Diameter tandwiel berekenen.

reinhoud

MF veteraan
25 feb 2007
15.612
10.706
Andere kant van de evenaar
Heren,

Is het mogelijk om de diameter van een tandwiel te berekenen als je een andere maat wil?
Ik heb het geprobeerd met het aantal tanden, de diameter en de omtrek, maar het klopt steeds niet..
Wat doe ik fout?

Ik zit er aan te denken om een groter voor tandwiel te plaatsen, maar weet niet of ik genoeg ruimte heb, en de tandwielen zijn te duur om er een te kopen en even te proberen..
Ik heb nu 15 tanden, en wil eigenlijk naar 16 tanden, de diameter is zo'n 100mm.

Dank u
 
Wat je kan doen om de slijtage wat te verminderen is een even en een oneven aantal tanden nemen.
Bijvoorbeeld voortandwiel/kettingwiel een even aantal en achter oneven.

En wat bij offset kettingwielen/tandwielen heel belangrijk is de uitlijning.
Ik zie daar heel veel fout gaan en dan is het vaak al naar een paar duizend kilometer compleet versleten.

Wat ook helpt is gefreesde tandwielen/kettingwielen te nemen.
JT is bijvoorbeeld gestanst en hebben hier en daar toch wat afwijking.
Mijn uitlijning is wel goed daar heb ik veel aandacht aan besteed, heb ik een lasertje voor gekocht, en dat werkt heel goed
 
Heb het allemaal meegemaakt[..]een klant die van huis naar ons was gereden met een niet geklonken sluitschakel ,of we die even voor hem wilde klinken
Dat heb ik ook een keer gedaan. _O-
Voorzichtig in de eerste versnelling over de stoep drie, vier kilometer per uur.
Wat werd die luchtgekoelde GSX400E daarbij heet zeg.

Na 24 jaar heb ik pas mijn tweede ketting vervangen. En gelijk geklonken. ;)
 
Hebben jullie niet twee hamers liggen in de schuur? O-)
Indertijd niet. En kon het mij zo ook niet voorstellen toen.
Zo had de garage het gedaan.
Met twee man _O- hamers en een drijver.

Van de zomer een Afam ketting gekocht met een mooie en simpele tool.
Twee imbusjes aanhalen en het busje opmeten met de schuifmaat of de kraag groot genoeg is.
Enorm nauwkeurig aan te halen.

Ik herinner mij nu wel dat ik ooit wat kettingen heb gelegd met een visje. O-)
 
Extreem voorbeeld van rek,
Ik heb eens een vertraagd filmpje gezien van een sprintmotor, bij optrekken lag het onderste deel van de ketting bijna op de grond.
Ook ietwat overdreven, maar om aan te geven wat er gebeurde.
Ooit zo,n opname gezien bij een MotoGP motor,ik kreeg gewoon medelijden met die ketting😬,die kreeg heel
wat te verduren.:Y
 
Extreem voorbeeld van rek,
Ik heb eens een vertraagd filmpje gezien van een sprintmotor, bij optrekken lag het onderste deel van de ketting bijna op de grond.
Ook ietwat overdreven, maar om aan te geven wat er gebeurde.
Het is net geen rek.
De bovenkant van de ketting wordt volledig opgespannen, alles van speling dat je verdeeld had over de gehele ketting van +-3M zit nu aan de onderkant.
 
Terug
Bovenaan Onderaan