Dichte of open wiellagers?

jaffabaffa

MF'er
13 mei 2019
72
28
Beste mede-motorrijders,

In mijn motor (1997 Suzuki XF 650 Freewind) zaten 6204DU wiellagers van NSK gemonteerd. Dit zijn lager die aan de buitenzijde dicht zijn, en aan de binnenzijde open. Mijn vader beweert dat het beter is als ik lagers terug monteer die aan beide zijde dicht zijn. Kunnen jullie dit beamen, of is het beter als ik gewoon weer hetzelfde type lagers terug monteer?
Ik zie uit naar jullie reacties!

Dennis
 
Beste mede-motorrijders,

In mijn motor (1997 Suzuki XF 650 Freewind) zaten 6204DU wiellagers van NSK gemonteerd. Dit zijn lager die aan de buitenzijde dicht zijn, en aan de binnenzijde open. Mijn vader beweert dat het beter is als ik lagers terug monteer die aan beide zijde dicht zijn. Kunnen jullie dit beamen, of is het beter als ik gewoon weer hetzelfde type lagers terug monteer?
Ik zie uit naar jullie reacties!

Dennis
Wat kost het meer aan twee kanten dicht . en de vraag die je ook kan stellen hoe lang gingen deze lagers al mee.........
 
En als je er nieuwe lagers in zet met dubbele afdichting, haal er dan voor de gein eens één afdichting voorzichtig uit en kijk hoe 'veel' vet de fabrikant er standaard in doet. Op advies van een motorvriend doe ik er een paar likken extra vet in en plaats de afdichting weer terug. De lager gaan langer mee dan wanneer ik dat niet doe.

Nou is me verteld dat teveel vet een negatief effect heeft. Het zou 'verstikkend' werken en de smering zou zelfs minder goed worden. Tot nu toe zijn mijn wiellagers juist langer meegegaan met een paar likken extra vet.
 
En als je er nieuwe lagers in zet met dubbele afdichting, haal er dan voor de gein eens één afdichting voorzichtig uit en kijk hoe 'veel' vet de fabrikant er standaard in doet. Op advies van een motorvriend doe ik er een paar likken extra vet in en plaats de afdichting weer terug. De lager gaan langer mee dan wanneer ik dat niet doe.

Nou is me verteld dat teveel vet een negatief effect heeft. Het zou 'verstikkend' werken en de smering zou zelfs minder goed worden. Tot nu toe zijn mijn wiellagers juist langer meegegaan met een paar likken extra vet.

Kijk dan voor de gein maar eens naar dat apparaatje wat men gebruikt om balhoofdlagers te smeren, daarmee druk je het vet er in.
lagervet-pers-bearing-packer.jpg


'Nou is mij verteld' geeft mij al snel een kriebel gevoel dat iemand iets vertelt wat hij gehoord heeft van iemand , waarbij het misschien om iets specifieks ging, een compleet andere toepassing of een heel ander soort vet , maar dat is dan leuk om te vertellen en zo ontstaan er allerlei verhalen waarvan 90% niet van toepassing hoeft te zijn op dit geval.

is mij verteld ;)
 
Kijk dan voor de gein maar eens naar dat apparaatje wat men gebruikt om balhoofdlagers te smeren, daarmee druk je het vet er in.
lagervet-pers-bearing-packer.jpg


'Nou is mij verteld' geeft mij al snel een kriebel gevoel dat iemand iets vertelt wat hij gehoord heeft van iemand , waarbij het misschien om iets specifieks ging, een compleet andere toepassing of een heel ander soort vet , maar dat is dan leuk om te vertellen en zo ontstaan er allerlei verhalen waarvan 90% niet van toepassing hoeft te zijn op dit geval.

is mij verteld ;)

Heb je een link voor dat apparaatje? Het ziet er handig uit. Ik zit altijd met veel gekl**t met mijn vingers vet in die balhoofdlagers te smeren.

De informatie over teveel vet in een lager komt wel uit een betrouwbare bron. Voor één van mijn banen heb ik een klus gehad in een smeervetfabriek :t
Maar zoals gezegd, mijn eigen ervaring spreekt het advies van de smeervettechneuten tegen. Mogelijk zijn er situaties waarbij dit veel kritischer luistert, b.v. in industriële toepassingen. Voor mijn wiellagertjes en balhoofdlager blijf ik lekker veel extra vet er in proppen.
 
Heb je een link voor dat apparaatje? Het ziet er handig uit. Ik zit altijd met veel gekl**t met mijn vingers vet in die balhoofdlagers te smeren.

De informatie over teveel vet in een lager komt wel uit een betrouwbare bron. Voor één van mijn banen heb ik een klus gehad in een smeervetfabriek :t
Maar zoals gezegd, mijn eigen ervaring spreekt het advies van de smeervettechneuten tegen. Mogelijk zijn er situaties waarbij dit veel kritischer luistert, b.v. in industriële toepassingen. Voor mijn wiellagertjes en balhoofdlager blijf ik lekker veel extra vet er in proppen.
ik geloof zeker dat de bron betrouwbaar is en als het mogelijk is dat er een soort vacuum ontstaat tussen de 2 afdichtingen zal het misschien zelfs wat zwaarder gaan, maar ik geloof niet dat dat erg lang luchtdicht blijft in het geval van een motorfiets wiellager :)

Lisle is een producent, kreeg de vraag net ook al, maar een Nederlands verkooppunt kan ik niet zo snel vinden.

de afbeelding hierboven komt van bernhard motoren maar doorklikken leverde niks op , op hun site.
misschien dat ze hem wel kunnen bestellen.
 
Ik heb nog nooit een kapot wiellager gehad, ook niet met een motor met hoge kilometerstand.
Veel wiellagers overlijden vroegtijdig bij eigenaren diegraag met de hogedrukspuit schoonmaken. Bij normaal gebruik kunnen ze idd lang meegaan.

En het zijn de kosten ook niet dus bij twijfel gewoon vervangen. Beide zeiden afgedicht is altijd de veilige optie en die extra weerstand is echt niet merkbaar. Sterker nog, de meeste weerstand in het lager komt van het vet, met name in koude toestand... ooit wel eens gemerkt dat je motor zwaarder rolde toen je hem koud uit de schuur haalde, ik geloof het niet ;)
 
Een anekdote over kogellagers:
Een kennis van mij werkte als werktuigkundige op een zeeschip. Op een dag ontdekte hij dat een elektromotor van een pomp defect was, er zat sluiting in. Na het openen van de motor zag hij al snel de oorzaak: de motor was geheel gevuld met lagervet. Op de uitgaande as van de motor zat een smeernippel, dat het mogelijk maakte het lager te smeren zonder de motor uit elkaar he halen. Blijkbaar had men dit te letterlijk genomen en was er jarenlang regelmatig veel vet in gepompt, met het genoemde resultaat.
 
Als de fabrikant al niet zou weten hoeveel van welk vet er in moet denk ik dat we moeten stoppen met lagers monteren, ze gaan er, hop, zo in, paar klappen met dop 41 op de buitenschaal tot je hoort dat ze stuiken en rijden maar
 
En als je er nieuwe lagers in zet met dubbele afdichting, haal er dan voor de gein eens één afdichting voorzichtig uit en kijk hoe 'veel' vet de fabrikant er standaard in doet. Op advies van een motorvriend doe ik er een paar likken extra vet in en plaats de afdichting weer terug. De lager gaan langer mee dan wanneer ik dat niet doe.

Nou is me verteld dat teveel vet een negatief effect heeft. Het zou 'verstikkend' werken en de smering zou zelfs minder goed worden. Tot nu toe zijn mijn wiellagers juist langer meegegaan met een paar likken extra vet.
Dat hangt van het lager en de toepassing af, zoals bij veel dingen. Balhoofd kan je vol blubberen, achterbrug lagertjes ook, te veel bestaat eigenlijk niet. Wiellager (sneldraaiend) kan je wel degelijk overvullen. Ik heb hier een jaar geleden en enorme discussie over gevoerd met een clubje kermisklanten. En geloof me, die smeren echt heeeele belangrijke lagers.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan