Dick Mann replica

Napoleonb

Die hard MF'er
20 aug 2007
408
9
Hoogeveen
Het gaat niet echt snel maar af en toe gebeurd er wel wat.
De kickstarter is op mijn racer niet meer nodig maar het tandwiel drijft ook de oliepomp aan.
Het mechaniek kan eruit om gewicht en energie te besparen ook het tandwiel zelf kan dan wat lichter worden uitgevoerd.
Er zitten uiteraard een paar kleine haken en ogen aan zoals de hardheid van het tandwiel, positionering van de as met olietoevoer kanaal etc.
Dus eerst het tandwiel wat afgedraaid en ook het mechaniek zelf wat lichter gemaakt met een extra geultje voor de olietoevoer richting as.

De as word normaal tegengehouden door de veer en het mechaniek die tegen een aanslag in het carter zit.
Daardoor krijgt de as vanuit het aangrenzende lager inwendig olie toegevoerd die van binnen het tandwiel weer smeert, naast de spatsmering die via de bus binnenkomt.
De oplossing die ik nu heb gemaakt kan leiden tot het draaien van de as en het minder smeren van het tandwiel.

Kortom ik ben nog niet geheel klaar want er moet nog een borgschroef komen die voorkomt dat de as draait.
Dus er moet nog een kleine aanpassing aan het carter komen.

Uiteraard moet er nog een stuk van de as af en wil ik het koppelingsdeksel ook dichtlassen.
 

Bijlagen

  • Like
Waarderingen: classicbikefanatic

Napoleonb

Die hard MF'er
20 aug 2007
408
9
Hoogeveen
Een beetje een twijfelachtige eer… maar we buffelen gewoon door tot ik tevreden ben en zolang het nog leuk is.

Reproductie van originele onderdelen die ik kon lenen en mijn eigen NOS onderdelen die ik na kan maken komt ondertussen ook een beetje op gang.
Het mooie hiervan is dat ik de originele NOS onderdelen dan in de verpakking kan laten en een zeer goede reproductie op mijn racer kan zetten.
Vanwege de hoeveelheid onderdelen die ik heb verzameld en nagemaakt kan ik al snel 2/3 racers in elkaar zetten (wel allemaal even ver af helaas).
Ook zijn er diverse mensen die op bestelling een aantal van deze delen willen hebben dus maak ik meestal van 1 onderdeel 8 sets als ik de mogelijkheid heb.
 

Bijlagen

Laatst bewerkt:

kawa ted

Die hard MF'er
23 okt 2018
361
75
Ten eerste Compliment voor al je werk om onderdelen na te maken . maar na 10 jaar lijkt het ( mij ) wel TOP als er Replica Honda Racer
in de schuur staat . Ik zie die Racers ook op Francorchamps Bikkers Classics Lex van Dijk rijd er ook mee geweldig om te ziet en horen
Ik restaureer nu ook een Nico Bakker KAWASAKI was een schuur ontdekking oud ijzer dus maar nu weer in oude glorie hersteld in 2 jaar
heerlijk om daar naar te kijken met een biertje in de hand . maar Ik maakte ook geen onderdelen voor anderen. toch veel suc 6
 

Napoleonb

Die hard MF'er
20 aug 2007
408
9
Hoogeveen
Na het kickstarter tandwiel was de as aan de beurt, in totaal heb ik hier ruim 30% gewicht op bespaard.
Ook heb ik nog een extra kickstarter tandwiel afgedraaid zodat ik nu 2 complete setjes heb. 51626518_1318749568266238_8887518230101360640_n.jpg 51814803_1318749611599567_8108970079586091008_n.jpg 52087632_1318749684932893_4973621168704585728_n.jpg 52396351_1318749648266230_8613678485472280576_n.jpg ScreenShot569.jpg
 

Napoleonb

Die hard MF'er
20 aug 2007
408
9
Hoogeveen
Ten eerste Compliment voor al je werk om onderdelen na te maken . maar na 10 jaar lijkt het ( mij ) wel TOP als er Replica Honda Racer
in de schuur staat . Ik zie die Racers ook op Francorchamps Bikkers Classics Lex van Dijk rijd er ook mee geweldig om te ziet en horen
Ik restaureer nu ook een Nico Bakker KAWASAKI was een schuur ontdekking oud ijzer dus maar nu weer in oude glorie hersteld in 2 jaar
heerlijk om daar naar te kijken met een biertje in de hand . maar Ik maakte ook geen onderdelen voor anderen. toch veel suc 6
Het verlekkerd kunnen kijken naar iets wat af is spreekt mij ook zeer zeker aan. Maar zo blij als ik kan worden van dingen die zeer goed gelukt zijn zo verdrietig ben ik vervolgens van dingen die niet goed genoeg zijn gelukt of waarvan ik weet dat ik ze beter had kunnen doen.

Deze as/tandwiel combinatie zal niemand zien maar elk uur wat hieraan besteed is telt mee als plezier in de hobby.
Het nadenken hoe iets lichter kan worden gemaakt en binnen mijn vakgebied (werktuigbouwkunde) lekker bezig zijn met de machines in de vrije tijd geeft mij ook voldoening. Zover ik weet heeft niemand ooit voor deze oplossing gekozen of bedacht en daar schep ik ook een vreemd soort genoegen in :D
 

Napoleonb

Die hard MF'er
20 aug 2007
408
9
Hoogeveen
Ook de oliepomp is geheel gereviseerd, hoewel dit type pomp nagenoeg "onverslijtbaar" is levert een ouder exemplaar toch minder druk.
De CR750 had in de kit-versie een losse veer zitten die de druk nog iets verder opvoerde, hier heb ik de specs van maar de veer zelf helaas niet.
Van 4 exemplaren die ik uit elkaar heb gehaald heb ik uiteindelijk 2 in elkaar gezet die aan mijn eisen voldeden.
Als ik hier de beste van pakte en ronddraaide merkte ik gelijk wel een verschil tov de andere...

Ook het loopvlak van de tandwielen en de as zelf zien er per pomp zeer verschillend uit qua slijtagebeeld.
De keerring die binnenin de pomp zit en de rotors zijn niet los te bestellen.

20190210_180909.jpg 20190210_180914.jpg 20190210_180921.jpg 20190210_180938.jpg
 
Laatst bewerkt:

Napoleonb

Die hard MF'er
20 aug 2007
408
9
Hoogeveen
Sommige rubber delen en de rotors zijn niet origineel leverbaar vanuit Honda.
Gelukkig zijn er mensen die nieuwe rotors maken (en die ik ken via de opvoer/racerij kanalen) en bestaan er revisie setjes met alle rubberen componenten.
De rotors zijn vaak beschadigd en bijgevoegd een foto van mijn beste 2 sets, hier kan je al duidelijk zien wat het verschil in slijtage/beschadiging is.
20190204_214614.jpg IMG_7730.JPG IMG_7734.JPG IMG_7735.JPG
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Waarderingen: guzmar

Napoleonb

Die hard MF'er
20 aug 2007
408
9
Hoogeveen
Dankjewel Q, er zit inderdaad ook een behoorlijke hoeveelheid tijd in de modellen die ik maak.
Hier kan ik wel allerhande sterkteberekeningen op los laten en dus bepalen waar ik nog veilig gewicht weg kan halen. ScreenShot445.jpg ScreenShot446.jpg ScreenShot450.jpg ScreenShot453.jpg
 
  • Like
Waarderingen: Mr.Q en Coert65

Napoleonb

Die hard MF'er
20 aug 2007
408
9
Hoogeveen
Ondertussen staat nummer 1 goed op de wielen en ben ik bezig met testrijden en het afwerken van de details, over een maand gaat hij naar de spuiter.
Hij is zo opgebouwd dat deze met kenteken de weg op kan in Endurance uitvoering of na een paar minuten werk zonder verlichting als "gewone" CR kan rijden.
Ook is het mogelijk om zowel links als rechts geschakeld te rijden na een paar minuten werk.

De 2e met nog meer originele 970 onderdelen en het flink aangepastte blok en zonder kenteken is ook bijna compleet.
Daarom wou ik deze straks wegdoen als hij klaar is, mocht je interesse hebben zoals hij er nu bij staat (ik werk wel elke dag iets verder) stuur me dan een berichtje.

 

Bijlagen

Laatst bewerkt:
  • Like
Waarderingen: Coert65

Napoleonb

Die hard MF'er
20 aug 2007
408
9
Hoogeveen
De oliedruk-meter en toerenteller hangen beide in een anti-vibratie ring met een O-ring.
Helaas vergaat de O-ring natuurlijk met een aantal jaren en had ik voor de oliedruk-meter nog helemaal geen anti-vibratie ring.
Kortom eerst de boel maar eens uitgevogeld voor de toerenteller om mijn nagemaakte dingen netjes mee te kunnen vergelijken.

Op de speciale ringen die aan de toerenteller en de metering-bracket vast zitten moeten in totaal 16 kleine delen worden vastgemaakt.
Gelukkig kunnen deze kleine delen wel op alle door smiths gemaakte anti-vibratie ringen worden gepuntlast of geknepen.
Dus ook voor de 2 projecten die nog op stapel staan kan ik deze kleine delen straks gebruiken gelukkig.
Wel heeft elk type race-motor andere tellers en/of meters en ook metering-brackets dus zal ik een aantal delen echt per project moeten pasmaken.
Ik ben niet ontevreden maar wat een pens werk zeg om die grote hoeveelheid kleine delen te persen.....
 

Bijlagen