Dichte of open wiellagers?

jaffabaffa

MF'er
13 mei 2019
72
28
Beste mede-motorrijders,

In mijn motor (1997 Suzuki XF 650 Freewind) zaten 6204DU wiellagers van NSK gemonteerd. Dit zijn lager die aan de buitenzijde dicht zijn, en aan de binnenzijde open. Mijn vader beweert dat het beter is als ik lagers terug monteer die aan beide zijde dicht zijn. Kunnen jullie dit beamen, of is het beter als ik gewoon weer hetzelfde type lagers terug monteer?
Ik zie uit naar jullie reacties!

Dennis
 
Een anekdote over kogellagers:
Een kennis van mij werkte als werktuigkundige op een zeeschip. Op een dag ontdekte hij dat een elektromotor van een pomp defect was, er zat sluiting in. Na het openen van de motor zag hij al snel de oorzaak: de motor was geheel gevuld met lagervet. Op de uitgaande as van de motor zat een smeernippel, dat het mogelijk maakte het lager te smeren zonder de motor uit elkaar he halen. Blijkbaar had men dit te letterlijk genomen en was er jarenlang regelmatig veel vet in gepompt, met het genoemde resultaat.
Tja, heel bekend op de koopvaardij. In die smeernippels moeten maar 1 of 2 "pufjes" van de vetspuit. Sommigen pompen "niet gehinderd door enige kennis van zaken" door tot het vet er aan alle kanten uit komt, en dus uiteindelijk ook in de electromotor.
 
Dat hangt van het lager en de toepassing af, zoals bij veel dingen. Balhoofd kan je vol blubberen, achterbrug lagertjes ook, te veel bestaat eigenlijk niet. Wiellager (sneldraaiend) kan je wel degelijk overvullen. Ik heb hier een jaar geleden en enorme discussie over gehad met een clubje kermisklanten. En geloof me, die smeren echt heeeele belangrijke lagers.
Ik moest even een moment nemen om te beseffen dat dit niet sarcastisch was :P We hebben daar ook een hoop van op MF.
 
Dubbelzijdig afgedichte kogellagers zijn levensduur gesmeerd en worden opgegeven voor toerentallen die ver boven die van je motorfiets wiel liggen. kortom, niets om je druk over te maken.
 
Ik moest even een moment nemen om te beseffen dat dit niet sarcastisch was :P We hebben daar ook een hoop van op MF.
Het sarcasme zat op het randje idd, maar het was een serieuze bijdrage. Kermis attractie bouwers en de jongens die die apparaten onderhouden hebben ontzettend veel kennis over de gevolgen van over-vullen, schraal smeren en verkeerd smeren.

Mos2 (molybdeendisulfide) vet bijvoorbeeld: Is in theorie geweldige smering voor lagers. En in de praktijk helemaal niet. Het smeert nl. zo goed dat de kogels of naaldlagers in het lager rond gaan schuiven i.p.v rollen. Best case scenario: Lager verslijt sneller dan normaal. Worst case: Lager slaat met geweld kapot.
 
Bedankt voor de vele reacties iedereen! Ik sta toch elke keer weer versteld van de hoeveelheid reacties en de goede tips die ik krijg door dit forum. En ook echt super snel ook! Ik heb de 6204NSE lagers gekocht van Nachi bij mijn lokale lagerboer (aan beide kanten afgedicht). Mijn motor heeft "slechts" 25.250 km gereden, maar is natuurlijk wel al bijna 24 jaar oud. Één van de twee achterwiellagers was helemaal verrot. Dan bedoel ik echt zodanig flinke speling op het achterwiel, dat mijn achterrem begon aan te lopen.
 
Volgens mij is de kans dat je je nieuwe lager "besmet" met een zandkorrel wat nog in je potje vet zat, groter dan dat er te weinig vet in je nieuwe lager zit.
Ik laat ze gewoon dicht..
Ik had vroeger een potje Duckhams waar een schijf met een gat in zat. Als je die naar beneden drukte, kwam er vers vet naar boven.
 
Toerental van een balhoofdlager is heel laag...


:o
vaak wel.

PleasedRequiredBeauceron-max-1mb.gif
 
Dubbelzijdig afgedichte kogellagers zijn levensduur gesmeerd en worden opgegeven voor toerentallen die ver boven die van je motorfiets wiel liggen. kortom, niets om je druk over te maken.
Klopt, en zodra ze kapot zijn is de levensduur over, ook als dat al na een maand is.....

Haha, sorry, je hebt gelijk want die opmerking staat inderdaad in ieder lagerboek dat er voldoende vet is zit om ze voor hun hun gehele levensduur te smeren...

Maar dat is natuurlijk grote onzin, de levensduur van een lager is afhankelijk van heel veel factoren dus het zou heel vreemd zijn als dan ieder lager dezelfde hoeveelheid vet zou bevatten en dat dat in alle gevallen goed gaat.

Maar lagers in een balhoofd, swingarm en wielen draaien te langzaam om daar echt last van te hebben.
 
Nou vraag ik me wel af of die knakker zich druk maakt om het vet wat er in het balhoofd lager gebruikt is.
Ik kan eerlijk gezegd niet eens zien wat er nu snel ronddraait 😉 .
Ik zat gewoon te denken aan mogelijke situaties waarin een balhoofd snel zo kunnen draaien en deze hebben ook geen stuur uitslag beperking.
Dus 🤪
 
Het ziet er spectaculair uit maar dat is echt niks voor een balhoofdlager.

Een redelijk normale maat achterband van 190/50/17 waar je 200 km/u mee rijdt heeft een toerental van 1705 rpm als ik het correct uitreken. Dat is echt helemaal niks voor een kogellager van die afmetingen bij de belasting die er dan op staat. Het verschil tussen weinig of veel vet ga je echt niet merken in zo'n wiel. En nog minder in swingarmen of balhoofden, die maken helemaal geen toeren.

Wat ik onbegrijpelijker vind is de vreemde tendens om hoekcontactlagers (dus géén kogellagers!) in een balhoofd te zetten in plaats van de oudere kegellagers. Ik weet dat die laatste iets zwaarder lopen dan hoekcontactlagers maar of dat minimale voordeel nou opweegt tegen de kwetsbaarheid van die dingen vraag ik me af. Een beetje demping in je balhoofd is helemaal niet verkeerd, en 1 tik tegen je voorvork en je hebt een deuk in een hoekcontactlager waar een kegellager vele malen sterker is.

Een kegellager is wel veel duurder dan een hoekcontactlager, misschien dat dat de reden was bij de massafabricage van motoren?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan