Dick Mann replica

Het gaat niet echt snel maar af en toe gebeurd er wel wat.
De kickstarter is op mijn racer niet meer nodig maar het tandwiel drijft ook de oliepomp aan.
Het mechaniek kan eruit om gewicht en energie te besparen ook het tandwiel zelf kan dan wat lichter worden uitgevoerd.
Er zitten uiteraard een paar kleine haken en ogen aan zoals de hardheid van het tandwiel, positionering van de as met olietoevoer kanaal etc.
Dus eerst het tandwiel wat afgedraaid en ook het mechaniek zelf wat lichter gemaakt met een extra geultje voor de olietoevoer richting as.

De as word normaal tegengehouden door de veer en het mechaniek die tegen een aanslag in het carter zit.
Daardoor krijgt de as vanuit het aangrenzende lager inwendig olie toegevoerd die van binnen het tandwiel weer smeert, naast de spatsmering die via de bus binnenkomt.
De oplossing die ik nu heb gemaakt kan leiden tot het draaien van de as en het minder smeren van het tandwiel.

Kortom ik ben nog niet geheel klaar want er moet nog een borgschroef komen die voorkomt dat de as draait.
Dus er moet nog een kleine aanpassing aan het carter komen.

Uiteraard moet er nog een stuk van de as af en wil ik het koppelingsdeksel ook dichtlassen.
 

Bijlagen

  • 20190113_133418.jpg
    20190113_133418.jpg
    557 KB · Weergaven: 21
  • 20190113_133458.jpg
    20190113_133458.jpg
    729 KB · Weergaven: 23
  • 20190113_133535.jpg
    20190113_133535.jpg
    801,5 KB · Weergaven: 28
  • 20190113_134420.jpg
    20190113_134420.jpg
    604,7 KB · Weergaven: 26
Een beetje een twijfelachtige eer… maar we buffelen gewoon door tot ik tevreden ben en zolang het nog leuk is.

Reproductie van originele onderdelen die ik kon lenen en mijn eigen NOS onderdelen die ik na kan maken komt ondertussen ook een beetje op gang.
Het mooie hiervan is dat ik de originele NOS onderdelen dan in de verpakking kan laten en een zeer goede reproductie op mijn racer kan zetten.
Vanwege de hoeveelheid onderdelen die ik heb verzameld en nagemaakt kan ik al snel 2/3 racers in elkaar zetten (wel allemaal even ver af helaas).
Ook zijn er diverse mensen die op bestelling een aantal van deze delen willen hebben dus maak ik meestal van 1 onderdeel 8 sets als ik de mogelijkheid heb.
 

Bijlagen

  • 20181119_115952.jpg
    20181119_115952.jpg
    794,1 KB · Weergaven: 49
  • 20181119_120009.jpg
    20181119_120009.jpg
    832,9 KB · Weergaven: 43
  • 20181126_121743.jpg
    20181126_121743.jpg
    599,8 KB · Weergaven: 47
  • 20160503_124453.jpg
    20160503_124453.jpg
    817,9 KB · Weergaven: 53
Laatst bewerkt:
Ten eerste Compliment voor al je werk om onderdelen na te maken . maar na 10 jaar lijkt het ( mij ) wel TOP als er Replica Honda Racer
in de schuur staat . Ik zie die Racers ook op Francorchamps Bikkers Classics Lex van Dijk rijd er ook mee geweldig om te ziet en horen
Ik restaureer nu ook een Nico Bakker KAWASAKI was een schuur ontdekking oud ijzer dus maar nu weer in oude glorie hersteld in 2 jaar
heerlijk om daar naar te kijken met een biertje in de hand . maar Ik maakte ook geen onderdelen voor anderen. toch veel suc 6
 
Na het kickstarter tandwiel was de as aan de beurt, in totaal heb ik hier ruim 30% gewicht op bespaard.
Ook heb ik nog een extra kickstarter tandwiel afgedraaid zodat ik nu 2 complete setjes heb.
51626518_1318749568266238_8887518230101360640_n.jpg
51814803_1318749611599567_8108970079586091008_n.jpg
52087632_1318749684932893_4973621168704585728_n.jpg
52396351_1318749648266230_8613678485472280576_n.jpg
ScreenShot569.jpg
 
Voor degenen die zich afvragen wat er bij komt kijken om een tandwiel netjes op te spannen in de draaibank een foto van de zachte bekken.
 

Bijlagen

  • 20190212_180209.jpg
    20190212_180209.jpg
    517,5 KB · Weergaven: 52
  • 20190212_180213.jpg
    20190212_180213.jpg
    539,4 KB · Weergaven: 57
Ten eerste Compliment voor al je werk om onderdelen na te maken . maar na 10 jaar lijkt het ( mij ) wel TOP als er Replica Honda Racer
in de schuur staat . Ik zie die Racers ook op Francorchamps Bikkers Classics Lex van Dijk rijd er ook mee geweldig om te ziet en horen
Ik restaureer nu ook een Nico Bakker KAWASAKI was een schuur ontdekking oud ijzer dus maar nu weer in oude glorie hersteld in 2 jaar
heerlijk om daar naar te kijken met een biertje in de hand . maar Ik maakte ook geen onderdelen voor anderen. toch veel suc 6

Het verlekkerd kunnen kijken naar iets wat af is spreekt mij ook zeer zeker aan. Maar zo blij als ik kan worden van dingen die zeer goed gelukt zijn zo verdrietig ben ik vervolgens van dingen die niet goed genoeg zijn gelukt of waarvan ik weet dat ik ze beter had kunnen doen.

Deze as/tandwiel combinatie zal niemand zien maar elk uur wat hieraan besteed is telt mee als plezier in de hobby.
Het nadenken hoe iets lichter kan worden gemaakt en binnen mijn vakgebied (werktuigbouwkunde) lekker bezig zijn met de machines in de vrije tijd geeft mij ook voldoening. Zover ik weet heeft niemand ooit voor deze oplossing gekozen of bedacht en daar schep ik ook een vreemd soort genoegen in :D
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Ook de oliepomp is geheel gereviseerd, hoewel dit type pomp nagenoeg "onverslijtbaar" is levert een ouder exemplaar toch minder druk.
De CR750 had in de kit-versie een losse veer zitten die de druk nog iets verder opvoerde, hier heb ik de specs van maar de veer zelf helaas niet.
Van 4 exemplaren die ik uit elkaar heb gehaald heb ik uiteindelijk 2 in elkaar gezet die aan mijn eisen voldeden.
Als ik hier de beste van pakte en ronddraaide merkte ik gelijk wel een verschil tov de andere...

Ook het loopvlak van de tandwielen en de as zelf zien er per pomp zeer verschillend uit qua slijtagebeeld.
De keerring die binnenin de pomp zit en de rotors zijn niet los te bestellen.

20190210_180909.jpg
20190210_180914.jpg
20190210_180921.jpg
20190210_180938.jpg
 
Laatst bewerkt:
Sommige rubber delen en de rotors zijn niet origineel leverbaar vanuit Honda.
Gelukkig zijn er mensen die nieuwe rotors maken (en die ik ken via de opvoer/racerij kanalen) en bestaan er revisie setjes met alle rubberen componenten.
De rotors zijn vaak beschadigd en bijgevoegd een foto van mijn beste 2 sets, hier kan je al duidelijk zien wat het verschil in slijtage/beschadiging is.
20190204_214614.jpg
IMG_7730.JPG
IMG_7734.JPG
IMG_7735.JPG
 
Laatst bewerkt:
Ondertussen heb ik ook een originele toerenteller kunnen kopen, met een beetje liefde en aandacht ziet hij er straks weer als nieuw uit.
 

Bijlagen

  • 60304330_1383901755084352_4040372196017700864_n.jpg
    60304330_1383901755084352_4040372196017700864_n.jpg
    62,1 KB · Weergaven: 24
  • 60347653_1383901648417696_6046055621839552512_n.jpg
    60347653_1383901648417696_6046055621839552512_n.jpg
    42,1 KB · Weergaven: 26
  • 60505876_1383901588417702_8579801325334691840_n.jpg
    60505876_1383901588417702_8579801325334691840_n.jpg
    49,3 KB · Weergaven: 27
Ondertussen staat nummer 1 goed op de wielen en ben ik bezig met testrijden en het afwerken van de details, over een maand gaat hij naar de spuiter.
Hij is zo opgebouwd dat deze met kenteken de weg op kan in Endurance uitvoering of na een paar minuten werk zonder verlichting als "gewone" CR kan rijden.
Ook is het mogelijk om zowel links als rechts geschakeld te rijden na een paar minuten werk.

De 2e met nog meer originele 970 onderdelen en het flink aangepastte blok en zonder kenteken is ook bijna compleet.
Daarom wou ik deze straks wegdoen als hij klaar is, mocht je interesse hebben zoals hij er nu bij staat (ik werk wel elke dag iets verder) stuur me dan een berichtje.

 

Bijlagen

  • 20190810_125029.jpg
    20190810_125029.jpg
    167,9 KB · Weergaven: 58
  • 20190810_125645.jpg
    20190810_125645.jpg
    286,3 KB · Weergaven: 68
  • 20190810_130152_HDR.jpg
    20190810_130152_HDR.jpg
    239,8 KB · Weergaven: 56
  • 20190810_130853_HDR.jpg
    20190810_130853_HDR.jpg
    260,5 KB · Weergaven: 52
Laatst bewerkt:
De oliedruk-meter en toerenteller hangen beide in een anti-vibratie ring met een O-ring.
Helaas vergaat de O-ring natuurlijk met een aantal jaren en had ik voor de oliedruk-meter nog helemaal geen anti-vibratie ring.
Kortom eerst de boel maar eens uitgevogeld voor de toerenteller om mijn nagemaakte dingen netjes mee te kunnen vergelijken.

Op de speciale ringen die aan de toerenteller en de metering-bracket vast zitten moeten in totaal 16 kleine delen worden vastgemaakt.
Gelukkig kunnen deze kleine delen wel op alle door smiths gemaakte anti-vibratie ringen worden gepuntlast of geknepen.
Dus ook voor de 2 projecten die nog op stapel staan kan ik deze kleine delen straks gebruiken gelukkig.
Wel heeft elk type race-motor andere tellers en/of meters en ook metering-brackets dus zal ik een aantal delen echt per project moeten pasmaken.
Ik ben niet ontevreden maar wat een pens werk zeg om die grote hoeveelheid kleine delen te persen.....
 

Bijlagen

  • 20190812_1.jpg
    20190812_1.jpg
    199 KB · Weergaven: 27
  • 20190812_2.jpg
    20190812_2.jpg
    198,3 KB · Weergaven: 29
  • 20190812_3.jpg
    20190812_3.jpg
    192 KB · Weergaven: 27
  • 20190812_4.jpg
    20190812_4.jpg
    213,5 KB · Weergaven: 29
  • 20190812_5.jpg
    20190812_5.jpg
    125,1 KB · Weergaven: 30
Ondertussen ook weer NOS CR750 spul binnen gekregen.
Nu hoef ik alleen alle andere onderdelen van de versnellingsbak nog maar te vinden...
 

Bijlagen

  • 70339183_1481252662015927_3483531215099658240_o.jpg
    70339183_1481252662015927_3483531215099658240_o.jpg
    182,7 KB · Weergaven: 17
De koppelingskorf is nu ook 8% lichter, ik kan volgens mij veilig tot 11% gaan maar dat is voor later.
 

Bijlagen

  • 86997629_1644488129025712_6909929125960482816_n.jpg
    86997629_1644488129025712_6909929125960482816_n.jpg
    79,5 KB · Weergaven: 23
En 4 NOS zuigers binnen die mooi passen bij mijn NOS CR750 cilinderblok, pakking, zuigerveren.
Nu nog de andere helft van de bijpassende kettingspanner zien te vinden en dan kunnen we de boel monteren.
 

