Diameter remvloeistof doorlaat remklauw

Lex_honda

MF'er
13 dec 2008
138
0
Ede (gld)
Hallo MF,

Nadat ik vanmiddag de remklauwen van mn motor uit elkaar had gehaald viel mij het volgende op:

294lxqo.jpg


Links een klauw die van mijn motor afkomt, en rechts een die ik nog had liggen. Het zijn beide klauwen van een Honda cx500 en zijn precies hetzelfde. Op het gat waar de remvloeistof de klauw binnenkomt dus :? (scheelt behoorlijk wat)

Mijn vraag: Wat is nou het verschil tussen deze klauwen? bouwt een kleiner gat gemakkelijker druk op, of maakt het (nagenoeg) niets uit en denk ik weer te moeilijk? :+

Alle info is welkom natuurlijk :) gr, Lex
 
Hoe groter het gat des te meer vloeistof er door kan,dus
in theorie zou die met het grotere gat sneller druk opbouwen,
maar dan moet de rest van het systeem ook een grotere diameter hebben
anders maakt het denk ik weinig uit.
 
Juist niet! Vloeistofverplaatsing is een beetje als volt en ampere: hoe weer verplaatsing hoe minder druk, en andersom.

Natuurkunde blijft een moeilijk vak. ;)
Een remsysteem is een gesloten communicerend vat. Dat betekent dat de druk overal steeds gelijk is, hoe moeilijk dat ook te vatten is.
"Druk opbouwen" is dus niet helemaal de goede uitdrukking.
Bij het bedienen van de rem verhoog je de druk in het hele systeem, daardoor verplaats je de remzuiger en stroomt de remvloeistof naar de remklauw. De opening fungeert daarbij als het elektrische equivalent van een weerstand.
Hoe groter de opening, hoe kleiner de weerstand, hoe sneller de verplaatsing van de remzuiger.
 
Natuurkunde blijft een moeilijk vak. ;)
Een remsysteem is een gesloten communicerend vat. Dat betekent dat de druk overal steeds gelijk is, hoe moeilijk dat ook te vatten is.
"Druk opbouwen" is dus niet helemaal de goede uitdrukking.
Bij het bedienen van de rem verhoog je de druk in het hele systeem, daardoor verplaats je de remzuiger en stroomt de remvloeistof naar de remklauw. De opening fungeert daarbij als het elektrische equivalent van een weerstand.
Hoe groter de opening, hoe kleiner de weerstand, hoe sneller de verplaatsing van de remzuiger.

Dat klopt helemaal. Maar als je dat kleine gaatje vergelijkt met de lengte van je remslangen, die ongeveer dezelfde binnendiameter hebben of zelfs kleiner, valt dat in het niet. Hier zal het dus geen verschil in remdruk geven.
Helemaal helder, bedankt voor de uitleg :)
 
Hey! Ik ben de enige die het heeft over snelheid. En daar gaat het om bij een weerstandsgetal. Debiet is hetzelfde, maar is zo klein dat het snelheidsverschil marginaal is. Daarom zal je weinig verschil merken. Mij moet je bedanken :( :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan