Dick Mann replica

Je bent toen eens bezig geweest met een Honda F2 met Japauto kuip. Toch leuk om na zo een lange tijd weer eens iemand langs te zien schuiven.

Groet, Rob

sorry, voor de topic vervuiling!
 
Laatst bewerkt:
Beste Mensen,

Het werk vordert gestaag.
Veel delen zijn opnieuw verzinkt, dus het uitzoeken is begonnen.
Morgen word er op school begonnen met de opbouw van het motorblok, dus volgen de leuke plaatjes weer.

Van het weekend nog een "projectje" opgepikt.
Leuk in het kader van evolutie en bovendien mijn eerste 2-takt.
IMG_0889.jpg

IMG_0890.jpg

IMG_0956.jpg


Het is een BMA (Bicyclette à Moteur Auxiliaire) van Thomann uit Nanterre, het model heet Luxe.

Binnenkort weer wat foto's van het echte project.

Groeten,
Nap
 
Da's even andere koek zeg! Hoe oud is dat wel niet? Van rond 1910?
Het is eigenlijk verwonderlijk dat die fietsjes nog bestaan.
 
Da's even andere koek zeg! Hoe oud is dat wel niet? Van rond 1910?
Het is eigenlijk verwonderlijk dat die fietsjes nog bestaan.

Op het zadel staat 1923, volgens mij is dat ook de productiedatum van de fiets.
Maar precies durf ik het niet te zeggen. Ze zijn eind jaren 20 overgenomen door een ander bedrijf dus ik gok dat het tussen '23 en '28 zal liggen.

Maar inderdaad best wel grappig en best fietsend te krijgen. Van de carburateur mis ik helaas de gasnaald en schuif, maar met wat goede wil is dat wellicht nog te vinden/maken.
 
Beste mensen,

Even weer een beetje leven in de brouwerij blazen.
Thuis gaat alles niet zo snel als gewenst helaas, veel schuren, polijsten en boenen.

De remklauwen liggen bij de coater en worden voorzien van een laagje zilver.
Ik heb ook 2 nieuwe remzuigers gedraaid en tesamen met de andere nieuwe delen moet dit binnenkort 2 mooie nieuwe klauwen opleveren.

Verder heb ik veel kleine onderdelen gemaakt en nagetekend.

Benzine verdelers voor tussen mijn k7 carburateurs.
Afbeelding_312.jpg

Afbeelding_455.jpg


Ook deze moeten vervolgens weer mooi worden afgewerkt en gaan daarna naar de verzinker.

Groeten,
Nap
 
Beste Mensen,

In de vakantie heb ik op school nog een paar kleine dingen aan mijn frame gelast.

Voor
8mei09_723.jpg

8mei09_724.jpg


Tijdens
8mei09_725.jpg


Na
8mei09_727.jpg

8mei09_729.jpg


Totaaloverzicht
8mei09_726.jpg


Lijkt het toch al weer wat meer een echte racer.

Groeten,
Nap
 
Beste mensen,

Ik ben bezig met een kleine schuuropruiming omdat de ruimte hier vol begint te lopen met mooie nieuwe onderdelen.

Ligt er wat voor je tussen aarzel dan niet om een mailtje te sturen. Hoef er niet de hoofdprijs voor te hebben ben al blij als het naar iemand gaat die er nog wat aan heeft.

Napoleonb in "div ond. Honda CB750 (k7)"

Zal binnenkort weer een echte update doen.
Helaas kan ik momenteel niet echt verder omdat ik de kuip mis, als deze binnen is kan ik mijn kroonstuk, clip-ons, frame en beugelset afmaken.

Dus ben ik ondertussen bezig geweest met de remmerij. De klauwen zijn weer mooi gemaakt met een laagje poedercoat en daarna helemaal opnieuw schoongemaakt.
Verder weer veel tekenwerk gedaan en eindeloos veel tijd besteed aan het opzoeken van alle juiste onderdelen en nummers... (echt een bulk werk)

Groeten,
Nap
 
Laatst bewerkt:
Ja dat valt inderdaad vies tegen soms.
Ergens de slijptol in zetten is het werk niet echt, maar het bepalen waar die erin moet...

Ik heb een complete onderdelen lijst van een CR750 kit (5e generatie) van Honda. Daar staan alle geleverder beugels apart op vermeld, tesamen met de bouten die niet op een standaard cb zaten. Maar zoek maar eens uit welke extra bout dan in de voetsteun hoort. Of dat je daar een bout van bijvoorbeeld het spatbord in hoort te zetten omdat deze toch vervalt.

Op die dingen ben ik dan weer wat te miereneukerig bezig denk ik dan, maar het maakt het wel weer af.

Het juiste model zadel heb ik ook thuisliggen. Die heb ik tijdelijk geleend van Jan Oosterhof. Nu kan ik eindelijk de achterkant van het frame ook op maat afslijpen en de juiste beugels maken.
 
Hey Nap,

Gaat de goede kant op, maar laat dat 'te' miereneukerige varen. Wat is nu eigenlijk een CR? Van de echte CR's bestaat er, hoogstwaarschijnlijk, geen een echte meer. Wellicht is degene in Frankrijk nog de meest echte. Daarin schijnen mogelijk onderdelen van de Dick Mann CR te zitten, volgens Bob Hansen de toenmalige teamleider.
Verder is de Daytona-kit door Honda een paar maal gewijzigd, ook afhankelijk van de voorschriften per land. Denk bijv. aan wel of niet opklapbare voetsteunen. De balhoofdhoek van de CR was ook steiler als van de kitfietsen. Verschillende zitjes. Goed dat je zo getrouw mogelijk wilt zijn, maar waar lig je de grens?

succes, ben benieuwd naar het eindresultaat.

Groet, Rob
 
Laatst bewerkt:
bestaat toeval? Of is het het lot. je wilt het niet geloven maar kreeg vandaag bericht vanaf schiphol dat de verzekeringellende zo goed als afgerond is...en kwartier later van UPS....1e pakket staat in Bern, Zwitserland dus en is maandag hier :?
 
Zo dat is pas nieuws.
Zou heel erg mooi zijn, zou ik hem dan later in de week bij je werk op kunnen halen? (Mail maar wanneer het jou het beste uitkomt en hoeveel geld ik mee moet nemen.)

Voor de rest van de ontbrekende kleine delen heb ik net ook een bestelling geplaatst. We kwamen tot de conclusie dat er nog wat dingen voor mijn blok mistten.

Dus binnenkort kan ik weer een paar flinke slagen maken...

Groeten,
Nap
 
Tja, je mag hem best bij mijn werk ophalen maar ik werk niet meer in Hoogeveen...nu in Borger. Je mag hem hier ophalen maar ik kan hem ook meenemen naar Jan. Donderdagmiddag vertrekken we (Jan ook) naar Spa voor de bikers classics overigens, komen we de maandag erop van terug
 
Even weer een update want er is ondertussen alweer het een en ander gebeurd aan de motor. De kuip en kuipruit zijn binnen net als alle benodigde bouten, moeren, ringen en schroeven. Ook zijn er veel onderdelen aangepast en gemaakt en is dat alles in 3d nagetekend.

Voor het motorblok waren er ook nog wat kleine onderdelen die ontbraken, die haal ik zaterdag op bij Rene.

Sinterklaas kwam wat vroeg dit jaar en bracht een origineel setje Keihin race carburateurs mee.
 
Terug van de verzinker


Mooie nieuwe onderdelen




Aangepaste kapjes






Ook de kroonplaat moest het ontgelden




Verdelers voor mijn K7 carburateurs zodat ik een dubbele aanvoer heb.


Klaar om afgewerkt te worden.
 
Aan het motorblok is inwendig nog niet zoveel verandert, dit kan later altijd nog.




Gespoten en wel.


Nu weer in opbouw.


 
Het achterwiel had wat last van groefvorming.




Binnenkort volgen er meer foto's, wat een gepuzzel om alles weer op de computer op te zoeken. Chronologisch is het nu ook al niet meer, maar er valt in ieder geval weer wat te zien.
 
Ik dacht al dat dit project een zachte dood was gestorven.
Gelukkig dus niet.
Welke CR's ga je gebruiken 29 of 31 mm ?
Houdt ons wel wat frequenter op de hoogte voortaan ;)
 
Ik dacht al dat dit project een zachte dood was gestorven.
Gelukkig dus niet.
Welke CR's ga je gebruiken 29 of 31 mm ?
Houdt ons wel wat frequenter op de hoogte voortaan ;)

Mijn welgemeende excuses O-)
Ik heb een setje 31mm's liggen met lange kelken, de bedoeling is om dit op een netjes geflowde kop te gaan gebruiken. Maar die kop moet er nog komen...
Dat zal nog wel even duren dus ik bouw voorlopig deze motor af met een gereviseerde K7 kop en gasfabrieken.

Volgens mij is de diameter van de originele kleppen ook wat kleiner dan de kleppen die in de serieproductie zitten. (5,5 ipv 6,5 uit mijn hoofd, maar kan ook 6,5 ipv .. zijn) Dus behalve flowen zal de inlaatklep worden vergroot naar 33mm en de uitlaat verkleint naar 28. En dan bij voorkeur ook met een rankere steel. Kortom dat project zal er voorlopig naastlopen en heeft nog niet zoveel urgentie. Want dan moet er ook een andere nokkenas, klepzittingen, klepgeleiders etc inkomen.

Heeft iemand nog een idee waar ik een soortgelijke stuurdemper als op de foto (onderste) weg kan halen? FTR heeft ze niet meer in het assortiement
divdelen1.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan