Dick Hoogland overleden (zaak draait gewoon door)

Op verzoek.
Dick in het park fermé van circuit de Vaart in Almere. Het was een race dag van de Eenhoorn federatie. Bloedheet, dat weekend. Dick had T-shirts laten drukken met zijn naam er op, als reclame. Daar liepen we allemaal in. Het moet ergens rond 1990 geweest zijn.
In de Triumph ging een extra scheut octane booster, bovenop de gewone gelode benzine.
Je kon Dick al vanaf de achterkant van het circuit aan horen komen. Het was de enige twin die echt, maar dan ook echt voluit ging. En elke bocht alles keihard aan de straat reed. Een afwisselend bulderen van de Triumph en schrapen van de uitlaten.

full
 
Oi.... de Bonneville. Die had Dick een paar jaar geleden weer helemaal opgeknapt. Daar was ie best trots op, die fiets.
 
Laatst bewerkt:
Ik zal je missen Dick. RIP
Herinneringen aan de vele woensdag avonden op de testbank die altijd laat eindigden onder het genot van een biertje.
Heel veel advies gehad toen ik in 2000 begon met de supermono.

Een goede vent die heel erg gemist zal worden.
 
gecondoleerd.

Mijn favoriete motorzaak, Dick leverde altijd goed werk en had tijd voor een praatje.
Een verlies voor heel motorrijdend noord-holland.
 
ik wil de familie ook via deze weg erg veel sterkte wensen.
een groot verlies, zowel als motorkenner en als mens!
 
Sterkte aan alle mensen die Dick persoonlijk kende, uit de posts maak ik op dat het een goed mens was.

RIP Dick
 
@ jarnootje, ik ga morgen ochtend kijken of ik vrij kan krijgen a.s vrijdag om mee te rijden in de stoet.
heb hierover al contact gehad met lutz.
heb begrepen dat hij met zijn eigen bus weg gebracht gaat worden.
 
Ergens in 1993 kwam ik voor het eerst bij Hoogland motoren, het was een zaterdag middag. Op het terrein stonden twee banken gevuld met klanten en vrienden die genoten van een biertje (oranje B).Op kratjes stond een oude blauwe Simca Matra te roesten.
Iets onzeker probeerde ik uit te vinden wie de eigenaar was en zo ontstond er een langdurig gesprek over motoren die naarmate de jaren verstreken over ging in het zelf gaan sleutelen.
Door zijn passie voor motoren ben ik zelf geïnfecteerd met het motorvirus ik ben Dick daar eeuwig dankbaar voor net als het mogen gebruiken van alle apparaten die hij aanschafte om door ons gebruikt te worden.

Dick ik zal nog lang aan je denken en voor Els, Lynn, Gijs en Jan sterkte met het verwerken van dit grote verlies.

Alex
 
Kende Dick niet zo goed maar heb hem leren kennen als een typische "ruwe bolster, blanke pit". Beetje grommerig maar altijd bereid tot advies en meedenken. En een echte vakman en liefhebber! Een prachtige combinatie van ambachtelijke kennis, passie en menselijkheid. Tragisch dat hij de laatste jaren zoveel ellende heeft gehad met zijn been en dat hij niet meer de kans heeft gekregen om te genieten van een leven zonder kruk en permanente pijn. Dick was een gouden pik!

Ik wens zijn vrouw en kinderen heel veel sterkte en vooral mooie herinneringen toe.
 
Ergens in 1993 kwam ik voor het eerst bij Hoogland motoren, het was een zaterdag middag. Op het terrein stonden twee banken gevuld met klanten en vrienden die genoten van een biertje (oranje B).Op kratjes stond een oude blauwe Simca Matra te roesten.
Iets onzeker probeerde ik uit te vinden wie de eigenaar was en zo ontstond er een langdurig gesprek over motoren die naarmate de jaren verstreken over ging in het zelf gaan sleutelen.
Door zijn passie voor motoren ben ik zelf geïnfecteerd met het motorvirus ik ben Dick daar eeuwig dankbaar voor net als het mogen gebruiken van alle apparaten die hij aanschafte om door ons gebruikt te worden.

Dick ik zal nog lang aan je denken en voor Els, Lynn, Gijs en Jan sterkte met het verwerken van dit grote verlies.

Alex


Echt Dick Hoogland Motoren , veel gezelligheid en slap ouwehoeren.
Kwam er de eerst keer met mijn Speed triple op de testbank in 94.
Toen kwam de supermono en in 2000 tot 2006 heel veel op testbank gestaan en dat alles voor noppes omdat Dick de supermono hoog had zitten.
De test sessies eindigden altijd laat in de avond onder het genot van een biertje.

Nog een keer een weddenschap van Dick gewonnen omdat mijn supermono meer dan 80 pk had : Dick had gezegd eerste mono met meer dan 80 pk krijgt 500 euro.
Meteen maar een setje nieuwe carters besteld.

Zal Dick ook nog heel lang missen!
Ben er Vanavond en vrijdag kom ik ook.

Groet Willem
 
R.I.P. Dick -O-

ben verschillende keren in de zaak geweest voor onderdelen en afstellen van mijn 1 cilinder op de testbank (hij was dé specialist voor de 1 cilinders). aardige man met veel kennis en nooit te beroerd om tips te geven :Y

Sterkte aan familie en vrienden
 
Da's een leuke anekdote ;)
Andersom ken ik er ook nog een.
Mijn broertje heeft een BMW C1, zo'n rare raceplee. Er zat een rare rammel in dat ding, hij langs Dirk: Dirk, "ik heb een rare rammel."

Nee, daar doe ik niets aan, kleine wielen!

Maar dick, je kunt toch wel even.....?

Nee, kleine wielen, daar werk ik niet aan.

En mijn broer kon weer gaan _O- _O- _O-

Voor éénpitters en Engelse twins kon je midden in de nacht aankomen, maar scooters :N
 
Wat een mooie herkenbare verhalen.

Mijn eerste ervaring is voor mij ook onvergetelijk. Net aan een half jaar het rijbewijs en een woon/werkbrommer onder mijn kont. Toen ze plotseling slecht ging lopen lichtelijk in paniek Hoogland motoren gebeld, of ze mij vandaag nog konden helpen.

Nou, rij maar langs dan was het antwoord.

Eenmaal aangekomen werd me verteld de motor op de lift te zetten en de tank er af te schroeven, en met af en toe een aanwijzing van Dick moest ik het zelf maar oplossen. Anders leer je het nooit zei hij.

Ik vind het verschrikkelijk jammer dat ik vanavond en vrijdag ga missen in verband met verblijf in het buitenland. Maar in gedachte zal ik er bij zijn en er nog een op drinken.
 
Dick ligt er vredig bij, tussen zijn metalen vrienden, Els Lynn en Gijs en uiteraard ook Jan veel sterkte de komende tijd.
Er waren zo'n 150 (motor)vrienden heden avond, erg indrukwekkend.
 
Laatst bewerkt:
Eind jaren '90 had ik m'n rijbewijs gehaald en m'n eerste motor gekocht. Na wat heen-en-weer rijden tussen werk en thuis was het tijd voor een nieuwe ketting.
Op aanraden van vrienden naar Hoogland motoren. Nou dan rijdt je de dijk af naar een boerderij en dan denk je 'daar zal vast wel een grote werkplaats zijn'. NIET!
In plaats van de deel (waar wat 'projecten' van klanten 'tijdelijk' geparkeerd stonden) bestond de werkplaats uit een vierkante ruimte van naar schatting 5 x 5 meter en daarin stonden: een heftafel, een balanceermachine, een boordstandaard, een slijpmachine, een bureau met stoel, heel veel gereedschap, een archiefkast, nog een kast, een gaskachel en Dirk.
Een hok verder stond een ééncilinder te gillen op de testbank.
Ik was meteen gegrepen door deze bonte inrichting. Op mijn vraag of meneer Hoogland tijd had om mijn ketting en tandwielen te vervangen kwam de reactie: 'je denkt toch dat ik met mijn technische opleiding m'n handen vuil maak aan jouw ketting?'
Ik had kennis gemaakt met Dirk.
Vervolgens kreeg ik instructie hoe ik de motor moest opbokken (zorg dat het achterwiel vrij hangt over de rand van het beton) waar ik gereedschap kon vinden (schoon terughangen aub) en de opmerking 'als je niet verder komt dan hoor ik je wel'.
Kortom, een cursus motoronderhoud- en techniek. Met behulp van de aldaar aanwezige vaste klanten waarvan een aantal alleen voor de lol langskwamen.
Ik was een halve dag bezig maar uiteindelijk was m'n motor voorzien van nieuwe ketting en tandwielen.
Vervolgens reed ik die maandag de trekstang van de achterrem aan gort omdat ik vergeten was een boutje met moertje te plaatsen. Tweede belangrijke les geleerd: altijd alles controleren!
Ik ben sindsdien klant gebleven, (ik hou geen boutjes of moertjes meer over!) heb veel van Dirk en Jan geleerd.
Dirk heeft m'n interesse voor motortechniek aangewakkerd.
Een aantal jaren later moest de zaak tijdelijk dicht wegens grote verbouwing en inderdaad, het was een grote verbouwing. De deel werd vergroot en een heus motorwerkplaatsparadijs met drie heftafels en het allerbelangrijkste: veel ruimte en veel licht. De Dyno kreeg een nieuwe ruimte en er kwam een flinke schuur.
Gelukkig heeft deze vernieuwing geen enkele invloed gehad op de manier van werken en de grondhouding van Dirk: als je ouwe troep rijdt is dat oke maar onderhoud doe je zelf. Mits het een Triumph is natuurlijk.
In februari ben ik zo gelukkig geweest twee weken lang Dirk (en Jan) vijf dagen per week mee te maken toen ik m'n ouwe chopper (en hij had en hekel aan choppers, maar de mijne was een omgeturnde Suzuki GS750 en dat was minder erg) voorzag van een ander motorblok. Twee weken van lol en sleutelen.

Ik ga je missen Dirk.
 
Bovenstaand verhaal is bijna identiek als mijn verhaal met m'n FJ1200.
Na mijn eerste motorklusje "Jongens, leer deze vent eens hoe je een achterwiel er uit haalt", ben ik steeds meer aan het ding gaan sleutelen. Eerst onder toeziend oog van de meester, later zelfstandig.
Uiteindelijk is de FJ door het gelegenheidsduo Dirk (voor de kennis) & Dirk (voor het domme sleutelwerk) voorzien van Wiseco-zuigers, dynojet en Sebring waardoor er 127 pK op de testbank overgebracht kon worden.

Dirk, bedankt voor de wijze lessen, het bier en de gezellige dagen !
 
Vandaag afscheid genomen van Dirk. Indrukwekkend gezicht, al die motoren en een waardig afscheid van een goeie kerel. Ik hoop dat de aandacht zijn familie en nabestaanden tot steun zal zijn.

Mijn complimenten voor de mensen die e.e.a. in goede banen hebben geleid.
 
Terug
Bovenaan Onderaan