Bijlagen

  • 93770554_1698221910319000_8758718903992975360_n.jpg
    93770554_1698221910319000_8758718903992975360_n.jpg
    68,1 KB · Weergaven: 13
  • 93803316_1698221890319002_6465865636818976768_n.jpg
    93803316_1698221890319002_6465865636818976768_n.jpg
    90,2 KB · Weergaven: 13
Ook heb ik mijn IKON achterveren binnen met extra bussen zodat ze op mijn frame passen.
Progressieve veren, instelbare demping en pre-load (3 standen) en niet geheel onbelangrijk passend bij de periode en zeer dicht bij het originele uiterlijk.
Boven en onder een oog aansluiting zoals de 4 daytona racers ook hadden, nog even mijn achterbrug een beetje bijwerken en ook dit is weer klaar.
 

Bijlagen

  • IMG_1972.JPG
    IMG_1972.JPG
    1,5 MB · Weergaven: 18
  • IMG_1971.JPG
    IMG_1971.JPG
    1,4 MB · Weergaven: 17
  • IMG_1970.JPG
    IMG_1970.JPG
    1,4 MB · Weergaven: 21
  • paris_oct70_01_sm.jpg
    paris_oct70_01_sm.jpg
    134,1 KB · Weergaven: 20
Vandaag kwam een vriend nog even wat onderdelen langsbrengen en door mij gemaakte giet-mallen voor zijn eigen projecten ophalen.
De originele dop + beide pedalen gaan nu weer veilig in een doos de replica's bewerk ik op school als ik daar weer in de werkplaats kan.
Met grote dank aan Ronald Groenendijk van GRP!
 

Bijlagen

  • 94032515_1701059353368589_1459606221358104576_n.jpg
    94032515_1701059353368589_1459606221358104576_n.jpg
    106,1 KB · Weergaven: 15
Laatst bewerkt:
De nieuwe kleppen zijn ook binnen, KPMI stainless +1,5mm voorzien van een speciale coating 1,1gram zwaarder dan de kleine kleppen.
Het wachten is tot de race veren en titanium klepveerschotels binnen zijn.
Dit zal in combinatie met de Keihin CR31 smoothbores en een aangepast inlaat kanaal wel erg mooi gaan lopen.
In de fabrieksopgaaf is ook de uitlaatklep verkleind met 1mm deze laat ik verder standaard.
 

Bijlagen

  • IMG_2100.JPG
    IMG_2100.JPG
    64,5 KB · Weergaven: 12
  • IMG_2101.JPG
    IMG_2101.JPG
    67,3 KB · Weergaven: 14
  • IMG_2102.JPG
    IMG_2102.JPG
    64,6 KB · Weergaven: 13
De nieuwe kleppen zijn ook binnen, KPMI stainless +1,5mm voorzien van een speciale coating 1,1gram zwaarder dan de kleine kleppen.
Het wachten is tot de race veren en titanium klepveerschotels binnen zijn.
Dit zal in combinatie met de Keihin CR31 smoothbores en een aangepast inlaat kanaal wel erg mooi gaan lopen.
In de fabrieksopgaaf is ook de uitlaatklep verkleind met 1mm deze laat ik verder standaard.

Mooi werk! 👍🙏
 
En weer zijn er een aantal onderdelen binnengekomen.
Speciale titanium valve retainers en race veren met shims voor de grotere inlaatkleppen.
Super rods en gecoate zuigers met bijbehordende zuigerveren, piston pen etc.

De zuigers worden op termijn vervangen als door originele NOS CR750 zuigers, veren, cilinderblok en spanner als ik deze compleet heb.
Dan komt er ook een andere nokkenas in die past bij die zuigers, maar de kop en het onderblok worden al volledig volgens wens in elkaar gezet.
 

Bijlagen

  • 97833878_1730362387104952_2625417889187889152_n.jpg
    97833878_1730362387104952_2625417889187889152_n.jpg
    63,3 KB · Weergaven: 18
  • 99117219_1730362423771615_6234126553194692608_n.jpg
    99117219_1730362423771615_6234126553194692608_n.jpg
    92,2 KB · Weergaven: 15
  • 99425014_1730362373771620_1225091313255317504_n.jpg
    99425014_1730362373771620_1225091313255317504_n.jpg
    83,5 KB · Weergaven: 16
Terug
Bovenaan Onderaan