Diameter shims 0,5mm te klein, probleem?

kapiteinkoek

MF veteraan
27 okt 2008
6.402
183
Ik was net de klepspeling aan het meten van een GS500 en wilde daar dunnere shims in stoppen. Toen viel mij op dat de shim een klein beetje speling had ik ging meten en inderdaad het was een 29mm shim ipv de 29,5mm die erin hoort.
De vraag is nu of dit problemen kan gaan geven.

Ik heb van mijn andere GS500 nog een aantal shims liggen waarvan een aantal ook 29mm is ipv 29,5. Deze shims heb ik allemaal (8 stuks) al een keer in dat blok gehad en die hebben elk minimaal 6000km zonder merkbare problemen meegedraaid. Heb ik mazzel gehad dat er niks is gaan slijten of kapot gegaan of maakt die 0,5mm niet zoveel uit?
 
Laatst bewerkt:
Vake be'j te bange.

Voor betrouwbaar advies moet je niet bij mij zijn maar volgens mij is 't raakvlak van de shim op de klepsteel veel kleiner dan de shim zelf. Zolang de speling dus niet te groot is lijkt 't me niet dat er iets fout kan gaan.
 
Ik vind een halve mm best veel. Gevolg is dat de shims gaan schuiven over de buckets. Dat lijkt me niet de bedoeling, maar je kunt je afvragen hoeveel toeren/km je moet draaien voordat het randje van je bucket breekt.
Ik vermoed dat een makkelijke dealer ooit Kawa/BMW shims uit een bakje gepakt heeft, die zijn wel 29mm.
 
Vake be'j te bange.

Voor betrouwbaar advies moet je niet bij mij zijn maar volgens mij is 't raakvlak van de shim op de klepsteel veel kleiner dan de shim zelf. Zolang de speling dus niet te groot is lijkt 't me niet dat er iets fout kan gaan.

Bij de GS500 zit de shim niet op de klepsteel maar draait de nokkenas direct op de shim


Ik vermoed dat een makkelijke dealer ooit Kawa/BMW shims uit een bakje gepakt heeft, die zijn wel 29mm.

Ja klopt. Ik haal ze altijd bij dezelfde dealer en neem altijd de oude shim mee. Die hebben mij dus 8x een verkeerde maat shim meegegeven en ik ben blijkbaar altijd te stom geweest om de diameter na te meten :')

Tot nu toe is het goed gegaan maar dan zal ik er wel 29,5mm in gaan stoppen.
 
nou voor iemand die geen rvs banjo in een remhandle durft te draaien, neem je een flink risico door met niet de juiste shims te werken, die kunnen een ravage aanrichten in de kop
 

Even een serieuze vraag aan je: Zou jij (hier?) eens kunnen uitleggen hoe een (D)OHC systeem opgebouwd is óf opgebouwd kan zijn? Mijn kennis van van motoren met (D)OHC is niet zo groot doordat ik geleerd heb te sleutelen aan motoren waarbij je de kleppen nog gewoon met een boutje/moertje onder het klepdeksel kon bijstellen middels een steeksleutel.... En daarna eigenlijk alleen nog maar met hydraulisch geregelde klepstoters gewerkt heb (Diesel, dus).

Lijkt mij dat je bést wat interessants kunt vertellen wat voor sommige mensen (waaronder ondergetekende) érg verhelderend is.

Wimmel_1
 
Laatst bewerkt:
Even een serieuze vraag aan je: Zou jij (hier?) eens kunnen uitleggen hoe een (D)OHC systeem opgebouwd is óf opgebouwd kan zijn?
nee, teveel werk
Mijn kennis van van motoren met (D)OHC is niet zo groot doordat ik geleerd heb te sleutelen aan motoren waarbij je de kleppen nog gewoon met een boutje/moeertje onder het klepdeksel kon bijstellen middels een steeksleutel....
gooi die steeksleutel weg als je gaat kleppenstellen. bovendien zijn er ook (d)ohc motoren met stelboutjes
En daarna eigenlijk alleen nog maar met hydraulisch geregelde klepstoters gewerkt heb (diesel, dus).

Lijkt me dat je bést wat interessants kunt vertellen wat voor sommige mensen (waaronder ondergetekende) érg verhelderend is.

Wimmel_1

zoveel dat je minimaal 6 jaar bij me moet komen werken 5 dagen in de week om het te leren
 
zoveel dat je minimaal 6 jaar bij me moet komen werken 5 dagen in de week om het te leren

:)

Hobby mág geld kosten maar nou ook weer niet zó veel. Ik zet m'n fiets wel bij de dealer neer als ik dénk dat er iets mis is met dat ding óf als er gewoon regulier onderhoud aan uitgevoerd moet worden. Des al niet te plus: Dank voor het (omscholings) aanbod overigens 8-)
Er is zelfs DOHC motoren met tuimelaars

Waarom zou je een Over Head Camshaft, welke al bóven op het blok ligt, nog met tuimelaars laten werken?
 
Laatst bewerkt:
Even een serieuze vraag aan je: Zou jij (hier?) eens kunnen uitleggen hoe een (D)OHC systeem opgebouwd is óf opgebouwd kan zijn? Mijn kennis van van motoren met (D)OHC is niet zo groot doordat ik geleerd heb te sleutelen aan motoren waarbij je de kleppen nog gewoon met een boutje/moertje onder het klepdeksel kon bijstellen middels een steeksleutel.... En daarna eigenlijk alleen nog maar met hydraulisch geregelde klepstoters gewerkt heb (Diesel, dus).

Lijkt mij dat je bést wat interessants kunt vertellen wat voor sommige mensen (waaronder ondergetekende) érg verhelderend is.

Wimmel_1


Youtube kan dat prima uitleggen ;)

 
Waarom zou je een Over Head Camshaft, welke al bóven op het blok ligt, nog met tuimelaars laten werken?

Bij een sohc is dat gebruikelijk. 1 nokkenas in het midden en met tuimelaars zowel in als uitlaat bedienen. Een dohc met tuimelaars zie ik zo geen reden voor en ik kan er ook niet direct 1 bedenken. Wat er wellicht bedoeld word is een dohc met slepers. Die constructie is gebruikelijker en wordt zelfs in moderne superbikes als de s1000rr gebruikt.
 
Ik weet niet waarom Susuki toen heeft gekozen voor die oplossing maar er is vast een hele goede reden voor

Even serieus: Ik kan me voorstellen hoe het werkt maar de rede óm het zo te laten werken snap ik dan weer niet. Je gaat op die manier een extra (slijtage gevoelige) slag in je mechanische overbrenging inbouwen met als rede...... "'omdat t kán??" ?

Welke Suzuki motoren zijn daarmee uitgerust?
 
Laatst bewerkt:
Even serieus: Ik kan me voorstellen hoe het werkt maar de rede óm het zo te laten werken snap ik dan weer niet. Je gaat op die manier een extra (slijtage gevoelige) slag in je mechanische overbrenging inbouwen met als rede...... "'omdat t kán??" ?

Welke Suzuki motoren zijn daarmee uitgerust?

Eén voordeel wat ik kan bedenken is dat je dan alsnog een makkelijke klepstelmethode kan toepassen, veel mensen zijn een beetje bang van shims, zeker als de nokkenassen er voor uit moeten.
 
full
 
Geen idee waar dit topic heen gaat maar doe ermee wat je wil :+

Ik zal in de gs waar ik nu aan sleutel netjes 29,5mm shims stoppen en de andere motor ook weer open maken omdat ik er vrij zeker van ben dat er minimaal een shim 29,0mm in zit. Tis zonde want ik had een mooie voorraad met aflopende diktes opgebouwd.
 
Geen idee waar dit topic heen gaat maar doe ermee wat je wil :+

Ik zal in de gs waar ik nu aan sleutel netjes 29,5mm shims stoppen en de andere motor ook weer open maken omdat ik er vrij zeker van ben dat er minimaal een shim 29,0mm in zit. Tis zonde want ik had een mooie voorraad met aflopende diktes opgebouwd.

Mag ik zeggen dat ik dit een "waardeloze" reactie vind? Je start hier een topic met een vraag waarbij het op een halve millimeter aan komt en vervolgens laat je het z'n beloop gaan..... Om daarna alsnog terug te komen met de melding dat je gewoon gaat doen wat je initieel van plan was te gaan doen?
 
Laatst bewerkt:
Mag ik zeggen dat ik dit een "waardeloze" reactie vind? Je start hier een topic met een vraag waarbij het op een halve millimeter aan komt en vervolgens laat je het z'n beloop gaan..... Om daarna alsnog terug te komen met de melding dat je gewoon gaat doen wat je initieel van plan was te gaan doen?
Lees het even goed door ;) Hij geeft juist aan de tip mee te nemen en de juiste shims te halen. Sterker nog, hij gaat zelfs een andere motor ook voor de zekerheid nakijken.
 
Mag ik zeggen dat ik dit een "waardeloze" reactie vind? Je start hier een topic met een vraag waarbij het op een halve millimeter aan komt en vervolgens laat je het z'n beloop gaan..... Om daarna alsnog terug te komen met de melding dat je gewoon gaat doen wat je initieel van plan was te gaan doen?

Sorry ik zal de volgende keer 24/7 permanent in het topic aanwezig zijn om iedereen in het gareel te houden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan