaatst wordt. Denk dat ik voor brembo hendel ga kijken.
Mooie opstelling om ze te testen zo, bedankt Loki.
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Denk er aan Jij hebt een 1"stuur de meeste hebben een 22mm stuur en dat is beduidend dunner dan welke Jij er op hebt zitten

De slag van de pomp is afhankelijk waar de hendel de zuiger raakt , de afstand van dat raakvlak tot het draaipunt van de hendel bepaald hoeveel de zuiger verplaatst kan worden even er van uit gaan dat de slag die de hendel van rust tot tegen het stuur aankomen gelijk blijft anders is het vergelijken niet echt te doen .
.Hendel die dichter bij het stuur zit zal een korte slag van de zuiger geven .

Nu heb ik er een paar zwerven die ik verzameld hebt in de afgelopen dertigjaar en de meeste zitten binnen een mm met die afstand
Ik heb er diverse gemeten en komt tussen de 21 en 22 mm uit elke keer
 
Inderdaad guzzigek, afstand draaipunt tot aan het stuur bepaalt mede de slag. Zit al te denken om een 22mm stuur te monteren, brembo heeft ook geen 1 inch remhendels. Lastig zoeken, amerikaanse 1" hendels zijn er ook maar keuze is hier minder te verkrijgen.
 
Goed dat foto's plaatst .
Verdeel stukken zitten op motorfietsen vrijwel nooit een zuiger .
Die remklauwen zijn gelijk aan Guzzi en daar zit een 16mm pomp op twee remklauwen .
Een 13mm zou wel kunnen maar dan mag de remschijf totaal geen slingering hebben anders knijp je de hendel tegen het stuur aan voor je het maximale rem kracht bereikt hebt .
Zou gaan zoeken voor een 15mm of 16mm pomp
Verdeel stuk kan weglaten en dan met twee remleidingen naar beide remklauwen laten lopen wat het ontluchten ook wat makkelijker laat gaan .
Dat verdeelstuk zal bedoeld zijn om een remschakelaar op aan te sluiten. Op de nu gemonteerde remhendel is die niet aanwezig.
 
Zit nog even naar die gekoppelde remklauwen te kijken maar als die los koppelt en dan met twee remslangen gaat aansluiten heb je ook nog een 10mm ontluchtingsnippel nodig om die klauw waar de tweede leiding op aangesloten zit te kunnen ontluchten
Die doorlus leiding zit namelijk op de ontluchtingsnippelaansluiting aangesloten
 
34321241568
Distribution piece
From:09/01/1980To:-Weight:0.064 kgPrice:$51.38
Part 34321241568 was found on the following vehicles:
R 60, R 75 , R 80, /7, RT (76-85)   (04/1977 — 01/1985)
R 65, R 65 RT, R 80, R 80 RT (85-95)   (07/1984 — 12/1995)
R 100, /7, /T, CS, RS, RT, S (76-84)   (04/1977 — 10/1984)
R 100 RS, R 100 RT (87-95)   (07/1986 — 10/1992)
 

Bijlagen

  • diag_3mi.png
    diag_3mi.png
    15,1 KB · Weergaven: 7
Het koppelingshendel is ook in slechte staat, 22mm stuur en hendels, grepen, schakelaars is makkelijker en goedkoper te vervangen als ik er zo eens over nadenk.
Schakelaars zitten er nu niet op, ook geen voorremschakelaar, geen knipperlichten...claxon...spiegels...dus gehele stuur en toebehoren nodig.
 
Terug
Bovenaan Onderaan