Diameter tandwiel berekenen.

reinhoud

MF veteraan
25 feb 2007
15.613
10.710
Andere kant van de evenaar
Heren,

Is het mogelijk om de diameter van een tandwiel te berekenen als je een andere maat wil?
Ik heb het geprobeerd met het aantal tanden, de diameter en de omtrek, maar het klopt steeds niet..
Wat doe ik fout?

Ik zit er aan te denken om een groter voor tandwiel te plaatsen, maar weet niet of ik genoeg ruimte heb, en de tandwielen zijn te duur om er een te kopen en even te proberen..
Ik heb nu 15 tanden, en wil eigenlijk naar 16 tanden, de diameter is zo'n 100mm.

Dank u
 
Diameter voor een 16 tanden 630 kettingwiel/tandwiel is 105,5 mm maar vergeet niet 1/3 van de ketting hoogte erbij op te tellen.

Diameter van een 16 tanden 520 525 530 kettingwiel/tandwiel is 88 mm en ook hier weer vergeet niet 1/3 van de ketting hoogte erbij op te tellen.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Een tandwiel, tandrad of kamrad is een getand onderdeel van een machine of constructie in de vorm van een wiel of een cilinder dat in combinatie met andere getande onderdelen gebruikt kan worden om beweging over te brengen of van snelheid of richting te veranderen. Een tandwiel brengt ook een koppel over. Een getand wiel dat niet direct, maar – via een ketting – indirect met een ander getand wiel in verbinding staat, wordt een kettingwiel genoemd.
 
Dank u, ik ben er uit.
Tandwiel zal zo'n 6mm groter worden, wat eerder gezegd werd.. De tandwielen waar ik mee heb zitten rekenen hadden een aardig verschil in de hoeveelheid tanden, en dat kwam steeds niet uit..

Ik heb nu 12 mm ruimte tussen ketting en koppelings cilinder, dat zal dan naar zo'n 9mm gaan.
Weet niet goed of dat acceptabel is, wil een beetje ruimte voor het geval de ketting niet helemaal lekker over het tandwiel loopt
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Is het nou voor je eindaandrijving (motorfiets) of niet, want ik begrijp het niet meer.

Edit,
sorry, had niet alles gelezen. :t
De enige tandwielen die ik had met verschillende hoeveelheden tanden waren de tandwielen van een versnellingsbak, daar heb ik mee zitten rekenen en meten om tot een antwoord te komen, en dat werkte dus niet.
 
Ik heb nu 12 mm ruimte tussen ketting en koppelings cilinder, dat zal dan naar zo'n 9mm gaan.
Weet niet goed of dat acceptabel is, wil een beetje ruimte voor het geval de ketting niet helemaal lekker over het tandwiel loopt
Ik denk niet dat het een probleem zal zijn.
Er zijn nogal wat motoren waar zo'n gebogen "beugel" rond het voortandwiel zit,om te voorkomen dat de ketting tussen het blok kan slaan als ze zou breken.
Die beugels zitten zeer dicht tegen de ketting.
 
Je ben niet alleen afhankelijk van je voorkettingwiel,je zou ook achter een aantal tanden kleiner kunnen gaan,
alleen zal je dan waarschijnlijk de ketting moeten inkorten.
Das geen mogelijkheid, de ketting gaat al bijna over de achterbrug heen bij het scharnierpunt. Daar heb ik een stalen slijtplaat gemaakt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan